×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

علت داغ شدن بدنه یخچال و راه حل آن

داغ بودن بدنه یخچال

یخچال فریزر یکی از اصلی‌ترین لوازم آشپزخانه است، که نقش مهمی در نگهداری مواد غذایی و ماندگاری آنها دارد. یخچال فریزرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرمای درون را گرفته و آن را طی فرآیندی به بیرون منتقل می‌کنند. اما اگر متوجه گرمای غیرعادی یخچال فریزر خود شدید، نگران نباشید. در این مقاله از آچارباز به بررسی علت داغ بودن بدنه یخچال پرداخته و راه حل آن را آموزش می‌دهیم. برخی موارد را به تنهایی می‌توانید رفع کنید اما برای رفع برخی دیگر، لازم است از تکنسین‌ها و افراد متخصص برای تعمیر یخچال کمک بگیرید. با ما همراه باشید.

علت داغ بودن بدنه یخچال چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم عملکرد طبیعی یخچال فریزر، موجب ایجاد گرما در فضای اطراف آن می‌شود. اما عدم وجود گرما یا گرم شدن بیش از حد دستگاه، هر دو جزو علائمی هستند که از وجود مشکل در عملکرد اجزا و قطعات یخچال خبر می‌دهند. توجه کنید که برخی از یخچال‌ها به دلایلی همچون باز و بسته شدن بیش از حد درب، می‌توانند به صورت موقت، گرمای شدیدی ایجاد کنند. زیرا در این حالت دستگاه باید، کار بیشتری برای خنک نگه داشتن فضای داخلی و مواد غذایی انجام دهد و در نتیجه داغی بدنه را شاهد خواهید بود. علاوه بر این موضوع، علل و عوامل متعددی برای داغ شدن بیش از حد بدنه و دیواره‌های یخچال وجود دارد، که برخی از مهم‌ترین موارد آن عبارتند از:

گرم شدن بیش از حد کمپرسور

کمپرسور، همان موتور یخچال است که اگر تحت فشار باشد، داغ کرده و گرمای شدیدی به بدنه یخچال منتقل می‌کند. علت تحت فشار قرار گرفتن موتور، اغلب موارد زیر است:

  • کم بودن گاز یخچال
  • تنظیم دمای بسیار پایین برای ترموستات
  • اختلال در موتور

لازم است به این نکته نیز توجه کنید که این گرما علاوه بر داغ شدن بدنه یخچال و دیواره‌های آن، کاهش عمر مفید کمپرسور و حتی سوختن آن را به دنبال دارد.

گرم شدن بیش از حد کمپرسور
گرم شدن بیش از حد کمپرسور موجب داغی بدنه یخچال می‌شود.

چطور می‌تواند از مشکل داغ شدن بدنه در اثر اختلال در موتور جلوگیری کرد؟

برای رفع مشکل داغ شدن بدنه در اثر اختلال در موتور موارد زیر را انجام دهید:

  • درب یخچال را به دفعات زیاد باز و بسته نکنید.
  • دمای یخچال را روی مقدار مناسبی که بیش از حد سرد یا گرم نباشد، تنظیم کنید، تا علاوه بر عدم ایجاد فشار بر کمپرسور، از یخ زدن مواد غذایی درون یخچال نیز جلوگیری شود.
  • برای کاهش فشار وارد بر موتور یخچال، بهتر است مواد غذایی زیادی را درون یخچال قرار ندهید.

هیچگاه نباید یخچال را به دیوار بچسبانید. چرا که با این کار، گردش هوا را مختل کرده و کندانسور خنک نمی‌شود.

داغی بدنه یخچال به دلیل کثیفی کندانسور یخچال

کندانسور یکی از اجزای اصلی یخچال است که لوله اصلی و سیم پیچ‌های آن، نقش ایجاد سرما و حذف گرما را برعهده دارند. به مرور زمان، کثیفی کندانسور در اثر گرد و غبار محیط، می‌توانند موجب کاهش عملکرد آن شود. در این حالت، گرمای اضافی از یخچال خارج نشده و بدنه آن را داغ می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

راه حل

کندانسور یخچال شما بسته به نوع طراحی آن، در پشت دستگاه، پشت دریچه تهویه و یا پشت صفحه داخلی محفظه آن قرار دارد. اولین و بهترین کاری که می‌توان برای پیشگیری از بروز این مشکل و یا برطرف کردن آن انجام دهید، تمیز کردن لوله و سیم پیچ‌های کندانسور است. در این راستا:

  • ابتدا، دستگاه را از برق بکشید.
  • سپس کندانسور آن را پیدا کنید.
  • پارچه یا برس مخصوصی که برای پاکسازی ایمن، طراحی شده است را روی سیم پیچ‌های کندانسور بکشید.

عدم رعایت فاصله مناسب میان یخچال و دیوار

یکی از علل داغ بودن بدنه یخچال و دیواره‌های آن، عدم رعایت فاصله کافی بین یخچال و دیوار مجاور آن است. هیچگاه نباید یخچال را به دیوار بچسبانید. چرا که با این کار، گردش هوا را مختل کرده و کندانسور خنک نمی‌شود. در نهایت همین امر موجب گرم شدن کندانسور و لوله‌های اطراف درب یخچال می‌شود.

عدم رعایت فاصله میان یخچال و دیوارهای مجاور
عدم رعایت فاصله میان یخچال و دیوارهای مجاور آن موجب داغی بدنه یخچال می‌شود.

راه حل رفع مشکل ناشی از فاصله یخچال با دیوار

  • یخچال را در فاصله‌ای به میزان حداقل 15 سانتی‌متر از دیوار پشتی و 4 سانتی‌متر از دیوارهای جانبی و کابینت‌های اطراف آن قرار دهید تا هوای اطراف آن جریان داشته و راکد نشود.

فن خنک کننده یخچال

فن خنک کننده، جریان هوای گرم را به بیرون هدایت می‌کند. اگر این قطعه دچار آسیب و یا اختلال شود، گرمایی که در هنگام کار کندانسور و کمپرسور ایجاد می‌شود، از محیط حذف نشده و به علت اورلود کمپرسور موجب داغ شدن آن می‌شود.

راه حل رفع مشکل فن یخچال

  • یخچال را از برق بکشید، فن خنک کننده را پیدا کرده، آن را تمیز و در صورتی که مشکل رفع نشد، برای تعمیر یا تعویض فن یخچال، با تکنسین تماس بگیرید.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

ورود حجم بالای مواد غذایی

قرار دادن حجم زیادی از مواد غذایی درون محفظه یخچال، موجب می‌شود تا کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و برای خنک نگه داشتن یخچال، مجبور به انجام کار بیشتری باشد. به علاوه، در این حالت بیشتر فضای داخلی یخچال پر شده و فضای کمی برای گردش هوا باقی می‌ماند. این میزان فشار و کار بیشتر، ایجاد گرما در اطراف لوله‌های کندانسور، بدنه و دیواره‌های یخچال را به همراه خواهد داشت.

قرار دادن مواد غذایی متناسب با حجم یخچال
قرار دادن مواد غذایی متناسب با حجم یخچال، فشار زیادی به موتور دستگاه وارد نمی‌کند.

توجه کنید که با قرار دادن غذاهایی که دمای بالایی دارند و یا به تازگی از روی گاز برداشته شده‌‌اند، باعث افزایش روی کمپرسور می‌شوید.

پیشنهاد مطالعه

جهت رفع مشکل داغی بدنه یخچال ناشی از حجم زیاد مواد غذایی درون آن چه کاری انجام دهیم؟

  • توصیه ما به شما این است که حجم مواد غذایی که در یخچال قرار می‌دهید، متناسب با ظرفیت و گنجایش دستگاه باشد تا علاوه بر ماندگاری بهتر، فشار کمتری نیز به موتور یخچال وارد شود.
  • همچنین بهتر است اجازه دهید تا غذاهایی که دمای بالایی دارند، به طور کامل سرد و سپس درون یخچال قرار داده شوند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا