×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تبلت و موبایل

پاور بانک چیست و در هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه داشت؟

پاور بانک چیست و در هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه داشت؟

تمام شدن باتری گوشی موبایل، آن هم زمانی که در مسیر و یا سفر هستید و به گوشی نیاز دارید، بسیار آزاردهنده است. پس داشتن یک پاوربانک می‌تواند کمک موثری در هنگام تمام شدن باتری گوشی باشد. در این بحث به بررسی پاوربانک و انواع آن، امکان استفاده از پاوربانک برای شارژ لپ تاپ، نحوه شارژ و نکات کلیدی در حین انتخاب و خرید پاوربانک مناسب خواهیم پرداخت.

با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و ضرورت استفاده از دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه و تبلت برای انتقال سریع اطلاعات و انجام امور روزمره، استفاده از پاوربانک برای اینکه این دستگاه‌ها همیشه روشن و قابل استفاده باشند ضروری است.

پاور بانک چیست؟

پاوربانک‌ها در واقع باتری‌هایی هستند که با ذخیره انرژی الکتریکی در مدار خود، به شما امکان استفاده از این انرژی الکتریکی جهت شارژ گوشی و گجت‌های هوشمندتان، با استفاده از یک کابل را می‌دهند. پاوربانک‌ها دارای ظرفیت و سایز و شکل‌های متفاوتی هستند و با توجه به ظرفیتشان و ظرفیت باتری گجت هوشمند می‌توانند پس از شارژ کامل، به تعداد دفعات مشخصی، گوشی و یا سایر گجت‌های هوشمند را شارژ کنند. برای مثال یک پاوربانک 6000 میلی آمپری می‌تواند یک گوشی 1500 میلی‌آمپری را در حدود دو بار، شارژ کند.

آشنایی با پاوربانک و نحوه عملکرد آن
برای شارژ گجت خود، لازم است کابل مناسب با درگاه گجت را تهیه کنید.

انواع باتری پاور بانک، پاور بانک لیتیوم یونی یا پلیمری

اغلب در پاوربانک‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده می‌شود. باتری‌های لیتیوم پلیمری به باتری لیتیوم یونی بسیار شبیه بوده و فقط ماده‌ای که در آن برای هدایت یون‌ها استفاده شده است با باتری‌های لیتیوم یونی متفاوت است. هر دوی این باتری‌ها دارای چیپ کنترل کننده جریان هستند تا از انفجار و داغ شدن پاوربانک جلوگیری کنند. در واقع علت استفاده از این باتری‌ها در پاوربانک‌ها این است که این باتری‌ها، قابلیت شارژ و دشارژ شدن با حرکت لیتیوم یون‌ها از قطب مثبت به منفی را دارا هستند.

  • باتری‌های لیتیوم یونی، عمر و چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری‌های لیتیوم پلیمری دارند.
  • اما باتری‌های لیتیوم پلیمری، برخلاف باتری‌های لیتیوم یونی که اغلب به صورت مستطیل هستند، دارای اشکال متفاوت و وزن کمتر است.
انواع باتری پاور بانک، پاور بانک لیتیوم یونی یا پلیمری
پاوربانک‌های دارای باتری لیتیوم پلیمری، سبک‌تر از پاوربانک‌های دارای باتری‌های لیتیوم یونی هستند.

پاوربانک‌ها دارای چه ظرفیت‌هایی هستند؟

ظرفیت پاوربانک‌ها با توجه به میزان انرژی که در باتری خود ذخیره می‌کنند، تعیین می‌شود. امروزه‌ پاوربانک‌های مختلفی در انواع ظرفیت‌های 1500 میلی آمپری، 8000،10000، 12000، حتی 20000 آمپری و بالاتر نیز در بازار موجود هستند. پس در هنگام خرید پاوربانک، به ظرفیت مورد نیاز برای شارژ گجت هوشمند خود دقت کنید.

نحوه شارژ پاوربانک چگونه است؟

پاوربانک‌ها برای شارژ شدن روی بدنه خود یک درگاه میکرو یو اس بی (MicroUSB) و برای شارژ کردن گجت‌های هوشمند حداقل از یک پورت یو اس بی (USB) برخوردارند. برای شارژ پاوربانک می‌توانید آن را با برق مستقیم و یا کامپیوتر شخصی خود با استفاده از کابلی که همراه پاوربانک عرضه می‌شود، شارژ کنید. برخی از پاوربانک‌ها علاوه بر پورت USB دارای کابل متصل نیز هستند که پورت آن می‌تواند از نوع میکرو یو اس بی، تایپ سی و یا لایتنینگ (lightning) باشد.

آشنایی با نحوه شارژ پاوربانک
کابل لایتنینگ برای گوشی‌های IOS مناسب بوده و کابل‌های میکرو یو اس بی و تایپ سی نیز در گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود.

آیا با پاور بانک لپ تاپ را هم می توان شارژ کرد؟

اگر شما نیز با سوال «آیا با پاور بانک لپ تاپ را هم می توان شارژ کرد؟» روبرو هستید، در پاسخ باید بگوییم که بله، اما به شرطی که پاوربانک دارای ظرفیت و همینطور درگاهی با ولتاژ خروجی بالا باشد. اغلب گوشی‌های هوشمند برای شارژ به ولتاژ خروجی پایینی نیاز دارند، برای همین لازم است پاوربانکی که قابلیت شارژ لپ تاپ را دارد، دارای پورت‌های خروجی متفاوتی باشد تا شارژ گجت‌ها از پورت با جریان خروجی بالا، در بلند مدت در اثر اور شارژ شدن به گوشی شما آسیب نزده و نیاز به تعمیر موبایل پیدا نکنید.

پیشنهاد مطالعه

راهنمای خرید پاور بانک، راهکار یک خرید هوشمندانه!

اگر سری به بازار بزنید با انواع پاوربانک‌ها در برندهای مختلف و ظرفیت‌های متفاوت روبرو خواهید شد، برای اینکه خرید هوشمندانه‌تری داشته باشید، ابتدا به سوالات چک لیست راهنمای خرید پاوربانک پاسخ داده سپس اقدام به خرید کنید.

سوال اول: اغلب چه مدتی را در بیرون از خانه به سر می‌برید و یا چه مدتی به پریز برق دسترسی ندارید؟

سوال دوم: چند بار در روز نیاز به شارژ پیدا می‌کنید؟

سوال سوم: توان باتری گوشی شما چقدر است؟

سوال چهارم: گوشی شما امکان شارژ سریع را دارد یا خیر؟

سوال پنجم: پاوربانک خود را در کیفتان حمل خواهید کرد یا جیب؟

  • اگر زمان زیادی را بیرون از خانه به سر می‌برید و زمان زیادی از گوشی استفاده می‌کنید، نیاز به پاوربانکی با ظرفیت بالا دارید، تا بتواند انرژی لازم برای شارژ گوشی در دفعات متعدد فراهم کند.
  • از سویی دیگر قابلیت‌های همراه با پاوربانک مطرح می‌شوند، برخی از پاوربانک‌ها دارای قابلیت شارژ سریع هستند، در صورتی که گوشی شما از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، می‌توانید هنگام خرید به این موضوع نیز توجه کنید، البته اغلب پاوربانک‌های دارای قابلیت شارژ سریع، گران‌تر از پاوربانک‌های معمولی است.
چطور یک پاوربانک با کیفیت و خوب بخریم؟
هنگام خرید پاوربانک به وجود برچسب یا کارت گاراتی روی محصول توجه کنید.
  • همچنین هنگام خرید پاوربانک به وزن و اندازه آن نیز دقت کنید، اگر اغلب گوشی خود را در دست می‌گیرید‌، بهتر است از پاوربانک‌های با سایز کوچکتر و سبک‌تر استفاده کنید. البته به این نکته نیز توجه کنید که هرچه ظرفیت پاوربانک بالاتر باشد، وزن آن نیز سنگین‌تر خواهد بود.
  • اما مورد آخر برند پاوربانک و خدمات پس از فروش آن است، پاوربانک‌های معروف بازار در حال حاضر شامل شیائومی، کینگ استار، سیلیکون‌پاور، ای دیتا، اپیسر، انکر و … هستند، هنگام خرید سعی کنید از برندهایی که در ایران دارای خدمات پس از فروش هستند، استفاده کنید، زیرا که ممکن است پاوربانک در حین جابجایی از کشور تولید کننده به کشور مقصد، دچار مشکلاتی شده باشد.

نکته: اگر تمایل به استفاده از پاوربانک در طول پرواز دارید باید به این نکته توجه کنید که حمل پاوربانک در هواپیما اغلب ممنوع است، مگر به شرطی که پاوربانک استاندارد لازم برای پرواز را داشته باشد. در صورتی که پاوربانک از این استاندارد برخوردار باشد، این مورد اغلب روی جعبه نوشته می‌شود.

نکاتی که برای نگهداری از پاور بانک باید بدانید!

از آنجایی که پاوربانک یک وسیله الکترونیکی است و عدم استفاده درست از آن ممکن است موجب خسارت‌های مالی و جانی غیر قابل جبرانی شود، لازم است پس از خرید آن با نکات نگهداری از پاوربانک نیز آشنا باشید. از جمله این نکات شامل موارد زیر است:

1-پاوربانک در دمای اتاق نگهداری شود: این مورد همیشه امکان‌پذیر نیست اما باتری پاوربانک اغلب از نوع لیتیومی بوده که بهترین شرایط نگهداری آن، در دمای اتاق است و برای نگهداری در دمای بسیار گرم یا بسیار سرد توصیه نمی‌شود.

۲کامل پاوربانک را قبل از استفاده، شارژ کنید: تولیدکنندگان این محصولات همواره این را نکته را خاطرنشان می‌کنند که قبل استفاده از پاوربانک آن را کامل شارژ کنید.

3-پاوربانک نباید در معرض رطوبت باشد: پاوربانک‌ها وسایل الکترونیکی هستند، بنابراین نباید در معرض آب یا رطوبت باشند و باید در محیط خشک و عاری از رطوبت نگهداری شوند.

۴پاوربانک را در کنار لوازم فلزی قرار ندهید: با توجه به میزان انرژی ذخیره شده در پاوربانک و امکان ایجاد اتصال کوتاه، باید توجه کرد که پاوربانک در کنار لوازم فلزی نگهداری نشود.

نکات نگهداری درست از پاور بانک
هنگام حمل پاوربانک مواظب باشید که به آن ضربه وارد نشود، ورود ضربه باعث کاهش عمر آن خواهد شد.

نکته مهم: پاوربانک را در خودرو قرار ندهید، زیرا در تابستان دمای داخل خودرو تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و در زمستان، هنگامی که خودرو روشن نیست، از سیستم گرمایشی استفاده نمی‌شود، بنابراین دما در داخل خودرو کاهش پیدا می‌کند. این تغییرات دمایی برای باتری لیتیومی به هیچ عنوان مناسب نیست و ممکن است انفجار پاوربانک را به دنبال داشته باشد.

مواردی که در این بحث به آنها اشاره شد، برای انتخاب پاوربانک و نگهداری صحیح از آن است. با رعایت این موارد دستگاهی مطابق با نیاز خود را خریداری کنید.

تعمیر موبایل در محل با آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
درخواست تعمیر موبایل

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا