×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خانه و آشپزخانه

آیا بازسازی ظروف تفلون خطرناک است؟

بازسازی ظروف تفلون

ظروف تفلون از نظر طرح و رنگ دارای تنوع بالایی هستند؛ همچنین در برابر سایر رقبای خود مثل ظروف چدن، استیل و… قیمت مناسب‌تری نیز دارند، همین امر موجب پرطرفدار شدن این محصولات شده است.
باید بدانید اگر به درستی از آن‌ها استفاده نشود، پس از مدت کوتاهی غیرقابل استفاده خواهند شد؛ اما اصلاً نگران این موضوع نباشید، زیرا امروزه به راحتی تعمیر ظروف تفلون، در مراکز معتبری مثل آچارباز انجام می‌شود.
اما سؤالی که این روزها ذهن بسیاری را درگیر کرده، این است که آیا بازسازی ظروف تفلون خطرناک است؟ در ادامه این مقاله پاسخ این سؤال را برای شما توضیح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

بازسازی ظروف تفلون یا خرید دستگاه جدید؟

قبل از اینکه عوارض بازسازی ظروف تفلون را برای شما توضیح دهیم، بهتر است بدانید که جنس ظروف تفلون چیست، تا بهتر بتوانید خطرات ناشی از بازسازی ظروف تفلون را درک کنید. تفلون نام پوششی است که برای اولین بار در دهه 1930 ساخته شد و تولید ظروف نچسب را آغاز کرد. در این پوشش قابلمه‌های نچسب، ماهیتابه‌ها و سایر ظروف پخت و پز با پلی تترا فلوئورواتیلن PTFE))، یک ماده شیمیایی مصنوعی پلاستیکی پوشانده شده‌اند، که نام تجاری تفلون به آن داده شده است. این ماده شیمیایی از اتم‌های کربن و فلوئور ساخته شده است که به راحتی می‌تواند سطح مورد نظر را بپوشاند. سپس در محلی که ریخته می‌شود، جذب شده تا سطحی غیرواکنشی، نچسب، ضد آب و غیرخورنده ایجاد کند. سطح بدون اصطکاکی که در نتیجه این پوشش ایجاد می‌شود، به منظور ایجاد مانعی بین عناصر خارجی و خود محصول است.
تفلون برای ایجاد سطوح نچسب برای برنامه فضایی ناسا و در تجهیزات صنایع دستی استفاده شده است، همچنین به‌طور کلی در دنیای مواد و محصولات صنعتی و خودرویی، مانند پوشش سیم و کابل، محافظ پارچه و لباس‌های ضد آب استفاده می‌شود.
از کاربردهای دیگر پوشش تفلون می‌توان به پوشاندن محصولاتی مانند اتو، قابلمه و تابه اشاره کرد که استفاده و تمیز کردن آن‌ها را ما آسان می‌کند. این پوشش به عنوان راهی برای استفاده کمتر از روغن در طول پخت‌وپز، به بازار عرضه شده است.

از آنجایی که خرید دستگاه و ظروف جدید ممکن است برای شما گران تمام شود در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید دستگاه جدید به فکر تعمیر یا بازسازی ظروف قبلی خود باشید تا هزینه‌های خود درا نصف کنید.

خطرات ناشی از بازسازی ظروف تفلون
جهت جلوگیری از بروز عوارض ظروف تفلون و خراب شدن سطح تفلون، بهتر است با حرارت ملایم طبخ غذای خود را انجام دهید

آیا بازسازی ظروف تفلون کار خطرناکی است؟

  • محققان درباره بازسازی ظروف تفلون نظرهای مختلفی دارند، برخی نظر مثبت دارند و معتقدند اگر بازسازی به صورت استاندارد و با مواد درجه یک انجام شود، هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. چراکه مراکز معتبر، مواد قبلی را به صورت کامل از ظرف پاک می‌کنند و سپس همانند روز اول، روکش جدید برای آن نصب می‌کنند. اما برخی دیگر از محققان نظر منفی دارند، زیرا معتقدند که هیچ نظارتی از سمت مشتریان و وزارت بهداشت وجود ندارد و همین امر موجب می‌شود مراکز بازسازی، از هر نوع موادی که می‌خواهند جهت بازسازی ظروف تفلون استفاده کنند.
  • اما باید بگوییم در صورتی‌که بازسازی ظروف تفلون به صورت استاندارد و با مواد درجه یک انجام نشود؛ بسیار خطرناک بوده و ممکن است به بیماری‌های کلیوی، سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی و… بینجامد. در ادامه با عوارض بازسازی غیر اصولی دقیق‌تر آشنا می‌شویم.

عوارض ناشی از بازسازی ظروف تفلون:

  • مسمومیت بارداری و بروز مشکلاتی برای نوزاد
    اگر در زمان بارداری از ظروفی که به صورت غیر استاندارد بازسازی شده‌اند، استفاده شود؛ مادر دچار مسمومیت بارداری شده و همچنین ممکن است کودک دچار کم‌خونی شود.
  • انواع سرطان
    در صورت بالا رفتن دما بیشتر از حد معمول، ظروف تفلون، سمی را درون غذا تولید می‌کنند. همچین در صورت بازسازی ظروف تفلون، اگر ذره‌ای از آن مواد، درون غذا آزاد شده و وارد بدن شود؛ امکان بروز سرطان سینه، کبد و پروستات برای آن فرد وجود دارد.
  • کم خونی
    کادمیم یکی از مواد سازنده‌ی ظروف تفلون است، که دخالت زیادی در سنتز هموگلوبین دارد. با داغ شدن بیش از حد ظروف تفلون، این مواد وارد غذا شده و باعث کم خونی، ضایعات پوستی و کوتاهی قد خواهد شد.
  • بیماری‌ تنفسی
    ظرفیت تحمل دمای ظروف تفلون استاندارد و اصل 260 درجه است، در حالی‌که طبخ و سرخ کردن با حداکثر دمای 250 درجه انجام می‌شود. در صورتی‌که ظروف استاندارد نباشند، با این میزان دما مواد سمی درون مواد غذایی آزاد شده و باعث بروز بیماری‌های تنفسی خواهد شد.
  • آسیب به محیط زیست
    بازسازی ظروف تفلون بدون شک آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند، چراکه این ماده مقاوم، غیرقابل حذف شدن است.
تعمیر ظروف تفلون آسیب دیده
جهت تهیه غذا، از ظروف تفلون دارای خط و خش استفاده نکنید، همچنین غذای کودکان را درون ظروف تفلون درست نکنید زیرا ممکن است ذرات تفلون وارد غذای شما شود.

آیا بازسازی ظروف تفلون سرطانزا است؟

یکی از سؤالات متداولی که جهت بازسازی ظروف تفلون پرسیده می‌شود، همین مورد است: آیا بازسازی ظروف تفلون سرطانزا است؟
جواب به این سؤال دو حالت دارد؛ اگر از مواد اولیه مرغوب و درجه یک و جنس روکش اصلی، جهت تعمیر ظروف تفلون استفاده شود، بدون شک جواب منفی است و هیچ مشکلی شما را تهدید نمی‌کند.
در غیر این‌ صورت، باید بدانید که جواب مثبت است و بدون شک عوارض بازسازی ظروف تفلون روی شما تأثیر می‌گذارد.

چطور بفهمیم بازسازی ظروف تفلون با مواد باکیفیت انجام شده است؟


اما سؤالی که در این بخش ذهن شما را درگیر می‌کند این است که چگونه متوجه شویم مواد مصرفی برای بازسازی مرغوب است یا خیر؟
همانطور که می‌دانید شما نمی‌توانید هیچ نوع نظارتی روی ظروف خود جهت بازسازی داشته باشید، چراکه ورود افراد عادی درون این نوع کارگاه‌ها کار خطرناکی است. پس بهتر است بازسازی و تعمیر ظروف خود را به مراکز معتبر و تحت نظارت وزارت بهداشت بسپارید، تا با خیال راحت، این کار را برای شما انجام دهند.
آچارباز مرکز تخصصی بازسازی و تعمیر ظروف تفلون در استان تهران است، شما می‌توانید از طریق همین سایت از تیم حرفه‌ای و کاربلد ما کمک بگیرید.

4/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا