×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

همه آنچه که در مورد شیر پرکن پکیج باید بدانید

وظیفه شیر پرکن پکیج

داشتن اطلاعات کافی درباره برخی از قطعات مهم و پرکاربرد پکیج برای تمام مصرف کنندگان یک ضرورت است. شیر پرکن پکیج، می‌تواند یکی از آنها باشد، که تا حدی شناخت از نحوه عملکرد آن در نگهداری و استفاده بهینه از سیستم مدار گرمایشی موثر است. از قطعه شیر پرکن جهت تنظیم فشار آب رادیاتورها استفاده می‌شود و از آنجایی که خرابی این وسیله رایج است در این مطلب از آچارباز به طور مفصل درباره آن صحبت می‌کنیم. اگر می‌خواهید درباره عملکرد، علت و علائم خرابی، روش تست، تعویض شیر پرکن یا تعمیر پکیج اطلاعات کاملی به دست بیاورید، با ما همراه باشید.


برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

کارکرد شیر پرکن پکیج چیست؟

به قطعه‌ای که در مسیر ورودی پکیج قرار گرفته است و وظیفه آبگیری سیستم در زمان راه‌اندازی آن و تنظیم فشار آب به مدار رادیاتور را بر عهده دارد، شیر پرکن پکیج می‌گویند. عملکرد قطعه شیر پرکن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در حالت استاندارد فشار مدار رادیاتورها، باید بین یک تا یک و نیم بار تنظیم شده باشد؛ در غیر این صورت باعث وارد شدن فشار به پمپ پکیج و حتی سوختن آن می‌شود.

در صورت افت فشار پکیج، این احتمال وجود دارد که شیر پرکن یا قسمتی از پکیج دچار نشتی شده‌ باشند.

شیر پرکن پکیج
نمونه دستی شیر پرکن پکیج

شیر پرکن پکیج کجا قرار دارد؟

از آنجایی که شیر پرکن پکیج دیواری قطعه‌ای کاربردی برای اعمال تنظیمات است، موقعیت آن باید به گونه‌ای باشد که افراد به آن دسترسی راحت داشته باشند. به همین خاطر در بیشتر مدل‌ها در زیر پکیج قرار گرفته و رنگ آن به طور معمول آبی یا سیاه است.

اجزای این قطعه شامل واشر آب بند کننده، قسمت متحرک، قسمت ثابت و دسته است و در مدل‌های مختلف به صورت دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک وجود دارد، که نمونه دستی آن رایج‌تر است.

برای باز کردن شیر پرکن باید دسته آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، بچرخانید و با چرخاندن دسته در جهت عقربه‌های ساعت، شیر پرکن بسته می‌شود.

تنظیم فشار پکیج با استفاده از شیر پرکن پکیج

به طور معمول در همه پکیج‌ها فشار باید بین یک تا دو بار تنظیم شود، که حالت نرمال آن یک و نیم بار است. زمانی که فشار پکیج افت پیدا می‌کند، برای افزایش آن باید شیر پرکن را باز و زمانی که فشار به میزان استاندارد رسید، جهت بستن آن اقدام کنید.

توجه: در صورتی که فشار پکیج به بالاتر از دو بار رسید، لازم است جهت تنظیم فشار مدار سیستم، ابتدا شیر پرکن پکیج را بسته و جهت تخلیه آب اضافی، شیر تخلیه پکیج را باز کنید.

مقایسه عملکرد شیر پرکن دستی پکیج و اتوماتیک

در پکیج‌هایی که مجهز به شیر پرکن دستی هستند، مصرف‌کننده باید جهت تنظیم فشار آن را باز و بسته کند. یعنی اینکه آبگیری پکیج به صورت دستی توسط خود فرد انجام می‌شود. در حالی که در شیر پرکن اتوماتیک شخص دخالتی در باز و بسته کردن آن ندارد. در هنگام افت فشار، شیر پرکن پکیج به صورت اتوماتیک باز شده و آب وارد مدار سیستم می‌شود، تا زمانی که فشار به اندازه نرمال خود، یعنی یک و نیم بار برسد. سپس قطعه شیر پرکن بسته می‌شود.

چرا شیر پرکن اتوماتیک پکیج به مدل دستی آن ترجیح داده‌ نمی‌شود؟

در پکیج‌هایی که مجهز به شیر پرکن اتوماتیک هستند، تشخیص نشتی، کار چندان راحتی نیست. در هنگام افت فشار پکیج، آب به وسیله شیرپرکن اتوماتیک وارد مدار می‌شود، بنابراین چنانچه علت افت فشار، نشتی در قسمتی از پکیج باشد، به موقع تشخیص داده نمی‌شود. تشخیص دیرهنگام نشتی پکیج، می‌تواند خسارت‌های بیشتری را ایجاد کرده و باعث افزایش هزینه تعمیر پکیج می‌شود. اما اگر پکیج مجهز به سیستم هشدار تکرار افت فشار باشد، امکان تشخیص به موقع نشتی وجود دارد و در این صورت نصب شیر پرکن اتوماتیک مانعی نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه

علت خرابی شیر پرکن پکیج دیواری چیست؟

در حالت عادی زمانی که شیر پرکن بسته باشد، آب اضافی وارد مدار و لوله‌های رادیاتور نمی‌شود. اما اگر این قطعه دچار اختلال شود، این احتمال وجود دارد که مسیر ورود آب به مدار به طور کامل مسدود نشود. علت خرابی علت خرابی شیر پرکن پکیج دیواری اغلب جذب رسوبات و سختی بالای آب است. زیرا املاح آب، به مرور زمان باعث خوردگی مغزی یا واشر دور شیر، می‌شوند.

علائم خرابی شیر پرکن پکیج چیست؟

زمانی که قطعه شیر پرکن خراب باشد، سه عامل زیر، به شما در تشخیص خرابی و عیب‌یابی آن کمک می‌کنند:

  • میزان فشار پکیج به زیر یک بار افت می‌کند.
  • میزان فشار پکیج به بالاتر از دو بار می‌رسد.
  • همانطور که در مقاله «علت آبریزی از زیر پکیج چیست؟» اشاره شد، یکی از دلایل نشت آب، خرابی شیرپرکن است.
تعویض یا تعمیر شیر پرکن
هنگام تعمیر و تعویض شیر پر کن مواظب باشید به سایر قطعات آسیب نزیند.

روش تست شیر پرکن بسیار راحت است. اگر در صورت بسته بودن آن، فشار آب پکیج افزایش پیدا کند، احتمال خرابی شیر پرکن وجود دارد. همچنین در صورت افت فشار پکیج، این احتمال وجود دارد که شیر پرکن یا قسمتی از پکیج دچار نشتی شده‌ باشند.

پیشنهاد مطالعه

چه زمان نسبت به تعویض یا تعمیر شیر پرکن پکیج اقدام کنیم؟

بعد از بررسی علائم خرابی شیرپرکن، زمانی‌که از خراب بودن آن مطمئن شدید، تعویض یا تعمیر آن، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است، که می‌تواند مشکل پیش آمده را برطرف کند.

  • اگر رسوبات و املاح آب در اطراف مغزی جمع شده و هیچ‌گونه خوردگی در آن و شیر پرکن اتفاق نیفتاده باشد، می‌توان جهت استفاده مجدد آن را تعمیر کرد.
  • اما اگر رسوبات باعث خورده شدن شیر پرکن یا مغزی آن شده باشند، چاره‌ای جز تعویض نخواهید داشت.
  • استفاده از رسوب گیر پکیج از بروز بسیاری از مشکلات در شیر پرکن جلوگیری می‌کند.
تعویض شیر پرکن پکیج دیواری
جهت عملکرد بهینه پکیج، تعمیر یا تعویض شیر پرکن باید به صورت دقیق و صحیح انجام شود.

مراحل تعویض شیر پرکن پکیج

  • قبل از هر کاری ابتدا پکیج را خاموش کنید.
  • جهت تخلیه کامل آب پکیج و لوله‌های آن، از بسته بودن مسیر آب سرد ورودی به پکیج اطمینان حاصل کنید.
  • شیر تخلیه پکیج را باز کنید تا آب به طور کامل خارج شود.
  • شیر پرکن را به آرامی و با ابزار مناسب باز کنید.
  • قطعه جدید را به آرامی جایگزین کنید و از محکم بودن آن، مطمئن شوید.
  • شیر تخلیه را ببندید.
  • مسیر آب سرد ورودی را که در ابتدا بسته بودید، باز کنید.
  • شیر پرکن را باز کنید، تا آب وارد مدار پکیج شود.
  • میزان فشار آب پکیج را کنترل کنید و زمانی که به یک و نیم بار رسید، شیر پرکن را ببندید.

اگر برای تعویض شیر پرکن پکیج نیاز به کمک دارید، از یک شرکت خدمات تاسیسات آنلاین بخواهید این کار را برای شما انجام دهد و به هیچ عنوان تعویض آن را به تاخیر نیندازید. زیرا عدم تعمیر یا تعویض به موقع قطعه شیر پرکن می‌تواند برای سیستم گرمایشی خانه شما مشکلات جدی‌تری ایجاد کند. اگر از یک تعمیرکار پکیج ماهر کمک بگیرید، شیر پرکن پکیج شما در کمترین زمان ممکن تعویض می‌شود.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام بعد از روشن کردن پکیج شیر پرکن را کامل نبستم بعد از چند ساعت آب نشت کرد برق آب رو قطع کردم احتمال دادن آب از کجاست پکیج مارک ایتالیا است

    1. درود بر شما
      مصطفی عزیز،
      وقتی شیر پرکن دائم باز باشد بار دستگاه به مقدار زیادی بالا می‌رود و باعث می‌شود که شیر اطمینان کار کند و این آبی که از دستگاه خارج می‌شود از شیر اطمینان است.

  2. سلام،میخواستم بدونم اشکالی داره در زمان مصرف آب گرم ،شیر پرکن پکیج باز باشه؟چون موقعی که باز میکنم فشار آب گرم خیلی زیاد میشه،ولی وقتی بسته هست آب خیلی کمه

    1. با سلام
      امیرعلی عزیز، شیر پرکن پکیج فقط برای هواگیری باید استفاده شود.

  3. سلام
    من یک پکیج فرولی دست دوم گرفتم با ای منبع چند باری فشارسنج افت میکرد که تنظیم میکردم درست کار میکرد اما از وقتی آب شهری بشه وصل کردیم فشار با اینکه شیر پرکن بسته بود رفت بالا و دیگه درست نشد دائما فشار می‌ره بالا مبدل هم بنظر نو میرسه وقتی بسته است آبسرد بازم فشار می‌ره بالا هرکاری میکنم درست نمیشه می‌تونه از شیر پرکن باشه
    البته شیر پر کن چند بار درست کارنمیرد یعنی فشار بالانمیرفت یا میخواستم بار بیار پایین تخلیه نمیکرد

  4. با سلام پكيج نو هست و يك سال نصب شده ولي الان از ان استفاده و روشن در زمستان و نصاب براي روشكن كردن ان امد و نصب يك قطعه جديد صافي با خرابي شيرپركن دچار شديدم علت چيست

  5. سلام.خسته نباشید.واحد من طبقه پنجم هست.اخیرا پمپ اب واحد سوخته و من به علا گشکلات اقتصادی نتونستم تعمیرش کنم.و از شانس بد یا پمپ پکیج نشتی داره یا منبع انبساط پکیج سوراخ شده چون دایم پکیج افت فشار میکنه و ابگرم پکیج روشن نمیشه.چند روزه که شیر پر کن پکیج رو دایم باز گذاشتم.در این حالت پکیج مشکلی براش پیش نمیاد؟؟؟؟البته ناگفته نماند که این مدت زیاد به پکیج سر زدم که مبادا فشار زیادی بهش وارد بشه،که توی این یک هفته فشار از (1.30)یک و سی بالاتر نمیره به هیچ وجه.ممن‌ن میشم پاسخ بدید

  6. سلام پکیجم چندین بار تو روز ارور e10 میده ، چندتا مطلب تو سایتا خوندم و نشتی رادیاتورها رو چک کردم ولی مشکلی نداشت ایراد از چی می تونه باشه؟

    1. باسلام
      آقا/خانم زلالوند عزیز، ممکن است مشکل پکیج شما ناشی از اختلال در شیر پرکن پکیج باشد، البته باید لوله ها و مبدل را هم چک کنید که سوراخ نباشند، صحت مدار گرمایش را نیز بررسی کنید. اگر مشکل رفع نشد، شما می‌توانید برای تعمیر پکیج درخواست خود را از طریق سایت آچارباز یا تماس با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا