×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

برای عمر بیشتر یخچال، تعویض روغن کمپرسور را فراموش نکنید

تعویض روغن کمپرسور یخچال

قطعه کمپرسور همان موتور یخچال شماست، که شاید با نام کمپرسور آن را نشناسید. وجود موتور و درست کار کردن آن، برای عملکرد صحیح یخچال، بسیار حیاتی و ضروری است. از این رو لازم است تا از کمپرسور یخچال، به خوبی نگهداری کنید. یک از کارهایی که در این راستا می‌توانید انجام دهید، تعویض روغن کمپرسور یخچال، است. روغن کمپرسور با کمک به کارکرد صحیح موتور، به بالا رفتن عمر مفید یخچال شما نیز کمک خواهد کرد. در این مقاله از آچارباز به بررسی نقش کمپرسور، اهمیت استفاده از روغن کمپرسور، نحوه تعویض روغن کمپرسور یخچال و… خواهیم پرداخت، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.


نقش کمپرسور در یخچال

موتور یخچال یا به عبارتی کمپرسور اصلی‌ترین وظیفه در یخچال را بر عهده دارد. یعنی در صورت بروز اختلال در آن، کار یخچال مختل می‌شود. این قطعه، همانطور که در مقاله « علت خالی شدن گاز یخچال؛ راهنما شارژ گاز انواع یخچال » نیز اشاره کردیم، گاز سرمازا که باعث ایجاد سرما و خنکی در یخچال می‌شود را طی یک سری عملیات، فشرده می‎‌کند و به حالت مایع در می‌آورد. شاید همین مورد اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری باشد که کمپرسور انجام می‌دهد و عملکرد صحیح یخچال هم وابسته به آن است.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
درخواست تعمیر یخچال و فریزر

اجزا کمپرسور

کمپرسور یخچال هم قسمت‌های مختلفی دارد، که هر کدام کار و وظیفه‌ی مخصوص خود را انجام می‌دهند و فعالیت کمپرسور و قسمت‌های دیگرش، منجر به یک عملکرد صحیح و بی‌نقص می‌شود.

  • یک بخش‌ تشکیل دهنده موتور یخچال شامل میل لنگ است،
  • دیگر بخش آن را سوپاپ‌ها تشکیل داده
  • همچنین پیستون‌ها نیز یکی دیگر از قسمت‌های موتور هستند.
نقش روغن کمپرسور یخچال
کمپرسور یا موتور یخچال از قطعاتی مانند پیستون، میل لنگ و… تشکیل شده، روغن کمپرسور از کمپرسور و قطعات آن محافظت می‌کند و باعث عملکرد بهتر کمپرسور می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

چرا باید روغن کمپرسور یخچال را تعویض کرد؟

روغن کمپرسور یخچال به نوعی محافظ موتور یخچال است و بهتر است برای بهبود عملکرد کمپرسور و یخچال، روغن موتور را در فواصل منظم، تعویض کنید. کمپرسور یخچال با گذشت زمان دچار آسیب و فرسودگی می‌‍شود. چرا که در معرض عواملی مانند گرد و خاک و دیگر مواد ریز و آلاینده قرار دارد. شما با استفاده از روغن کمپرسور، باعث می‌شوید تا جلوی روند فرسودگی و خرابی کمپرسور گرفته شود. البته نباید صبر کنید تا کمپرسور فرسوده و آلوده شود و سپس روغن کمپرسور را تعوض کنید، بلکه در یک سال، بهتر است دو بار، روغن کمپرسور، عوض شود.

روغن کمپرسور باعث محافظت و عملکرد بهتر موتور یخچال می‌شود، پس بهتر است که، در طول یک سال، دو مرتبه روغن کمپرسور یخچال را تعویض کنید.

انواع روغن کمپرسور

روغن‌ کمپرسور یخچال به دو دسته‌ تقسیم می‌شود: دسته اول با عنوان روغن‌های معدنی شناخته می‌شوند و دسته دوم با عنوان روغن‌های سنتتیک یا مصنوعی شناخته می‌شود.

  • روغن‌های معدنی، همانطور که از نامشان پیداست، حالت طبیعی‌تری نسبت به روغن‌های مصنوعی دارند. این روغن‌ها از پالایش نفت خام و مواد حاصل از آن، به اضافه‌ی ترکیب مواد شیمیایی دیگر، تهیه می‌شوند. به غیر از روغن‌های معدنی که پایه و ساختار نفتی دارند، روغن‌هایی با ساختار آروماتیک و پارافین نیز در بازار موجود هستند.
  • روغن کمپرسور مصنوعی، به طور کلی ساخته دست انسان است، که داخل آزمایشگاه‎ها درست می‌شود. این روغن‌ها انواع مختلفی دارند، هر نوع از این روغن‌ها، با خاصیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت از هم، در آزمایشگاه‎ها تهیه می‌شوند و در ساختارشان، ترکیبات آلی، مانند بنزن وجود دارد.
ترکیبات روغن کمپرسور و زمان تعویض آن
روغن کمپرسور یا از مواد حاصل شده از پالایش نفت بدست می‌آید یا به صورت شیمیایی در آزمایشگاه تولید می‌شود، بهتر است در سال دوبار روغن کمپرسور را تعویض کنید.

چه زمانی باید روغن کمپرسور یخچال تعویض شود؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، روغن کمپرسور باعث محافظت و عملکرد بهتر موتور یخچال می‌شود، پس بهتر است که، در طول یک سال، دو مرتبه روغن کمپرسور یخچال را تعویض کنید. اما در پاسخ به سوال: چه زمانی باید روغن کمپرسور یخچال تعویض شود؟، باید بگوییم که، مشاهده موارد زیر می‌تواند به شما در این راستا، کمک کند:

  • مواقعی که میزان روغن کمپرسور کاهش پیدا می‌کند: این مورد ممکن است بر اثر نشتی روغن به وجود بیاید، در این مواقع می‌توانید کمی روغن اضافه و یا اینکه کل روغن کمپرسور را تعوض کنید.
  • زمانی که رنگ روغن کمپرسور، عوض شده باشد: اگر شاهد تغییر رنگ روغن کمپرسور به رنگ تیره‌تر بودید و دیدید که شفافیت قبل را ندارد، می‌توانید اقدام به تعویض روغن کمپرسور کنید.
  • زمانی که هوا وارد محفظه روغن کمپرسور شده باشد: روغن کمپرسور به گونه‌ای ساخته شده، که نباید با هوای آزاد در ارتباط باشد، چرا که در این صورت خراب شده و دیگر مانند قبل مفید نخواهد بود.
  • بسته شدن راه عبور روغن کمپرسور: هنگامی که روغن درون لوله‌های مخصوص حرکت می‌کند، ممکن است پس از مدتی، قسمت‌های ریزی از لوله جدا و وارد مسیر گردش روغن کمپرسور یخچال شود. در این مواقع بعد از رفع مشکل، بهتر است روغن را هم عوض کنید.
پیشنهاد مطالعه

مراحل تعویض روغن کمپرسور

توصیه می‌کنیم در این مواقع به دفتر چه راهنما نگاهی بیندازید و از نوع و میزان روغن مورد نیاز یخچال خود، آگاه شوید. سپس از افراد با تجربه و متخصص در حوزه تعمیر یخچال کمک بگیرید. اما در صورتی که خود، تمایل به تعویض روغن کمپرسور یخچال دارید، مراحل زیر را طی کنید:

  • کمپرسور را از جایی که در یخچال قرار گرفته است، خارج و با کمک یک لوله و شیر کمپرسور، روغن داخل کمپرسور را خالی کنید.
  • برای اینکه بدانید چه مقدار روغن باید داخل کمپرسور بریزید، بهتر است روغنی که خارج می‌کنید را در یک ظرف مناسب ریخته و میزان آن را اندازه‌گیری کنید.
  • همچنین برای اینکه بتوانید کثیفی‌های داخل کمپرسور را تمیز کنید، بهتر است لوله‌‌ای که به کمپرسور وصل کرده‌اید را درون روغنی که از آن خارج کردید، قرار داده و سپس کمپرسور را روشن کنید، تا روغن به داخل کمپرسور برگردد. در این مرحله، چند لحظه به کمپرسور زمان دهید، تا کار کند.
  • حال دوباره روغن موجود در کمپرسور را خالی کنید. سپس روغن کمپرسور یخچال را، به اندازه‌ی مشخصی در ظرف بریزید و لوله کمپرسور را دوباره داخل روغن قرار داده و کمپرسور را روشن کنید، تا روغن به داخل کمپرسور وارد شود.

توجه کنید که در نگام تعویض روغن کمپرسور، آسیبی به موتور موارد نشود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا