×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

با تمام علائم و دلایل سوختن موتور یخچال فریزر آشنا شوید

بررسی علائم و دلایل سوختن موتور یخچال

موتور یا همان کمپرسور یخچال فریزر را می‌توان به عنوان تاثیرگذارترین قطعه در یخچال فریزر نام برد. اگر شما پس از مشاهده علائمی چون: خنک نشدن داخل یخچال، خاموشی ناگهانی یخچال فریزر، فساد مواد غذایی درون یخچال و … به صحت کمپرسور یخچال خود شک کرده‌اید و با این سوال که «از کجا بفهمیم موتور یخچال سوخته است؟» و یا «علائم سوختن موتور یا کمپرسور چیست؟» مواجه هستید، در این مقاله به بیانی ساده به این سوالات شما، پاسخ داده و در رابطه با نحوه تست و تشخیص سوختن کمپرسور، علت سوختن موتور و امکان تعمیر موتور (کمپرسور) یخچال فریزر، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. با آچارباز همراه باشید. کارشناسان آچارباز با مهارت و تجربه بالا خود می‌توانند در زیمنه تعمیر یخچال به شما کمک کنند، کافی‌ست درخواست خود را در سایت یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید.

آنچه که در این مقاله بررسی خواهد شد:

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

نشانه های سوختن موتور یخچال فریزر چیست؟

سوختن موتور همراه با نشانه‌هایی خواهد بود که شما و تعمیر کار را از این رخداد آگاه می‌کند، از علائم سوختن کمپرسور یخچال فریزر، می‎توان موارد زیر را نام برد:

  • خنک نشدن هوای درون یخچال، فساد مواد غذایی :

یکی از علائم سوختن موتور یخچال فریزر، بالا بودن دمای داخلی یخچال است، در صورتی که دمای یخچال به درستی تنظیم شده باشد، ولی همچنان داخل یخچال گرم باشد، ممکن است موتور سوخته باشد.

  • نمایش کدهای خطا روی پنل:

شناسایی ارورها نیز یکی از روش‌هاس هشدار مشکل در موتور است. برای مثال ارور Ea در  لیست کد خطاهای یخچال فریزر ساید بای ساید بوش نشانه خرابی موتور است.

  • داغی بیش از اندازه موتور یا کمپرسور هنگام روشن بودن یخچال :

به صورت عادی هنگامی که کمپرسور (موتور) یخچال روشن است، گرما تولید می‌کند. اما گاهی این گرما بیش از حالت استاندارد به نظر می‌رسد. این اختلال می‌تواند از عدم عملکرد درست فن و کندانسور، فاصله کم با دیوار پشت و عدم گردش هوا و … باشد که در نهایت منجر به سوختن موتور یخچال فریزر خواهد شد. اگر می‌خواهید بدانید چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ روی لینک کلیک کنید.

  •  شروع به کار کمپرسور یخچال و توقف بلافاصله آن

اگر بلافاصله بعد از روشن کردن یخچال و به کار افتادن کمپرسور، دستگاه خاموش می شود باید این نشانه جدی گرفته شود. دلیل این اتفاق می تواند دو چیز باشد: خرابی رله ی استارت و از کار افتادن موتور یخچال

  • روشن نشدن یخچال فریزر

یکی از نشانه‌های سوختن موتور، روشن نشدن یخچال است. البته این اتفاق می‌تواند دلایل دیگری چون: اختلال در اتصالات، ترموستات و اورلود نیز باشد.

  • یخ زدن موتور

اگر موتور یخچال دجار یخ زدگی شود یعنی مشکلی در این قطعه وجود دارد. بعد از اطلاع از یخ زدگی موتور یخچال، اگر موتور سالم باشد پس از 24 ساعت یخ ها باز شده و موتور به کار می افتد. در غیر این صورت باید با برای تعمیر یخچال اقدام کنید.

  • پریدن فیوز برق در اثر راه‌اندازی یخچال:

در برخی مواقع  پریدن فیوز بعد از روشن کردن یخچال به دلیل مشکل در کمپرسور است. در این شرایط پس از به برق زدن دستگاه، یخچال صدایی زوزه مانند تولید کرده و سپس فیوز می پرد و دستگاه خاموش می شود. این صدا یعنی مشکلی در موتور یخچال رخ داده است.

  • شنیده شدن سرو صدای زیاد یا غیر عادی و یا چیک چیک از یخچال

اگر در هنگام گرم بودن یخچال صدای چیک چیک مانندی نیز از آن به گوش رسید یعنی موتور در حال سوختن است. بهتر است برای اطمینان ابتدا رله استارت و سیکل گردش گاز را بررسی کنید و سپس به سراغ بررسی موتور یخچال بروید.

پیشنهاد مطالعه

مشکل در اتصالات علت روشن نشدن کمپرسور یخچال فریزر

گاهی مشکل از آنچه که فکر می‌کنید، ساده‌تر حل خواهد شد. بسیاری از مشکلات لوازم برقی چون یخچال فریزر، می‌تواند از عدم صحت اتصالات آن، ناشی شود. لازم است قبل از تماس با تعمیرکار، ابتدا موارد زیر را بررسی کنید:

  • وجود برق در پریزی که یخچال به آن متصل است
  • تامین انرژی لازم از منبع تغذیه جهت شروع به کار یخچال فریزر
  • بررسی صحت سیم رابط یخچال فریزر
  • در آخر اگر از محافظ استفاده می‌کنید، برای بررسی صحت عملکرد آن یخچال را به صورت مستقیم به برق متصل کنید.
بررسی علت روشن نشدن کمپرسور یخچال فریزر
هنگام بررسی صحت اتصالات، جهت جلوگیری از هر اتفاق ناگواری چون برق گرفتگی، تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.

علت سوختن (روشن نشدن) موتور یا کمپرسور یخچال

موارد زیادی وجود دارند که ممکن است در نهایت منجر به سوختن موتور یخچال فریزر شود. اما از مهم‌ترین علت و عوامل سوختن و کارنکردن موتور یا همان کمپرسور یخچال، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سوختن اواپراتور یخچال در نتیجه باز ماندن درب یخچال، تراز نبودن یخچال فریزر، اختلال در دیفراست.
  • روشن ماندن مداوم یخچال زیرا که یخچال با پشت آن فاصله کمی دارد و دمای داخل آن گرم است.
  • عدم تنظیم درست دمای یخچال
  • اختلال در اتصالات برق
  • خرابی فن کمپرسور
  • عدم دفع گرما توسط کندانسور به دلیل وجود گردوغبار در آن
  • و…
پیشنهاد مطالعه

نشانه نیم سوز شدن موتور یخچال چیست؟

اگر یخچال با یکسره کار کردن دمای داخل یخچال را پایین نگه داشته است یا هنگام شروع به کار صدای عجیبی می‌دهد، احتمال نیم‌سوز شدن موتور وجود دارد. در این مواقع باید به سرعت با تکنسین مجرب جهت تعمیر یخچال فریزر تماس گرفت.

نشانه نیم سوز شدن موتور یخچال
اگر موتور نیم‌سوز شده باشد، دستگاه انرژی زیادی را مصرف خواهد کرد.

نحوه تست کمپرسور یخچال؛ تست سالم بودن موتور یخچال

از آنجایی که تعمیر یا تعویض موتور یخچال فریزر، اغلب کار سخت و بسیار هزینه بری است. لازم است جهت مطمئن شدن از خرابی آن، کمپرسور را تست کنید. برای تست سالم بودن موتور یخچال فریزر روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله این روش‌ها موارد زیر را می‌توان نام برد.

  • بررسی و تست فیزیکی موتور یخچال
  • بررسی و تست کمپرسور یخچال با برق مستقیم
  • بررسی و تست موتور یخچال با اهم متر
  • بررسی و تست جریان کمپرسور یخچال فریزر
  • بررسی و تست موتور یخچال با خازن
  • و…
روش تست کمپرسور یخچال
تست صحت موتور یخچال فریزر بهتر است توسط کارشناسان تعمیر موتور یخچال فریزر، که تجربه و دانش فنی کافی دارند، انجام گیرد.

چگونه موتور یخچال را با خازن تست یا راه اندازی کنیم؟

یکی از راه‌های رفع مشکلات متداول یخچال ریست کردن آن است. در تمامی یخچال‌ها می‌توان با کشیدن موقتی برق، یخچال را ریست کرد. ممکن است موتور یخچال در اثر بار اضافی موجود در خازن‌ها به درستی عمل نکند. برای راه اندازی موتور یخچال با خازن، لازم است که یخچال فریزر خود را برای مدتی از برق بکشید.

روش دیگر در راه اندازی موتور یخچال با خازن این است که، با استفاده از یک خازن 8 میکروفارادی، کمپرسور یخچال، به صورت مستقیم برای چند ثانیه به برق متصل شود. در صورت شروع به کار، موتور یا همان کمپرسور سالم است.

پیشنهاد مطالعه

تست موتور ( کمپرسور ) یخچال با برق مستقیم

یکی از روش‌های بررسی صحت و یا سوختن کمپرسور یخچال، تست موتور با استفاده از برق مستقیم است. برای تست کمپرسور با برق مستقیم، مراحل زیر را طی کنید:

  1. رله اورلود (محافظ جریان در موتور) کمپرسور را خارج کنید.
  2. روی رله حروف مختلفی وجود دارد.
  3. دو سر سیم برق را آزاد (لخت) کنید.
  4. یک سر سیم را به حرف C و سر دیگر را به حرف R وصل کنید
  5. در مرحله بعد به کمک پیچ گوشتی، R را به S متصل کنید.
  6. اگر با طی این مراحل موتور شروع به کار کند، مشکلی در کمپرسور وجود ندارد، در غیر اینصورت باید با تعمیرکار یخچال فریزر در محل، تماس بگیرید.
بررسی صحت و یا سوختن کمپرسور یخچال
برای تعمیر یا تعویض موتور همراه با ضمانت، می‌توانید با مرکز تعمیر لوازم خانگی آچارباز تماس بگیرید.

تعمیر موتور سوخته یخچال؛ آیا موتور سوخته یخچال تعمیر میشود؟

اغلب افراد با توجه به قیمت بالای موتور یخچال فریزر، به دنبال راهی برای تعمیر موتور می‌گردند. اما آیا موتور سوخته تعمیر می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، امکان تعمیر موتور یخچال فریزر در صورت سوختن، وجود دارد ولی باید قبل از اقدام به تعمیر به موارد زیر توجه کرد:

  • موتور یخچال به طور متوسط 10 تا 15 سال در صورت استفاده صحیح از آن، عمر مفید دارد، پس از این دوران احتمال خرابی آن می‌رود.
  • تعمیر کمپرسور یخچال فریزر باید توسط تکنسن‌های ماهر و با تجربه و شاغل در مراکز معتبر تعمیر لوازم خانگی، مانند آچارباز که خدمات خود را با ضمانت ارائه می‌کند، انجام گیرد.
  • با اینکه هزینه‌ تعمیر موتور کمتر از خرید آن است ولی به این نکته توجه کنید که، ممکن است پس از تعمیر موتور، باز هم برای آن مشکلی به وجود بیاید.
  • باز شدن کمپرسور یخچال با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد.
  • گاه هزینه تعمیر و دستمزد کارشناس و یا تعمیر موتور پس از سوختن کمپرسور یخچال، شاید در بازه زمانی کوتاه عاقلانه به نظر رسد. اما اگر دید بلند مدت داشته باشید، خرید موتور یخچال فریزر نو، اقتصادی‌تر از تعمیر آن خواهد بود.

برای افزایش عمر موتور یخچال فریزر چه کاری انجام دهیم؟ چک لیست طلایی افزایش عمر کمپرسور

بهتر است برای جلوگیری از مشکل سوختن موتور یخچال فریزر، چک لیستی را جهت مراقبت و بررسی دوره‌ای آن داشته باشید. این چک لیست طلایی که شما را از هزینه‌های تعمیر و تعویض موتور در امان نگه خواهد داشت، شامل چند مورد ساده ‌زیر است:

راهکارهای افزایش عمر کمپرسور
مراقبت درست از لوازم خانگی پر مصرف، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد
  • به تمیزی کندانسور یخچال فریزر خود اهمیت دهید.
  • وجود و عدم نشت گاز یخچال را بررسی کنید.
  • از بسته شدن درب یخچال فریزر خود مطمئن شوید.
  • صحت عملکرد اواپراتور را بررسی کنید.
  • صحت فن یخچال فریزر و عدم وجود اختلال یا شی خارجی در آن را، به صورت مرتب چک کنید.
  • از یک محافظ برق برای اتصال یخچال به برق استفاده کنید.
  • از نصب صحیح یخچال و وجود فاصله هفت الی هشت سانتی متری، بین یخچال و دیوار مطمئن شوید.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    یخچال را جابجا کردیم اطرافش گرفته است البته با دیوار حدود 15 سانت فاصله دارد چند روزه گوشت داخل فریزر یخ نمی زند موتور سه دقیقه کار میکند و 4 دقیقه خاموش است لطفا راهنمایی کنید

  2. سلام در صورتی که یخچال برای مدت یک روز موتورش از کار بیفته و بعد مجدد شروع به کار کنه ممکنه به دلیل نیم سوز شدن موتور باشه؟

    1. باسلام
      احمد عزیز؛ ابتدا اتصالات و سپس سلامت قطعات دیگر را نیز بررسی کنید. بررسی نیم سوز شدن موتور بهتر است توسط کارشناس انجام گیرد. برای رفع مشکل شما می‌توانید درخواست تعمیر یخچال در محل خود را در سایت آچارباز ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا