×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرویس و تعمیر خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در انواع خودرو ها چه زمانی است؟

زمان تعویض تسمه تایم

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی است که در موتور‌های احتراق داخلی خودرو قرار دارد، اگر احساس می‌کنید موتور ماشین خوب کار نمی‌کند و یا خودرو استارت نمی‌خورد این یعنی زمان تعویض تسمه تایم رسیده است. همانطور که در مقاله «همه چیز درباره دینام خودرو و علائم خرابی آن» نیز اشاره شد یکی از دلایل اختلال در دینام پاره شدن تسمه دینام خودرو است. پس بی‌توجهی به این امر مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

تسمه تایم یکی از قطعات اصلی ماشین است و در موتور احتراق داخلی خودرو قرار گرفته است. این قطعه با گذشت زمان خوردگی و پارگی پیدا می‌کند و باید به سرعت تعویض شود. اما این پدیده نشانه خاصی ندارد و شاید شما تنها زمانیکه ماشین در حین کار از حرکت باز می‌ایستد متوجه می‌شوید زمان تعویض تسمه تایم رسیده است. اگر می‌خواهید بدانید، بهترین زمان تعویض تسمه تایم چه زمانی است و چه موقع باید ماشین را به تعمیرگاه ببرید ادامه مقاله را از دست ندهید.

وظیفه تسمه خودرو؛ چرا باید به تسمه خودرو اهمیت داد؟

تسمه ماشین؛ مهم ترین بخش در ماشین به حساب می آید. اگر دیر متوجه شوید تسمه خودرو شما پاره شده است ممکن است که خسارت جبران ناپذیر داشته باشد. کمی جلوتر در مورد زمان تعویض تسم تایم را برای شما شرح خواهیم داد.

اما قبل از آن وظیفه خطیر تسمه در خودرو را برای شما شرح خواهیم از جمله آنها می توان به  انتقال نیرو به اجزایی مانند پمپ های آب و سیستم های تهویه هوا اشاره کرد.

آشنایی با مهم ترین انواع تسمه  خودرو

1- تسمه تایم 

2- تسمه دینام(پروانه یا مارپیچ)

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی است که قطعه میل لنگ را به سوپاپ خودرو متصل می‌کند، تا موتور چهار عمل اصلی خود یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام دهد. این تسمه سوپاپ‌ها را کنترل کرده و زمان درست باز و بسته شدن آن‌ها را تنظیم می‌کند. اگر دندانه‌های تسمه تایم به اشتباه جابه‌جا شوند کل عملکرد موتور دچار اختلال می‌شود.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
تسمه تایم چیست
تسمه تایم از لاستیک ساخته شده و میل لنگ را به سوپاپ متصل می‌کند

تسمه تایم یا زنجیر تایم؟

 درگذشته به جای تسمه تایم لاستیکی، از زنجیر در خودرو استفاده می‌شد. به کار بردن زنجیر باعث می‌شد، موتور و سوپاپ آسیب کمتری ببینند، همچنین زنجیر تایم به خاطر جنس خاصی که داشت نیازی به تعویض و جایگزینی نداشت.

تسمه تایم یا زنجیر تایم، زمان عوض کردن تسمه تایم
زنجیر تایم به خاطر جنسی که دارد از دوام و عمر بیشتری به نسبت تسمه تایم برخوردار است

زنجیر تایم مقاومت بیشتری به نسبت تسمه تایم دارد اما سر و صدای بیشتری به نسبت نمونه پلاستیکی خود ایجاد می‌کند. امروزه تسمه تایم جایگزین زنجیر تایم شده است و در خودرو‌های شخصی و کوچک کاربرد دارد.

تشخیص اصل بودن تسمه تایم

برند‌های مختلفی با قیمت‌های متفاوتی تسمه تایم را به بازار عرضه کرده‌اند، به همین دلیل امروزه انتخاب تسمه تایم مناسب ماشین کمی سخت شده است. باید در خرید این قطعه کمی حساسیت و وسواس به خرج دهید و فقط قیمت را در نظر نگیرید. بعضی از برند‌های مختلف و مشهور تسمه تایم عبارتند از: پاور گریپ گیتس آمریکایی، هاتچینسون فرانسوی و کانتیننال آلمانی.

پیشنهاد مطالعه

بسیاری از تسمه‌های موجود در بازار فاقد ضمانت و خدمات پس از فروش هستند، بنابراین سعی کنید برند و جنسی را انتخاب کنید که شامل گارانتی باشد. زیرا در این صورت خیال شما از بابت اصل بودن تسمه تایم و خدمات دهی درست، راحت خواهد بود.

تسمه‌های نامرغوب در بازار زیاد هستند، آن‌ها توانایی حمل بار زیاد را ندارند بنابراین به سرعت مستهلک می‌شوند. بهتر است قبل از انتخاب و خرید تسمه ابتدا درباره آن، با یک تعمیرکار ماهر مشورت کنید.

تشخیص اصل بودن تسمه تایم
برای تشخیص اصل بودن تسمه تایم از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های تعمیرکار بهره بگیرید

صدای هرزگرد تسمه تایم

برای تعویض تسمه تایم حتما باید به یک تعمیرگاه خوب مراجعه کنید، تعویض این قطعه کاری حساس و دقیق است و باید با احتیاط انجام شود. همین مورد باعث گرانی و بالا بودن قیمت هزینه تعویض تسمه تایم می‌شود.

تسمه تایم نباید خیلی شل و یا خیلی سفت در خودرو نصب شود، زیرا کشش کم و یا زیاد تسمه باعث ایجاد سروصدای ناهنجار و در نهایت باعث پارگی آن می‌شود. تسمه تایم شل در کارکرد موتور اختلال ایجاد کرده و سفتی بیش از اندازه آن نیز باعث پایین آوردن قدرت موتور می‌شود.

صدای قریژ قریژ تسمه تایم
برای تعویض تسمه تایم به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید

زمان تعویض تسم تایم؛ همین حالا دست بکار شوید!

تسمه تایم باید در جای درستی قرار بگیرد، اگر این قطعه به اندازه چند دندانه به اشتباه جابه جا شود، می‌تواند در کارکرد موتور اختلال ایجاد کند و ماشین را از کار بیاندازد. پاره شدن تسمه تایم در پراید فقط باعث خاموشی موتور آن می‌شود و آسیبی به دیگر قطعات آن نخواهد زد. اما در ماشین‌های دیگر مانند پژو و سمند، پارگی تسمه باعث کج شدن سوپاپ‌ها و خراب شدن قطعات سر سیلندر می‌شود.

اگر در کارکرد ماشین اختلالی مشاهده کردید، بدین معنی است که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. دود کردن بیش از اندازه اگزوز، استارت نخوردن خودرو، شنیدن صدای ناهنجار و تنظیم نبودن موتور برخی از این اختلالات است. باید بدانید هرکدام از کمپانی‌های سازنده خودرو برای تعویض تسمه تایم، میزان مسافتی را مشخص کرده‌اند.

تشخیص تعویض تسمه تایم ماشین
اگر در عملکرد ماشین اختلالی را مشاهده کرده‌اید یعنی زمان تعویض تسمه تایم رسیده است

در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. بازده زمانی پیشنهادی سازندگان رنو برای تعویض تسمه تایم چیزی در حدود 60 هزار کیلومتر است یا فولکس واگن این کار را بعد از 64 هزار کیلومتر توصیه می‌کند. ماشین پراید در هر 80 هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه دارد ولی این در پژو 405 چیزی در حدد 60 هزار کیلومتر است. ریو و زانتیا نیز در هر 65 هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه دارند. به طور کلی زمان پیشنهادی تعویض تسمه تایم در اتوموبیل‌های مختلف باهم تفاوت دارد، بنابراین بهتر است بررسی و تعویض تسمه تایم را در بازدید‌ها و سرویس‌های دوره‌ای قرار بدهید.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم؛ باید در تقویم ثبت کنید؟

همانطور که اشاره کردیم مشکلات اگزوز، مشکلات استارت، خاموش شدن موتور در حین کار و از بین رفت دندانه‌ها خبر از این می‌دهد که زمان تعویض تسمه تایم رسیده است. بهترین زمان تعویض تسمه تایم بیشتر اوقات در دفترچه خودرو نوشته شده است. پس قبل از باز شدن و پارگی تسمه تایم بهتر است آن را تعویض کنید تا خسارات زیادی به خودرو شما وارد نشود. تعویض تسمه تایم را به تعمیرکار آچارباز بسپارید، به سایت، وب اپ و یا اپلیکیشن آچارباز بروید و درخواست تعمیر خودرو در محل خود را ثبت کنید. تیم پشتیبان آچارباز با شما تماس گرفته و بعد از انجام هماهنگی لازم تعمیرکار را در زمان دلخواه شما به مکان موردنظرتان می‌فرستد.

در ادامه در مورد نوع دیگر تسمه خودرو که همان تسمه دینام هست صحبت خواهیم کرد؛ اینگونه شما می توانید متوجه شوید مشکل ماشین شما چه چیزی هست.

تسمه دینام چیست؟

برای نگهداری صحیح ماشین خود بهتر است که در مورد خودرو خود بیشتربدانید. تمام اجزای مهم خودرو در قسمت جلوی آن قرار گرفته است از جمله آن می توان به واشر سرسیلندر یا از همه مهم تر تسمه دینام یا تایم در این قسمت اشاره کرد. نام دیگر تسمه دینام تسمه مارپیچ است که دور قرقره های گوناگونی در اطراف آن پیچیده شده است. سالم بودن تسمه دینام به عوامل دیگری همچون نظیر پمپ آب، فن رادیاتور، دینام و سیستم تهویه هوا بستگی دارد. و همچنین هر دوی آنها روی همدیگر تاثیر می گذارد.

چگونه علائم خرابی تسمه دینام در خودرو تشخیص دهیم؟

تشخیص یکسری خرابی ها در ماشین سخت و حتی نشدنی هست اما تسمه دینام با داشتن کمی اطلاعات می توانیدمتوجه شوید زمان تعویض تسمه خودروی شما رسیده است. اما برای تشخیص نوع تسمه خودروی خود نیاز دارید به متخصص خودرو دارید. اما زمانی که صدای جیر جیر ماشین خود را شنیده اید احتمالا تسمه شما شل شده است.

پیشنهاد می کنیم خودتان برای تعویض تسمه دینام یا تایم اقدام نکنید؛ حتما حتما تعمیرکار مجرب ببرید تا جلوی ضررهای مالی هنگفت را بگیرید.

در ادامه قرار است در مورد زمان تعویض تسمه تایم و زمان تعویض تسمه دینام برای ماشین های که بسیار پرتقاضا هستند؛ صحبت کنیم. حتما با آچاباز همراه شوید.

زمان تعویض تسمه تایم پراید؛ پرطرفدارترین ماشین در ایران

اگر این علائم را دیدید اصلا نگران نشوید تنها به تعمیرگاه نزدیک خود بروید یا از مکانیک سیار در محل استفاده کنید. اما علائم زمان تعویض تسمه تایم پراید چه چیزی هست؟

  • به سختی استارت می زنید.
  • اگزوز پراید همانند قبل دیگر دود تولید نمی شود.
  • فرسودگی دندانه های تسمه تایم بررسی کنید

هزینه تسم تایم پراید چقدر است؟

باتوجه به اینکه اجرت تعمیر خودرو در محل یا حتی در تعمیرگاه 20درصد گرانتر از قبل شده است پیشنهاد می کنیم قبل از هرچیزی تماس با نمایندگی ها داشته باشید. حتی برای تخفیف می توانید با نصب اپلیکیشن آچارباز با قیمت مناسب تسمه تایم پراید خود را تعویض کنید.

زمان تعویض تسمه دینام پراید؛ با احتیاط عمل کنید!

اگر این عائم را دیدید یا  شندید حتما بفکر تعویض تسمه تایم پراید عزیزتان باشید؛  شاید اصلا نیاز به تعویض هم نداشته باشد می توانید به تعمیرگاه حرفه ای مراجعه کنید.

  • ترک روی تسمه دارد.
  • صدای جیر جیر از کابوت می آید.
  • بدرستی سیستم هیدرولیک فرمان کار نمی کند.
  • کولر و سیستم تهویه شما درست کار نمی کند.
  • نور هشدار باتری ماشین روشن شود.

زمان تعویض تسمه تایم تیبا؛ بی توجهی به تیبا!

در چندسال اخیر تیبا به یکی از پرطرفدارترین خودرو ها تبدیل شده است. نگهداری از این مدل ماشین ها کمی سخت است. اما بهتر است بدانید که تسمه تایم تیبا شما چه زمانی تعویض می شود.قبل از آن بهتر است با علائم آن آشنا شوید:

  • اگر خودروی شما 60 هزار کیلومتر حرکت کرده باشد.
  • آمپر آب ماشین بالا برود.
  • دود زیادی از اگزوز ماشین بوجود بیایید.

زمان تعویض تسمه تایم ال 90؛ محبوب ترین ماشین آقایان

ماشین تندر 90 بعداز پراید و تیبا یکی از پرطرفدارترین خودرو  شناخته شده است. برای همین تصمیم گرفته ایم در مورد تندر 90 صحبت کنیم و علائم خرابی تسمه تایم ال 90 هم در ادامه اشاره کنیم. اما این  نکته یادتان باشد که بیشتر علائم زمان تعویض تسم خودرو شبیه به یکدیگر هستند و در جزئیات بایکدیگر تفاوت دارند.

  • روشن نشدن موتور خودرو
  • بالا و پایین شدن موتور خودرو
  • شنیدن سروصدای زیاد در کابوت ماشین
  • روغن ریزی از سمتی تسمه تایم ال 90

قمیت تعویض تسمه تایم ال 90 یا تندر 90 چقدر هست؟

باوجه به نوسانات قیمت در بازار خودرو نمی توان دقیق گفت هزینه تعویض تسمه تایم برای ال 90 چه مقداری هست. اما یادآور می شویم که هزینه ها هرسال 20درصد اضافه می شود. اما پیشنهاد ما این است که برای اطلاع دقیق بهتر است که با پشتیان های تعمیرگاه های آنلاین تماس بگیرید.

زمان تعویض تسمه دینام ال 90؛ مانع از هرگونه اتفاق شوید!

برای اینکه مانع از هرگونه اتفاق شوید پیشنهاد می کنیم  به علائم زیر توجه کنید:

  • بعد از 60000 هزارتا حتما برای تعویض دینام ال نود اقدام کنید.
  • هنگامی که ماشین شما جوش آورد.
  • چراغ باتری شما روش شد.
  • سیستم تهویه شما خراب شد.

در این مقاله در مورد تسم تایم و انواع آن صحبت کردیم. برای تمام ماشین های پرطرفدار در ایران زمان تعویض تسمه تایم و دینام را معرفی کردیم. اینگونه می توانید علائم را تشخیص دهید و جلوگیری از هرگونه  اتفاقات ناگوار شوید.

تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
درخواست تعمیر خودرو
4.6/5 - (16 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با تشکر سوالی داشتم اگر خودروی بعداز۳سال ویا بیشتر ده هزارتا پیمایش داشته است تسمه آنها چطور بایستی تعویض شود ممنون میشم از جنابعالی درپاسخ

    1. حسن عزیز،
      به صورت معمول تسمه تا 60 هزار تا یا بعد از دو سال باید تعویض گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا