×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

بازیابی اطلاعات

همه چیز درمورد ریکاوری اطلاعات هارد

ریکاوری اطلاعات هارد

ابتدایی‌ترین هاردها از سال 1980 میلادی به بازار آمدند. تا پیش از این، هاردها با اندازه‌های بزرگ موجود بودند و برای مصارف خانگی و شخصی به کار برده نمی‌شدند. اولین بار شرکتی با نام Seagate نخستین هارد را با اندازه‌ی 5.25 اینچی که 5 مگابایت حافظه داشت را روانه‌ی بازار کرد. کار هارددیسک حفظ دائمی اطلاعات است. هر اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به هارددیسک منتقل می‌شود، تا زمانی که حذف نشود روی سکتورها، در جای خود می‌ماند. البته ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین رفتن این اطلاعات موثر باشد. اکنون دانستیم که وظیفه‌ی هارددیسک چیست. حال باید ببینیم که هارددیسک از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است. هارد دیسک مانند تمام دستگاه‌های دیجیتالی اجزای مختلفی دارد:

  • کنترل کننده‌ی مرکزی

کنترل کننده‌ی مرکزی یا Actuator در حقیقت بازوی مکانیکی هارد را کنترل می‌نماید. کنترل کننده‌ی مرکزی که به نوعی اصلی‌ترین قسمت هارد است را مغز این سیستم می‌نامند. این قسمت با تمام اجزای دیگر هارد در ارتباط است و آنها را کنترل می‌کند.

  • بازوی مکانیکی

این بخش از هارد که نام لاتین آن Head Arm است، سر Head را از مرکزی‌ترین نقطه Platter تا کناری‌ترین نقطه آن می‌برد. برای هر Platter (دیسک) دو Head Arm همراه با سر Head وجود دارد.

  • Read/Write Head

این بخش وظیفه‌ی خواندن و نوشتن اطلاعات را بر عهده دارد.

  • Platter

این قسمت در واقع اطلاعات را در قسمت‌های بسیار ریز هارد ذخیره می‌کند. قسمت‌های ریزی که پلاتر در آنها داده‌ها را ذخیره می‌کند سکتور نامیده می‌شود. جنس پلاتر شیشه یا سرامیک است.

  • موتور چرخان دیسک‌ها

این بخش از هارد، متصدی چرخاندن پلاترها است.

خدمات بازیابی اطلاعات در محل

برای اینکه ریکاوری اطلاعات هارد خود را انجام دهید بهتر است پس از آشنایی با قسمت‌های مختلف هارد دیسک، بدانید که عملکرد این دستگاه چگونه است. عملکرد هارد به‌طور خلاصه به این صورت است که قسمت کنترل کننده دستورها را تفسیر می‌کند و این بدان معناست که هارد دیسک می‌فهمد که طبق دستور داده شده، مکان داده مورد نظر در کجا قرار داشته و طبق آن عمل خواندن یا نوشتن آغاز می‌‌شود.

حال پس از معرفی کلی هار دیسک، در ادامه‌ی مطلب به ریکاوری اطلاعات هارد می‌پردازیم. همانطور که می‌دانید، داده‌ها و اطلاعات ممکن است به‌صورت تصادفی و یا حتی عمدی از روی هارد پاک شوند. در این مواقع اغلب نرم افزارهای ریکاوری می‌توانند اطلاعات از دست رفته را بازگردانی کنند. لازم به ذکر است که به هیچ وجه نباید داده‌ی جدیدی روی سطح هارد ریخته شود.

 

ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل با آچارباز
خدمات ریکاوری و بازیابی اطلاعات در محل آچارباز، یکی از سرویس‌های تخصصی سامانه تعمیر در محل آچارباز است. در صورت پاک شدن اطلاعات گوشی موبایل، هارد اینترنال یا اکسترنال، فلش مموری، کامپیوتر و لپ تاپ، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار آنلاین را ثبت کنید.
درخواست بازیابی اطلاعات

 

موضوع از این قرار است که حجم داده‌های ریخته شده در هارد رابطه غیرمستقیم با احتمال ریکاوری اطلاعات هارد دارد. این به این معنی است که هر چقدر داده‌های بیشتری پس از پاک کـــــردن روی هارد ریخته شود، امکان ریکاوری اطلاعات هارد کمتر می‌شود. این کار در واقع باعث عدم شناسایی مناسب هارد می‌شود. زمانی که اطلاعات هارد از دست می‌رود، هارد در سیستم کامپیوتری شناسایی نشده و این با روشن نشدن هارد نشان داده می‌شود و یا هارد روشن شده ولی در disk management به شکل  Raw یا Unallocated  نشان داده می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم که ایراد هارد هم می‌تواند سخت افزاری باشد و هم نرم افزاری.

ریکاوری اطلاعات هارد‌های فرمت شده

در این مورد، به‌دلیل اشتباهات کاربر، در حین کار با انواع مختلف سیستم عامل‌ها مانند ویندوز یا در حین نصب ویندوز، اطلاعات درایو (پارتیشن) فرمت می‌شود. اگر به هر دلیلی درایو یا پارتیشنی از اطلاعات شما فرمت شد، از ریختن مجدد اطللاعات خودداری کنید.

ریکاوری اطلاعات هارد داینامیک شده

داینامیک شدن در مواقعی اتفاق می‌افتد که پارتیشن‌های هارد دیسک از حالت Basic به حالت Dynamic تغییر می‌کند، که این مورد را می‌توان در Disk management دید. این اتفاق اغلب به دلیل اشتباه‌های کاربران بوجود می‌آید. در زمان بروز این مشکل نیز باید روش‌های ریکاوری اطلاعات هارد را انجام داد.

ریکاوری اطلاعات هارد

ریکاوری اطلاعات هارد سوخته

می‌دانید که هارددیسک‌ها بدنه‌های حساسی دارند و نسبت به ضریه‌های فیزیکی به شدت آسیب پذیرند. جالب است بدانید که هاردهای اکسترنال بیشتر از انواع دیگر آسیب پذیر هستند. در این جور مواقع مراکز تخصصی با استفاده از افراد متخصص به تعمیر هاردهای آسیب دیده می‌پردازند.

ریکاوری اطلاعات هارد پاک شده

این مشکل اغلب در زمان اشتباه سهوی از طرف کاربر اتفاق می‌افتد. شاید این امر رایج‌ترین اتفاق باشد که منجر به از دست رفتن داده‌های هارد می‌شود. البته گاهی پاک شدن اطلاعات، به‌دلیل نصب ویندوز نیز هست.

پیشنهاد مطالعه

ویروسی شدن هارد

داده‌ها همیشه مورد تهدید بدافزارها و ویروس‌ها قرار دارند.

ریکاوری اطلاعات هارد بدسکتوری

این اتفاق در مواردی می‌افتد که سکتورهای هارد به هر دلیلی دچار مشکل شده‌اند. اگر سکتورها دچار مشکل شوند به آن بدسکتوری می‌گویند. در اینجور مواقع، داده‌ها قابل خواندن نیستند و برای بازیابی اطلاعات باید فعالیت‌های تخصصی مربوطه انجام شود.

مشکل ظرفیت هارد

در اینجور مواقع هارد دیسک در بایوس یا Device Manager شناسایی می‌شود، ولی ظرفیت مناسبی ندارد که اغلب با حجم صفر یا 32 مگابایت مواجه خواهیم شد. این مشکل چندین دلیل می‌تواند داشته باشد که هر یک روش ویژه‌ای برای ریکاوری اطلاعات هارد دارد. اگر با این مشکل روبرو شدید خیلی زود هارددیسک را از لپ تاپ یا کامپیوتر خود جدا کنید.

خدمات بازیابی اطلاعات در آچارباز

ریکاوری اطلاعات هارد پس از ریکاوری لپ تاپ

این مورد در مواقعی بوجود می‌آید که پس از آنکه ویندوز لپ تاپ کاربر خراب می‌شود و آن را ریکاوری می‌کنید، اطلاعات و داده‌ها حذف می‌شوند. در این مورد پیش از هر کاری باید لپ تاپ را خاموش کرد و با متخصص مشورت کرد.

ریکاوری اطلاعات هارد اگر زیرنظر یک متخصص انجام نشود، نه‌تنها مفید و کاربردی نیست، بلکه موجب از بین رفتن همیشگی اطلاعات و زیان مالی می‌شود. تیم آچارباز، متخصصین ماهری برای ریکاوری اطلاعات هارد و انواع درایو دارد که هر زمانی که شما به کمک نیاز داشته باشید، آماده ارائه خدمت هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ببخشید من یه مشکل با قسمت Customize هاردم دارم. مثلا زمانی که میخوام هاردم رو دوباره بعد از قطع کردن ببینم. آیکون فولدری که قبلا روی فایلها گذاشته بودم دیگه نیستنش . در حقیقت غیب میشن بدون اینکه بخوام تغییرشون بدم. ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    1. سلام
      لطفا برای مشورت با واحد پشتیبانی با شماره 02154591600 تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا