×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

بخاری برقی یا هیتر برقی چیست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با بخاری برقی

در پاسخ به این سوال که بخاری برقی چیست باید گفت: یکی از سیستم‌های گرمایشی مطمئن و کوچک که نیروی برق را به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند بخاری برقی است. بخاری برقی یا هیتر برقی اغلب دارای یک لوله سفالی شکل است که به واسطه یک سیم نازک احاطه شده است. نیروی برق به کمک المنت انرژی گرمایشی تولید کرده و سفال را گرم می‌کند و پس از مدتی باعث گرم شدن محیط خواهد شد.

انواع بخاری برقی

بخاری‌های برقی دارای انواع مختلفی هستند که در این بخش قصد داریم شما را با انواع ‌آنها آشنا کنیم با ما همراه باشید.

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی فن دار دارای یک المنت است که محیط اطراف خود را گرم می‌کند و فن موجود در دستگاه، این هوای گرم را به محیط بیرون منتقل می‌کند. بخاری برقی فن دار دارای سنسور ترموستات است یعنی زمانیکه بیشتر از حد مجاز گرم شود به صورت خودکار خاموش خواهد شد. به صورت کلی می‌توان گفت امروزه این نوع بخاری برقی طرفداران زیادی دارند.

بخاری برقی تابشی

بخاری برقی تابشی به نوعی از بخاری برقی‌ها می‌گویم که دارای چندین المنت هستند که پشت آن‌ها اغلب یک سطح بازتابنده قرار دارد. میزان گرمادهی بخاری برقی وابسته به تعداد المنت‌های است که روشن می‌کنید. بخاری برقی برای گرمادهی مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مکان‌هایی که هوای آن در جریان است مناسب است. این نوع بخاری بدون صدا است و هیچگونه سر و صدایی ایجاد نمی‌کند.

بخاری برقی کانوکتور
بخاری برقی دارای انواع مختلفی است که با توجه به نیاز و هزینه خود می‌توانید انواع آن را تهیه کنید.

بخاری برقی کانوکتور

این نوع بخاری برقی دارای المنت و فن است یعنی در صورتی که فن آن خاموش هم باشد قادر به گرم کردن محیط است و می‌تواند به صورت بی‌صدا محیط را گرم کند اما به کمک فن عملکرد بهتری خواهد داشت. پس می‌توان گفت بخاری برقی کانوکتور مانند بخاری فن دار و تابشی است یعنی قادر به انجام کار هر دوی آن‌ها است. البته باید بدانید بهترین برند این نوع بخاری‌های برقی فلر، پارس خزر و برفاب است که شما می‌توانید هر کدام از موارد گفته شده را در بازار ایران تهیه کنید.

تعمیر بخاری برقی در محل
خدمت تعمیر بخاری برقی در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع بخاری برقی است و در دسته خدمت تعمیر لوازم خانگی کوچک سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات در محل آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخاری برقی

بخاری برقی چگونه کار میکند؟

درباره چگونگی کار کردن بخاری برقی باید بگویم که اینکار توسط یک المنت برقی انجام می‌شود. المنت برقی تشکیل شده از یک مقاومت و یک سیم نازک نیمه هادی که از مقاومت گرفته شده است. در این فرآیند برق وارد مقاومت شده و سپس به سیم منتقل می‌شود و پس از آن انرژی برق را به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند و باعث گرم شدن آجر و یا سفال خواهد شد که در این حالت گرما به محیط منتقل شده و محیط را گرم می‌کند.

بخاری برقی تابشی
بخاری برقی انرژی الکتریکی را گرفته و به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند.

نحوه اتصال المنت به برق

در این بخش شما را با چگونگی اتصال المنت به برق آشنا خواهیم کرد. به صورت کلی نمی‌توان برق را به صورت مستقیم به هیچ قطعه‌ای وصل کرد چرا که با کم و زیاد شدن مقدار ولتاژ برق ورودی دستگاه دچار اختلال جدی شده و ممکن است دیگر نتواند کار کند. پس جهت اتصال برق به المنت یک مقاومت بین آن‌ها قرار می‌گیرد و برق مستقیم پس از عبور از مقاومت و تنظیم ولتاژ به المنت منتقل خواهد شد.

المنت بخاری برقی
اصلی ترین قطعه بخاری برقی المنت آن است.

پیشنهاد مطالعه

معایب بخاری برقی

علت اینکه استفاده از بخاری برقی توصیه نمی‌شود، به دلیل وجود معایب زیر است:

  1.  توانایی گرم کردن محیط‌های با متراژ بالا را ندارد.
  2. مصرف بالای انرژی برق که در مقایسه با بخاری گازی هزینه بالاتری دارد. ( برای مثال در صورتی که مدام روشن باشد ماهانه 200 هزارتومان برق مصرف می‌کند.)
  3. آتش سوزی در صورت داغ شدن بیش از حد المنتور.
سوختن بخاری برقی
از قرار دادن هر شئ روی بخاری برقی جدا خودداری کنید تا از سوختن بخاری برقی جلوگیری شود.

هیتر برقی چیست؟

هیتر برقی به نوعی از سیستم‌های گرمایشی‌ گفته شده می‌شود که اغلب توانایی گرم کردن محیط را به صورت کامل ندارند و پیشنهاد می‌شود در محیط‌هایی از آن‌ها استفاده شود که همیشه نیاز به روشن بودن سیستم گرمایشی در آن‌ها نیست. هیتر برقی جریان الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند. درباره ساختار این نوع سیستم گرمایشی باید بگویم که به وسیله دوشاخه، برق از پریز به المنت منتقل می‌شود و انرژی الکتریکی پس از ورود به المنت به انرژی گرمایشی تبدیل خواهد شد. هیتر برقی دارای انواع مختلفی است که مطابق با سلیقه خود می‌توانید آن را خریداری کنید.

هیتر برقی
هیتر برقی اغلب در مکان‌هایی مانند اتاق‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوی بد بخاری برقی

دلایل مختلفی باعث بروز بوی بد بخاری برقی می‌شوند. که می‌تواند ناشی از مشکلات داخلی که از سوختن یا خرابی قطعات بروز می‌کند باشد و یا اینکه افتادن یک شئ خارجی روی آن که با سوختش بوی بدی را در محیط ساطع کرده است.

در صورتی که بوی بد از بخاری برقی شما خارج شد سریع آن را بررسی کنید و در صورت وجود شئ خارجی روی آن، دستگاه را خاموش کنید و آن را تمیز کنید. اما در صورتی که هیچ شئ خارجی روی آن نبود باید دستگاه را خاموش کرده و قطعات داخلی آن را بررسی کنید و هر کدام از آن‌ها که خراب بود، آن‌ را تعویض کنید.برای اینکار می‌توانید با کارشناس تعمیر بخاری برقی در محل تماس بگیرید.

هیتر برقی چگونه کار می کند؟

طرز کار هیتر برقی شبیه به اتو برقی است که به کمک یک المنت و یک لوله یا آجر سفالی گرمایش یک محیط کوچک را تامین می‌کند. ابتدا برق دستگاه به کمک یک سیم به مقاومت المنت منتقل می‌شود و پس از آن انرژی الکتریکی وارد شده درون المنت به انرژی گرمایشی تبدیل و سپس لوله سفالی یا آجر را گرم می‌کند.

هیتر برقی انرژی
اغلب از هیتر برقی‌های بزرگ در کارخانه‌ها، تالارها و … استفاده خواهد شد.

هیتر برقی چه معایبی دارد؟

معایب هیتر برقی شبیه به معایب بخاری برقی است. به صورت کلی از مجموع معایب هیتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرم نکردن محیط‌های بزرگ
  • آتش سوزی در زمانی که ترموستات آن از کار می‌افتد
  • مصرف بالای انرژی الکتریکی که هزینه بالایی دارد
    هیتر برقی جریان الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند

المنت چگونه کار می کند؟

المنت اصلی ترین قطعه از بخاری برقی و هیتر برقی است و وظیفه اصلی آن تبدیل جریان الکتریکی به انرژی گرمایشی است. المنت تشکیل شده از یک مقاومت و یک رشته سیم نیمه هادی که از جنس نیکل-کروم یا نیکروم است که مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی بالا و داغ شوندگی دارد. اما بحث اصلی المنت چگونه کار می‌کند؟ باید بگویم برق مستقیم به وسیله سیم از پریز به مقاومت منتقل شده و پس از تنظیم مقدار ولتاژ برق وارد المنت می‌شود و انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند.

بخاری برقی فن دار
به وسیله المنت، گرمایش بخاری برقی‌های فن دار تامین خواهد شد.

عوارض بخاری برقی برای بدن

درباره عوارض این نوع بخاری برقی می‌توان به منجر شدن آن به سرطان پوست اشاره کرد. البته باید بدانید که علت بروز سرطان پوست در صورتی است که پوست شما با گرمای مستقیم بخاری برقی چندین بار بسوزد، در این حالت احتمال بروز سرطان پوست زیاد است. همچنین از دیگر عوارض آن می‌توان به وز وز کردن گوش‌ها در برخی موارد اشاره کرد. نمی‌توان گفت که این عوارض به صورت قطعی در همه افراد بروز می‌کند. باید بگویم که در اکثر مواقع ممکن است اتفاق بیفتد.

پیشنهاد مطالعه

مشکلات رایج در بخاری برقی

در این بخش قصد داریم شما را با دلایل خرابی بخاری برقی و چگونگی برطرف کردن مشکل آن آشنا کنیم. از جمله این مشکلات موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • روشن نشدن بخاری برقی
  • بوی سوختن لاستیک از بخاری برقی ساطع می‌شود
  • دستگاه اتصال بدنه دارد
  • لامپ کلید خاموش است در صورتی که المنت کار می‌کند
  • لامپ کلید روشن است در صورتی که المنت کار نمی‌کند
تعمیرات بخاری برقی
آچارباز مرکز تخصصی تعمیر بخاری برقی و هیتر برقی در استان تهران است.

علت روشن نشدن بخاری برقی چیست؟

در صورتی که با این مشکل روبرو شدید بهترین کار ابتدا بررسی اتصال دستگاه به برق است پس از اینکه مطمئن شدید دستگاه به برق متصل است ولی کار نمی‌کند باید پریز بررسی شود. به کمک یک فازمتر پریز را بررسی کنید و از وجود برق در آن مطمئن شوید. پس از این موارد می‌توان دوشاخه و سیم رابط را بررسی کنید و از قطع و یا خراب نبودن آن‌ها مطمئن شوید در صورتی که این مشکل درون بخاری برقی وجود داشت برای تعمیر بخاری برقی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد.

در برخی موارد مشکل دستگاه شما هیچکدام از موارد گفته شده نیستند و علت روشن نشدن آن خرابی کلید روشن و خاموش دستگاه است. خرابی کلید دستگاه اغلب به‌راحتی قابل تشخیص است، در صورتی که قابل تشخیص نبود می‌توانید از آومتر کمک بگیرید و آن را به پایه‌های کلید بخاری برقی متصل کنید و با خاموش روشن کردن دستگاه عقربه‌های آن را بررسی کنید. در صورتی که کلید روی حالت روشن باشد عقربه به سمت بی نهایت می‌رود و در صورتی که خاموش باشد و روی صفر بماند می‌توان گفت که کلید دستگاه سالم است و مشکل از سایر قطعات آن است.

چرا بوی سوختن لاستیک از بخاری برقی ساطع می‌شود؟

اغلب بوی بد بخاری برقی در حالتی ساطع خواهد شد که دستگاه به تازگی خریداری شده و یا به تازگی تعمیر شده باشد. در اکثر مواقع بوی لاستیک همان بوی وارنیش است که تازه تعویض شده است و پس از مدتی وارنیش به حرارت عادت کرده و بوی بد از بین می‌رود. در برخی موارد هم مشکل دستگاه سوختن عایق‌های هادی است.
اگر مدت زمان زیادی است که دستگاه را سرویس نکرده‌اید ممکن است وارنیش‌ها به صوت کامل سوخته و عایق‌های هادی هیچ محافظی نداشته باشند و آن‌ها هم بسوزند در این حالت باید دستگاه را خاموش کرده و به تعویض عایق‌های هادی بپردازید و به صورت کلی دستگاه را تعمیر کنید. در صورتی که توانایی تعمیر و سرویس بخاری برقی خود را ندارید می‌توانید از مراکز تخصصی خدمات فنی سرمایشی و گرمایشی کمک بگیرید.

بخاری برقی دستگاه اتصال بدنه دارد

در این حالت باید دستگاه را بررسی کرده و از متصل نبودن سیم لخت به بدنه دستگاه مطمئن شوید. در صورتی که بدنه پلاستیکی یکی از سیم‌ها در اثر پوسیدگی، گرمای زیاد و … از سیم جدا شده باشد و سیم به بدنه دستگاه برخورد داشته باشد، این مشکل را به بار می‌آورد.

لامپ کلید خاموش است در صورتی که المنت کار می‌کند

در این حالت مشکل اصلی دستگاه قطع شدن نول لامپ‌ها است.

لامپ کلید روشن است در صورتی که المنت کار نمی‌کند

در این حالت مشکل دستگاه خرابی المنت است.

تعمیر بخاری برقی در محل
خدمت تعمیر بخاری برقی در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع بخاری برقی است و در دسته خدمت تعمیر لوازم خانگی کوچک سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات در محل آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخاری برقی


3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا