×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

علت زیاد و یکسره کار کردن یخچال و اتومات نشدن آن چیست؟

یکسره کار کردن و اتومات نشدن یخچال

یکسره کار کردن یخچال و اتومات نشدن آن، به نوعی یک علامت خطر است! چرا که در صورت خراب شدن قطعه یا قطعاتی از یخچال، این مشکل به وجود آمده است و یخچال نیاز به بررسی، تعمیر یا تعویض قطعات دارد. البته لازم به ذکر است که وقتی یخچال را به تازگی خریداری و نصب کرده‌اید، تا 24 ساعت نباید نگران یکسره کار کردن آن باشید، زیرا یخچال برای رسیدن به دمای مطلوب، باید بیشتر کار کند. اگر یخچال شما هم یکسره کار می‌کند،برای رفع مشکل تا انتهای مقاله «علت زیاد و یکسره کار کردن یخچال و اتومات نشدن آن چیست؟» آچارباز، همراه ما باشید و از آموزش‌های ارائه شده در این مقاله برای رفع مشکل خود استفاده کنید.

اتومات کردن یخچال یا استراحت یخچال چیست؟

برای اینکه با مشکل یکسره کار کردن یخچال آشنا شویم، بهتر است اول بدانیم که نحوه کار کردن طبیعی یخچال به چه صورت است. یخچال‌ها در هر برند و مدلی که باشند، به طور معمول پس از مدتی کار کردن، متوقف می‌شوند، یا به عبارتی یخچال استراحت می‌کند. البته مدت استراحت هر یخچال متفاوت است.

مدتی که یخچال‌ها کار می‌کنند، متغیر است. به این صورت که از 35 درصد تا 85 درصد از یک شبانه روز را در حال کار بوده و بقیه زمان را استراحت، یا اتومات می‎‌کنند. اغلب یخچال‌ها به صورت میانگین، هر نیم ساعت یکبار عمل اتومات کردن را انجام می‌دهند. اما عدم اتومات یخچال چگونه خود را نشان می‌دهد؟ در یخچال‌هایی که قدیمی‌تر هستند، اتومات نکردن یخچال با تشکیل برفک در جایخی و در یخچال‌های نسل جدید، با تشکیل قطره‌های آب، در قسمت داخلی و روی بدنه یخچال، خود را نشان می‌دهد.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

دلایل اتومات نکردن یخچال چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، یکسره کار کردن یخچال و اتومات نکردن آن، خبر از خرابی برخی قطعات یخچال می‌دهد. از جمله قطعاتی که خرابی آن‌ها باعث اتومات نکردن یخچال می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیفراست
  • هیتر دیفراست
  • کمپرسور
  • کندانسور و لوله‌های آن
  • اواپراتور
  • سنسور
اتومات نکردن و بی وقفه کار کردن یخچال
عملکرد بی وقفه یخچال می‌تواند بر اثر خرابی برخی قطعات مانند، دیفراست، کمپرسور، سنسور و … باشد.

خراب شدن دیفراست

دیفراست از جمله قطعات الکترونیکی و مکانیکی است، که شروع کننده عمل یخ زدایی است. اگر این قطعه دچار مشکل شود، هیتر دیفراست هم نمی‌تواند به درستی عمل کند، در نتیجه یخ‌ها و برفک‌های به وجود آمده، آب نمی‌شوند. زمانی که یخ‌ها و برفک‌ها آب نشوند، هوا به صورت مناسب نمی‌تواند داخل یخچال گردش پیدا کند، همین موضوع باعث یکسره کار کردن یخچال می‌شود.

خراب شدن هیتر دیفراست

همانطور که گفتیم هیتر دیفراست وظیفه یخ زدایی یا آب کردن یخ و برفک‌ها را بر عهده دارد، خرابی این قطعه باعث می‌شود، بر فک‌ها، روی لوله اواپراتور، انباشته و زیاد شوند. همین مسئله باعث اتومات نکردن یخچال می‌شود.

خراب شدن کمپرسور

کمپرسور از دیگر قطعات مهمی است که خرابی آن باعث اتومات نکردن یخچال می‌شود. این قطعه، گاز موجود درون یخچال را تبدیل به سرما می‌کند و در صورت خراب شدن کمپرسور، گاز به سرما تبدیل نمی‌شود. در نتیجه دمای مناسب توسط سنسور تشخیص داده نشده و به اتوماتیک کننده هم ارسال نمی‌شود، تمامی این موارد دست به دست هم می‌دهند و باعث یکسره کار کردن یخچال می‌شوند.

خراب شدن کندانسور و تمیز نبودن لوله‌های آن

کندانسور در پشت یخچال و در مجاورت کمپرسور قرار دارد، درون لوله‎های کندانسور هم از گاز سرد کننده یا مبرد پر شده است. تمیز نبودن و کثیفی لوله‌ها باعث می‌شود، تا به راحتی مبادله دما صورت نگیرد و یخچال برای خنک و مناسب کردن دما بیش از اندازه کار کند و عمل اتومات کردن را انجام ندهد.

خراب شدن اواپراتور

اواپراتور یکی از قطعاتی است که در هنگام کار کردن صدای آن به گوش می‌رسد و گردش هوا داخل آن حس می‌شود. فن اواپراتور باعث جابجایی هوای سرد داخل یخچال می‌شود، اگر این قطعه به درستی کار نکند، هوای سرد داخل یخچال پخش نمی‌شود و یخچال به دمای مطلوب نمی‌رسد.

در نتیجه قطعه ترموستات که تعادل دما و سرمای یخچال را کنترل می‌کند، نمی‌تواند دمای مناسب را تشخیص دهد و باعث اتومات نکردن یا یکسره کار کردن یخچال می‌شود. در این وضعیت که یخچال برای رسیدن به دمای مناسب بی‌وقفه کار می‌کند، امکان سوختن کمپرسور وجود دارد.

خراب شدن سنسور

سنسور وظیفه تشخیص دما را بر عهده دارد. پس از رسیدن یخچال به دمای مناسب، سنسور فرمانی مبنی بر قطع عملکرد را به وسیله قطعه برد، به کمپرسور می‌رساند. اگر سنسور معیوب باشد، دمای مناسب تشخیص داده نشده و کمپرسور بی‌وقفه کار و اتومات می‌کند.

لازم به ذکر است که پیدا کردن و تشخیص قطعه معیوب، جهت تعمیر، نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. از این رو توصیه میکنم از تکنسین‌های ماهر برای بررسی، تعویض قطعه یا تعمیر یخچال خود کمک بگیرید.

دلیل یکسره کار کردن یخچال چیست؟

موارد دیگری که می‌توانند در یکسره کار کردن یخچال نقش داشته باشند، عبارتند از:

  • دمای نامتعادل و نامناسب محیط
  • قرار دادن غذای گرم درون یخچال
  • خراب شدن در جایخی
  • خراب شدن لاستیک اطراف در یخچال
  • نشت گاز یخچال
  • خراب شدن ترموستات

خرابی لاستیک در یخچال، پارگی آن یا قدیمی و فرسوده شدن آن، می‌تواند منجر به کار کردن یخچال، بدون اتومات کردن شود.

استراحت و اتومات نکردن یخچال
مواردی مانند دمای نامناسب محیط، خراب شدن لاستیک در یخچال، قرار دادن غذای گرم و … می‌توانند باعث اتومات نکردن یخچال شوند.

دمای نامتعادل و نامناسب محیط

یخچال برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشد، باید در یک محیط با دمای مناسب قرار گرفته و از وسایل گرمازا دور و یا مقابل نور خورشید نباشد در صورت عدم توجه به این مورد، یخچال برای اینکه دمای داخلی خود را خنک کند، مجبور به کار کردن بدون توقف است.

قرار دادن غذای گرم درون یخچال دلیل یکسره کار کردن یخچال

قرار دادن غذای گرم درون یخچال و باز کردن و بستن درب یخچال بیشتر از حد معمول هم باعث می‌شود، یخچال برای رسیدن به دمای مناسب باید یکسره کار کند.

خراب شدن در جایخی

در یخچال‌هایی که مدل قدیمی‌تری دارند، یک جایخی درون یخچال وجود دارد. اگر در جایخی بسته نشود، سرمایی که از جایخی خارج می‌شود، ممکن است باعث یخ زدن مواد موجود در قسمت پایینی یخچال شود. در اینصورت یخچال برای رسیدن به دمای مناسب یکسره کار می‌کند.

خراب شدن لاستیک اطراف در یخچال

کیپ نشدن در یخچال باعث می‌شود، هوای خنک یخچال به بیرون و هوای گرم محیط به داخل یخچال انتقال یابد. از این رو خرابی لاستیک در یخچال، پارگی آن یا قدیمی و فرسوده شدن آن، می‌تواند منجر به کار کردن یخچال، بدون اتومات کردن شود.

نشت گاز یخچال

گاز سرمازا عامل مهمی در خنک شدن فضای داخلی یخچال است، کمبود این گاز یا نشت آن، باعث می‌شود، فضای یخچال به میزان لازم خنک نشود. در این زمان نیز کمپرسور برای رسیدن یخچال به دمای مناسب بدون توقف کار می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

خراب شدن ترموستات یخچال

ترموستات، دما و سرمای داخل یخچال را کنترل و طبق برنامه‌ای که برای دمای یخچال تنظیم شده، فضای داخلی را مناسب آن دما تنظیم می‌کند. علاوه بر این برای آب کردن برفک روی لوله اواپراتور، هیتر دیفراست را مطلع می‌کند. خراب شدن ترموستات باعث می‌شود تا دمای یخچال تنظیم نباشد، همچنین روی لوله‎‌ها برفک زیاد شود، در نتیجه یخچال برای رسیدن به دمای مناسب باید یکسره کار کند.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ببخشید یخچال فریزر سامسونگ دارم از دیشب صداش قطع میشه حالت آف میمونه میخواستم ببینم مشکل از کجا میتونه باشه

  2. با سلام میخواستم بدانم برای افزایش برودت یا سرمای یخچال معمولی ده فوت امرسان ، آیا درجه شماره بالا رو در کلید گردان ( دیجیتالی نیست ) انتخاب کنم یا برعکس شماره پایین رو انتخاب کنم.
    چون یخچال سامسونگ بنده که دیجیتالی هست هر چه عدد انتخابی کمتر باشه سرما یخچال هم بیشتر خواهد بود و وبالعکس.
    دقیقا مانند محور مختصات در ریاضی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا