×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرویس و تعمیر خودرو

زمان تعویض شمع خودرو و چگونگی تعویض شمع وایر را انجام دهید

زمان تعویض شمع خودرو

تعویض شمع خودرو موجب می‌شود که عملکرد وسیله نقلیه در درجه بالایی قرار داشته باشد. اصلی‌ترین عملکرد یک شمع در مصرف سوخت است. اگر قصد دارید که میزان هزینه سوخت و آلودگی را کاهش دهید، به طور قطع باید به فکر استفاده از یک شمع مناسب و تعویض محصول فعلی موجود در خودرو باشید.

شمع خودرو چیست؟

وسایل نقلیه که از بنزین یا گاز استفاده می‌کنند، در حقیقت از نوع آتشین هستند. چنین خودروهایی برای حرکت نیاز به سوزاندن سوخت دارند. شمع خودرو باعث می‌شود که احتراق صورت بگیرد و سوخت تبدیل به انرژی لازم برای حرکت شود. هنگامی که استارت خودرو را می‌زنید، شمع انرژی لازم را منتقل خواهد کرد.

تعویض شمع کار سختی نیست. اما باید از زمان دقیق تعویض آگاه باشید. هر شمعی یک عمر مفید دارد. حدود استاندارد عمر شمع خودرو ۵۰ هزار کیلومتر است. اما ممکن است برخی شمع‌ها عمر بالاتری داشته باشند. اگر شمع را زودتر از موعد تعویض کنید، تنها هزینه شما بالاتر می‌رود و روند تعویض شمع خودرو سخت خواهد بود.

اهمیت تعمیر و نگهداری از شمع خودرو

اگر به سلامت خودرو اهمیت می‌دهید، باید نگران سلامت اجزای موتور باشید. شمع یکی از بخش‌های مهم موتور خودرو است که عملکردش، مستقیم روی عملکرد خودرو و همچنین میزان مصرف خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

شکافی در سر شمع وجود دارد که الکترود در آن قرار گرفته است. با گذشت زمان، این الکترودها جرقه‌های فراوانی را ایجاد می‌کنند. تمامی این جرقه‌ها باعث می‌شود که در ماهیت فیزیکی شمع تغییر ایجاد شود.

هر محصول مکانیکی، طی مرور زمان دچار جرم‌گرفتی یا خرابی خواهد شد. از کولر گرفته تا لولای در، همگی یک عمر مفید دارند. شمع خودرو هم عمر مفیدی دارد. یکی از راه‌های اطمینان از سلامت شمع خودرو آشنایی با عمر مفید آن است که هنگام تعویض یا خریداری آن به شما اعلام می‌شود.

اگر شمع خودرو دچار مشکل شود، موتور طی مرور زمان دچار مشکل خواهد شد. همچنین ممکن است که خرابی شمع به خاطر خرابی موتور و روند احتراق باشد. بدین ترتیب امکان درمان موتور را در آینده خواهید داشت.

چگونه از سلامت شمع خودرو اطمینان حاصل کنیم؟

برای پاسخ به این سوال، راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. همانطور که گفتیم یکی از راه‌های پایه، آشنایی با عمر مفید شمع است. اگر موتور شما دچار مشکل شده، میزان مصرف سوخت تغییر پیدا کرده یا اینکه حس می‌کنید آلودگی تولیدی خودرو بیشتر شده، باید شمع خودرو را باز و بررسی کنید و از سلامت شمع خودرو اطمینان پیدا کنید. بعد از باز کردن شمع، باید رنگ و شکل آن را بررسی کنید. در اغلب موارد با شکل‌های زیر روبرو خواهید شد:

سلامت شمع خودرو

1- اگر شمع شما سالم باشد، سر آن رنگی همانند خاکستری خیلی روشن خواهد داشت. شمع تازه هم که خریداری می‌کنید چنین رنگی دارد. اگر با این مشخصات، همچنان دچار مشکل احتراق در موتور هستید، احتمالا مشکل از جای دیگری همچون وایر شمع است.

2- به دنبال نشانه‌ها و ردهای کربن باشید. گاهی اوقات ممکن است سوختی که وارد موتور می‌شود بیش از حد غنی باشد. یعنی میزان سوخت نسبت به هوا بیشتر است. همین باعث خرابی شمع خواهد شد. نشانه چنین اتفاقی یک سری لکه و دوده تیره‌رنگ و مشکی است. شمع را پاک کنید و خودرو را به یک مکانیک نشان دهید تا متوجه شود چرا سوخت بیش از حد غنی است.

3- تکه‌های سیاه را تشخیص دهید. گاهی اوقات، ممکن است روند احتراق به درستی صورت نگیرد. به همین خاطر یک سری تکه و لکه سیاه‌رنگ روی شمع ظاهر خواهند شد. ممکن است یک قسمت از خودرو مانند تسمه تایم دچار مشکل باشد. همچنین اگر این مشکل ادامه پیدا کند، سوپاپ خودرو با مشکل روبرو خواهد شد. گاهی اوقات هم یک شمع مناسب یک خودرو نیست و توانایی تحمل گرما لازم را ندارد.

 

4- به دنبال خیس بودن شمع باشید. ممکن است شمع شما تر شده باشد. این تر بودن به خاطر درز روغن است روغن از طریق سوراخ‌های مختلفی ممکن است با شمع برخورد کرده باشد. اگر شمع خشک باشد، مشکل از کربن است، اما خیس بودن نشانه تماس با روغن اضافه بوده که این مشکل از خود خودرو است. نشت روغن، باعث ایجاد رسوب هم خواهد شد. اگر با یک سری رسوب سفید روبرو شدید، شاید مشکل شما نشت روغن است.

5- دنبال سوختگی و خرابی باشید. اگر موتور بیش از اندازه داغ شود، به شمع هم آسیب خواهد رسید. سر شمع را بررسی کنید و ببینید سوختگی یا شکستگی و خرابی در آن موجود است یا خیر. به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی، ممکن است که سر شمع را خورد شود و اندازه آن کوچک‌تر خواهد شد.

6- شاید شمع کهنه شده. کهنگی هم یکی از شکل‌های خرابی شمع خودرو است. پیچ‌ها را بررسی کنید، شاید شمع شما شکل تازه و عجیبی گرفته و یا کهنه بودن در آن مشخص باشد. خورد شدن، تکه شدن و زنگ زدن همگی در این شرایط امکان‌پذیر است.

زمان تعویض شمع خودرو؛ توجه کنید دیر نشود!

زمان تعویض وایر شمع؛ برای هرنوع و مدل ماشین همانند پراید، ال 90، سمند، تیبا و پارس متفاوت است و در ادامه قصد داریم در مورد تک تک آنها صحبت کنیم.

چه زمانی تعویض شمع 206 را انجام  هیم؟

زمان تعویض شمع 206 تیپ 5 که پراستفاده ترین مدل در پژوها است بهتر است که هر 5000 هزار کیلومتر شمع خود را عوض کنید. البته در چند سال اخیر سازندهای شمع خودرو عمر کارکرد آنها را بین 95000 تا 14000 کیلومتر ارائه کرده اند.

زمان تعویض شمع پراید؛ قبل از هر مشکلی تعویض کنید

قبل از هرچیزی اگر شمع وایر خراب شده باشد دیگر شمع و کوئل که کار جرقه زدن در موتور را بدرستی انجام نمیدهند و اینجاست که باید به چراغ چک توجه کنید. هنگامی که درجا ماشین را روشن گذاشته اید لرزش بیش از حدد ارید و موتور ماشین شما افت کرده است؛ شاید یکی از دلایل آن این باشد که زمان تعویض شمع پراید شما رسیده است.  پیشنهاد می کنیم در زمان کم ماشین خودتان را به تعمیرگاه برسانید یا از تعمیر خودرو در محل  استفاده کنید.

چگونگی تعویض شمع خودرو

جعبه ابزار و شمع تازه خودرو را آماده کنید. برای انجام این کار تعدادی آچار و لوازم کارآمد باید همراه داشته باشید. برای خرید شمع هم بهتر است که به دفترچه راهنما یا نمایندگی خودرو مراجعه کنید. از هر منبع موثقی که در اختیار دارید، اطلاعات کافی را جذب کنید. هنگامی که مشخصات شمع خودرو را متوجه شوید، می‌توانید بین قیمت‌های مختلف انتخاب کنید. پس از این، باید تعویض شمع خودرو را آغازکنید.

1- شناسایی شمع: کاپوت خودرو را باز کنید. بین 4 تا 8 وایر وجود دارد که به بخش‌های متفاوت موتور متصل شده است. شمع‌های خودرو در بخش متصل به موتور این وایرها هستند و زیر آن‌ها قرار گرفته‌اند. در اکثر خودروها، این وایر‌ها در کناره‌ها یا سر موتور قرار گرفته است. امکان دارد که در بعضی خودروها، موتور را با یک کاور پوشانده باشند. در این صورت باید کاور را جدا کنید و به دنبال شمع و وایر شمع باشید.

چگونه تعویض شمع خودرورا انجام دهیم

2- جدا کردن وایر: قسمت اتصال وایر را بگیرید و آن را به آرامی و دقت جدا کنید. اگر وایر شمع را از میانه بکشید، این قسمت موتور دچار آسیب خواهد شد و روند تعویض شمع خودرو با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین دقت کنید که هر تکه وایر دقیقا به کجا متصل است. اگر پس از تعویض، آن را اشتباه جا بزنید، ممکن است موتور روشن نشود. قبل از جدا کردن آن هم مطمئن شوید که خودرو به مدت کافی خاموش بوده است. باید اجازه دهید که موتور کامل خنک شود و سپس روند تعویض را شروع کنید.

3- اندازه‌گیری شمع: اگر از اطلاعات شمع خریداری شده اطمینان دارید، این مرحله را رد کنید. اما بهتر است که شکاف شمع را اندازه‌گیری کنید و اندازه شمع پیشین با شمع تازه تطبیق داشته باشد. به شکل ظاهری شمع پیشین هم توجه کنید. اگر الکترودها جرم سفید غیرمعمول یا سوختگی داشته باشند، پس باید به فکر تعویض شمع خودرو باشید.

4- تمیز کردن: پس از چک کردن و تطبیق دادن شمع جدید، نوبت به تمیز‌کاری می‌رسد. اطراف ورودی موتور را تمیز کنید تا عملکرد موتور افزایش یابد. از یک کمپرسور هوا برای از بین بردن گرد و خاک یا کثیفی استفاده کنید.

5- تعویض شمع: ابتدا پیچ شمع‌های جدید را کمی روغن‌کاری کنید. اگر موتور شما آلومینیومی است، از یک مایع مناسب برای این کار استفاده کنید. مایع روغنی باعث می‌شود که واکنش اشتباهی بین دو ماده متفاوت ایجاد نشود. پس از این شمع‌ها را با استفاده از ابزار مناسب با شمع پیشین تعویض کنید.

سعی کنید که بیش از اندازه شمع را سفت نکنید که به سرسیلندر آسیبی وارد نشود. اگر این اتفاق رخ دهد، باید هزینه خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کردید را متقبل شوید. پیش‌تر اشاره کردیم که حواس خود را به مکان قرارگیری هر وایر بسپارید. حال هر وایر را با دقت به همان جایی که تعلق داشته برگردانید.

نکات مهم در تعویض شمع خودرو

با وجود اینکه تعویض شمع خودرو یک کار ساده است، اما همچنان باید با دقت عمل کرده و از ابزار درست استفاده کنید. از یک آچار جغجغه‌ای برای انجام کار، استفاده کنید. برای جای دادن شمع تازه در محفظه، از سوکت شمع استفاده کنید. همچنین بهترین وسیله برای اندازه‌گیری شکاف شمع هم یک فیلر است. با آچار فیلر توانایی بالایی برای دستکاری شکاف هم خواهید داشت.

ممکن است یکی از مراحلی که در بالا ذکر شده، با مشکل مواجه شود. در چنین صورتی، بهتر است که با یک متخصص خبره تماس بگیرید، مشکل به وجود آمده را مطرح کنید و منتظر پاسخگویی باشید. یک خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام باید به درستی کنار هم قرار گیرند. اگر هر کدام از این اجزا با مشکل مواجه شوند، دیر یا زود خودرو هم دچار مشکل خواهد شد. پس اگر قدمی را اشتباه برداشتید، با کمک یک متخصص آن را حل کنید و سپس به ادامه روند تعویض شمع خودرو مشغول شوید. حتی بی توجه به خودرویتان می تواند به قسمت های دیگر ماشین همانند پاره شدن تسم تایم منجر شود. پیشنهاد ما این است که زمان تعویض تسمه تایم هم توجه کنید. آچارباز می تواند تمام این مشکلات را برای شما حل کند.

تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
درخواست تعمیر خودرو

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. درود‌.در سمند دوگانه ایکس سون پژویی برای جلوگیری از روغن زدن سر الکترود شمع آیا میشود از زیر شمعی استفاده کرد

    1. درود بر شما
      دانیال عزیز،
      خیر، زمانی که سر شمع روغن می‌زند موتور روغن سوزی دارد. مشکل شما با زیر شمعی حل نمی‌شود و باید روغن سوزی را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا