×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

آموزش تعویض ترموستات انواع یخچال و فریزر

تعویض ترموستات یخچال

امروزه همه یخچال فریزرهای جدید به طور اتوماتیک روشن و خاموش می‌شوند، تا تنظیمات دمایی اعمال شده روی یخچال، به صورت صحیح اجرا شوند. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟ دلیل این مسئله وجود قطعه‌ای به نام ترموستات در یخچال است. اگر مشکل کنترل دما در یخچال شما وجود دارد، یعنی با تنظیم دما، هوای فضای داخلی یخچال متناسب با آن تغییر نمی‌کند، به احتمال زیاد ترموستات خراب است و دچار مشکل شده است. اما رفع مشکل و تعویض ترموستات چگونه انجام می‌گیرد؟ آچارباز در این مقاله به صورت کامل به آموزش تعویض ترموستات انواع یخچال و فریزر می‌پردازد.

توجه کنید که بهتر است تعویض یا تعمیر ترموستات یخچال  و فریزر را به دست یک تکنسین مجرب بسپارید. اما اگر خودتان دانش کافی در رابطه با تعمیرات وسایل خانگی دارد، مطالعه راهنمای زیر به شما در تعویض این قطعه و تعمیر یخچال کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

ترموستات چیست و چه کارکردی دارد؟

ترموستات یکی از مهم‌ترین اجزاء و قطعات تعبیه شده در یخچال است و وظیفه آن کنترل دمای داخلی یخچال، بر اساس دمای تنظیم شده است. به بیان ساده‌تر باید بگوییم، هنگامی که شما درجه یخچال را می‌چرخانید و یا آن را با استفاده از پنل دیجیتال روی دو یا سه درجه سانتی‌گراد تنظیم می‌کنید، در واقع به ترموستات دستور می‌دهید، زمانی که دمای یخچال به این میزان رسید به طور اتوماتیک کمپرسور خاموش شود. اگر ترموستات نبود، یخچال فریزر به صورت دائمی و یکسره کار می‌کرد و هیچ وقت خاموش نمی‌شد.

رله دما یک کنترل‌کننده دمای خودکار است که وظیفه ثابت نگه داشتن دمای فضای داخلی یخچال را برعهده دارد. به عنوان مثال اگر با باز و بسته شدن درب یخچال، هوای گرم به داخل محفظه یخچال نفوذ پیدا کند، دما به بالاتر از حد مجاز تنظیم شده می‌رسد.

در این حالت ترموستات یا رله یخچال به کمپرسور فرمان فعالیت می‌دهد. با فعالیت کمپرسور دمای داخل یخچال کاهش پیدا می‌کند و به اندازه تنظیم شده می‌رسد. در این زمان است که ترموستات مجددا به کمپرسور فرمان خاموشی می‌دهد.

برای صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر دستگاه در فصل‌های متفاوت سال، تنظیم درجه‌بندی ترموستات هم متفاوت است. در واقع این درجه‌بندی به شما کمک می‌کند با توجه به دماهای مختلف محیط بتوانید مواد غذایی را در بهترین شرایط برای ماندگاری بیشتر نگهداری کنید.

پیشنهاد مطالعه
تفاوت ترموستات یخچال های قدیمی و جدید

تفاوت ترموستات یخچال‌های قدیمی و جدید

ترموستات در یخچال‌های قدیمی به صورت مکانیکی بوده و دما به صورت دستی تنظیم می‌شود. هرچقدر دما بر روی عدد بالاتری باشد، کار کمپرسور هم طولانی‌تر است. در این مدل‌ها، دمای یخچال بهتر است روی ۲ تا ۳ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

اما در مدل‌های جدید یخچال و انواع ساید بای ساید از ترموستات دیجیتالی استفاده می‌شود. بردهای دیجیتالی این یخچال‌ها دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کنند. هر چقدر دما به صفر نزدیک شود، کار کمپرسور بیشتر می‌شود. دمای ایده‌آل برای یخچال‌های جدید بین پنج تا هفت درجه و برای فریزر بین منفی ۱۸ تا منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

با پیشرفت تکنولوژی ترموستات‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که هوشمند هستند، به اینترنت وصل می‌شوند و امکان کنترل و تنظیم آنها به وسیله کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

نقشه ترموستات یخچال

برای آشنایی شما با نقشه ترموستات یخچال فریزر تصویر زیر در این مقاله قرار داده شده است، در نقشه ترموستات نکته ای که وجود دارد این است که قدرت کمپرسور، تک فاز و یا سه فاز بودن آن، رله استارت، خازن و … در نحوه سیم کشی تاثیر دارد.

پیشنهاد مطالعه
نقشه ترموستات یخچال
نقشه ترموستات یخچال را در تصویر مشاهده می‌کنید.

انواع ترموستات یخچال

انواع مختلفی از ترموستات‌ها در یخچال فریزرهای مکانیکی یا دیجیتالی استفاده می‌شوند که به طور کلی می‌توان آنها را در سه دسته تقسیم بندی کرد: ترموستات دو قطبی، ترموستات جامد و الکترونیکی و ترموستات فشار بخار

ترموستات دو قطبی چیست؟

در ترموستات دو قطبی از دو فلز استفاده می‌شود. یکی از این دو فلز ثابت و فلز دیگر به دما حساس است. هنگامی که دما در یخچال کاهش پیدا کند، جمع شده و ارتباط قطع و موتور یخچال، خاموش می‌شود. اما در صورتی که دما افزایش پیدا کند این فلز نیز واکنش نشان داده و باعث روشن شدن موتور میشود.

پردازنده ترموستات جامد چگونه عمل می‌کند؟

در ترموستات جامد، الکتریسته موجود در ترموستات با توجه به دما کم یا زیاد می‌شود. در این قطعه پردازنده‌ای وجود دارد که دمای داخل یخچال را با دمای محیط مقایسه می‌کند، اگر دما کمتر از محیط بود، یعنی یخچال به اندازه کافی سرد است پس موتور را خاموش می‌کند. اما اگر دما بیشتر از محیط بود، دستور شروع فعالیت به موتور، صادر می‌شود.

انواع ترموستات یخچال
هنگامی که ترموستات دچار اختلال باشد، کمپرسور سرد است.

ترموستات مدل فشار بخار چگونه کار می‌کند؟

در ترموستات مدل فشار بخار از یک لوله‌ی شیشه‌ای که درون آن مایه‌ای خاص قرار دارد، استفاده می‌شود. مایع درون این لوله حساس به دما است و در اثر انبساط و انقباض آن و ارتباطش با با دیافراگم باعث خاموش و روشن شدن موتور یخچال می‌شود.

ترموستات های سه فیش یخچال و دو فیش فریز در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

نوعی از یخچال‌ها با هنوان نوفراست وجود دارند که هوای سرد درون آنها به وسیله فن جریان پیدا می‌کند و از المنت جهت یخ‌زدایی اتومات استفاده می‌شود. در این نوع از یخچا‌ها ترموستات سه فیش استفاده می‌شود. در دیگر یخچال‌ها نیز از ترموستات دو فیش استفاده می‌شود که دارای یک ورودی و یک خروجی است.

عیب یابی ترموستات یخچال چگونه انجام می‌شود؟

صحت یا وجود اختلال در ترموستات را می‌توانید با موارد زیر مورد سنجش قرار دهید:

  • اگر می‌خواهید ترموستات یخچال خود را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند یا نه؛ بهترین کار این است که دمای یخچال را کمی بیش از حالت عادی و نرمال، سرد کنید. اگر ترموستات مشکلی نداشته باشد، قاعدتا بعد از چند ساعت دمای یخچال به حالت عادی بر می‌گردد؛ ولی اگر این اتفاق نیافتد ترموستات معیوب است و باید تعویض شود و تعمیر یخچال ضروری است و باید به تعمیرکار مخصوص این برند سپرده شود. اگر غذا بیش از حد سرد شود و دچار یخ زدگی شود نیز ترموستات قطعا نقص دارد.
  • از دیگر نشانه‌های خراب بودن ترموستات این است که موتور دستگاه به طور کل روشن نمی‌شود؛ در این حالت یخچال از کار می‌افتد و مواد غذایی موجود در فریزر آب می‌شوند.
  • با گوش دادن به صدای یخچال هم می‌توانید متوجه درست کار کردن یا خراب بودن ترموستات شوید. اگر روشن و خاموش شدن کمپرسور نامنظم بود یا یخچال به صورت ناگهانی خاموش می‌شد، احتمالا در ترموستات مشکلی وجود دارد و نیاز است که سلامت آن مورد بررسی قرار گیرد.
نحوه عیب یابی ترموستات یخچال
به صدای یخچال گوش کنید اگر به صورت اتومات شروع به کار نمی‌کند امکان خرابی ترموستات وجود دارد.

آموزش تست ترموستات یخچال فریزر

برای تست اختلال یا صحت ترموستات پیشنهاد می‌شود از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • روش اول: تست کمپرسور
  1. برای تست ترموستات با توجه به عملکرد کمپرسور، مراحل زیر را طی کنید:
  2. کلید ترموستات را در درجه آخر قرار دهید.
  3. چند دقیقه صبر کنید.
  4. دوباره ترموستات را به حالت اولیه برگردانید.
  5. در این زمان باید کمپرسور شروع به کار کند.
  6. در صورت عدم شروع به کار کمپرسور، ترموستات معیوب بوده و لازم است تعویض شود.
  • روش دوم: تست دما
  1. در روش دوم از یک دما سنج برای بررسی عملکرد صحیح ترموستات استفاده می‌شود:
  2. یک لیوان آب را داخل یخچال گذاشته و درجه ترموستات یخچال را بررسی کنید.
  3. پس از یک روز دمای آب درون لیوان را اندازه بگیرید.
  4. دمای آب باید در رنج یک درجه پایین تر یا یک تا دو درجه بالاتر از دما تنظیم شده باشد. (برای مثال اگر درجه یخچال 2 بود دمای آب می‌تواند یک تا چهار درجه سانتی گراد باشد.)

تنظیم پیچ ترموستات یخچال فریزر چگونه انجام می‌شود؟

کلید تنظیم پیچ ترموستات در یخچال‌های مختلف متفاوت است، انواع این کلیدها: کلید ولومی، کلید کشویی و کلید دیجیتالی را شامل می‌شوند. در این کلیدها درجه بندی به روش‌های مختلفی صورت گرفته است.

انواع درجه بندی ترموستات:

  1. نمایش و تنظیم درجه ترموستات با اعداد 0 الی 9
  2. نمایش و تنظیم درجه با min و max
  3. نمایش و تنظیم درجه ترموستات با اعداد 1 الی 5
پیچ تنظیم ترموستات یخچال فریزر
انواع مختلف کلید تنظیم درجه ترموستات را مشاهده می‌کنید.

عمر مفید ترموستات چقدر است؟

پس از مدتی ممکن است پلاتین‌های کلید ترموستات فرسوده شده یا به هم متصل شوند. از سوی دیگر از آنجایی که این قطعه مصرفی است، پس از چند سال استفاده عمر مفید آن تمام شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

نحوه تعویض ترموستات یخچال

در صورتی که متوجه معیوب بودن ترموستات خود شده و تصمیم به تعویض آن گرفته اید با طی کردن مراحل زیر می‌توانید به سادگی این کار را انجام دهید، ولی سادگی این مراحل دلیل بر آسان بودن آن نیست و لازم است که در حین کار توجه و دقت لازم را داشته باشید. اگر دانش و تجربه کافی ندارید پیشنهاد می‌کنیم با یکی از مراکز تعمیر یخچال فریزر در محل تماس بگیرید، تا کارشناسان این مرکز تعویض ترموستات را عهده دار شوند.

  1. در شروع کار و پیش از هرچیز ایمنی را فراموش نکنید. برای اینکه کار تعمیر یخچال و تعویض ترموستات را بدون خطر انجام دهید، باید یخچال را از برق جدا کنید.
  2. درجه دما را از داخل محفظه یخچال با یک پیچ گوشتی جدا کنید.
  3. پس از خارج شدن درجه دما شفت ترموستات را می‌بینید.
  4. پوشش را بردارید
  5. سپس با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ و مهره‌های اتصال ترموستات را شل کرده و آن را از دیواره یخچال جدا کنید.
آموزش تعویض ترموستات یخچال
پیش از آنکه ترموستات را از اتصالات جدا کنید، عکس اتصالات را بگیرید تا هنگام وصل کردن ترموستات جدید، موقعیت سیم‌ها و اتصالات را بدانید.
  1. یکی از قطعات ترموستات لوله مویی است که آن هم در داخل دیواره یخچال نصب می‌شود. بعد از اینکه اتصالات را جدا کردید، باید این لوله مویی را هم جدا کنید که البته جدا کردن آن کار سختی نیست. اما اغلب در انتهای لوله مویی یک دندانه متصل وجود دارد که برای جدا کردن آن باید از پیچ گوشتی استفاده کنید.
  2. بعد از این که لوله را خارج کردید، لوله مویی ترموستات جدید را صاف کنید و داخل یخچال قرار دهید
  3. سپس سیم‌ها را به ترموستات جدید متصل کنید.
  4. پیچ و مهرههای ترموستات را با پیچ گوشتی سفت کنید.
  5. کاور ترموستات را روی آن بکشید
  6. سپس همه پکیج ترموستات و اتصالاتش را در جای خود قرار دهید.
  7. پس از انجام مراحل نصب، درجه دما را روی آن تنظیم کنید.

نحوه سیم بندی ترموستات یخچال

در صورتی که قبل از جدا کردن ترموستات فراموش کردید که از سیم بندی‌های آن تصویر بردارید، می‌توانید با مشاهده تصویر زیر از مکان اتصال هر سیم آگاه شوید.

سیم بندی ترموستات یخچال
به شماره‌گذاری‌های روی تصویر توجه کنید.
  1. خنثی
  2. خنثی
  3. فعال
  4. لامپ
  5. کمپرسور

نکات مهم در بهبود عملکرد ترموستات یخچال

خنک سازی فضای یخچال بوسیله ترموستات به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. اما اگر به نکات ساده ای دقت کنید،  به بهبود عملکرد ترموستات کمک می‌شود. در واقع با رعایت این موارد ساده می‌توانید عمر مفید یخچال خود را بیشتر کنید.

  • هنگام چیدن غذاها در یخچال بین آنها فاصله بگذارید تا هوا به خوبی در جریان داشته باشد. این جریان هوا در خنک سازی فضای یخچال موثر است.
  • تفاوت تنظیم دمای یخچال در فصول گرم و سرد سال را رعایت کنید و آن را جدی بگیرید. در تابستان بهتر است دمای یخچال را کم کنید. در واقع به این معنی که درجه ترموستات را باید بر روی بیشترین مقدار تنظیم کنید. در زمستان دمای یخچال باید افزایش پیدا کند یا درجه ترموستات کاهش یابد. این کار علاوه بر اینکه از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند، به سلامت قطعاتی مثل کمپرسور و موتور و افزایش طول عمر مفید آنها کمک می‌کند.
بهبود عملکرد ترموستات یخچال
هیچگاه درب یخچال را به مدت طولانی باز نگذارید.
  • در یخچال را بیهوده باز نکنید و برای مدت طولانی هم آن را باز نگذارید. این کار تعادل دمای یخچال را از بین می‌برد و مصرف انرژی آن را بیشتر می‌کند.
  • اگر یخچال شما از مدل‌های قدیمی است و نوفراست نیست، به صورت مرتب و در بازه‌های زمانی کوتاه باید برفک زدایی آن را انجام دهید.
  • از گذاشتن مواد غذایی گرم و داغ در داخل یخچال خودداری کنید؛ غذاهای خود را ابتدا خارج از یخچال به دمای محیط برسانید و بعد آن را داخل یخچال بگذارید. اگر مواد گرم داخل یخچال قرار داده شود، دستگاه برای به تعادل رساندن دما، زمان و انرژی بیشتری لازم دارد و در نتیجه عملکردش با اختلال مواجه می‌شود.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. بایدتوضیح بدین که بعضی یخچالافیشایی که به ترموستات وصل میشن به هم چسبیده هستن چطوری وبه کدام قسمت ترموستات وصل میشن؟!همه فیشا تکی نیستن

    1. با سلام
      مهرداد عزیز، پیشنهاد شما به بخش تولید محتوا منتقل می شود تا در صورت امکان این موارد نیز به مطلب اضافه شود.

  2. والا فریزر ما ترموستات رو تعویض کردم یسم کشی هم درسته چون دقیقا مثل ترموستات قبلی اتصالات رو به 3و4و6 اتصال دادم …. الان تا آخر به سمت میچرخونی موتور کار میوفته و بعد تا آخ در جهت معکوس یعنی چپ میجرخونی یه صدای تق میده و خاموش میشه و تر موستات رو اگه 4 مرحله کنیم تا سر دو که میاری اصلا دیگه آف نمیکنه و تا آخر یا همون 3 یا 4 میبری باز هم آف نمیکنه و دما تا نزدیک منفی17 هم میره با دماسنج که گذاشتم توی فریزر اندازه گرفتم که آف نمیکنه میاری تا مثلا روی درجه 1 یا روی همونی که صدای تق میده میذاری دما تا منفی 10 یا 12 میاد و هر دو یا سه دقیقه آف و دو یا سه دقیقه آن میشه گاهی اوقات تا یک دقیقه تا یک و نیم دقیقه آف و آن میکنه ؛ که اینم خیلی بده برا موتور من دیگه نمیدونم چیکار کنم خسته شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا