دکوراسیون و ساختمان

چرا درب اتوماتیک پارکینگ باز نمی‌شود؟

باز نشدن درب پارکینگ ساختمان

 این روزها همه ساختمان‌های نوساز یا ساختمان‌هایی که بازسازی می‌کنند، درب ورودی پارکینگ یا ساختمونشان را به نوع برقی، هوشمند یا اتوماتیک ارتقا می‌دهند. در اینصورت بدون پیاده شدن یا رفتن به سمت درب می‌توانید آن را باز یا بسته کنید؛ اما مثل همه وسیله‌های برقی‌های دیگر درب پارکینگ هم ممکن است با مشکلاتی روبرو شده و باز نشود. آیا می‌دانید در این زمان باید چه اقداماتی انجام دهید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با 17 مورد از دلایل اصلی باز نشدن درب پارکینگ ساختمان و راهکارهای رفع مشکل آشنا شوید.

17 دلیل اصلی باز نشدن درب پارکینگ

خرابی درب اتوماتیک یا کرکره برقی پارکینگ می‌تواند به دلایل فنی یا معیوب شدن قطعات جزئی اتفاق بیافتد که در ادامه با این دلایل بیشتر آشنا می‌شویم.

1-     قفل بودن درب

گاهی به‌دلایل مختلف همسایگان یا افرادی که به کلید دسترسی دارند، درب را قفل می‌کنند؛ در نتیجه درب باز نمی‌شود. پس ابتدا به سراغ قفل در رفته و در صورت باز بودن سراغ عوامل بعدی بروید.

2-     قطع شدن برق ساختمان

دومین دلیل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، قطعی کلی برق ساختمان است. در این صورت باید به شکل دستی درب را باز کنید برای مطمئن شدن از قطع بودن برق، می‌توانید یکی از لامپ‌های راهرو را روشن کنید یا اگر از منزل بیرون هستید چراغ‌های آیفون را بررسی کنید.

3- وجود جسم خارجی بین ریموت کنترل و جک

در برخی مواقع نیز وجود مانعی خارجی مانند آستین، شیشه ماشین یا هر جسم دیگر بین جک و ریموت کنترل باعث دریافت نشدن فرمان می‌شود. البته زمانی‌که باتری ریموت ضعیف باشد، این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد.

4-     مشکل در سیستم مرکزی

چهارمین دلیل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، مشکل در سیستم مرکزی درب‌های اتوماتیک است. در این سیستم تعدادی مدار، سیم‌کشی، برد و رله وجود دارد؛ این قطعات باعث درست کار کردن درب اتوماتیک می‌شوند. اگر یکی از این قطعات ایرادی داشته باشد، درب بدرستی باز و بسته نمی‌شود.

برای بررسی این مشکلات باید دکمه روی ریموت را بزنید. اگر با فشردن دکمه صدای رله شنیده شود؛ یعنی رله سالم است به احتمال زیاد قسمت‌های دیگر ایراد دارد. برای بررسی جزئی‌تر باید از تعمیرکار کمک بگیرید.

5-     مشکل در برق اتصال به جک

پنجمین دلیل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، مشکل در برق اتصال به جک است. سر راه جک به درب یک فیوز و سیم‌کشی وجود دارد که برق مورد نیاز توسط آن تامین می‌شود. اگر این فیوز یا سیم‌کشی ایرادی داشته باشد، درب پارکینگ باز نمی‌شود.

برای حل مشکل باید قسمت‌های مختلف این سیستم مثل فیوز و سیم‌‌ها بررسی و پس از مشخص شدن ایراد، آن قسمت تعمیر یا تعویض شود.

باز کردن درب پارکینگ با ریموت کنترل
گاهی علت باز نشدن درب پارکینگ خرابی یا تمام شدن باتری ریموت کنترل است.

6-     شکستگی جک پارکینگ

جک پارکینگ ممکن است در اثر آسیب‌های فیزیکی یا خرابی قطعاتی مانند شفت، گیربکس یا موتور به وجود آید. برای حل این مشکل باید ابتدا سیستم برق را قطع کنید؛ سپس قطعه معیوب را پیدا کرده و نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

7-     خرابی خازن و استارتر

هفتمین دلیل خرابی و باز نشدن درب پارکینگ، خراب شدن خازن و استارتر است. این قطعات از مهم‌ترین اجزای درب اتوماتیک هستند که وظیفه نگهداری مقداری برق در مدارها و آزادسازی آن در زمان لازم را برعهده دارند. این قطعات باید یه صورت دوره‌ای سرویس شوند. چنانچه نسبت به سرویس یا روغنکاری آنها بی‌توجهی شود، آسیب می‌بینند.

8-     داغ شدن موتور

یکی دیگر از دلایل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، داغ شدن جک یا موتور درب است. این مشکل باعث به هم خوردن تنظیمات جک می‌شود. در اکثر مواقع علت داغ شدن موتور، خرابی استاتور یا خرابی سیم پیچ آن است. چنانچه استاتور بدرستی کار نکند فشار زیادی به موتور وارد می‌شود. همچنین اگر استاتور را عوض کنید ولی باز هم موتور داغ کند به احتمال زیاد ایراد در قسمت سیم پیچی ورود دارد. در اینصورت باید سیم پیچی‌ موتور را تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه

9-     خرابی میکروسوئیچ درب

نهمین دلیل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، خراب شدن میکروسوئیچ درب است. زمانیکه دکمه جک روی ریموت را می‌زنید مگنت سوئیچ شروع به حرکت می‌کند. اگر حین حرکت مشکلی برای آن به وجود آید از حرکت بایستد، درب باز نمی‌شود.

برای حل قطعه زیر جک را به سمت شفت هدایت کنید؛ اما اگر مشکل برطرف نشد باید سراغ سیم‌ها و مدارها رفته یا بازوهای چپ و راست میکروسوئیچ را هم عوض کنید.

10- خرابی ریموت کنترل

گاهی دلیل اصلی باز نشدن درب اتوماتیک، خرابی ریموت کنترل درب است. این قطعه بسیار حساس است و ممکن است در اثر نفوذ آب و مایعات، تمام شدن باتری یا ضرب دیدگی به مشکل بخورد.

اغلب زمانیکه باتری آن کم یا تمام شده باشد، چراغ‌های روی ریموت روشن نشده یا کم رنگ می‌شود؛ در اینصورت با تعویض باتری مشکل برطرف می‌شود. اما اگر مشکل بدلیل سقوط از ارتفاع یا نفوذ مایعات و آسیب دیدگی مدارها باشد باید تعمیرکار ریموت را بررسی کرده و در صورت امکان آن را تعمیر کند. گاهی با تعمیر مشکل برطرف نشده و باید ریموت کنترل جدید خرید.

باز کردن درب کرکره ای پارکینگ با زدن دکمه کنترل
اگر می‌خواهید ریموت کنترل پارکینگ‌تان کمتر آسیب ببیند بهتر است چند ریموت اضافه برای آن تهیه کنید.

11- انتخاب کردن جک نامناسب

علت بعدی خرابی درب اتوماتیک پارکینگ، خرید جک نامناسب برای درب است. جکی که برای درب انتخاب می‌کنید باید قدرت بالایی داشته و متناسب با تعداد رفت و آمد، بودجه و اندازه درب باشد؛ اگر به این مسائل حین خرید توجه نکنید ممکن است جکی بی‌کیفیت از برندهای نامرغوب را خریداری کنید که در مدت کوتاهی آسیب دیده یا با مشکلات مختلف روبرو می‌شوید.

12- نشت کردن روغن از اورینگ

یکی دیگر از دلایل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، نشت روغن از اورینگ درب در اثر رفت و آمد بیش از حد است. برای جلوگیری از این مشکل باید به صورت دوره‌ای درب را سرویس یا پیچ‌ها و لولاهای درب را سفت کنید.

13- سرما و گرمای شدید

سرما یا گرمای شدید هم می‌تواند باعث تغییر حالت فیزیکی روغن درون درب اتوماتیک شده و کارکرد جک را با اختلال روبرو کند. برای مثال در زمستان و بارش برف وزش باد، روغن‌ داخل درب سفت شده و درب به‌درستی کار نمی‌کند.

14- تنظیم نبودن پیچ سرعت جک

جک‌ها از طریق پیچ‌هایی به درب اتوماتیک وصل می‌شوند. چنانچه این پیچ‌ها شل شده باشد درب باز و بسته نمی‌شود. راه حل این مشکل بررسی دوره‌ای پیچ‌ها و لولاهای جک و تنظیم کردن آنهاست. در غیر این صورت به قطعات و جک آسیب می‌رسد.

15- خرابی یا سفت شدن پایه‌های جک

 یکی دیگر از دلایل اصلی باز نشدن درب پارکینگ، خرابی یا سفت شدن جک است. این قطعه در اثر استهلاک شدید یا جنس نامرغوب ایراد پیدا می‌کند. برای رفع ایراد باید وضعیت جک بررسی شده و جک تعمیر یا تعویض شود.

16- خرابی چشم الکترونیک

گاهی خرابی درب اتوماتیک پارکینگ بعلت ایراد داشتن چشم الکترونیک یا سنسورهای حرکت درب است. در این زمان چشمی دائم چشمک زده یا سیگنالی از سمت جک به آنارسال نمی‌شود. این قطعه اغلب در نزدیکی زمین قرار دارند و ممکن است در گذر زمان کثیف شوند. پس برای حل مشکل باید به صورت دوره‌ای آنها را تمیز کنید.

17- گیر کردن لنگه درب

گاهی ممکن است به دلایلی چون وجود جسم خارجی یا بارش باران و برف یا خرابی و فرسودگی لولا، درب باز نشود. در این صورت باید ابتدا از وجود نداشتن جسم خارجی مطمئن شوید؛ سپس به بررسی قسمت‌های دیگر مانند جک بپردازید. گاهی این مشکل ناشی از باز نشدن کامل جک است که باید سیم انتهای جک را بررسی کرده اتصالی یا قطعی آن را برطرف کنید.

پیشنهاد مطالعه

سوالات متداول کاربران درباره باز نشدن درب پارکینگ

درب پارکینگ فقط با ریموت من باز نمی‌شه علتش چیه؟

این مشکل اغلب به‌دلیل تمام شدن باتری یا خرابی ریموت به وجود می‌آید. بهتر است ابتدا باتری را تعویض کنید اما اگر مشکل برطرف نشد برای تعمیر ریموت از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

درب پارکینگ سر و صدا می‌کنه اما باز نمی‌شه

 این مشکل اغلب به‌دلیل قرار گرفتن درب در حالت دستی به وجود می‌آید. باید ابتدا درب را در حالت اتوماتیک قرار دهید و اگر مشکل برطرف نشد از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

درب پارکینگم کرکره‌ایه و بدون کمک بالا نمیره علت چیه

اغلب این مشکل به‌دلیل خرابی فنر یا بهم خوردن تنظیمات آن به وجود می‌اید. ابتدا درب را در حالت اتومات قرار دهید و سپس وضعیت فنر را بررسی کنید. اما باتوجه به حساس بودن این قطعه ممکن است تعمیرات آن خطرناک باشد در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار برای تنظیم و تعمیر فنر کمک بگیرید.

آنچه درباره باز نشدن درب پارکینگ آموختیم

در این مطلب سعی کردیم 17 دلیل خرابی درب پارکینگ را همراه راه حل‌های رفع آنها بیان کردیم. همچنین رایج‌ترین سوالات کاربران درباره این مشکل را توضیح دادیم. در صورتیکه سوالات بیشتری درباره این موضوع دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا