×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

چطور کندانسور یخچال و کویل آن را تمیز کنیم؟

بررسی کندانسور ساید بای ساید یخچال ال جی

در فرایند سرماسازی یخچال کندانسور نقش مهمی را ایفا می‌کند. کندانسور یک قطعه مکانیکی است که حکم رادیاتور یخچال را دارد. این قطعه در تمام یخچال فریزرها از هر نوع و مدل یا برندی که باشند وجود دارد و در واقع عمل سرماسازی بدون وجود این قطعه امکان‌ناپذیر است. در این مقاله آچارباز به بررسی کندانسور، انواع، نحوه تمیز کردن و نکات نگهداری از آن می‌پردازیم.

در صورتی که کندانسور یا همان لوله‌های پشت یخچال با مشکل مواجه و یا خراب شود عملکرد کلی یخچال با اختلال روبرو می‌شود. در این شرایط جهت تعمیر یخچال، این قطعه باید توسط تکنسین بررسی، تعمیر و یا تعویض شود.

کندانسور چیست و روش کار آن چگونه است؟

کندانسور جزء مهمی از هر سیستم خنک‌سازی و نوعی مبدل حرارتی است. عمل کندانسور درست برعکس عمل کمپرسور است و کار چگالیدن گازمبرد یا کندانس را با خنک کردن آن انجام می‌دهد. در فرایند سرماسازی زمانی که گاز مبرد یا سردکننده از کمپرسور یخچال خارج می‌شود، در مسیر به کندانسور می‌رسد. گاز مبرد همان گازی است که سرمایش یخچال را ممکن می‌سازد، که در یخچال‌های قدیمی‌تر با نام گاز فرئون شناخته می‌شد. گاز فرئون به دلیل سمی بودن و آسیب به لایه اوزون در یخچال‌های جدید به کار نمی‌رود و ایزوبوتان جایگزین فرئون شده است.

بررسی کامل کندانسور سایدبای ساید یخچال و فریزر ال جی
در صورتی که اختلال موجود در یخچال شما با پاک کردن کندانسور رفع نشد با کارشناسان آچارباز جهت تعمیر یخچال فریزر در محل خود، تماس بگیرید.
  • گاز مبرد با جذب گرمای فضای داخلی یخچال افزایش دما پیدا می‌کند که در این حالت به آن گاز فوق داغ (superheat) گفته می‌شود.
  • در واقع این گاز داغ است که وارد کندانسور می‌شود؛ در کندانسور کاهش دما اتفاق افتاده و گاز به حالت مایع در می‌آید یا به اصطلاح کندانس می‌شود.
  • بسته به دمای محیط بیرون و طراحی کندانسور، سیال مبرد امکان دارد در حالت «اشباع» (Saturate) یا «مایع سرد» (Sub-cooled) از این مرحله خارج شود.
  • این گاز مایع از یک لوله مویی که نوعی فیلتر است رد شده و به لوله‌های مارپیچی مسی در پشت یخچال که به آنها کویل گفته می‌شود ، وارد می‌شود.
  • این گاز که هم اکنون دمای پایینی دارد حین عبور از کویل گرمای محوطه داخل یخچال را جذب کرده و منبسط می‌شود و مجدداً به حالت گاز داغ در می‌آید.
  • سیال مبرد در دما و فشار بالا کمپرسور را ترک می‌کند و سمت کندانسور هدایت می‌شود و در آنجا خنک می‌شود و این چرخه به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.
پیشنهاد مطالعه

معرفی انواع کندانسور یخچال

کندانسور یخچال فریزر این روزها در انواع متفاوتی تولید و عرضه می‌شود که هر یک ویژگی‌های خود را دارند. محل قرارگیری کندانسور با توجه به نوع آن متفاوت است. برخی در کنار کمپرسور و برخی دیگر در پشت و یا زیر یخچال نصب شده اند.

کندانسور هوایی یخچال فریزر:

این نوع کندانسور در پشت یخچال فریزر نصب شده است. کندانسور هوایی به شکل یک شبکه توری است که امروزه کمتر مورد استفاده هستند. از آنجایی که با محیط در تماس کمتری قرار دارند، گرد و غبار کمتری می‌گیرند.

کندانسور هوایی یخچال فریزر
کندانسورهای هوایی با پایه و فن به صورت ایستاده استفاده می‌شدند
پیشنهاد مطالعه

کندانسور پاکتی و مکعبی یخچال:

کندانسور پاکتی و مکعبی یخچال که برخی آن را با نام لوله‌های پشت یخچال می‌شناسند. در کنار کمپرسور یا زیر یخچال نصب می‌شوند. در کندانسور پاکتی دمای اطراف و درون کندانسور توسط فن مکش می‌شود و به سمت کمپرسور هدایت می‌شود. این مدل کندانسور با محیط بیرونی یخچال فریزر تماس بیشتری داشته و نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد.

کندانسور پاکتی و مکعبی یخچال
کندانسورهای پاکتی یخچال را در صورت نیاز از مراکز معتبر تهیه کنید.

کندانسور مخفی فریزر:

معمولا بین ورق و فوم بدنه یخچال قرار می‌گیرند. در کندانسور مخفی بدنه خارجی یخچال فریزر حرارت کندانسور را منتقل می‌کند و به همین دلیل گردوخاک به ندرت وارد آن می‌شود.

چگونگی تعمیر کندانسور یخچال
برای بررسی کندانسور مخفی با احتیاط پیچ‌های بدنه یخچال را باز کنید

نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر چگونه است؟

به مرور زمان و استفاده مداوم از یخچال فریزر، گرد و خاک و کرک فرش و موکت روی سطح کندانسور می‌نشیند. این گردو غبار مانع از عملکرد صحیح کندانسور شد و حتی ممکن است باعث سوختن موتور یخچال فریزر و یا کمپرسور شود. یکی دیگر از نتایج کثیفی کندانسور داغ شدن بدنه ی یخچال است . برای کار کردن بهتر یخچال فریزر، افزایش طول عمر آن و صرفه جویی در مصرف برق باید سالی یک یا دو بار گرد و خاک روی کندانسور تمیز شود.

پیشنهاد مطالعه

در برخی از یخچال‌ها کندانسور به صورت عادی در پشت یخچال دیده می‌شود، اما در برخی دیگر پوشش یا کاوری روی کندانسور وجود دارد که توسط چهار یا شش پیچ روی یخچال محکم شده است. برای تمیز کردن کندانسور، به موارد زیر توجه کنید:

  • ابتدا جریان برق را از یخچال خود قطع کنید و یخچال را از پریز بکشید.
  • پس از باز کردن پنل روی کندانسور می‌توانید همه گرد و غبار و آشغال‌های روی کویل‌ها و پره‌ها را با لوله نازک جاروبرقی و یا یک برس دسته بلند به خوبی تمیز کنید.
  • این‌کار را با احتیاط انجام دهید تا پره‌ها و لوله‌ها خم نشده و یا آسیب نبینند.
تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر با برس
با استفاده از برس کویل می‌توانید به همه قسمت‌های این قطعه دسترسی داشته باشید.
  • برای تمیز کردن کویل‌ها می‌توانید از برسی‌های مخصوص یا پارچه تمیز استفاده کنید. با آرامش و به خوبی تمامی قسمت‌ها را پاکسازی کنید.
  • برای پاکسازی کندانسور با پارچه می‌توانید از ترکیب سرکه و آب گرم استفاده کنید. این محلول را روی لوله‌ها اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس با پارچه آن را تمیز کنید. جوش شیرین نیز برای برق انداختن این قطعه کمک زیادی می‌کند.
  • کاور را سرجایش قرار داده، برق را وصل کنید تا یخچال مجددا شروع به کار کند.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

هنگام تمیز کردن کویل کندانسور و فن کندانسور به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • برای اینکه هنگام تمیز کردن کندانسور یخچال مشکلی برای کویل کندانسور (لوله‌ها) ایجاد نشود، پیشنهاد می‌کنیم از برس تمیز کننده مخصوص کندانسور استفاده کنید. با استفاده از این برس می‌توانید به همه قسمت‌های این قطعه دسترسی داشته باشید.
  • بربای تمیز کردن فن کندانسور از یک جاروبرقی استفاده کنید و تا غبار آن را جذب کند، اما باید این کار با دقت انجام گیرد تا آسیبی به پره‌ها و اتصالات وارد نشود.
  • اگر تمیز کردن کویل‌های کندانسور برای شما کار آسانی نیست، از یک تکنسین مجرب بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.
  • اگر در محیط آلوده زندگی می‌کنید و یا در منزل حیوان خانگی دارید، این گرد و غبار به مراتب بیشتر می‌شود و بنابراین نیاز است تعداد دفعات تمیز کردن آن را بیشتر کنید و هر سه ماه این کار را انجام دید.
نکات تمیز کردن کویل کندانسور و فن کندانسور
در صورت آسیب به کویل‌های کندانسور، گاز یخچال نشت کرده و عملکرد یخچال مختل خواهد شد.
  • لازم است فاصله ایمنی ۳۰ سانتی‌متری بین یخچال و دیوار پشت آن، رعایت شود تا هوا به راحتی جریان داشته باشد و عملکرد بهتر فن باعث شود که این قطعات کمتر آلوده شوند.
  • بهتر است هنگام تمیز کردن کندانسور، کویل، فن کندانسور و کمپرسور از ماسک استفاده کنید. ذرات گرد و خاکی که روی این قطعات می‌نشیند بسیار ریز هستند و می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی شوند
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من قبل از خوندن مقالتون کندانسور یخچالم رو با مواد شوینده شستم . با این کار ممکنه بهش آسیب وارد بشه؟

    1. باسلام
      خدیجه سعد عزیز اگر اینکار شما باعث خم شدن پره‌ها و لوله‌ها نشده، مشکلی ندارد. اما بهتر است برای تمیز کردن کندانسور پس از خاموش کردن یخچال، از یک پارچه و اسپری آب گرم و سرکه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا