×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی چیست؟

علت زنگ زدگی ماشین ظرفشویی

همه‌ی ما با در نظر گرفتن این نکته که، قسمت داخلی ظرفشویی، از استیل ضد زنگ ساخته شده است، فکر می‌کنیم که، هیچ وقت شاهد زنگ زدگی ماشین ظرفشویی یا زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی نخواهیم بود. اما باید بگوییم که این تفکر اشتباه است! ماشین ظرفشویی هم مانند تمام لوازم خانه، اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند دچار آسیب و حتی زنگ زدگی شود. ما در این مقاله، به بررسی دلایلی که باعث زنگ زدگی ظرفشویی می‌شوند، می‌پردازیم. همچنین راهکارهایی برای جلوگیری، رفع این مشکل و تعمیر ماشین ظرفشویی ارائه می‌دهیم، پس تا پایان این مقاله همراه آچارباز باشید.

علت زنگ زدن داخل ماشین ظرفشویی

  • قسمت داخلی ماشین ظرفشویی، به علت تماس زیادی که با آب دارد، از استیل ضد زنگ ساخته شده است، تا دچار زنگ زدگی نشود. اما اگر قسمت استیل، بر اثر بی‌احتیاطی ما، به وسیله ظروفی که در ماشین ظرفشویی قرار می‌دهیم، دچار آسیب شود و خراش بردارد، این موضوع باعث زنگ زدگی ماشین ظرفشویی می‌شود.
  • اگر غذا دارای مواد اسیدی باشد، یا نمک زیادی داشته باشد، می‌تواند باعث آسیب دیدن ماشین ظرفشویی ‌شود. باقی مانده‌ی مواد غذایی روی ظروف، هم به نوبه‌ی خود، به قسمت استیل ماشین ظرفشویی آسیب می‌زنند و در نهایت موجب بروز زنگ زدگی می‌شوند.
  • همین باقی مانده غذاها (در صورت گیر کردن در پمپ ظرفشویی) یکی از دلایل صدای زیاد و غیر طبیعی ماشین ظرفشویی هستند.
  • عامل دیگری که باعث زنگ زدگی ظرفشویی و سبد آن می‌شود، استفاده از شوینده‌های شیمیایی، غیر استاندارد و بی کیفیت است. همچنین به اندازه استفاده نکردن از شوینده‌ها هم به ماشین ظرفشویی آسیب می‌رساند.
  • نمک و مایع براق کننده (جلا دهنده) از آن دسته موادی هستند، که باید با احتیاط استفاده شوند، تا به ماشین ظرفشویی آسیب نرسانند، نمک و مایع براق کننده، نباید با استیل ظرفشویی در تماس باشند، در غیر این صورت می‌توانند باعث ایجاد زنگ زدگی شوند. (برای ریختن این مواد بهتر است از قیف استفاده شود.)
  • آب ورودی به ظرفشویی اگر دارای آهن باشد، می‌تواند موجب زنگ زدگی ماشین ظرفشویی شود.

پیشنهاد مطالعه

زنگ زدن استیل ماشین ظرفشویی
استیل ماشین ظرفشویی در اثر وارد شدن ضربه یا استفاده از شوینده‌های غیراستاندارد صدمه می‌بیند و دچار زنگ زدگی می‌شود.

علت زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی

سبد ماشین ظرفشویی در واقع جنسی از فلز دارد، که برای جلوگیری از اکسید شدنش با آب (زنگ زدگی)، یک لایه پلاستیکی، که نقش محافظتی دارد، به دور آن کشیده شده است. این محافظ پلاستیکی، به آسانی می‌تواند، آسیب ببیند و این آسیب دیدگی، منجر به زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی می‌شود.

قرار دادن ظروف به صورت نادرست و برخورد اشیاء تیز با لایه پلاستیکی، باعث آسیب دیدن آن می‌شود و با کنده شدن این لایه، آب با فلز زیرین برخورد می‌کند و باعث ایجاد زنگزدگی می‌شود. شوینده‌های شیمیایی و بی‌کیفیت هم به سبد ظرفشویی و لایه محافظتی آن آسیب می‌رسانند. آب ورودی اگر آهن داشته باشد، می‌تواند منجر به زنگ زدگی سبد ظرفشویی شود.

تعمیر زنگ‌زدگی سبد ماشین ظرفشویی

در مرحله‌ی اول شما باید همیشه مراقب ماشین ظرفشویی باشید و از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کنید. به عنوان مثال:

  • برای جلوگیری از آسیب دیدن لایه محافظتی، ظرف‌ها را با احتیاط در سبد ظرفشویی قرار دهید و از آن خارج کنید.
  • به جای استفاده از شوینده‌های بی کیفیت از شوینده‌های اصل و با کیفیت استفاده کنید
  • اگر آب ورودی ظرفشویی، دارای آهن است، از فیلتر استفاده کنید، تا آب را تصفیه کند.
  • اگر با زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی روبه رو شدید، باید سریع محل زنگ زدگی را پاک کنید، برای این کار می‌توانید از مواد به خصوصی که برای شستن ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند سیتریک اسید کریستالی، استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید قسمت زنگ زده را با موم مایع و… تعمیر کنید و پوشش دهید، تا با آب تماس نداشته باشد و باعث ایجاد زنگ زدگی نشود.

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی

 

زنگ زدن سبد ماشین ظرفشویی
اگر لایه محافظتی سبد ماشین ظرفشویی آسیب ببیند باعث زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی می‌شود.

راهکار جلوگیری و رفع زنگ زدگی

  • برای جلوگیری از زنگ زدگی ماشین ظرفشویی و سبد ظرفشویی، باید با حوصله، عمل جای‌گذاری و خارج کردن ظروف را انجام دهید، تا از برخورد اشیاء تیز، به استیل ظرفشویی و محافظ سبد ظرفشویی جلوگیری کنید. غذایی که روی ظروف باقی می‌ماند را، قبل از گذاشتن ظروف، در ماشین ظرفشویی تمیز کنید.
  • از شوینده‌های اصل و با کیفیت استفاده کنید، اندازه مناسب در استفاده از شوینده‌ها را رعایت کنید. نمک و مایع جلادهنده را به اندازه استفاده کنید و با دقت زیادی در محفظه مخصوص خود بریزید، تا با بدنه ظرفشویی تماس نداشته باشند. (از قیف استفاده شود)
  • اگر آب ورودی دارای آهن باشد باید از فیلتر استفاده کنید، همچنین اگر در لوله‌های مسیر آب هم رسوب آهنی وجود داشته باشد، استفاده از فیلتر مانع از ورود مواد آهنی به ماشین ظرفشویی می‌شود. همچنین با جرم گیری ماشین ظرفشویی و تمیز کردن آن به طور مرتب، می‌توانید تا حدی از زنگ زدگی آن جلوگیری کنید.

اگر با زنگ زدگی سبد ماشین ظرفشویی روبه رو شدید، باید سریع محل زنگ زدگی را پاک کنید، برای این کار می‌توانید از مواد به خصوصی که برای شستن ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند سیتریک اسید کریستالی، استفاده کنید.

علت زنگ زدن ظروف داخل ظرفشویی

همه‌ی مواردی که مرتبط با زنگ زدگی ماشین ظرفشویی و سبد آن هستند، می‌توانند باعث ایجاد زنگ زدگی روی ظروف هم شوند. علاوه بر این موارد، شما قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، باید به این نکته توجه کنید، که آیا این ظرف برای قرار دادن درون ماشین ظرفشویی مناسب است یا خیر؟

  • ظروفی که مناسب قرار دادن در ماشین ظرفشویی نباشند، درون ماشین ظرفشویی آسیب می‌بینند و اگر از جنس استیل یا آهنی باشند، دچار زنگ زدگی هم می‌شوند. همچنین قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی باید غذاها و دیگر مواد باقی مانده روی آن‌ها (به وسیله دستمال یا آبکشی) را پاک کنید.
  • اگر قاشق و چنگال‌ها یا چاقوها را آبکشی کردید، نباید بگذارید که مدت زیادی درون ظرفشویی بمانند، چون باقی ماندن آن‌ها داخل ظرفشویی به خصوص اگر خیس باشند، باعث ایجاد زنگ زدگی می‌شود.
  • همچنین بعد از اتمام شستشوی ماشین ظرفشویی در آن را باز کنید، ( به صورت کامل) تا بخار موجود در آن خارج شود، باقی ماندن بخار آب هم باعث ایجاد زنگ زدگی روی ظروف و خود دستگاه ظرفشویی می‌شود.
  • از کنار هم قرار دادن زیاد و تلنبار کردن ظروف و قاشق، چنگال و کاردها روی هم بپرهیزید.

پیشنهاد مطالعه

زنگ زدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی
اگر ظروف داخل ظرفشویی به صورت نامناسب چیده شوند و بعد از اتمام شستشو بخار ظرفشویی از آن خارج نشود، سبب زنگ زدگی ظروف می‌شود.

چرا استیل کف ماشین ظرفشویی سوراخ می‌شود؟

زنگ زدگی ماشین ظرفشویی اگر در مراحل ابتدایی از بین نرود، رفته رفته تاثیرات مخرب بیشتری روی ماشین ظرفشویی شما خواهد گذاشت. سوراخ شدن استیل کف ماشین ظرفشویی، از مواردی است که در اثر رفع نکردن اولیه زنگ زدگی به وجود می‌آید.

سوراخ شدن کف ماشین ظرفشویی
استفاده از نمک و جلا دهنده بدون قیف و رفع نکردن مشکل زنگ زدگی، باعث سوراخ شدن کف ظرفشویی می‌شود

علاوه بر این اگر شما در اضافه کردن نمک و مایع براق کننده دقت نکنید و مقداری از نمک و مایع را روی بدنه ماشین ظرفشویی بریزید، باید بگوییم که این کار هم می‌تواند، یکی از دلایل سوراخ شدن کف ماشین ظرفشویی باشد. استفاده از قیف مخصوص می‌تواند از این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کند. در صورت سوراخ شدن ماشین ظرفشویی، شما باید اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی خود کنید و از افراد متخصص، در این حوزه کمک بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام من از چسبی که برای سر سیلندر ماشین استفاده میکنن کار کردم ایا خوبه؟

  2. برای تعمیر قسمت های سوراخ شده و پوسیده می تونید از خمیر میل پوکس استفاده کنید

    1. با سلام
      آرمان عزیز، ممنون از پاسخگویی شما. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

  3. با سلام
    کف ماشین ظرفشویی بنده سوراخ شده ولی خوشبختانه به موتور و سیستم برقش آسیبی نرسیده.چطور باید این سوراخها رو بگیرم آیا چسبی هست یا نه. نمایندگی که میگه نمیشه کاری کرد . تعجب اوره که لوازم خانگی به این گرونی بخری و بعد خدمات پس از فروشش، هیچ کاری نتونه برات انجام بده!!!

    1. با سلام
      علیرضا عزیز، برای بستن سوراخ ماشین ظرفشویی می توانید از خمیر دو گانه میلپلکس استفاده کنید.

  4. با سلام
    ماشین ظرفشویی بنده چندتا سوراخ ایجاد شده چطور باید این سوراخها رو بگیرم آیا چسبی هست یا نه

    1. با سلام
      محمد عزیز، برای پوشاندن سوراخهای ماشین ظرفشویی می توانید از خمیر دو گانه میلپلکس استفاده کنید.

  5. سلام
    مارک ظرفشویی من بکو هست و همیشه مشکل نشت نمک داره. هر دفعه باز میکنم میبینم نمک نشت کرده و باعث شده اطراف در مخزن نمک کمی زنگ بزنه. چطور باید این مشکل رفع کنم؟
    ممنون

    1. با سلام
      شادی عزیز، این مشکل اغلب در اثر بسته نبودن درپوش نمک، ریختن بیش از حد نمک و خراب بودن محفظه نمک به وجود می آید. برای اعلام نظر قطعی باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  6. سلام وقتتون بخیر من ماشین ظرفشویی دلمونتی دارم از ژل فست دراپ استفاده کردم داخل ماشین یکم زنگ زدگی شده اگر بخوام با جوهر لیمو این زنگ زدگی رو پاک کنم چه مقدار جوهر لیمو استفاده کنم ممنون میشم پاسخ بدین و آیا منظور از اسید سیتریک همون جوهر لیموی خوراکی هست؟ با تشکر

    1. فهیمه عزیز
      بهتر است از جوهر لیمو استفاده نکنید. برای این کار می‌توانید از مواد به خصوصی که برای شستن ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند سیتریک اسید کریستالی، استفاده کنید.
      همچنین می‌توانید قسمت زنگ زده را با موم مایع و… تعمیر کنید و پوشش دهید، تا با آب تماس نداشته باشد و باعث ایجاد زنگ زدگی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا