×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

نکات کاربردی برای انتخاب بهترین کاغذ چاپ عکس

بهترین کاغذ چاپ عکس

شما به عنوان یک عکاس، هزینه و انرژی زیادی را برای پیدا کردن سوژه، تنظیم نور و لنز دوربین گذاشته و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنید. شما باید این وسواس را در انتخاب بهترین کاغذ چاپ عکس هم داشته باشید. زیرا اگر نتیجه کارتان، یک عکس چاپ شده بی کیفیت باشد، تمام زحماتتان به هدر رفته و خستگی بر تنتان خواهد ماند. در ادامه به شما تمام نکات و دانستنی‌هایی که، برای انتخاب بهترین کاغذ چاپ عکس باید بدانید را خواهیم گفت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

ویژگی‌های اولیه بهترین کاغذ چاپ عکس

چه عکاس حرفه‌ای باشید، چه آماتور ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهید که با عکستان چه کار خواهید کرد؟ می‌خواهید عکس را به دوستانتان هدیه دهید و یا آن را قاب کنید؟ شاید هم دوست داشته باشید که عکس را در آلبوم نگه دارید. ابتدا به این پرسش‌ها پاسخ دهید، سپس انتخاب کنید.

در فروشگاه‌های لوازم عکاسی، کاغذ‌های زیادی با ویژگی و مشخصات متنوعی یافت می‌شوند، که ممکن است شما را گیج کنند. اما به یاد داشته باشید که در هنگام انتخاب بهترین کاغذ چاپ عکس، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • وزن و سایز کاغذ
  • ضخامت و بافت کاغذ
  • قیمت کاغذ چاپ عکس
  • میزان روشنایی و براق بودن کاغذ
بهترین کاغذ چاپ عکس
برای انتخاب بهترین کاغذ چاپ عکس، باید ضخامت، سایز و قیمت کاغذ را در نظر بگیرید

 سایز کاغذ مخصوص چاپ عکس

یکی از نکاتی که در هنگام خرید کاغذ، باید همواره به آن دقت کنید، سایز کاغذ مخصوص چاپ عکس است. در ابتدای مقاله به شما گفتیم، ابتدا به این پرسش پاسخ دهید که عکس را برای چه می‌خواهید؟ برای آلبوم یا قاب؟ به پرسش پاسخ داده و بعد، سایز کاغذ مخصوص چاپ عکس را انتخاب کنید.

سایز استاندارد کاغذ چاپ عکس، 10*15 سانتی متر و یا 4 در 6 اینچ است. این اندازه برای قرار دادن عکس در آلبوم، بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید عکس را قاب کرده، به شکل تقویم در آورده و یا حالت پوستری به آن بدهید، باید اندازه‌های 20*27 سانتی متر یا 18 اینچ در 11 اینچ و یا، 33*48 سانتی متر یا 13 اینچ در 19 اینچ را انتخاب کنید.

ضخامت بهترین کاغذ برای پرینت

حالا باید، ضخامت بهترین کاغذ برای پرینت را در نظر بگیرید. در قدم اول بیاد بدانید که ضخامت کاغذ با واحد gsm، اندازه گیری می‌شود و شما باید براساس نوع کار چاپی که انجام می‌دهید، مناسب‌ترین ضخامت را انتخاب کنید:

  • اگر می‌خواهید بروشور چاپ کنید، باید کاغذی انتخاب کنید که ضخامت کمتری داشته باشد، زیرا قیمت آن نیز پایین‌تر خواهد بود. کاغذ‌هایی با ضخامت کمتر در حدود 120 تا 150 gsm، برای چاپ بروشور منطقی به نظر می‌رسند، زیرا هم قیمت کمتر و کیفیت قابل قبولی دارند و از وضوح و کیفیت عکس نمی‌کاهند.
  • اگر به دنبال کاغذی برای چاپ عکس هستید، به شما کاغذ‌هایی با ضخامت 150 تا 200 gsm را پیشنهاد می‌کنیم. این کاغذ‌ها در صنعت چاپ عکس، بسیار متداول بوده و ماندگاری بالایی دارند. به خصوص برای عکس‌هایی که، قصد دارید آن‌ها را قاب بگیرید.
  • کاغذ‌هایی با ضخامت 200 الی 300 gsm، برای چاپ کارت پستال، کارت دعوت و تصاویری با اندازه‌های بزرگ مناسب هستند. قبل از خرید این کاغذ‌ها، باید در نظر بگیرید که آیا پرینتر شما از این نوع کاغذ پشتیبانی می‌کند یا نه؟ پس به سراغ دفترچه راهنمای پرینتر خود رفته و آن را مطالعه کنید. اگر این نکته را رعایت نکنید، ممکن است در نهایت برای تعمیر پرینتر اقدام کنید. اگر پرینتر در سال‌های اخیر خریداری شده باشد، می‌تواند از کاغذ‌هایی با ضخامت 300 gsm پشتیبانی کند.
پیشنهاد مطالعه
بهترین کاغذ برای پرینت
برای انتخاب بهترین کاغذ برای پرینت، قبل از هر چیز باید در مورد ضخامت کاغذ از فروشنده سوال کنید

معرفی انواع کاغذ چاپ عکس

  • کاغذ چاپ عکس مات یا همات لاستر (luster)
  • کاغذ براق و نیمه براق یا همان گلاسه (Glossery)
  • کاغذ هنری
  • کاغذ بوم
  • کاغذ کنواس
  • کاغذ پریل(Pearl)
  • کاغذ سیلک (Silk)

چاپ عکس با کاغذ مات را امتحان کنید!

اگر به دنبال وضوح تصاویر هستید و جزئیات برای شما اهمیت دارد، کاغذ مات یا همان لاستر را انتخاب کنید. کاغذ مات یا همان مخملی معروف، بافتی نرم داشته، نور را نتابیده و کیفیت تصاویر را نمی‌کاهد. بسیاری از عکاسان از این نوع کاغذ برای، چاپ تصاویر پرسنلی استفاده می‌کنند. شاید بتوان آن را، بهترین کاغذ برای چاپ عکس پرسنلی دانست.

کیفیت قابل قبول همراه با قیمت مناسب باعث شده این کاغذ بسیار پرفروش باشد. این کاغذ‌ها در برابر اثر انگشت، اصطکاک و رطوبت بسیار مقاوم هستند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که، توانایی نشان دادن روشنی رنگ‌ها را نداشته و کنتراست خوبی ندارند.

اما اگر کاغذ‌های نیمه مات را انتخاب کنید، می‌توانید رنگ‌های زنده‌تری داشته باشید، زیرا کاغذ‌های نیمه مات حتی به سیاهی‌ها نیز، عمق می‌بخشند. این کاغذ‌ها، به خوبی نور را بازتاب می‌دهند و برای چاپ عکس‌های سیاه و سفید، بسیار مناسب هستند.

پیشنهاد مطالعه
انواع کاغذ چاپ عکس
یکی از انواع کاغذ چاپ عکس، کاغذ مات بوده که در بین عکاسان بسیار پرطرفدار است

چاپ عکس روی کاغذ گلاسه چگونه است؟

کاغذ گلاسه یا کاغذ‌های براق و نیمه براق، همیشه برای تازه کاران حرفه عکاسی، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسند. چاپ عکس روی کاغذ گلاسه، باعث می‌شود رنگ‌ها زنده‌تر، عمیق‌تر و زیبا‌تر به نظر برسند؛ به همین دلیل است که این کاغذ‌ها، به پرطرفدار‌ترین کاغذ در زمینه چاپ عکس با تراکم رنگ بالا، تصاویر پاسپورتی و جشن‌ها تبدیل شده‌اند.

اما چند نکته را فراموش نکنید، اول اینکه سطح عکس چاپ شده با کاغذ گلاسه براق است. این درخشش سبب می‌شود که، شما از هر زاویه‌ای نتوانید به عکس نگاه کنید، اگر قصد قاب گرفتن عکس را داشته باشید، این ویژگی برای شما دردسر ساز خواهد شد. دوم اینکه سطح کاغذ گلاسه، به شدت به اثر انگشت حساس بوده و ماندگاری بالایی ندارد و باید درون آلبوم‌هایی با روکش قرار بگیرد.

عکس مات بهتر است یا براق؟

بعد از آشنایی با کاغذ مات و براق، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که، عکس مات بهتر است یا براق؟ اگر جواب این سوال را می‌خواهید با ما همراه باشید:

  • عکس‌های براق، رنگ و کنتراست تصاویر را بهتر نشان می‌دهند؛ اما در عکس‌های مات جزئیات و بافت تصاویر اهمیت دارد.
  • عکس‌های مات از ماندگاری بالایی برخوردار هستند؛ همچنین در عکس‌های مات خبری از افتادن اثر انگشت نیست.
تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر
عکس مات بهتر است یا براق
برای بسیاری از کاربران، ممکن است این سوال پیش بیاید که عکس مات بهتر است یا براق و نمی‌دانند که باید کدام را انتخاب کنند

چاپ عکس روی کاغذ سیلک

بدون شک مناسب‌ترین و حرفه‌ای ترین نوع کاغذ، برای چاپ عکس، کاغذ سیلک است. این کاغذ که به دلیل نوع بافت لطیفی که دارد، کاغذ ابریشمی نیز نامیده می‌شود تصاویر را با وضوح و کنتراست بالایی چاپ می‌کند. جالب‌تر اینکه، هیچ اثر انگشتی روی این کاغذ نمانده و کیفیتی به مراتب بالا‌تر از کاغذ گلاسه دارد. اگر شما دستتان را روی این کاغذ بکشید، به خوبی متوجه نوع بافت آن شده و آن را حس خواهید کرد. جنس این کاغذ به مراتب ضخیم‌تر و مقاوم‌تر از سایر کاغذ‌های عکاسی است و از آن بیشتر برای چاپ عکس روی شاسی استفاده می‌شود.

چرا کاغذ بوم را انتخاب کنم؟

همواره به شما گفتیم که، قبل از انتخاب کاغذ، باید ببینید که چه استفاده‌ای از عکس دارید. اگر می‌خواهید عکس خود را روی دیوار قاب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که، از کاغذ بوم استفاده کنید. بافت این کاغذ کمی خشن است، اما وضوح و جزئیات به خوبی در آن نشان داده خواهند شد. این کاغذ کیفیت و ساختاری مشابه با کاغذ مات دارد و رنگ‌ها را زنده و عمیق نشان می‌دهد.

بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر طبیعت، کاغذ کنواس!

این کاغذ نیز، مانند کاغذ بوم برجستگی و فرورفتگی زیادی در سطح خود دارد، اما می‌توان گفت که سطح آن درخشنده تر بوده و رنگ را بهتر می‌تاباند. این کاغذ وزن زیادی دارد و می‌توان از آن برای بوم نقاشی استفاده کرد.

چاپ عکس روی کاغذ
برای انتخاب چاپ عکس روی کاغذ، باید ابتدا در مورد انواع کاغذ چاپ عکس اطلاعات کسب کنید

چاپ تصاویر مناظر را به کاغذ هنری بسپارید!

کاغذ هنری، به دلیل نوع بافتی که دارد از کاغذ مات ضخیم‌تر بوده و قیمت بیشتری هم دارد. این کاغذ‌ها پوششی مات داشته و به همین دلیل می‌توانند سطوح مختلفی از رنگ و کنتراست را نشان دهند. به همین دلیل کاغذ هنری می‌تواند، رنگ تصاویری یکنواخت مانند منظره‌ها را به خوبی نمایش دهد.

تفاوت کاغذ پریل با کاغذ براق در چیست؟

کمپانی فوجی، کاغذ پریل را تولید کرده و بافت آن بسیار مشابه با کاغذ براق است اما باید گفت که دوام و درخشندگی بیشتری به نسبت آن دارد. می‌توان کاغذ پریل را، در دسته کاغذ‌های حرفه‌ای برای عکاسی قرار داد.

روشنایی و درخشش کاغذ و کیفیت چاپ

روشنایی و درخشش کاغذ، می‌تواند تا حد زیادی روی کیفیت، کنتراست و رنگ پرینت، به خصوص در رنگ‌های تیره ار بگذارد. اغلب کاغذ‌ها حدود 60 الی 90 درصد از نور را منعکس می‌کنند. اگر می‌خواهید عکس چاپ شده، از کیفیت بالایی برخوردار باشد باید کاغذی با میزان روشنایی پایین انتخاب کنید.

دوام و ماندگاری عکس با بهترین کاغذ

دوام و ماندگاری عکس چاپ شده، به پرینتر، نوع کاغذ و البته کارتریج دستگاه بستگی دارد. برای رسیدن به این هدف، ابتدا دفترچه راهنمای پرینتر خود را مطالعه کنید، زیرا در این دفترچه اطلاعات لازم و بهترین و مناسب‌ترین توع کاغذ برای خروجی با کیفیت معرفی شده است. در قدم بعدی از مواد مصرفی با کیفیت استفاده کنید. برای پرینتر‌های جوهرافشان، کارتریج‌های جوهری اصل انتخاب کنید. برای پرینتر‌های لیزری نیز اگر شارژ کارتریج را به صرفه تر می‌دانید، آن را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که، قبل از هر چیز پرینتر شما باید از کیفیت و مدل بالایی برخوردار باشد. پرینتر‌های جوهرافشان در زمینه چاپ عکس بهترین هستند، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله بهترین پرینترهای جوهر افشان را مطالعه کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا