×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرویس و تعمیر خودرو

علائم سوختن شدن واشر سرسیلندر؛ دقت کنید!

علائم سوختن واشر سر سیلندر

واشر سرسیلندر قطعه‌ای است که درصورت خراب شدن و عدم توجه به آن، آسیب جدی به سرسیلندر وارد کرده و درنهایت هزینه زیادی برای تعمیر خودرو دربر خواهد داشت. در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه بفهمید واشر سرسیلندر خودرو سوخته است؟

واشر سرسیلندر چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

واشر سرسیلندر قطعه‌ای از جنس فولاد چندلایه، مس، گرافیت و یا کامپوزیت است که بین بلوک موتور و سرسیلندر خودرو قرار دارد. بلوک موتور محل قرار گرفتن میل‌لنگ و پیستون‌هاست و سرسیلندر هم محل قرارگیری میل سوپاپ و سوپاپ است.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

وظایف واشر سرسیلندر؛ اجزایی واشر سرسیلندر

هر قطعه خودرو دارای یکسری وظایف هستند که اگر یکی از آنها دچار مشکل شوند می تواند روی بقیه قطعات تاثیر بگذارد. قبل از اینکه سراغ علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر یا سوختن واشر سرسیلندر  بریم. بهتر که کارهای واشر را توضیح بدهیم.

آب بندی سیلندر؛ کنترل فشار بالای آب

در حین کار کردن موتور، فشار سیلندر بالا رفته و در صورت وجود واشر سرسیلندر، این فشار کنترل خواهد شد تا سیلندر به بهترین شکل ممکن عمل کند.

هدایت مایعات؛ مهم ترین هدایت کننده به موتور خودرو

داخل بلوک‌های موتور و سرسیلندر، مایع خنک کننده موتور و همچنین روغن موتور وجود دارد. از طرفی هم واشر سرسیلندر دارای روزنه‌هایی است تا این مایعات بتوانند در بین سرسیلندر و بلوک موتور جریان داشته باشند.

حفظ و نگهداری مایعات؛ حفظ خنک کردن موتور

از دیگر وظایف واشر سرسیلندر حفظ و نگهداری مایعات است. مایع خنک کننده موتور و روغن موتور که از طریق روزنه‌های واشر سرسیلندر در گردش هستند، ممکن است باهم ترکیب شوند. اما وظیفه واشر سرسیلندر این است که مانع از ترکیب این دو مایع شود.

چه مواردی باعث سوختن واشر سرسیلندر می‌شود؟

بالارفتن آمپر آب را جدی بگیرید

مهم‌ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر، دمای بالا است. با وجود اینکه این قطعه از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است، اما اگر دما بالاتر از حد مجاز موتور برود، به‌طور قطع، واشر سرسیلندر آسیب می‌بیند.

دلایلی هم که باعث بالا رفتن دمای سرسیلندر می‌شود، به نبودن آب کافی در رادیاتور برمی‌گردد. همچنین نرسیدن آب کافی به موتور، براثر گرفتگی منافذ، نقص فنی در ترموستات، خرابی واترپمپ و عدم گردش آب در موتور، گرفتگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور هم از دیگر دلایل بروز این مشکل است.

زمان تعویض واشر سرسیلندر
با سرویس دوره‌ای خودرو، از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کنید

چگونه بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته؟

سوختن واشر سرسیلندر، نشانه‌های زیادی دارد که که با توجه و بررسی این موارد، پی به این خواهید برد که واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته است. در ادامه، مواردی که نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر هستند را بررسی می‌کنیم.

خرابی موتور؛ قبل از هر اقدام بررسی کنید

با خراب شدن واشر سرسیلندر، مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شده و موجب قفل هیدواستاتیکی موتور می‌شود. در این شرایط موتور برای همیشه آسیب جدی خواهد دید.

ایجاد حباب در رادیاتور؛ سوختن واشر سرسیلندر

در صورت آسیب دیدن واشر سرسیلندر، مواد خنک‌کننده به محفظه احتراق وارد می‌شوند و همچنین گازهای اگزوز هم وارد مایع کننده خواهند شد که در نهایت حباب‌هایی داخل رادیاتور و مخزن مایع خنک کننده ایجاد می‌شوند. از این رو، همین که درب رادیاتور را باز می‌کنید، گویی آب داخل آن در حال جوشیدن است.

نشتی داخلی سرسیلندر؛ نیم سوز شدن واشر سرسیلندر

گاهی هم مشکلات واشر سرسیلندر خیلی جدی نیست و فقط نشتی داخلی بین حفره‌های آب و روغن ایجاد می‌شود. در این شرایط، شما متوجه نشتی نخواهید شد.  برای بررسی این مشکل باید از تعمیرکار خودرو کمک بخواهید.

نشتی خارجی؛ سوختن واشر سرسیلند را تجربه کنید!

زمانی که موتور بیش از حد گرم شود، مایع خنک کننده از شکاف بین موتور و سرسیلندر خارج می‌شود. نشتی خارجی سرسیلندر را به‌صورت واضح مشاهده خواهید کرد. در این شرایط آب و روغن موتور کاهش پیدا می‌کند.

نکات بعد از تعویض واشر سر سیلندر
گاهی نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر، قابل مشاهده نیستند و به مشکل پی نخواهید برد

خارج شدن دود سفید از اگزوز

هر زمانی که واشر سرسیلندر نشتی داشته باشد، مایعاتی به موتور نفوذ کرده و مایع خنک کننده هم وارد محفظه احتراق خواهد شد. با سوختن مایع خنک کننده در محفظه احتراق، دود سفید رنگی ایجاد شده که از اگزوز بیرون خواهد آمد. با زیاد شدن حجم مایع خنک کننده‌ای که داخل محفظه احتراق می‌سوزد، خارج شدن دود سفید از اگزوز را مشاهده خوهید کرد.

داغ شدن موتور؛مطمئنا سوختن واشتر سرسیلندر 

یکی از دلایل سوختن واشر سرسیلندر خودرو، داغ شدن بیش از حد موتور، بعد از رانندگی طولانی مدت است. با سوختن مایع خنک کننده در فرآیند احتراق، حجم این مایع بسیار کم شده و درنهایت سبب داغ شدن موتور می‌شود. اگر هم رادیاتور خودرو قادر به خنک کردن موتور نباشد، نتیجه آن داغ شدن موتور است.

وجود روغن و آب روی بدنه موتور

با سوختن واشر سرسیلندر، از محل اتصال سیلندر و سرسیلندر، مایعاتی به بیرون نشت می‌کند. وجود روغن و آب روی بدنه موتور، نتیجه این مشکل در سیستم خودرو است.

پیشنهاد مطالعه

خارج شدن دود آبی از اگزوز؛ جدی بگیرید!

با سوختن واشر سرسیلندر، روغن وارد محفظه احتراق شده و با آب و بنزین می‌سوزد. نتیجه این واکنش، ایجاد دود آبی رنگ است. هرچه میزان آسیب دیدگی واشر سرسیلندر بیشتر باشد، روغن بیشتری وارد محفظه شده و دود خارج شده از اگزوز، آبی‌تر است.

کم شدن آب رادیاتور؛ بررسی هفنگی فراموش نکنید!

یکی از دلایل کم شدن آب رادیاتور، وجود مشکل در واشر سرسیلندر است. زیرا آب زیادی وارد محفظه احتراق شده و به بخار تبدیل می‌شود.

کم شدن روغن موتور؛ قبل از سوختن واشر سیلندر به تعمیرگاه مراجعه کنید!

یکی از دلایل کم شدن روغن موتور هم به خرابی واشر سرسیلندر برمی‌گردد. زیرا مانند کم شدن مقدار آب رادیاتور، با ورود روغن به محفظه احتراق، روغن موتور کم می‌شود.

علائم سوختن واشر سرسیلندر؛ کم شدن روغن موتور
میزان آب و روغن خودرو را بررسی کنید. کم شدن آب و روغن، یکی از دلایل سوختن واشر سرسیلندر است
تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
تعمیر خودرو

تغییر رنگ آب رادیاتور؛ مطمئن شوید!

در صورت سوختن واشر سرسیلندر، با نفوذ روغن به حفره‌ی آب، رنگ آن به شیری تغییر می‌کند. پس درصورت مشاهده آب شیری رنگ روی درپوش رادیاتور و یا در مخزن آب، متوجه خواهید شد که واشر سرسیلندر سوخته است.

تغییر رنگ روغن موتور

با سوختن واشر سرسیلندر، آب وارد حفره روغن موتور می‌شود که در نهایت رنگ روغن موتور تغییر کرده و قهوه‌ای می‌شود.

مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، علایم سوختن واشر سرسیلندر خودرو هستند. با مشاهده این موارد، باید با یک تعمیرکار خودرو مشورت کنید. شاید قطعه واشر سرسیلندر قیمت بالایی نداشته باشد، اما تعویض آن هزینه‌بر است. عدم توجه به خرابی واشر سرسیلندر، موجب خرابی سیلندر و یا خرابی کامل موتور و درنتیجه به‌وجود آمدن هزینه زیاد برای تعمیر خودرو خواهد شد. اگر فکر می کنید تعمیرگاه نزدیک محل خرابی ماشین شما وجود ندارد می توانید از تعمیر خودرو در محل شرکت آچارباز استفاده کنید.

4.2/5 - (18 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. آمپر آب تیبا تو حرکت ثابت باشه و از وسط پایین‌تر نیاد و بالاتر نره ایراد داره؟

  2. باسلام ماشین من سمنداست درنه ما دوبارواشرسرسیلندرتعویض کردم چندوقتی است اندازه دویاسه قطره روغن گاهی آب رادیاتور درداخل دو دایره خالی سمت چپ سیلندر می بینم علت چیست لطفا راهنایی کنید ممنون

    1. درود بر شما
      مجید عزیز،
      اشتباه خیلی از تعمیرکارها این است که فقط سر سیلندر را برای تراش می‌فرستند و کاری به کف سیلندر ندارند. به احتمال زیاد کف سیلندر ماشین شما دارای پوسیدگی یا تاب می‌باشد که باید تست شود.

  3. سلام سمند مدل ۸۲دارم امشب امپرش رفت روقرمز هرچی هم آب ریختم رورادیات امدپایین نیامد درب روغن سفیدک زده آیا واشر سوزانده

    1. درود بر شما
      امیر عزیز،
      اگر روی رادیاتور آب ریختید و دما پایین نیامد، ترموستات قفل کرده است و در مورد سفیدک هم باید گفت که 90 درصد بله. بازهم به یک مکانیک مراجعه کنید.

  4. با سلام من ی پراید مدل ۸۶ دارم ایرادی ک داره اینه درجا ک ماشین کار می‌کنه آمپر از وسط هم یک خط بلاتر می‌ره ولی تو حرکت پایین . رادیات واتر پمپ درب رادیات لوله فرعی .فشنگی همه تعویض شده علایم سوختن واشر هم ندارم ؟ راهنمای لطفا .

    1. درود بر شما
      مهدی عزیز،
      از عملکرد فن در دور کند مطمئن شوید. اتصالات بدنه چک شود. در صورت نداشتن مشکل از فشنگی آب دمای پایین تر استفاده کنید.

  5. سلام یک سالی بود که ماشینم آب کم میکرد روزی یک لیوان الان چند روز وقتی سرده باید استارت زیادی بزنم تا روشن بشه وقتی هم روشن میشه اولش ریپ میزنم روزی دو لیتر هم آب کم میکنه یه طرف رادیاتمم سرده هوا میگیره بکنم رنگ روغن تعقییر کرده دلیلش چیه

    1. درود بر شما
      یزدان عزیز،
      به احتمال خیلی زیاد واشر سوخته است. برای اطمینان بیشتر به یک مکانیک مراجعه بفرمایید

  6. ماشین من آب رادیات کم میکنه. تعمیرکار میگه واشرسرسیلندر مشکلی نداره. دلیل این مشکلو نمیفهمم. شما ماشینمو تعمیر کنید باید بیارمش تعمیرگاه؟

  7. مطلب های جالبی نوشتید خانم چگینی . موفق باشید

    خیلی خوب میشه درباره خودرو ها بیشتر مطلب منتشر کنید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا