×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

آموزش تست اورلود و رله استارت برای جلوگیری از خاموشی ناگهانی یخچال

تشخیص خرابی رله یخچال

در این مقاله با رله استارت یخچال و نحوه ی عملکرد آن، نشانه های خرابی رله استارت و رله ی اورلود و همچنین تست کردن هر دو این قطعات می خوانید. با خواندن این مقاله می توانید به راحتی خود خرابی یخچال را تشخیص داده و برای تعمیر یخچال به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

در ادامه ی این مقاله می خوانید:

 

رله استارت یخچال چیست؟

رله استارت یخچال، قطعه‌ای است که همانطور که از نامش پیداست، برای استارت یخچال استفاده می‌شود. در واقع این قطعه انرژی را به کمپرسور منتقل می‌کند. کمپرسور یخچال برای هر بار شروع به کار، به استارت نیاز دارد تا گاز را فشرده کرده و آن را به مایع تبدیل کند و در نهایت دمای گار افزایش یابد. سپس این گاز داخل سیستم یخچال خنک می‌شود.

پس همانطور که متوجه اهمیت رله استارت یخچال شدید، اگر این قطعه بسوزد، کمپرسور روشن نخواهد شد و درنتیجه یخچال هم سرد نمی‌شود.

نشانه‌های خرابی رله استارت یخچال چیست؟

1-خنک نشدن یخچال

همانطور که گفتیم، اگر رله استارت خراب شود، انرژی کافی برای استارت کمپرسور تامین نمی‌شود. پس در نتیجه یخچال گرم خواهد شد. هر زمانی که صدای استارت خوردن کمپرسور به گوشتان نرسید و مواد غذایی داخل یخچال گرم شدند، نشان از درست کار نکردن رله استارت یخچال می‌دهد. از دیگر دلایل سرد نشدن یخچال یخ زدن اواپراتور یخچال است.

2-صدای تق تق

با هر بار استارت کمپرسور توسط رله، یک صدای بلند تق به گوش می‌رسد. اما گاهی ممکن است با صدای تق، کمپرسور استارت نخورد، که در این صورت دوباره رله تلاش می‌کند که کمپرسور را استارت کند و صدای تق دیگری شنیده می‌شود. اگر این صدا تکرار شود، بدان معناست که کمپرسور یا همان موتور یخچال سوخته است.

تست رله کمپرسور یخچال
در صورت شنیدن صدای کلیک متوالی از یخچال، پی خواهید برد که رله استارت دچار مشکل شده است

چگونه رله استارت یخچال را تست کنیم؟

برای اینکه رله استارت یخچال را تست شود، ابتدا باید آن را پیدا کنید. رله استارت در قسمت پشت یخچال و در کنار کمپرسور قرار دارد. پس باید یخچال را جابجا کنید و تا بتوانید در قسمت پشت آن مستقر شوید. به کمپرسور نگاهی بیندازید. در کنار کمپرسور یک جعبه قرار دارد که تعدادی سیم از آن خارج شده است. این قسمت رله استارت است.

1-وضعیت ظاهری رله استارت را بررسی کنید

وضعیت رله استارت را بررسی کنید. برای این کار باید ببینید که بدنه رله استارت سالم است یا خیر و یا زنگ‌زدگی در اطراف و پایه‌های رله استارت وجود دارد؟ اگر در بدنه و پایه‌های رله، زنگ‌زدگی مشاهده کردید، باید آن را تعویض کنید.

در یخچال‌های جدید هم رله جامد قرار دارد که به آن رله سنگی هم گفته می‌شود و برای تست سلامت آن، باید رله را تکان دهید. اگر از داخل رله صدای تق تق به‌گوش رسید، نشان از سوختن رله استارت یخچال دارد.

2-از مولتی‌متر استفاده کنید

برای تست رله استارت یخچال، با استفاده از یک مولتی‌متر، مقاومت پایه‌های رله را اندازه گیری کنید. اغلب رله‌ها دارای 3 پایه هستند که با حروف S، M و L نامگذاری شده و برای اندازه‌گیری مقاومت رله باید پایه‌های آن را به‌صورت دوبه‌دو اندازه بگیرید و فقط یک جفت از پایه‌ها باید مقداری بین 10 تا 100 اهم داشته باشند. مولتی متر را روی پایه‌های M و S رله قرار دهید. اهم‌متر باید مقداری برابر با صفر روی صفحه نشان دهد. حال در همین وضعیت اتصال اهم‌متر به پایه‌ها، رله را برگردانید. این مقدار باید به بینهایت تغییر کند.

تست روی پایه‌های L و S هم باید همین مقدار را نشان دهد. اما درصورت تست روی پایه‌های M و L، مقدار اهم‌متر باید در هر دو حالت صفر باشد.

تست رله استارت یخچال
با استفاده اهم‌متر، از سالم بودن رله استارت مطمئن شوید

اگر در صورت تست رله استارت یخچال، متوجه وجود مشکل در آن شدید، باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید تا آسیب جدی به کمپرسور یخچال وارد نشود.

اگر قادر به تشخیص خرابی رله استارت یخچال نبودید، بهتر است این مشکل را با یک متخصص در همین زمینه مطرح کنید. تعمیرکار ماهر یخچال، قادر است در کمترین زمان دستگاه شما را تعمیر کند.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

اورلود یخچال چیست؟

وظیفه رله اورلود یخچال، محافظت از کمپرسور یخچال و جلوگیری از افزایش بار یخچال و آسیب به کمپرسور است. به دلیل افزایش ناگهانی بار در یخچال‌ها، قطعه اورلود از این افزایش بار جلوگیری خواهد کرد و مانع آسیب های ناشی از حرارت زیاد و یا جریان الکتریکی بیش از حد به دستگاه شده و با قطع جریان برق کمپرسور سبب خاموش شدن آن می شود.

نشانه‌های خرابی رله اورلود چیست؟

هر زمانی که متوجه خاموش شدن ناگهانی یخچال شدید، ابتدا باید سیستم برق رسانی به آن را بررسی کنید. سپس بررسی کنید که آیا موتور یخچال سالم است یا خیر؟

پیشنهاد مطالعه

در نهایت به سراغ اورلود یخچال بروید و آن را تست کنید. یکی از دلایل خرابی رله اورلود، بروز مشکل در ترموستات است که موجب می‌شود کمپرسور بیش از حد کار کند و یا داغ شود. از دیگر دلایل خرابی اورلود به افزایش و یا افت ولتاژ برق، گرمای محیط اطراف یخچال، خارج شدن گاز یخچال و وجود مشکل در سیم پیچ استارت اشاره کرد.

چگونه کمپرسور را از حالت اورلود خارج کنیم؟

برای اینکه کمپرسور یخچال را از حالت اورلود خارج کنید، 2 راه دارید.

1-به محض اینکه کمپرسور یخچال به حالت اورلود رفت، زمان دهید تا اورلود سرد شود. گاهی دلیل اورلود شدن کمپرسور، به گرم شدن بیش از حد برمی‌گردد. اگر اورلود سالم باشد، این مشکل بعد از گذشت چند دقیقه برطرف می‌شود.

2-بدنه کمپرسور و اورلود را خنک کنید.

تست رله محافظ یخچال
در صورت اورلود شدن کمپرسور، زمان دهید تا خنک شود

چگونه رله اورلود را تست کنیم؟

تست رله اورلود یخچال، مانند قطعه رله استارت انجام می‌شود:

1-وضعیت ظاهری رله استارت را بررسی کنید

ببینید که آیا اثری از زنگ‌زدگی و یا سولفاته شدن روی این قطعه وجود دارد یا خیر. در صورت وجود اثر زنگ‌زدگی و سولفاته شدن، باید اقدام به تعویض رله اورلود یخچال کنید.

2-از مولتی‌متر استفاده کنید

برای تست رله اورلود یخچال، با استفاده از یک مولتی‌متر، مقاومت پایه‌های رله را اندازه گیری کنید. اغلب رله‌ها دارای 3 پایه هستند که با حروف S، M و L نامگذاری شده و برای اندازه‌گیری مقاومت رله باید پایه‌های آن را به‌صورت دوبه‌دو اندازه بگیرید و فقط یک جفت از پایه‌ها باید مقداری بین 10 تا 100 اهم داشته باشند. مولتی متر را روی پایه‌های M و S رله قرار دهید. اهم‌متر باید مقداری برابر با صفر روی صفحه نشان دهد. حال در همین وضعیت اتصال اهم‌متر به پایه‌ها، رله را برگردانید. این مقدار باید به بینهایت تغییر کند.

تست روی پایه‌های L و S هم باید همین مقدار را نشان دهد. اما درصورت تست روی پایه‌های M و L، مقدار اهم‌متر باید در هر دو حالت صفر باشد.

نشانه خرابی رله یخچال
تعمیر یخچال باید توسط تعمیرکار ماهر یخچال انجام شود

 

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام. برق منزل حدود یکساعت قطع شد و بعد از وصل شدن و روشن شدن یخچال، حدودا نیم ساعت طول کشید تا کمپرسور (موتور) شروع بکار کند. و مورد بعدی اینکه میانگین ۱ ساعت کار میکند و نیم ساعت آف میکند. یخچال ال جی ساید و حدود ۸ سال کار کرده است. سرمای دستگاه فعلا مناسبه. بنظر شما طبیعیه؟؟

  2. سلام خسته نباشید.یخچال من.اورلود نداشت.ومستقیم وصل به کوپرسور کرده بودن.ویکسره کار میکرد خاموش نمیشد.از برق کشیدم.ودوباره صبح زدم به برق.بعد چندی دیدم موتور خیلی داغ.وتغ تغ کرد خاموش کردم.الان هرچه میزنم.یا یکسره برق به رله استارت میدم روشن نمیشود.ایا رله استارت سوخته یاموتور.ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام وقت بخیر یک ساید جنرال الکتریک دارم چند وقته که گاهی صدای تق تق چند بار از زیر یخچال شنیده میشه .الان در یخچال که باز کردم هیچ عددی نشون نمیده و hrsروی مانیتورش در حال چشمک زدن هست. ممنونم راهنمایی بفرمایید.

  4. یخچال ساید سنوا ساید گرم شده وقتی از برق خعرج و. مجدد به برق وصل میشه چند ساعت کار میکنه بعد گرم میشه و وقتی دوبار قطع نصل برق انجامیشود چند ساعت کار میکنه و خنکه اشکال عز رله هست؟

    1. باسلام
      فرهاد عزیز، این اختلال می‌تواند ناشی از مشکل در اتصالات، برد، رله و یا سنسور دما باشد، برای رفع مشکل لازم است صحت اتصالات و قطعات مذکور را بررسی کنید. اگر مشکل رفع نشد، شما می‌توانید درخواست تعمیر یخچال در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  5. سلام خسته نباشید یخچال دوومدل660 دیشب یدفعه خامش شد وقتی ام برق میزنم 5ثانیه روشن میشه که صفحه نمایشگر بیاد یدفعه خاموش میشه دوباره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. باسلام
      محسن عزیز لازم است برد و اتصالات داخلی یخچال شما بررسی شود. لطفا از به برق زدن یخچال خود، خودداری کنید، زیرا این کار باعث آسیب به سایر قطعات نیز میشود. برای رفع مشکل شما می‌توانید درخواست تعمیر یخچال در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

    1. باسلام
      جواد عزیز وجود نوسان و اختلالات در جریان برق ورودی به یخچال، می‌تواند باعث آسیب به رله شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا