×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

فرق ۳ دستگاه مایکروفر، مایکروویو و سولاردم چیست؟

فرق مایکروفر با مایکروویو و سولاردم چیست؟

امروزه وسایل مختلفی برای گرم کردن غذا، در بازار لوازم خانگی یافت می‌شود. سولاردم، اون توستر، مایکروویو، توستر و مایکروفر از جمله این لوازم بوده که با ویژگی و قابلیت‌های متنوعی که دارند انتخاب را برای ما سخت می‌کنند. برای اینکه بهترین خرید را داشته باشید، باید از تمامی این وسایل و فناوری آن‌ها، یک شناخت کلی داشته باشید. در ادامه به شما خواهیم گفت، فرق مایکروفر با مایکروویو و تفاوت آنها با سولاردم چیست.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

مایکروفر و مایکروویو هردو برای پخت و پز غذا به کار می‌روند، به همین دلیل اغلب مردم این دو دستگاه را با یکدیگر یکسان دانسته و فرقی بین آن‌ها قائل نمی‌شوند. اما این دو دستگاه، از نظر عملکرد و کارایی با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام برای نیاز‌ها مختلفی شکل گرفته‌اند.

اولین تفاوت مایکروویو و مایکروفر در امواج الکترومغناطیسی آنها است

عاملی که باعث تفاوت این دو دستگاه با یکدیگر می‌شود، چگونگی و نحوه کارکرد آن‌ها است. مایکروویو از طریق تابش پرتو‌های الکترومغناطیسی، بر مولکول‌های غذا، آن را گرم می‌کند. این امواج که دارای طول موج کوتاهی هستند، متناسب با جنس ماده‌ای که بر آن می‌تابند منتشر، منعکس و یا جذب می‌شوند.
برخی از مایکروویو‌های نسل جدید، که به آن‌ها مایکروویو‌های گریل دار می‌گویند، این پرتو‌های الکترومغناطیسی را با قدرت بیشتری ساطع کرده و به پخت‌وپز سرعت بیشتری می‌دهند.

اما در مایکروفر، نحوه کارکرد بسیار متفاوت بوده و خبری از پرتو‌های مغناطیسی با طول موج کوتاه نیست. مایکروفر با المنت‌های گرمایی، در محیط بسته خود، حرارتی یکنواخت ایجاد کرده، به غذا گرما داده و باعث پخت یکسان تمامی قسمت‌های آن می‌شود.

البته به دلیل ساختار مشابهی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند، برخی از مشکلات آن‌ها نیز با یکدیگر یکسان است. برای تعمیر و عیب یابی سریع آن‌ها، باید با مشکلات رایج مایکروویو آشنا باشید.

تفاوت پخت کیک در فر
مایکروویو با استفاده از المنت‌های گرمایی، حرارت ایجاد می‌کند

دومین تفاوت مایکروویو و مایکروفر در مدت زمان پخت و پز مواد غذایی است

همانطور که اشاره کردیم، تفاوت در نحوه کارکرد دو دستگاه، پخت و پز و مدت زمان آن را نیز تغییر می‌هد. مایکروویو با ساطع کردن موج‌های کوتاه، غذا را در مدت زمان کمتری می‌پزد. اما اگر حجم غذای گذاشته شده در دستگاه زیاد باشد، این زمان کوتاه باعث می‌شود بخش‌هایی از غذا خام و یا حتی سرد باقی مانده و پخت و پز به درستی صورت نگیرد.
اما مایکروفر برای پخت و پز به زمان بیشتری نیاز داشته و در عین حال گرمای بالایی را نیز تولید می‌کند. این دو عامل موجب می‌شوند که، غذا در زمانی به نسبت طولانی، به طور کامل مغز پخت و برشته شود.

تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل با آچارباز
خدمت تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل آچارباز، شامل عیب‌یابی و تعمیر انواع مایکروفر، مایکروویو و سولاردام است. تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز، دستگاه شما را تحویل گرفته، به تعمیرگاه برده، تعمیر می‌کند و تحویلتان می‌دهد.
درخواست تعمیر مایکروفر

سومین تفاوت مایکروویو و مایکروفر در عوارض احتمالی آنها

شایعاتی زیادی که در مورد عوارض احتمالی استفاده از مایکروویو وجود دارد، به بزرگ‌ترین تفاوت این دو دستگاه تبدیل شده است. به طور کلی پخت و پز غذا، مواد مغذی موجود آن را از بین می‌برد. اما برخی می‌گویند پخت و پز با مایکروویو، بیشتر از هر روش دیگری مواد مغذی را از بین خواهد برد. به عنوان مثال طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته، آنتی اکسیدان کلم بروکلی در مایکروویو حدود ۸۰ درصد و در روش بخارپز ۱۰ درصد از بین می‌رود.

عده‌ای نیز معتقد هستند که، استفاده از مایکروویو، احتمال ابتلای به سرطان را افزایش می‌دهد. این افراد در توجیح این فرضیه می‌گویند، استفاده از برخی ظروف برای داغ کردن غذا‌ها و حرارت دیدن آن‌ها موجب سرطان زا شدن خوراکی می‌شود.

اما در رابطه با مایکروفر، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که، این روش پخت و پز، می‌تواند مواد مغذی و بافت غذا را حفظ کرده و ضرری نداشته باشد.

مضرات ماکروویو
عده‌ای گمان می‌کنند، استفاده از ظرف نامناسب برای داغ کردن غذا در مایکروویو باعث سرطان زا شدن خوراک می‌شود 

پخت غذا با مایکروویو بهتر است یا مایکروفر؟

مایکروفر‌های نسل جدید با استفاده از فن، فضای داخلی دستگاه را گرم کرده و قدرت حرارت دهی خود را بالا می‌برند. این دمای بالا مواد غذایی را از درون به بیرون پخته و لایه بیرونی آن را ترد کرده و درون آن را لطیف می‌کند. مایکروفر‌ها برای پخت نان و کیک بسیار عالی عمل کرده و آن‌ها را یکدست و یکنواخت می‌‍‌پزند.

اما مایکروویو که با برخورد امواج به مولکول‌های آب درون غذا آن‌ها را گرم می‌کند، قدرت حرارتی پایینی دارد و بهترین کاربردش برای گرم کردن مجدد غذا است. مایکروویو‌ها امکان پخت کامل غذا را ندارند و شما نمی‌توانید یک فیله مرغ و یا تکه گوشت را، بدون زحمت درون این دستگاه بپزید. اما می‌توانید برای تهیه وعده‌های غذایی نیمه پخته مانند پاستا، پاپکورن و یا داغ کردن شیر از آن استفاده کنید. استفاده از مایکروویو بسیار آسان است و نسبت به مایکروفر‌ها انرژی کمتری را مصرف می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

ظروف مناسب مایکروویو و مایکروفر کدام است؟

با اینکه مایکروویو و مایکروفر، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما در مورد استفاده از ظرف مناسب، از قانون یکسانی پیروی می‌کنند. ظروفی از جنس شیشه یا پلاستیک، پرتو‌های الکترومغناطیسی مایکروویو را از خود عبور داده و مواد غذایی این گرما را به خود جذب می‌کنند.

اما ظروف فلزی، نه تنها این پرتو را از خود عبور نداده بلکه آن را منعکس می‌کنند. با منعکس شدن این پرتو‌ها در داخل دستگاه، قطعات آن به شدت آسیب می‌بینند.
این موضوع در مورد مایکروفر نیز صدق کرده و نباید ظروف فلزی را درون آن قرار داد، زیرا دستگاه جرقه زده و از کار می‌افتد.

در هنگام انتخاب ظروف مناسب این نکات را در نظر بگیرید:

  •  اگر غذا درون فویل آلومینیومی قرار گرفته است، باید فویل را برداشته و غذا را بدون آن درون دستگاه بگذارید. زیرا فویل مانند ظروف فلزی پرتو‌های دستگاه را منتشر کرده و ممکن است باعث آتش سوزی شود.
  •  در هنگام خرید ظرف غذا‌های پلاستیکی دقت کرده و از فروشنده بخواهید ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروویو را به شما بدهد. گذاشتن ظروف پلاستیکی معمولی درون مایکروویو، باعث آب شدن ظرف می‌شود.
  • عده‌ای ظروف پیرکس را مناسب مایکروویو می‌دانند و بیشتر از آن استفاده می‌کنند. اما اگر ظروف پیرکس نیز بیش از حد داغ شده و گرما ببینند، ممکن است داخل مایکروویو شکسته شوند.
تفاوت پخت کیک در فر و مایکروفر
برای درک تفاوت پخت کیک در فر و مایکروفر ابتدا باید قدرت دستگاه خود را در نظر بگیرید

آون توستر چیست؟ چه تفاوتی با توستر دارد؟

توستر معمولی در دو مدل چهار برشه و دو برشه در بازار موجود است و فقط نان را برای شما تست می‌کند. این وسیله جای کمتری را در فضای آشپزخانه می‌گیرد و از قیمت پایین‌تری هم برخوردار است. اما با گذشت زمان، توستر‌های قدیمی نیز بروز شدند و به آون توستر تبدیل شدند.
آون توستر‌ها را می‌توان نسخه کوچک‌تری از مایکروویو دانست. این دستگاه مانند توستر نان را داغ می‌کند و می‌تواند غذا را نیز گرم کند، اما در مورد پخت غذا نمی‌توان روی آن حساب کرد.

پیشنهاد مطالعه

فرق ماکروویو و توستر

اشاره کردیم که، توستر‌های معمولی، همان دستگاه‌های قدیمی کوچک هستند که روی اپن آشپزخانه قرار داشته و برای داغ کردن نان‌های تست استفاده می‌شدند. توستر‌ها کاربرد دیگری جز این ندارند و برای مصارف دیگر آشپزی استفاده نمی‌شوند. پس نباید به دنبال فرق ماکروویو و توستر بود و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

مایکروویو چیست
توستر‌های قدیمی موجود در بازار، تنها نان را برای شما برشته و داغ می‌کنند و قابلیت دیگری ندارند

سولاردام چیست؟ مایکروفر بهتر است یا سولاردام؟

سولاردام ابداع شرکت ال جی بوده و تمامی ویژگی‌های مایکروفر را دارد، با این تفاوت که ویژگی گرمایش نوری نیز به آن افزوده و باعث شده قیمت بیشتری داشته باشد. گرمایش نوری با استفاده از المنت‌های نوری، که درون آن‌ها رشته‌های ذغالی قرار دارد انجام می‌شود. سیستم مگاهیتری که در کف دستگاه وجود دارد، امواج گرمایشی نوری را از پایین به غذا می‌تاباند. برای انعکاس بهتر و بیشتر انرژی نیز، محفظه سولاردام به صورت دایره وار ساخته شده است.

سولاردام سرعت بالایی در گرم شدن مواد غذایی دارد و به همین خاطر مواد مغذی موجود در غذا را حفظ کرده و به آن‌ها طعم بهتری می‌دهد. سولاردام‌ها مصرف برق کمتری دارند و با انرژی گرمایشی خود سطح غذا را به طور یکنواخت پخته و برشته می‌کنند.

به طور کلی اگر بخواهیم سولاردام را با مایکروفر و مایکروویو مقایسه کنیم، این سولاردام است که برنده می‌شود. زیرا این دستگاه با ترکیب قدرت‌های مایکروویو و مایکروفر و البته گرمایش نوری در زمان کمتری، گرمای بیشتری تولید کرده و غذا را با سرعت بیشتری می‌پزد.

مایکروفر چیست؟
سولاردام ابداع شرکت ال جی بوده و به دلیل قابلیت‌های متنوعی که دارد از قیمت بالایی نیز برخوردار است
پیشنهاد مطالعه

مایکروویو بهتر است یا آون توستر

آون توستر‌ها، از نظر قدرت و گنجایش به پای مایکروفر‌ها نمی‌رسند، به همین دلیل مقایسه کردن آن‌ها نیز کار درستی نیست. اما از آن نظر که مایکروویو و آون توستر، عملکرد و قدرت‌هایی شبیه بهم دارند، در ادامه مقاله قصد مقایسه این دو دستگاه را داریم.

  • با اینکه آون توستر‌ها یک وسیله عالی، برای یخ‌زدایی غذا‌های فریز شده و گرم کردن نان‌های بیات هستند اما فرایند یخ‌زدایی در مایکروویو، بسیار سریع‌تر از آون توستر‌ها انجام می‌شود.
  • نمی‌توان برای پخت غذا‌هایی ماند پیتزا، روی آون توستر و مایکروویو حساب کرد. شاید وقتی این غذا‌ها را درون دستگاه‌ها می‌بینیم، پخته به نظر برسند اما در اصل مواد درون آن‌ها خام مانده‌اند. این دو دستگاه، تنها قابلیت داغ کردن پیتزاهای نیمه آماده را دارند.
  • هر آون توستر تنها می‌تواند، میزان کوچکی از غذا را درون خود گرم کرده و ظرفیت بسیار کمی دارد، به عنوان مثال شما نمی‌توانید یک مرغ بریان کامل را درون آن داغ کنید. مایکروویو‌ها از اندازه و ظرفیت بزرگی برای داغ کردن غذا برخوردار هستند و از این نظر محدودیتی برای کاربر ایجاد نخواهند کرد.
  • تمیز کردن آون توستر پروسه‌ای سخت به حساب می‌آید، زیرا آون توستر‌ها دارای قفسه و سینی‌های مشبک هستند. اما تمیز کردن مایکروویو‌ها آسان بوده و خبری از قسمت‌های مختلف دستگاه نیست.
  • در هنگام استفاده از اون توستر بسیار احتیاط کنید، وقتی درب توستر را باز می‌کنید تا غذا را بیرون بیاورید، از یک پارچه ضخیم برای بیرون آوردن غذا استفاده کنید. زیرا تمامی دیواره‌های درونی و بیرونی آن هنگام استفاده به شدت داغ می‌شود. در هنگام داغ کردن غذا توسط مایکروویو این تنها غذاست که به شدت گرم می‌شود و دمای بدنه دستگاه تغییری نمی‌کنند.
  • آون توستر‌ها به خاطر قدرت پایینی که دارند، زمان بیشتری برای انجام دادن فرایند پخت‌وپز می‌گذارند، در نتیجه مصرف انرژی در این دستگاه بسیار زیاد بوده و هزینه نهایی برای شما بسیار بالا خواهد بود. اما مایکروویو‌ها از قدرت بیشتری برخوردار بوده و در زمان کمتری فرایند پخت‌وپز را انجام می‌دهند، به همین دلیل مصرف انرژی در این دستگاه پایین است.

حال که تفاوت مایکروویو و توستر را با شما در میان گذاشتیم، باید تصمیم بگیرید کدام یک از این دو دستگاه برای اشپزخانه شما و راحت کردن کارتان مناسب است. عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند از هر دو دستگاه استفاده کنند، از آون توستر برای داغ کردن نان و از مایکروویو برای داغ کردن غذا. اما برخی نیز بعد از خرید مایکروویو جدید، دیگر استفاده‌ای از آون توستر ندارند.

پیشنهاد مطالعه
کارایی سولاردام چیست
از قرار دادن ظرف غذا‌های فلزی در داخل مایکروویو و مایکروفر جدا خودداری کنید

تفاوت پخت کیک در فر و مایکروفر

اغلب خانم‌ها عاشق پختن کیک در خانه هستند، کیک خانگی طعم و عطری ویژه دارد. جدا از طرز تهیه و رسپی‌های خوشمزه، وسیله‌ای که با آن قصد پخت کیک را دارید هم مهم است.

عمده تفاوت پخت کیک در فر و مایکروفر در قدرت این دستگاه‌ها است. اگر استفاده زیادی از مایکروفر دارید، تا حدودی از قدرت پخت آن شناخت دارید.

پیشنهاد مطالعه

قدرت مایکروفر در پخت کیک

در مایکروفر‌های قدیمی، که ابعاد و اندازه‌های کوچکی دارند پخت کیک کمی دشوار به نظر می‌رسد. زیرا دستگاه باید زمان و قدرت زیادی برای پخت آن بگذارد. در نهایت نیز شاید نتیجه خوب به نظر برسد، اما بافت کیک کمی خمیری و خام خواهد بود. گذاشتن بیشتر آن در مایکروفر نیز برای پخت این بافت خمیری، تنها باعث سوختن سطح کیک خواهد شد.

برخی از مدل‌های جدید مایکروفر، که امروزه به بازار عرضه می‌شوند مانند، مایکروفر‌های ساخت ال جی یا سامسونگ با قابلیت‌های متفاوتی که ارائه می‌دهند شما را از خرید فر بی نیاز خواهند کرد.

این دستگاه‌ها گرما را به طور یکنواخت پخش می‌کنند، پس دیگر خبری از حالت خمیری یا پف نکردن کیک نخواهد بود. تنها نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید این است که، قدرت مایکروفر شما ممکن است با مدل‌های دیگر کمی متفاوت باشد.

به عنوان مثال، برخی از فر‌ها در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد، گرمای کمتری تولید می‌کنند. اگر فر شما نیز اینگونه است، در رسپی‌هایی با دمای ۱۸۰ درجه، باید زمان پخت را کمی بیشتر کنید.

تفاوت سولاردام و مایکروفر
مایکروفر‌های نسل جدید شرکت سامسونگ و ال جی، با قدرت و قابلیت‌های متنوعی که دارند شما را از خرید فر بی نیاز خواهند کرد

قدرت فر در پخت کیک

اگر می‌خواهید فر را انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که، این وسیله تنها از دو شعله بالا و پایین برای پخت کیک استفاده می‌کند. این یعنی گردش هوا و جریان یکنواخت گرما، در این وسیله وجود ندارد.

به همین دلیل برای پخت یکنواخت سطح کیک در فر، شما گاهی مجبور به چرخاندن قالب کیک خواهید شد. از طرفی هم در جریان پخت و پز، امکان خاموش شدن یکی از شعله‌ها وجود خواهد داشت که مانع از درست پخته شدن کیک می‌شود. اگر تجربه‌ای در مورد تفاوت پختن کیک در فر و مایکروفر دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

حال که با تفاوت‌ها و شباهت‌های این سه وسیله آشنا شدید باید بدانید که این دستگاه‌ها به خاطر کاربرد بالایی که در زندگی ما دارند بیشتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند.
ما از این وسایل برای گرم کردن تمام وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنیم، طبیعی است که گاهی اوقات این وسیله‌ها دچار اختلال در عملکرد خود شوند. اگر به دنبال تعمیرکار ماهری برای عیب‌یابی ماکروفر یا تعمیر مایکروویو و یا سولاردام خود هستید می‌توانید به سایت آچارباز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل با آچارباز
خدمت تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل آچارباز، شامل عیب‌یابی و تعمیر انواع مایکروفر، مایکروویو و سولاردام است. تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز، دستگاه شما را تحویل گرفته، به تعمیرگاه برده، تعمیر می‌کند و تحویلتان می‌دهد.
درخواست تعمیر مایکروفر
4.2/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    آون تسترهای جدید هم ظرفیت بالایی دارند هم توان بیشتر در پخت لطفا جهت مقایسه بهتر مطلب را به روز بفرمایید
    ممنون

    1. باسلام
      آقا/ خانم سیمایی پور عزیز، ممنونیم که تجربیات خود را در اختیار ما قرار دادید، این مقاله به زودی، بروزرسانی میشود.

  2. سلام. یه مدتیه تقریبا یه هفتس مایکروویو من گرما نمیده و غذارو گرم نمیکنه! علتش چیه؟ المنتاش سوختن؟

    1. سلام

      در این زمینه می توانید با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید. درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید تا با شما تماس گرفته و راهنماییتان کنند.

      https://a4baz.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا