×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

علت صدای کولر گازی و روش های بررسی آن

صدای جیر جیر کولر گازی

بیشتر مدل های کولر گازی، فناوری ضد صدا و کمپرسورهای دو مرحله‌ای (با قابلیت تغییر سرعت) دارند تا سطح صدا را زیر پنجاه و پنج دسیبل نگه دارند. پس اگر از کولر گازی‌تان در هنگام عملکرد، صداهای عجیب و غریب می‌شنوید به آن‌ها اهمیت بدهید، معنی این صداها ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی باید انجام شود. می‌توانید از کارشناسان آچارباز برای انجام این کار کمک بگیرید.

بی‌توجهی به صداهای عجیب کولر گازی می‌تواند مشکلات کوچک را به هزینه‌هایی بزرگ تبدیل کند. در این مطلب علت صدای زیاد کولر گازی و راهکارهای از بین بردن صدای کولر گازی را بررسی می‌کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

در ادامه این مقاله می خوانید:

1– وجود جسم خارجی در کندانسور

شنیده شدن صدای ناگهانی در کولر گازی در شرایطی که در حالت طبیعی در حال کار کردن است، خبر از وجود جسم خارجی در کولر را می دهد. در کولر های اسپلیت یا دو تکه پنل خارجی در خارج از ساختمان است. به دلیل گرمایی که پنل خارجی دارد مامن خوبی برای پرندگان و لانه آنها است.

اگر این صدای ناگهانی را شنیدید کولر را خاموش کنید و پنل را با یک چراغ قوه کاملا بررسی کنید. اگر جسم خارجی در پنل وجود داشت آنرا خارج کنید.

2- کج شدن تیغه های فن کولر گازی

یکی از دلایلی که باعث ایجاد سر و صدا در کولر گازی می شود، شکستن یا کج شدن قطعاتی مثل تیغه های فن کولر گازی است. برای بررسی علت صدا دادن پنل داخلی کولر گازی، کافیست پره های فن را چک کنید، اگر تاب برداشته یا کج شده است، به حالت قبل برگردانید. به پره های فن فشار نیاورید و در صورت نیاز در صفحه تعمیر کولر گازی آچارباز، تیکت ثبت کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

3– تراز نبودن کولر

دلیل صدای غیر عادی کولر گازی شما می‌تواند تراز نبودن کولر باشد، این تراز نبودن هم می تواند از سمت پنل داخلی باشد هم پنل خارجی که در زمان نصب به تراز بودن آنها دقت نشده است. توجه کنید این کاری نیست که افراد غیر متخصص انجام بدهند، حتما از تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید.

4– شل بودن قاب جلوی کولر گازی و ایجاد صدای تق تق

یکی دیگر از دلایل صدا دادن کولر گازی، درست بسته نشدن درب جلوی پنل کولر است. اگر قاب جلویی کولر گازی درست بسته نشده باشد، صدای تق تق ایجاد می کند. این مشکل را می توانید با باز کردن قاب جلویی کولر و دوباره بستن آن حل کنید. احتیاط کنید که به درب فشار وارد نکنید.

5- شل شدن پایه های کندانسور؛ صدای کوبیده شدن در کولر

وقتی حس می‌کنید صدایی شبیه به کوبیده شدن قطعات شنیده می‌شود، نشانه این است که یک قطعه در داخل کولر شما در رفته یا شل شده است. مثل یک پیچ پیستون، یک سیم رابط یا یک میل لنگ. همچنین ممکن است مشکل از عدم تعادل قسمت داخلی پاشش هوا باشد. صداهای کوبشی همچنین ممکن است نشانگر نیاز سیستم به تعویض کمپرسور یا موتور باشد. خراب بودن یا کثیف بودن هواپاش‌ها یا بلوورها هم یکی از دیگر دلایل صداهای کوبشی است. پس بهتر است با باز کردن کولر، داخل هواپاش‌ها را با یک فرچه نرم و مرطوب از آلودگی و گرد و خاک تمیز کنید.

6- صدای زیاد کمپرسور

معمولا منشا صدای زیاد کولرگازی، کمپرسور کولر گازی است. هر قدر که از عمر دستگاه ها می گذرد، قطعات فرسوده می شوند و کم کم به صدا می افتند. سرویس دستگاه یکی از عواملیست که این فرسودگی را به تاخیر می اندازد، عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد و با تمیزکاری، صدای آن قطع می‌شود. اگر کمپرسور شما صدای زوزه میدهد به سرعت باید از تعمیرکار کمک بگیرید چون ممکن است سیم پیچی ها نیم سوز شده باشند یا روتر به مشکل خورده باشد. در این شرایط بهتر است کمپرسور تعویض شود چون به هزینه تعمیر آن نمی ارزد. برای مطالعه دلایل این مشکل می‌توانید مقاله «دلایل صدای زیاد کمپرسور کولر گازی» را مطالعه کنید.

صدای زیاد کمپرسور کولر گازی
در اکثر موارد صدای زیاد کولر از کمپرسور است

7- شل بودن قطعات یا عدم نصب صحیح

چه خودتان کولر گازی منزل یا محل کارتان را نصب کرده باشید و چه آن را به دست یک متخصص سپرده باشید، باید از نصب صحیح آن مطمئن شوید. اولین راه برای مطمئن شدن این است که کولر را بلافاصله روشن کنید و اگر صدای عجیبی از آن می‌شنوید از سرویسکار بخواهید آن را باز کرده و دوباره نصب کند.

گاهی اوقات بر اثر نصب غیرصحیح یا گذشت زمان، ممکن است اتصالات مختلف کولر شل شوند یا یکی از پایه‌های کولر در جای مخصوص قرار نگرفته باشد که همه این موارد در پنل کولر گازی شما، صدا ایجاد می‌کنند. بعضی از افراد، پایه‌های کولر گازی را به پنجره نصب می‌کنند که این موضوع هم به مرور باعث زنگ‌زدگی پنجره می‌شود و هم لرزش کولر را به پنجره منتقل کرده و باعث ایجاد صدا می‌شود. بهتر است برای کولرتان پایه بخرید تا پنجره را نلرزاند.

شل بودن قطعات کولر گازی
نصب بد قطعات می تواند منشاء صدای کولر باشد

علت صدای شبیه به کلیک‌های کوچک

کلیک…کلیک.. کلیک…

شنیده شدن مداوم این صدا می‌تواند برای شما که در محیط زندگی یا کار هستید، به شدت آزاردهنده باشد. صدای کلیک می‌تواند نشان دهنده آغاز یا پایان یک چرخه خنک‌کننده باشد، تا این جا همه چیز طبیعی است. اما صدای ادامه‌دار یا مداوم کلیک نشانه عدم کنترل چرخه یا ترموستات خراب است. کولر شما قطعات الکتریکی زیادی دارد بنابراین لازم است که سالی یک بار توسط یک برقکار متخصص چک شود و پیش از جدی شدن مشکلات با تعمیر کولر گازی حل شوند.

صدای کلیک از کولر گازی
صدای کلیک اگر همیشگی نباشد طبیعی است

علت صدای نویز مانند زیر موتور کولر

گاهی اوقات کولر گازی شما روشن می‌شود و با وجود عملکرد درست، بوی سوختگی و یک صدای زیر و مداوم از خود منتشر می‌کند و این صدا یعنی موتور بلوور یا هواپاش شما سوخته و دیگر نمی‌تواند بچرخد. شوک‌هایی که این سوختگی به موتور یا کمپرسور وارد  می‌کند، صدای نویز ایجاد می‌کنند. در صورتی که این صدا را همراه با بوی سوختگی از کولرتان حس می‌کنید هرچه زودتر آن را خاموش کرده و با یک تکنیسین متخصص تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

علت صدای جیر جیر کولر گازی

این صداها از بلوور (هواپاش) یا فن ناشی می‎شوند و از درون داکت کولر گازی به گوش شما می‌رسند (و البته بلندتر و آزاردهنده‌تر از بقیه صداهای کولر گازی هستند). وقتی موتورهای یونیت بیرونی و هواپاش‌های یونیت درونی به هر دلیلی خوب نچرخند، گیر می‌کنند و این صدا را ایجاد خواهند کرد. “خوب کار نکردن” یعنی شکستگی یا کثیف بودن پره‌ها. می‌توانید طبق دفترچه راهنما، یونیت کولر را باز کنید و پره‌های موتور را با یک دستمال سبک تمیز کنید اما اگر موتور شکسته باشد باید با یک متخصص تماس بگیرید. برای رفع صدای جیر جیر کولر گازی روغن کاری فن کولر گازی را فراموش نکنید.

صدای جیر جیر کولر گازی
صدای جیر جیر می تواند ناشی از فن باشد

علت صدای کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای برخلاف کولر های اسپلیت که دو تکه هستند، ساختاری یک تکه دارند. در کولرهای اسپلیت به دلیل اینکه موتور و کمپرسور کولر گازی از پنل آن مجزا است، صدای موتور به داخل منتقل نمی شود. اما کولرهای پنجره ای و همچنین کولرهای گازی پرتابل یا متحرک، موتور و پنل را به صورت یکجا دارند و همین باعث ایجاد سر و صدای زیاد آنها می شود. با وجود اینکه صدای کولر گازی پنجره ای جزیی از منطق ساختاری آن است، اما ممکن است دلایلی که در ادامه در مورد علت سر و صدای کولرگازی اسپلیت هم گفته می شود، شامل نوع پنجره ای هم شده باشد.

اگر تمام این راه حل‌ها را امتحان کردید و صدای کولرتان رفع نشد، پیچ‌های کندانسور بیرونی یا پنل داخلی را به دقت چک و در صورت لزوم با پیچ گوشتی محکم کنید. شل بودن پیچ‌ها قطعات را در داخل کولر به لرزه در می‌آورد و حتی به مرور باعث ساییده یا خراب شدن آن‌ها می‌شود. سینی‌ها هم سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. اگر هنگام نصب روی دیوار سینی گذاشته‌اید، از محکم بودن پنل روی آن مطمئن شوید تا لرزشش، کل سینی را به صدا در نیاورد. همان طور که دیدید، بیشتر مشکلات یک کولر گازی پر سر و صدا مربوط به نصب اشتباه هستند پس در هنگام نصب و سرویس، دقت کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی
5/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. با سلام کولر گازی خانه ما پنجره‌ای هستش و امروز یک ساعتی میشه که یه صدای جیر جیر مانند ازش میشنویم کم زیاد می‌شه علتش چی میتونه باشه

  2. باسلام و عرض ادب
    بنده یک کولر گازی پنجره ای اوجنرال 24هزار موتور کوچیک دارم ک 4ساله خریدم و تو این 4سال 3بار گاز گیری شد
    اخرین بار مجبور شدم رادیات پشتو عوض کنم و یک رادیات نو نصب کردن
    قبلش خازن کولرو هم عوض کردن و خازن 60 گزاشتن
    از اون موقه موتور لرزش بدی گرفته جوری که پنجره و دیوار هم میلرزن
    و پرتاب هوا هم کم شده طوری ک وقتی روشن میکنم اول فن بزور دور میگیره و بعد خوب میشه
    لطفا کمک کنید عیبشو بفهمم
    متشکر

    1. با سلام
      احمد عزیز، گاهی اوقات بر اثر گذشت زمان، ممکن است اتصالات مختلف کولر شل شوند یا یکی از پایه‌های کولر در جای مخصوص قرار نگرفته باشد که همه این موارد در پنل کولر گازی شما، صدا و لرزش ایجاد می‌کنند.

  3. با سلام
    کولر گازی پنجره ای روی موتور نمی رفت تعمیر کار آوردم تست کرد و گفت گاز نداره نشت یابی کرد ولی نشتی پیدا نکرد و احتمال داد بخاطر استفاده چندین ساله ومرور زمان کمبود گاز رو و شارژ گاز انجام داد بعد که کولر رو سرجایش قرار دادم و روشن کردم کمپرسور صدای تق تق زیاد و پیوسته ای میدهد ممنون میشم علت رو بگین

    1. با سلام
      محسن عزیز، با توجه به مشکل دستگاه شما، بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  4. سلام..یه کولر پنجره ای الجی گلد داریم..ازش صدا قرقر میاد..قطع میشع.باز کم میشه.باز زیاد میشه..دائم نیست و زیاد و کم‌میشه..مثل زمانی که برق کافی بهش نرسع..همچین حالتی داره..خیلی عالی هم خنک و کار میکنه‌.فقط صدا داره..رو فن صدا قطع میشه…کولر کم کار و کاملا فابریک هست

    1. با سلام
      پوریا عزیز، با توجه به مشکل دستگاه شما، بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  5. سلام من کولرگازی اوجنرال ۳۰۰۰۰ خریده ام از زمانی که نصاب اومده نصب کرده صداش خیلی بلند است و موقعی که روشن میکنیم صدای تلویزیون حتی زمانیکه درجه کولر رو عدد ۲۴ و اتومات میزاریم بازهم نمیشنویم علتش چی میتونه باشه؟ در حالیکه برای برادرم همین نصاب همزمان کولر گازی اوجنرال ۱۸۰۰۰ رو نصب کرده مال برادرم اصلا صدا نداره لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. باسلام
      سید محمد عزیز، برای رفع مشکل پره‌های فن و موارد مذکور در مقاله را بررسی کنید. به احتمال زیاد طی فرایند نصب مشکلی وجود داشته است. پیشنهاد میکنیم که از نصاب درخواست کنید مجدد کولر شما را بررسی کند.

  6. سلام ما یه کولر گری داریم، خودم روی دیوار نصبش کردم و همه سیک کشی هاش هم درسته ولی تو موتورش یه صدای ترق ترق میاد علت چیه؟

    1. درود بر شما
      رمضانی عزیز، ممکن است یونیت و کولر را به درستی و تراز نصب نکرده باشید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا