لپ تاپ و کامپیوتر

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر، مقایسه کامپیوتر و لپ تاپ

لپ‌تاپ و دسکتاپ

یادداشت ویراستار: این مطلب در مرداد 1400 توسط کارشناسان لپ تاپ و کامپیوتر آچارباز، بررسی و تایید شده است.

کامپیوتر یا لپ‌تاپ؟ مسئله این است! یک پاسخ سرراست به این سوال وجود ندارد، اما با داشتن آگاهی کافی نسبت به مزایا و معایب هر کدام، می‌توانید دست به یک انتخاب درست بزنید.

اگر قصد خرید یک کامپیوتر جدید دارید، با این سوال روبه‌رو می‌شوید که لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر رومیزی؟ مقایسه میان کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ، معیارهای مختلفی دارد و با توجه به نیازهای هر فرد، می‌توان دست به انتخاب زد. در ادامه، به بررسی و مقایسه‌ی این دو نوع از کامپیوترهای امروزی، می‌پردازیم. برای بررسی و دریافت قیمت کامپیوتر یا قیمت لپ تاپ نیز می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

مزایای لپ‌تاپ
لپ‌تاپ‌ها پرفروش‌ترین نوع از سیستم‌های کامپیوتری در جهان هستند
برای تعمیر لپ تاپ از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مزایا و معایب لپ‌تاپ

  • حمل و نقل راحت

وقتی دست به مقایسه‌ی لپ‌تاپ با کامپیوترهای رومیزی می‌زنیم، اولین تفاوتی که به چشم می‌آید، اندازه‌ی کوچک‌تر لپ‌تاپ و قابلیت جابه‌جایی آن است. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که می‌خواهید در محیط‌های مختلفی مثل کتابخانه، کافه، دفتر کار و غیره، از کامپیوتر خود استفاده کنید، بی‌شک لپ‌تاپ‌ها انتخاب مناسبی برای شما هستند.

  • ارتقا محدود

از مهم‌ترین معایب لپ‌تاپ‌ها، محدودیت در ارتقا کیفیت فنی آنهاست. بر خلاف کامپیوترهای رومیزی، نمی‌توانید قطعات لپ‌تاپ را ارتقا دهید. به همین دلیل، اگر می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید، باید قید ارتقای آن را بزنید.

  • مصرف انرژی

لپ‌تاپ‌ها کامپیوترهای جمع‌وجورتری هستند، به همین دلیل، نسبت به کامپیوترهای رومیزی، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. همچنین، یک خصوصیت ویژه‌ی لپ‌تاپ، دارا بودن باتری است. در این صورت، حتی اگر جریان برق شهری قطع شود، می‌توانید برای مدتی به کار با لپ‌تاپ خود ادامه دهید.

  • نیاز به تعمیرات

درست است که لپ‌تاپ را می‌توان با خود به هر جا برد، اما این کار، احتمال ضربه خوردن، خیس شدن، و سایر آسیب‌های سخت‌افزاری را نیز افزایش می‌دهد. در این صورت، ممکن است لپ‌تاپ شما، بر اثر یک اتفاق و یا بر اثر فرسودگی، نیاز به تعمیرات تخصصی پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه

معایب لپ‌تاپ
کامپیوترهای رومیزی به دلیل فضای بیشتری که به قطعات آنها اختصاص داده می‌شود، قوی‌تر هستند

کامپیوترهای All-in-One نسخه‌های جدید و جمع‌وجوری از کامپیوترهای رومیزی هستند. این کامپیوترها را می‌توان یک مدیوم تازه و چیزی بین کامپیوترهای دسکتاپ و نوت‌بوک‌ها دانست.

مزایا و معایب کامپیوترهای رومیزی

  • قیمت پایین‌تر

گاهی اوقات، قیمت و بودجه‌ی افراد، مهم‌ترین عامل در خرید نوع کامپیوتر محسوب می‌شود. به طور معمول، اگر یک لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی که مشخصات یکسانی دارند را با هم مقایسه کنید، کامپیوتر PC قیمت پایین‌تری دارد. در واقع، با قیمتی که می‌خواهید برای لپ‌تاپ بپردازید، می‌توانید یک کامپیوتر رومیزی قوی‌تر بخرید.

  • شخصی‌سازی قطعات

در زمان خرید کامپیوتر رومیزی، می‌توانید بیشتر قطعات داخلی کیس را بنا به نیاز خود، شخصی‌سازی کنید. این شاید بزرگ‌ترین برتری کامپیوترهای PC نسبت به لپ‌تاپ‌ها باشد.

  • ارتقای مداوم

اگر یک سیستم PC قدرتمند خریده‌اید، می‌توانید مطمئن باشید که تا سال‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. هر سیستم کامپیوتری، بعد از چند سال نیاز به ارتقا دارد. با انتخاب یک کامپیوتر رومیزی، ارتقای کامپیوتر یک گزینه‌ی به صرفه و کاربردی است. البته اگر قصد خرید کامپیوترهای All-in-One را دارید، به این نکته توجه کنید که ظرفیت ارتقای قطعات این کامپیوترهای جدید، محدودتر از کامپیوترهای دسکتاپ است.

  • ماندگاری بیشتر

کامپیوترهای رومیزی، به دلیل ثابت بودن محیط استفاده، امکان تعویض راحت‌تر قطعات و فرسودگی کمتر، عمر مفید طولانی‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند.

همان‌طور که گفتیم، برای انتخاب میان لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی، باید به نیازها و استفاده‌های خود از آن، رجوع کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول کاربران در زمینه‌ی مقایسه‌ی لپ‌تاپ و کامپیوتر پرداخته‌ایم تا بتوانید راحت‌تر دست به انتخاب بزنید.

تعمیر کامپیوتر در محل با آچارباز
سرویس تعمیر کامپیوتر در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های کامپیوتری است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار کامپیوتر را ثبت کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر
کامپیوتر یا لپ‌تاپ
برای انتخاب درست قطعات کامپیوتر رومیزی، باید خصوصیات مادربورد آن را در نظر گرفت
پیشنهاد مطالعه

برای بازی لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر

این سوال خیلی‌هاست، اما مهم این است که شما چقدر اهل بازی‌های کامپیوتری هستید. در مقایسه‌ی گرافیک لپ تاپ با کامپیوتر، برنده کامپیوترهای رومیزی هستند. لپ‌تاپ‌ها از فضای گرافیکی کمتر برخوردارند، به همین دلیل، قدرت گرافیکی آنها کمتر است. درست است که برای بازی یا گیمینگ، کامپیوترهای رومیزی انتخاب بهتری هستند، اما لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی هم وجود دارند. بهتر است خصوصیات کارت گرافیکی دستگاه مورد نظر را به خوبی بررسی کنید.

لپ تاپ یا کامپیوتر برای برنامه‌نویسی

در زمان انتخاب یک سیستم مناسب برای برنامه‌نویسی، باید قدرت پردازش سیستم را در نظر گرفت. در زمان برنامه‌نویسی، شما با عملیات‌هایی مثل کامپایل و رندر کدها روبه‌رو هستید. در صورت پیچیدگی کدها، قدرت پردازشی زیادی از سیستم طلب شده و حافظه‌ی RAM اشغال می‌شود. گرمای ناشی از عملیات پردازش را هم باید در نظر بگیرید. سیستم‌های رومیزی، به دلیل بزرگ‌تر بودن قطعات پردازشی همچون CPU و داشتن فن‌های متعدد، برای برنامه‌نویسی حرفه‌ای انتخاب مناسب‌تری هستند. اما اگر یک برنامه‌نویس تازه‌کار هستید، ممکن است ترجیح بدهید از لپ‌تاپ استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

All-in-One یا لپ تاپ

کامپیوترهای All-in-One نسخه‌های جدید و جمع‌وجوری از کامپیوترهای رومیزی هستند. این کامپیوترها را می‌توان یک مدیوم تازه و چیزی بین کامپیوترهای دسکتاپ و نوت‌بوک‌ها دانست. کامپیوترهای AOL، کیس ندارند و قطعات سخت‌افزاری آنها، در پشت صفحه‌ی نمایش، تعبیه شده است. AOL ها از بیشتر امکانات جدید پشتیبانی می‌کنند و رقیب سرسختی برای لپ‌تاپ‌ها هستند. با دانستن همه‌ی این نکات، می‌توانید جزئیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گزینه‌های خرید خود را به درستی مقایسه کنید.

کامپیوترهای آماده
صفحه نمایش کامپیوترهای AOL به صورت لمسی نیز کار می‌کند
پیشنهاد مطالعه

لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر

در پایان این مطلب، دوباره به سوال آغازین خود برمی‌گردیم: لپ تاپ یا کامپیوتر؟ هیچ پاسخ سرراستی به این سوال وجود ندارد. واقعیت این است که لپ تاپ برای بیشتر کاربران گزینه‌ی جذاب‌تری است؛ هم ظاهر زیباتری دارد، هم سبک‌تر و قابل حمل است. اما کامپیوترهای رومیزی قطعات قوی‌تری دارند و با ارتقای اصولی، می‌توان عمر آنها را افزایش داد. در نهایت، باید با توجه به نیازهای خود و کاربردهایی که از سیستم کامپیوتری خود انتظار دارید، دست به انتخاب بزنید.

در صورت نیاز، فراموش نکنید که سامانه‌ی تعمیرات در محل آچارباز، با خدمات گسترده‌ای مثل تعمیر لپ تاپ و تعمیر کامپیوتر، در کنار شماست.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من ۲۰میلیون و بودجه دارم
    برای بازی کردن و کار های گرافیکی متوسط لپتاپ بخرم یا سیستم

  2. قطعا کامپیتور رومیزی انتخاب بهتری می‌تواند برای شما باشد ولی در نظر داشته باشید که مانتیور خوبی را بخرید

    1. با سلام
      محمد عزیز، ممنون از پاسخگویی شما. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا