×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

آشنایی با ترفند شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی بدون زنگ زدن

شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

استفاده از ماشین ظرفشویی که این روز‌ها نیاز به حضورش در هر خانه‌ای احساس می‌شود نیازمند توجه به نکاتی است که عملکرد آن‌را بهبود می‌بخشد. شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی نیز قواعدی دارد که باید آنها را در نظر گرفت. توجه کردن به این نکته که برای مثال باید ظروف استیل را در ماشین ظرفشویی چگونه شست؟ علاوه بر سالم ماندن ظروف استیل و استفاده از آنها در مدت طولانی‌تر، به سالم ماندن ماشین ظرفشویی نیز کمک خواهد کرد.

توجه نکردن به نکات قابل توجه در خصوص استفاده از انواع ماشین‌های ظرفشویی اختلالاتی را در دستگاه به‌وجود می‌آورد که باید به تعمیر ماشین ظرفشویی پرداخته شود. اما بررسی و مطالعه کردن راجع‌به خصوصیات وسایل مختلف و استفاده‌ی درست از آنها گزینه‌ی مناسب‌تری است و نیازی به صرف هزینه‌‌های جانبی نخواهد داشت.

علت زنگ زدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

پیشتر در مقاله «چه ظروفی را در ماشین ظرفشویی نباید شست؟»گفتیم که قرار دادن برخی از ظروف در ماشین ظرفشویی باعث خراب شدن آن طروف خواهد شد. در این مقاله میخواهیم به بحث در رابطه با نحوه شستن ظروف ستیل بدون آسیب به آنها بپردازیم. ظروف استیل را اغلب با استفاده از کروم و نیکل آبکاری می‌کنند. این کار مقاومت این ظروف را در برابر خوردگی بالا می‌برد. شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی یکی از دلایلی است که باعث زنگ زدگی آنها می‌شود. در واقع شما اگر سرویس استیل آشپزخانه‌تان را با دست بشویید و خشک کنید سال‌های سال می‌توانید از آنها استفاده کنید.

جلوگیری از زنگ زدن ظروف و قاشق چنگال استیل در ماشین ظرفشویی

اگر نگران زنگ زدگی ظروف استیل‌تان هستید و نمی‌دانید چطور از زنگ زدگی‌ آن‌ها جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

  • لکه‌های اسید و نمک:

اگر ذرات نمک و اسید بر روی ظروف استیل وجود داشته باشند و قبل از تمیز کردن‌شان آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید به احتمال زیاد در آینده شاهد زنگ زدگی ظروف‌تان خواهید بود. این ذرات اسید و نمک ممکن است باقی مانده‌ی یک ماده غذایی و یا یک پاک کننده باشد. ظروف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی پاک کنید.

  • رهایی ظروف در ماشین ظرفشویی به مدت زیاد:

شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی نیازمند توجه ویژه‌ای است. اگر قصد دارید چند روز دیگر ماشین ظرفشویی را روشن کنید بهتر است ظروف استیل را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید تا به آنها آسیبی نرسد.

رها کردن ظروف در ماشین ظرفشویی
رهایی ظروف بعد از شستن در ماشین ظرفشویی  به آنها آسیب خواهد رساند.
  • رها نکردن ظروف خیس در ماشین ظرفشویی:

قرار دادن ظروف استیل خیس در ماشین ظرفشویی آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند. بهتر است بعد از شسته شدن آن‌ها را برداشته و خشک کنید.

  • قرار ندادن حجم زیادی از ظروف استیل در کنار هم:

اگر ظرف‌هایی که قرار است بشویید همه استیل هستند و حجم زیادی هم دارند، بهتر است از جداکننده‌ها استفاده کنید و ریسک زنگ زدگی آن‌ها را پایین بیاورید. این جدا کننده‌ها در فروشگاه‌ها موجود هستند.

  • قرار ندادن ظروف استیل و مسی در کنار یکدیگر:

به علت ویژگی خاصی که ظروف مسی از آن برخوردارند، ممکن است باعث آسیب دیدن ظروف استیل شوند. ظروف مسی به همراه آب و مواد شوینده باعث به وجود آمدن واکنش شیمیایی‌ می‌شوند.

  • ظروف غیر فلزی به همراه ظروف استیل:

شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به همراه ظروف غیر فلزی، ممکن است به ظروف استیل آسیب بزند.

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی
شستن ظروف استیل و غیر فلزی
ظروف استیل و غیر فلزی را در کنار یکدیگر قرار ندهید.
  • نریختن مواد شوینده بر روی ظروف استیل:

ریختن مواد شوینده بر روی ظروف استیل به صورت مستقیم باعث زود از بین رفتن ظروف استیل می‌شود. برخی از مواد شوینده ممکن است در عرض چند ثانیه رنگ ظروف استیل‌تان را از بین ببرند.

  • خیس نکردن ظروف استیل در مواد شوینده:

برای تمیز کردن ظروف استیل راه‌های بسیاری وجود دارد، بهتر است برای شستنشان آن‌ها را در مواد شوینده خیس نکنید.

  • قرار ندادن چاقوهای استیل در ماشین ظرفشویی:

لبه‌های تیز چاقوهای استیل ممکن است بعد از برخورد با دیگر ظروف آن‌ها را دچار آسیب کند به همین دلیل توصیه می‌شود آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

  • استفاده از شوینده‌های ملایم:

به دلیل حساسیت خاص ظروف استیل باید برای شستن‌شان از شوینده‌های ملایم استفاده کرد. به همین دلیل تولید کننده‌های ماشین ظرفشویی در دفترچه‌ راهنمای دستگاه، به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازند.

پیشنهاد مطالعه
آبی شدن ظروف استیل
عناصر سازنده آلیاژها و مواد شوینده می‌توانند در آبی شدن ظروف استیل تاثیرگذار باشند.

شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به همراه ظروف غیر فلزی، ممکن است به ظروف استیل آسیب بزند.

روش‌های رفع زنگ زدگی ظروف استیل

برای اینکه زنگ زدگی ظروف استیل‌تان را برطرف کنید می‌توانید چند روش را امتحان کنید تا نتیجه‌ای که می‌خواهید را بدست آورید. البته ذکر این نکته لازم است که اگر در شستن ظروف استیل دقت کنید، مدت بسیار بیشتری می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خمیر جوش شیرین و آب

اگر ظرف‌های استیلتان دچار زنگ زدگی شد می‌توانید با استفاده از جوش شیرین و آب خمیری تهیه کنید و آن‌ را دور تا دور ظروف قرار دهید و بعد از یک ساعت آن را با اسکاج بشویید.

سرکه

استفاده از سرکه یکی دیگر از روش‌هایی است که به از بین بردن زنگ زدگی‌های ظروف استیل کمک خواهد کرد. شما می‌توانید بعد از بررسی دلیل زنگ زدن قاشق در ماشین ظرفشویی آن را در سرکه غوطه‌ور کنید و بعد از گذشت یک روز آن را با اسکاج بشویید و تاثیرش را ببینید.

پیشنهاد مطالعه

سیب زمینی و مایع ظرفشویی

اگر بعد از شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی زنگ زدگی‌ای را مشاهده کردید که سطحی بنظر می‌رسید، می‌توانید یک سیب زمینی را نصف کرده و بعد از ریختن مایع ظرفشویی روی آن، مانند اسکاج از آن برای شستن ظروف استفاده کنید.

لیمو و نمک

مخلوط نمک و لیمو یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توان برای از بین بردن اثر زنگ زدگی بر روی ظروف استیل از آن استفاده کرد.

علت آبی شدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی

در استیل‌های ضد زنگ علاوه بر کروم و نیکل از آلیاژهای دیگری هم با درصد مختلف استفاده شده است، که ممکن است مقاومت کمتری نسبت به استیل داشته باشند. در نتیجه هنگام برخورد با مواد شوینده و آب، واکنش‌های شیمیایی رخ داده و باعث تغییر رنگ استیل می‌شود.

گاهی هم شستن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی به طور نامناسب باعث به‌وجود آمدن توده‌ی ماده‌ی شوینده می‌شود. توده‌ی ماده‌ی شوینده وضعیتی است که حاکی از درست شسته نشدن مواد شوینده از روی ظروف استیل است که آبی شدن آن‌ها را به همراه دارد.‌

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا