یخچال و فریزر

مشکلات رایج درب یخچال و روش تعمیر آن

درب یخچال و فریزر

شاید در میان مشکلات رایجی که در یخچال و فریزر خانه پیش می‌آید، کمتر با مشکلات درب یخچال و فریزر آشنا باشیم و فکر کنیم که مشکلات یخچال و فریزر تنها ناشی از موتور، فن، صفحه مانیتور و … است. آچارباز در این مقاله قصد دارد به مشکلات رایج درب یخچال و روش تعمیر آن بپردازد تا در صورت مواجه شدن با اینگونه مشکلات، قبل از تماس با تکنسین تعمیر یخچال در صورت امکان، خود به رفع مشکل بپردازید. برخی از روش‌های گفته شده در این مقاله بسیار ساده بوده و در منزل با داشتن آگاهی لازم می‌توانید به راحتی آن‌ها را اعمال کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

افتادگی درب یخچال و روش تعمیر آن

زمانیکه درب یخچال به سختی باز و بسته می‌شود، اولین مسئله‌ای که باید بررسی کنید، افتادگی درب یخچال است.

  • این اتفاق اغلب به علت سنگین کردن طبقه‌های درب رخ می‌دهد.
  • البته دلیل دیگری نیز وجود دارد و آن شکستگی یا خوردگی واشر درب یخچال است که این مشکل هم براثر پر کردن درب طبقات ایجاد می‌شود.
  • برای رفع این مشکل باید از تکنسین تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید.

خرابی لاستیک دور درب یخچال و روش تعمیر آن

یکی دیگر از مشکلات رایج درب یخچال و فریزر، به خوبی بسته نشدن آن است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لاستیک خاکستری رنگ پیرامون یخچال فاسد و یا پاره شده باشد. در این قسمت به بررسی دلایل مختلف که سبب خرابی یا شل شدن و .. لاستیک دور درب یخچال می‌شود، می‌پردازیم:

لاستیک دور درب یخچال کثیف شده باشد

یکی از مهم‌ترین دلایل بسته نشدن درب یخچال، کثیف بودن لاستیک دور درب آن است. کثیف بودن لاستیک یخچال سبب می‌شود تا درب چسبندگی لازم را نداشته‌باشد و به درستی بسته نشود. در این شرایط بهتر است با کمک یک یک دستمال میکروفایبر و یا یک مسواک به همراه محلول شوینده آب و صابون تمام لاستیک دور تا دور درب یخچال را تمیز کنید. پس از نظافت کامل درزگیر آن را با حوله کاملا خشک کنید تا خاصیت چسبندگی یخچال دوباره بازگردد.

اگر پایه‌های یخچال قابل تنظیم نیستند، با کمک اشیا مختلف همچون چوب، مقوا و … یخچال را تراز کنید.

لاستیک دور یخچال
لاستیک دور تا دور یخچال سبب بسته شدن کامل درب به قاب یخچال شده و از تبادل هوا جلوگیری می‌کند.

لاستیک درب یخچال دچار برآمدگی یا سفتی شده است

گاهی لاستیک یا درزگیر یخچال در قسمت‌هایی دچار برآمدگی شده و همین امر سبب می‌شود تا درب یخچال درست بسته نشود. در این شرایط لاستیک دور یخچال را بررسی کنید و قسمت‌های برجسته را پیدا کنید، ابتدا آن‌ها را با محلول آب و صابون بشویید تا در صورت کثیفی درزگیر، مشکل برطرف شود. اگر با شستشو مشکل برطرف نشد، از باد گرم سشوار کمک بگیرید تا قسمت‌های سفت یا برآمده لاستیک نرم شوند و دوباره درزگیر به قاب یخچال به صورت کامل بچسبد. البته در برخی موارد پیچ‌های لاستیک شل شده و درزگیر برجسته شده در این شرایط نیز باید پیچ‌ها را دوباره سفت کنید.

لاستیک درب یخچال فاسد شده و نیاز به تعویض دارد

اگر لاستیک یا درزگیر یخچال از چند قسمت دچار برآمدگی شده و یا قدیمی و کهنه شده باشد، باید آن را تعویض کنید. اما برای اطمینان از اینکه باید لاستیک تعویض شود این بررسی را انجام دهید:

یک کاغذ را بین درب یخچال و قابش گذاشته و درب را ببندید، اگر توانستید، کاغذ را به راحتی بیرون بکشید، لاستیک فرسوده شده و باید تعویض شود. در غیر این صورت لاستیک درب یخچال شما سالم بوده و نیاز به تعویض ندارد. برای تعویض لاستیک درب یخچال می‌توانید از تکنسین‌های ما در تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید.

لاستیک یخچال قدیمی
اگر لاستیک درب یخچال شما فاسد یا قدیمی شده، وقت آن است که آن را تعویض کنید.

تراز نبودن درب یخچال و روش حل آن

یکی دیگر از مشکلات رایج درب یخچال و فریزرها، تراز نبودن آن‌هاست. تراز نبودن یخچال اغلب به دلایل مختلف همچون نشست زمین، گذر زمان و … رخ می‌دهد. این مشکل سبب شده، وزن یخچال به جای پایه‌ها روی درب یخچال باشد.

برای اینکه متوجه شوید، یخچال شما تراز هست یا نه؟! می‌توانید اپلیکیشن تراز را روی گوشی همراه‌تان نصب کنید. گوشی همراه‌تان را روی یخچال قرار دهید، چنانچه حباب اپلیکیشن در وسط قرار نگرفت، باید یخچال را تراز کنید. اگر پایه‌های یخچال قابل تنظیم هستند، تراز کردن یخچال را با تغییر پایه‌ها انجام دهید. اما اگر پایه‌های یخچال قابل تنظیم نیستند، با کمک اشیا مختلف همچون چوب، مقوا و … یخچال را تراز کنید. در مقاله مشکلات رایج میان تمام یخچال و فریزرها سعی کرده‌ایم به طور کامل علت مشکلات شایع یخچال را بررسی کنیم.

خرابی لولای درب یخچال و روش تعمیر آن

یکی دیگر از مشکلات رایج درب یخچال و فریزر، خرابی لولای آن است که سبب افتادگی درب یخچال می‌شود. خرابی لولای درب یخچال اغلب با استفاده طولانی مدت از یخچال و یا سنگین کردن درب آن رخ می‌دهد. در این مواقع لولا شل و یا شکسته می‌شود. چنانچه لولای یخچال شکسته شده باشد، باید از تعمیرکار برای حل آن کمک بگیرید. اما اگر تنها یک اختلال ساده است که سبب شده درب یخچال به خوبی بسته نشود، می‌توانید با کمک روغن‌های روان کننده همچون گریس و یا روغن‌های خوراکی مشکل را برطرف کنید.

نکته: گاهی شل شدن لولای درب یخچال تنها به علت پرکردن بیش از حد طبقات و سنگین کردن درب یخچال اتفاق می‌افتد. بنابراین درب یخچال را بیش از حد سنگین نکنید.

پیشنهاد مطالعه

فرورفتگی و گودی درب

گاهی در اثر جابه‌جایی غیر اصولی یخچال در راهروها و… یخچال به دیوار، نرده‌ها برخورد می‌کند و دچار فرورفتگی می‌شود. در این شرایط اغلب امکان تعمیر وجود ندارد. چون برای تعمیر باید درب یخچال از قسمت داخلی باز شده تا گودی آن برطرف گردد. ما به شما توصیه نمی‌کنیم این کار را انجام دهید، چون زیبایی داخلی یخچال لطمه می‌بیند. اما اگر قصد دارید که فرورفتگی و گودی درب را اصلاح کنید:

  1. باید در ابتدا درب یخچال را جدا کرده و محتویات داخلی درب را تا فاصله 5 سانتی‌متری آن خارج کنید.
  2. سپس با کمک آچار و دم باریک فرورفتگی و گودی درب را برطرف کرده و صاف کنید.
  3. پس از اینکه برآمدگی‌های یخچال برطرف شد، مخلوطی از پلی ونیل کلراید و پلی پروپیلن را در لولای درب یخچال بریزید و صبر کنید تا این مخلوط خشک شود
  4. پس از خشک شدن این مخلوط، لولای درب یخچال باید سفت شده باشد.
  5. پس از اینکه مخلوط کاملا خشک شد، درب یخچال را به صورت صحیح دوباره نصب کنید.
یخچال قدیمی
درب یخچال‌های قدیمی و بالای ده سال اغلب دچار فرورفتگی، پوسیدگی و … می‌شوند که می‌توان با شیوه گفته شده آن‌ها را تعمیر کرد.

پوسیدگی درب یخچال

یکی دیگر از مشکلات رایج درب یخچال و فریزر پوسیدگی درب یخچال است که اغلب به علت قرار گرفتن در محیط مرطوب و یا در معرض مستقیم آب بودن درب یخچال این اتفاق رخ می‌دهد و درب یخچال زنگ می زند.در این شرایط دو راهکار وجود دارد:

  • درب یخچال را تعویض کنید
  • یک یخچال جدید خریداری کنید.

اگر شما قصد تعمیر پوسیدگی درب یخچال را دارید، با ما همراه باشید تا شیوه‌های تعمیر آن را با شما در میان بگذاریم:

  1. یخچال را از برق بکشید و قسمت‌های پوسیده شده را سمباده بزنید.
  2. درب یخچال را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
  3. قسمت‌های سنباده زده شده را بتونه بزنید.
  4. پس از خشک شدن بتونه درب یخچال را رنگ کنید.
پیشنهاد مطالعه
رنگ آمیزی درب یخچال
رنگ آمیزی درب یخچال با اسپری آسان‌تر است و رنگ زودتر خشک می‌شود. بهتر است بین هر لایه رنگ چند دقیقه صبر کنید تا رنگ به صورت کامل خشک شود.

برای رنگ کردن دو شیوه وجود دارد:

  • رنگ با قلم‌مو
  • رنگ با اسپری

تعمیر پوسیدگی درب یخچال یک کار حساس بوده که نیاز به مهارت کامل دارد، اگر شما مهارت لازم در این زمینه ندارید، بهتر است از متخصیصن امر کمک بگیرید.

خرابی درب یخچال و فریزر چه مشکلاتی در آن به وجود می‌آورد؟

اگر درب یخچال دچار هر مشکلی شود، می توان علائم زیر را در یخچال دید:

  • چسبندگی درب یخچال
  • سخت باز شدن درب و سفت شدن آن
  • درست بسته نشدن درب یخچال
  • خنک نشدن یخچال
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر. ایا چندین بار محکم کوبیدن درب یخچال باعث مشکلی میشود؟ کودک مهمان بوده و چندین بار با شدت درب یخچال رو باز و محکم بسته و کوبیده.از اون به بعد هم موقع باز و بسته کردن، در صداهای بدی میدهد و هم گاها حین ترموستات آن و آف صداهایی از یخچال مثل تق تق می آید. یخچال فریزر سینجر کمبی آبریزدار است.آیا ممکنه مرتبط باشه با محکم کوبیدن درب یا خیر دلیل دیگه ای دارد. و چه باید کرد

    1. مونای عزیز سلام
      پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا در یخچال‌ها از قطعات با دقت بالاتر استفاده شود که البته ظرافت و حساسیت بیشتری هم دارند. همه این مشکلات پیش آمده ممکن است از بسته شدن غیراصولی در باشد. بهتر است قبل ایجاد مشکلات جدی‌تر یک تعمیرکار ماهر دستگاه شما را بررسی کند تا از خرابی ترموستات و دیگر قطعات جلوگیری شود. اگر برای تعمیر یخچال در منزل نیاز به کمک دارید می‌توانید از خدمات آچارباز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا