×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

انواع روش های تراز کردن یخچال

تراز کردن یخچال

تراز نبودن یخچال یکی از علت‌های نشت آب از یخچال و سایر مشکلات از قبیل بروز برفک و یخ‌زدگی و … است که در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت کامل به سوال چطور یخچال را تراز کنیم؟ پاسخ داده و اهمیت تراز بودن یخچال را بیان و روش‌های مختلف تراز کردن یخچال را آموزش دهیم. در بررسی مراحل و موارد زیر با آچارباز همراه باشید.

برداشتن شبکه ی جلو یخچال

مرحله اول تراز کردن یخچال، اقدام به برداشتن شبکه‌ی جلو یخچال را برای شما توضیح دهیم. شبکه‌های جلوی یخچال با توجه به مدل یخچال به صورت مختلف باز می‌شود، برای مثال برخی از آن‌ها با پیچ و مهره برخی چفتی و … هستند. باز کردن شبکه جلو یخچال، اغلب کار آسانی است، اما در صورتی که در حین باز کردن آن دچار مشکل شدید، می‌توانید از کارشناسان مراکز تعمیر یخچال، کمک بگیرید.

شبکه جلوی یخچال
با برداشتن شبکه جلوی یخچال به راحتی به پایه‌های تراز و غلطک‌های تنظیم دست پیدا می‌کنید.

تراز یخچال به کمک پایه های تراز

مرحله بعدی تراز کردن یخچال، استفاده از پایه‌های تراز برای تنظیم سطح یخچال است. پایه‌های تراز، با برداشتن شبکه جلو یخچال قابل مشاهده هستند. برای تنظیم پایه‌های تراز:

  • از کسی کمک بخواهید تا یخچال را رو به عقب کج نگه دارد.
  • سپس با پیچاندن آن‌ها با کمک پیچ گوشتی دوسو به سمت چپ، می‌توانید پایه‌های تراز را تنظیم کنید.
  • جهت کوتاه کردن پایه‌های یخچال باید پایه‌های تراز را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و در صورتی که تمایل دارید پایه‌های آن بلند شوند، لازم است پایه‌ها را در جهت چرخش عقربه‌های ساعت، چرخانده شوند.

تراز یخچال به واسطه غلطک های تنظیم

چطور یخچال را تراز کنیم؟ یکی از راه‌های پیشنهادی، استفاده از غلطک‌های تنظیم است. در برخی یخچال‌ها به جای استفاده از پایه‌های تراز، جهت تنظیم ارتفاع از غلطک‌های تنظیم استفاده می‌شود.

  • روش تراز کردن یخچال به وسیله غلطک‌های تنظیم اینگونه است که اگر در جهت عقربه‌های ساعت آن‌ها را بچرخانید پایه‌ها بلند تر شده و در صورتی که خلاف جهت عقربه‌های ساعت آن‌ها را بچرخانید ارتفاع یخچال کم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه

تراز یخچال به کمک غلطک و پایه تنظیم

اکثر یخچال‌ها دارای پایه تراز و غلطک‌های تنظیم هستند که در این حالت می‌توان به کمک هردو آنها یخچال را تراز کرد. توجه کنید که در این حالت، بهتر است ارتفاع یخچال بیشتر از 13 میلی متر نباشد. اگر بیشتر بود، باید پایه‌های عقب را بررسی کنید و در صورت لزوم ارتفاع آن‌ها را با توجه به پایه‌های جلو تغییر دهید. به صورت کلی در این حالت باید پایه‌های دستگاه را تا اندازه‌ای بالا ببرید که توانایی تحمل وزن یخچال را داشته باشند و همچنین غلطک‌ها باید از زمین فاصله بگیرند.

پایه‌های تراز
بهترین راه برای تراز یخچال استفاده از پایه‌های تراز است.

تراز کردن یخچال در سطح شیب دار

اغلب یخچال‌ها درون آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و سطوح کف آشپزخانه‌ها با شیب ملایمی طراحی می‌شود که در هنگام شستشو، آب به‌راحتی از آن خارج شود.

  • برای تراز کردن یخچال در سطوح شیب دار بهترین کار استفاده از پایه‌های کوچک مسطح است، به کمک این اجسام می‌توانید به راحتی شیب سطح را خنثی کنید.
تراز کردن یخچال در سطوح شیب دار
بهترین و مطمئن ترین راه حل برای تراز کردن یخچال استفاده از شئ صاف زیر پایه‌های یخچال است.

روش بررسی درستی تراز یخچال

پس از اینکه به کمک روش‌های گفته شده به تراز کردن یخچال پرداختید، مرحله بعدی آن بررسی تراز بودن یخچال است که در این بخش چگونگی انجام آن را به شما آموزش خواهیم داد.

بررسی تراز بودن یخچال با استفاده از ابزار تراز

همه ما ابزار تراز را دیده و یا در منزل از این دستگاه استفاده کرده‌ایم به کمک این ابزار می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که تراز یخچال به درستی انجام شده است یا خیر؟ برای تست تراز بودن یخچال:

  • ابزار تراز را روی یخچال و یا یکی از طبقات داخلی یخچال قرار می‌دهیم.
  • در صورتی که تراز باشد، باید حباب داخل ابزار، بین دو خطوط قرار بیرد در غیر اینصورت پایه‌های تراز و یا غلطک تراز را طبق مطالب قبلی که آموزش دادیم به آرامی بچرخانید و زمانی که حباب بین دو خطوط قرار گرفت باید بدانید که یخچال شما تراز است.
ابزار تراز یخچال فریزر
مطمئن‌ترین راه پیشنهادی برای بررسی تراز بودن یخچال ابزار تراز است.

درب یخچال

در صورتی که ابزار تراز در دسترس شما نبود می‌توانید به کمک درب یخچال از تراز بودن آن مطمئن شوید. برای بررسی تراز بودن یخچال در این حالت:

  • درب یخچال را باز کنید و به آن دست نزنید.
  • اگر درب یخچال به آرامی بسته شد باید بدانید که یخچال تراز است در غیر اینصورت تراز نیست و باید پایه‌ها را دستکاری کنید تا تراز شود و دچار مشکل نشود.

استفاده از لیوان آب برای بررسی ترازبودن یخچال

از دیگر روش‌های بررسی و اطمینان از تراز بودن یخچال‌ها این است که درون یک لیوان شیشه‌ای تا نصفه آب بریزید و روی یک سطح صاف آن را قرار دهید و یک خط روی قسمتی که آب قرار دارد بکشید.
سپس مانند دستگاه تراز، لیوان آب را روی یخچال و یا یکی از طبقات داخلی آن قرار دهید در صورتی که آب روی خط بود و تکان نخورد یخچال تراز است ولی اگر آب در قسمتی بالاتر و یا پایین تر از خط، یخچال تراز نیست و باید تا زمانی که آب روی خط قرار گرفت پایه‌ها را در جهت مناسب چرخاند.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

چرا تراز بودن یخچال مهم است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل تراز بودن یخچال این است که در صورت تراز نبودن:

  • لوله‌های فلزی که مواد شیمیایی سرد ساز یا گاز درون آن‌ها جریان دارد، مختل شده و دچار گرفتگی می‌شوند و نمی‌تواند به درستی وظیفه خود که سرد سازی محیط یخچال است را انجام داده و موتور یخچال فشار زیادی را متحمل خواهد شد.
  • همچنین در پی این مشکلات کمپرسور مجبور به زیاد کار کردن می‌شود که در این حالت یخچال دچار سر و صدا خواهد شد.
  • از دیگر معایب تراز نبودن یخچال، لرزش دستگاه است. چرا که در این حالت دستگاه مدام به جلو و عقب و یا چپ و راست لق می‌خورد.
  • علت نشت آب از یخچال و جمع شدن آب در کف آن هم می‌تواند تراز نبودن یخچال باشد که در صورت برطرف نشدن، باعث زنگ زدن یخچال خواهد شد.
اهمیت تراز بودن یخچال فریزر
تراز کردن یخچال کار آسانی است که در این مقاله با آن آشنا شدید در صورتی که برای انجام آن دچار مشکل شدید از آچارباز کمک بخواهید.

به صورت کلی اهمیت تراز بودن یخچال این است که با اینکار، طول عمر یخچال بالا رفته و کمتر نیاز به تعمیر یخچال خواهید داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا