×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

آشنایی با سیم کشی موتور و کمپرسور یخچال

آشنایی با سیم کشی موتور یخچال

سیم کشی موتور یخچال به دلیل پیچیدگی مدارهای آن با سیم کشی دیگر وسایل متفاوت است. پیچیدگی مدارهای موتور یا همان کمپرسور یخچال به دلیل این است که از اجزای مختلفی مانند رله و خازن تشکیل شده است. این موضوع باعث شده تا برای انجام سیم کشی آن نیاز به کسب مهارت­های خاصی باشد.

کمپرسور یخچال به کمک ماده­­ای به نام گاز مبرد گرمای داخل یخچال را جذب و با انتقال آن به محیط بیرون ، باعث کاهش دمای داخل آن می­شود. با توجه به سیستم پیشرفته مدار سیم کشی موتور یخچال و حساسیت کار، نیاز است که پیش از انجام هر کاری، مهارت­ها و اطلاعات لازم را کسب کنید و سیم کشی کمپرسور یخچال را با یک روش اصولی انجام دهید. در این مقاله از آچارباز، شما را با نحوه سیم کشی برق موتور یخچال آشنا می‌کنیم. با کمک این راهنما می­توانید بسیاری از مشکلات به وجود آمده را برطرف کنید. اما اگر به هر دلیلی موفق به رفع مشکل نشدید، باید از افراد متخصص برای تعمیر یخچال کمک بگیرید.

عواملی که در سیم کشی موتور یخچال تاثیر دارند

عوامل مختلفی بر سیم کشی موتور یخچال تاثیرگذار هستند. ابتدا باید با ساختار کلی موتور یخچال آشنا شوید. این ساختار شامل یک روتور متحرک و یک استاتور ثابت است که دو سیم­پیچ راه­انداز و سیم­پیچ اصلی در استاتور موتور نصب می­شوند.

سیم کشی موتور یخچال
طریقه سیم کشی موتور یخچال کار پیچیده‌ای است و تنها افراد آشنا به مدارهای الکتریکی می‌توانند آن را تعمیر کنند.
برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

سیم ­پیچ راه ­انداز جریان برق را دریافت کرده و وارد مدار می­شود. این کار باعث راه­اندازی سیم­پیچ اصلی و به حرکت درآمدن استاتور می­شود. پس از آن سیم­پیچ راه­انداز توسط رله استارت موتور یخچال از مدار خارج شده و سیم­پیچ اصلی با فراهم کردن میدان مغناطیسی لازم، باعث به حرکت در آمدن استاتور موتور می­شود.

موتورهای تک فاز از ساده­ ترین کمپرسورهای یخچالی هستند و بیشتر در یخچال فریزرها به کار برده می­شوند

از عواملی که بر نحوه سیم کشی موتور یخچال موثر است می­توان به تک فاز یا سه فاز بودن کمپرسور، قدرت آن، رله استارت، خازن، جریان مصرفی در لحظه استارت و … اشاره کرد.  

سیم کشی کمپرسور یخچال تک فاز

موتورهای تک فاز از ساده‌­ترین کمپرسورهای یخچالی هستند و بیشتر در یخچال فریزرها به کار برده می‌­شوند؛ زیرا یخچال فریزرها به نیروی زیادی برای استارت زدن نیاز ندارند.

سیم کشی موتورهای تک فاز دارای سه سیم با رنگ­های متفاوت است:

  • سیم اول که دارای رنگ­های قهوه­ای، سبز، زرد و آبی است به دوشاخه متصل می­شود.
  • سیم دوم دارای رنگ­های قهوه­ای، آبی و مشکی است و به ترموستات یخچال وصل می­شود.
  • سیم سوم نیز به رنگ قهوه­ای و آبی است و به استارتر متصل می‌شود.

اولین سیمی که مشاهده می­‌کنید همان سیمی است یک سر آن به دوشاخه و سر دیگر آن به کمپرسور متصل می­‌شود. داخل بدنه سفید رنگ این سیم، سیم­‌هایی با رنگ­های گفته شده وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی برعهده دارند. سیم سبز رنگ به زمین متصل شده و سیم­های آبی نیز به نول یا N متصل می­شوند. تمام سیم­های قرمز موتور یخچال نیز به فاز متصل می­شوند. اگر می‌خواهید با تمام علائم و دلایل سوختن موتور یخچال فریزر آشنا شوید روی لینک بزنید.

نقشه سیم کشی کمپرسور یخچال فریزر
یخچال از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و این قطعات توسط سیم‌های مختلف به هم مربوط می‌شوند.

برای سیم کشی موتور یخچال باید بدانید که این سیم­ها روی سه­ پایه موتور قرار دارند. یکی از این سه پایه، بین سیم‌پیچ راه­انداز و سیم­پیچ اصلی مشترک است که با حرف C نمایش داده می­شود. یکی دیگر از پایه­ها نیز مربوط به سیم­پیچ اصلی است و با حرف R نمایش داده می­شود. پایه دیگر نیز که روی آن حرف S نوشته شده مربوط به پایه سیم­پیچ راه­انداز است.

سیم کشی موتور یخچال قدیمی
با استفاده از این شکل می‌توانید با ساختار سیم کشی کمپرسور یخچال آشنا شوید.

باز کردن سیم کشی موتور یخچال قدیمی

برای جدا کردن سیم­ها باید پیچ بدنه را باز کنید. پس از آن به کمک یک پیچ گوشتی آن­هارابهبیرون هل داده و از پایه جدا کنید. برای تعویض سیم کشی برق موتور یخچال باید سیمی که به دوشاخه و کمپرسور متصل است را خریداری و با روش گفته شده در بالا تعویض کنید. بعد از خارج کردن سیم قدیمی باید سیم جدیدی که خریداری کرده­اید را روی پایه‌ها سوار کرده و پیچ بدنه را نیز به وسیله یک پیچ گوشتی به خوبی سفت کنید.

سیم کشی برق موتور یخچال
برای شیم کشی برق کمپرسور یخچال بهتر است از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

نحوه تعویض سیم کشی ترموستات یخچال

گاهی اوقات برای تعمیر موتور یخچال نیاز به تعویض سیم ترموستات یخچال است. سیم استارتر دارای سه سیم به رنگ­های آبی، قهوه­ای (قرمز یا مشکی) و سبز پررنگ است. توجه داشته باشید که در برخی یخچال­ها از رنگ­های دیگری به جای رنگ مشکی استفاده شده است. برای تعویض سیم ترموستات نیز باید مانند مراحل قبل عمل کنید. پس از تعویض آن باید سیم آبی به N و سیم قهوه­ای رنگ به L از کمپرسور متصل شود و سیم مشکی هم در بالاترین قسمت موتور قرار گیرد. برای عمر بیشتر یخچال، تعویض روغن کمپرسور را فراموش نکنید.

سیم کشی ترموستات یخچال
برای تعویض ترموستات یخچال باید با سیم کشی دستگاه آشنایی داشته باشید.
پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض سیم استارتر یخچال

برای تعویض سیم استارتر یخچال باید به ایت صورت عمل کنید: سیم­های استارتر به رنگ قهوه­ای و آبی هستند. سیم آبی رنگ به N و سیم قهوه­ای رنگ به L متصل می­شود. برای تعویض سیم استارتر نیز باید به روش­های گفته شده در بالا عمل کنید و تمام سیم­ها را به خوبی در نگه­دارنده چفت کنید. پس از آن درپوش را روی آن بگذارید.

با انجام این کارها سیم کشی موتور یخچال قدیمی شما انجام شده و تمام سیم­ها تعویض شده­اند. توصیه می­کنیم پیش از تعویض سیم­ها از آن­ها عکس بگیرید تا پس از تعمیر یخچال بتوانید هر کدام را در جای درست قرار دهید.

سیم کشی موتور یخچال
اگر با مدارهای الکتریکی آشنا ندارید، بهتر است درست کردن سیم کشی یخچال را به یک فرد ماهر بسپارید.

در این مقاله با مدار سیم کشی موتور یخچال آشنا شدیم. با توجه به اینکه سیم کشی موتور یخچال، پیچیدگی زیادی دارد؛ به همین دلیل تعمیر یا تعویض بخش‌های مختلف آن تنها از عهده افراد آشنا به مدارهای الکتریکی بر می‌آید. اگر سیم کشی برق یخچال شما دچار مشکل شده است و برای درست کردن آن نیاز به کمک یک فرد ماهر دارید، می‌توانید در سایت یا اپلیکیشن آچارباز برای تعمیر یخچال درخواست ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و مشکل شما را حل کنند.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال
3.6/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    یخچال خوب خنک نمیکند و بخش فریزر غذاها یخ نمیزند ممکنه مشکل از موتور باشد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا