×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

علت سیاه شدن زودپز + راه حل از بین بردن آنها

بررسی علل سیاه شدن زودپز

زودپز  یکی از لوازم خانگی پرمصرف است. بدنه یا داخل زودپز ممکن است در صورت استفاده مداوم یا نادرست، سیاه شود. ما در این مقاله آچارباز قصد داریم علل سیاه شدن زودپز را بررسی کرده و روش‌های برطرف کردن این مشکل ارائه می‌دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. البته اگر زودپز شما خراب شده است، می‌توانید درخواست تعمیر زودپز خود را در آچارباز ثبت کنید تا مشکل دستگاه شما به سرعت برطرف شود.

آشنایی با علت سیاه شدن زودپز به زبان ساده

تمیز بودن لوازم آشپزخانه نظیر قابلمه‌ها، دیگ‌ها و ظروف برای خانم‌های خانه‌دار همواره یک دغدغه است. زودپز یکی از لوازم آشپزخانه است که ممکن است به دلایل مختلفی سیاه شود و دیگر ظاهر مطلوبی نداشته باشد؛ علاوه بر ظاهر ممکن است طعم غذا هم در این حالت تحت تاثیر قرار گیرد.  

تعمیر زودپز در آچارباز
تعمیر زودپز برقی در دسته تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه آچارباز قرار می‌گیرد. از بین رفتن روکش، سوت نزدن زودپز و خرابی تایمر از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکاران آچارباز بسپارید.
تعمیر زودپز

بدنه بیشتر زودپز‌ها از استیل، فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود؛ اما پس از سیاه شدن بدنه یا داخل زودپز بسته به جنس دیگ باید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. چنانچه با علل سیاه شدن زودپز آشنا باشید، می‌توانید اقدامات لازم را برای جلوگیری از سیاه شدن زودپز انجام دهید تا دیگر نیازی به برق انداختن آن نداشته باشید.

بررسی اثرات سیاه شدن زودپز بر طعم غذا و ظاهر زودپز
اگر از علل سیاه شدن زودپز اطلاع داشته باشید، می‌توانید از رخ دادن آن‌ها جلوگیری کنید.

در ادامه 8 علت سیاه شدن زودپز را بیان می‌کنیم:

1- پخت غذاهای حاوی لوبیا قرمز و قارچ

برخی مواد غذایی هنگامی که پخته می‌شوند، آب را سیاه می‌کنند و باعث سیاه شدن ظرف یا قابلمه می‌شوند. لوبیا قرمز و قارچ، تخم مرغ و … جزو این دسته مواد غذایی هستند؛ اگر قصد پختن این مواد را داخل زودپز دارید باید بدانید به احتمال زیاد پس از پخت غذا، دیواره داخلی زودپز سیاه می‌شود.

پس برای اینکه از سیاه شدن آن جلوگیری کنید بهتر است یک قابلمه را به پخت این مواد غذایی اختصاص دهید.

2- حرارت وسایل گرمازا و گرمای بیش از حد

اگر زودپز را در معرض حرارت وسایل گرمازا نظیر بخاری و اجاق‌گاز قرار دهید، بدنه زودپز سیاه می‌شود. دمای بالا و گرمای بیش از حد، یکی از دلایل سیاه شدن زودپز به شمار می‌آید.

پیشنهاد مطالعه

یکی از موارد دیگر این است که در صورتی که دمای پخت غذا در زودپز زیاد و بیش از حد نرمال باشد، بدنه و داخل زودپز ممکن است بسوزد و ظاهر آن سیاه شود.

زودپز با ایمنی بالا برای پخت سریع غذا در کنار حفظ ارزش غذایی مواد خوراکی کاربرد دارد؛ اما شما نباید برای سرعت بخشیدن به روند پخت غذا، دما را خیلی زیاد کنید.

3- قرار دادن زودپز در آب سرد بعد از پخت‌وپز

بسیاری از افراد بر این باورند که اگر زودپز را بعد از کامل شدن زمان پخت، در آب سرد قرار دهند، بدنه زودپز زودتر سرد می‌شود؛ در نتیجه می‌توان درب آب را سریع‌تر باز کرد یا مواد غذایی داخل آن زودتر خنک شده و سریع‌تر می‌توان غذا را میل کرد.

این باور نادرست باعث سیاه شدن داخل زودپز می‌شود و همواره یک دلیل سیاه شدن زودپز استیل است.

4- جنس بدنه بی‌کیفیت و غیراستاندارد

نامرغوب بودن جنس بدنه زودپز یکی از مهم‌ترین علل سیاه شدن زودپز به شمار می‌آید. بنابراین جنس بدنه زودپز یکی از نکاتی است که در هنگام خرید زودپز باید به آن توجه کنید.

جنس زودپز در زیبایی ظاهری آن، سرعت پخت غذا و میزان مقاومت آن در برابر گرما و رطوبت نقش دارد. بیشتر زودپزهای با کیفیت و استاندارد از جنس آلیاژهای سنگین و ضد زنگ مانند استیل، چدن، فولاد و آلومینیوم ساخته می‌شوند تا طعم و بوی غذا در اثر دما و فشار بالا تغییر نکند و بدنه زودپز سیاه نشود.

5- پختن مواد غذایی که تغییر رنگ می‌دهند

برخی مواد غذایی پس از مدتی در اثر حرارت در زودپز تغییر رنگ می‌دهند و می‌توانند علت سیاه شدن گوشت یا حتی خود زودپز شوند. یکی از این مواد، لبو است. لبو پس از پخته شدن تغییر رنگ می‌دهد پس تا حد امکان از زودپز برای پختن لبو استفاده نکنید.

بررسی اثر تغییر رنگ مواد غذایی بر سیاه شدن داخل زودپز
تغییر رنگ مواد غذایی در زودپز یکی از علل سیاه شدن زودپز است.

6- خراب بودن سوپاپ یا لاستیک دور درب زودپز

اگر لاستیک دور درب زودپز خراب یا فرسوده شده باشد، این موضوع باعث می‌شود که اطراف درب زودپز به خوبی پوشش داده نشود و بخار زیادی از اطراف آن به بیرون نشت کند. افزایش خروج بخار آب باعث کاهش آب داخل زودپز می‌شود و بدنه زودپز و داخل آن می‌سوزد و سیاه می‌شود؛ بنابراین خرابی لاستیک دور درب زودپز می‌تواند علت سیاه شدن زودپز شما باشد.

7- کم بودن آب داخل زودپز

 اگر از زودپز برای پخت مواد غذایی استفاده می‌کنید، سعی کنید که آب به مقدار کافی داخل آن بریزید؛ زیرا مقداری از آب به هنگام پخت‌وپز تبخیر می‌شود. چنانچه همه آب موجود در غذا تبخیر شود، مواد غذایی و دیواره‌ها می‌سوزد یا مواد غذایی با دیواره و کف دستگاه می‌چسبد.

8- تفت دادن مواد غذایی در زودپز

  • تفت دادن مواد غذایی در زودپز توصیه نمی‌شود؛ زیرا این کار باعث تولید مقداری بخار در زودپز خواهد شد و باعث سیاه شدن زودپز استیل شما می‌شود.

مهم‌ترین دلیل سیاه شدن زودپز استیل

زودپز استیل ممکن است به دلایل مختلفی سیاه شود. از جمله این دلایل باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- استفاده از حرارت زیاد برای پخت مواد غذایی داخل زودپز

حرارت زیاد مهم‌ترین علت سیاه شدن داخل زودپز استیل است. با توجه به اینکه زودپزهای استیل بیشتر روی گاز قرار داده می‌شوند با شعله زیاد بدنه‌ی آنها ابتدا قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شود.

اگر زودپز شما سیاه شود، طعم غذا در آن دلچسب نمی‌شود. پس اگر می‌خواهید زودپز استیل شما سیاه نشود یا تمیز و براق بماند، از شعله کم با دما پایین برای پخت‌وپز استفاده کنید.

نامرغوب بودن جنس بدنه زودپز یکی از مهم‌ترین علل سیاه شدن زودپز به شمار می‌رود.

2- شست‌وشو زودپز استیل در ماشین ظرف‌شویی

شست‌وشوی زودپز استیل در ماشین ظرفشویی از دیگر دلایل سیاه شدن زودپز استیل به شمار می‌رود. ماشین ظرفشویی از آب با درجه حرارت بالا و مواد شوینده قوی برای شست‌وشوی ظروف استفاده می‌کند. این موارد در برخی اوقات ممکن است باعث تغییر رنگ، لکه انداختن روی آن‌ها و سیاه شدن زودپز استیل ‌شود.

برای پیشگیری از سیاه شدن، زودپز استیل خود را با شوینده معمولی به ‌صورت دستی شست‌وشو دهید. ماشین ظرفشویی برای شستن قابلمه و زودپز استیل مناسب نیست.

بررسی دلایل سیاه شدن زودپز استیل به زبان ساده
حرارت زیاد و شعله مستقیم مهم ترین علت سیاه شدن زودپز استیل است.

روش‌های رفع سیاهی زودپز استیل

اگر زودپز استیل شما سیاه شده است، نگران نباشید. روش‌هایی برای رفع سیاه شدن زودپز استیل وجود دارد:

1- شستشو زودپز استیل با مایع ظرفشویی و آب ولرم

  • زودپز استیل را با مایع ظرفشویی معمولی و آب ولرم بشویید.
  • به‌هیچ‌ وجه از آب خیلی گرم، پاک‌کننده قوی و سیم و اسکاچ زبر و خشن استفاده نکنید.
  • زودپز استیل را پس از شستشو بهتر است با دستمال نرم یا حوله تمیز خشک کنید.

2- ترکیب جوش شیرین و نمک

  • سطح زودپز استیل را با مقداری آب مرطوب کنید و سپس نمک و جوش شیرین روی سطوح زودپز بپاشید.
  • سرکه هم در کنار ترکیب نمک و جوش شیرین برای رفع سیاهی زودپز استیل کاربرد دارد.
  • پس از گذشت زمان ده تا 15 دقیقه زودپز سیاه را بشویید و آبکشی کنید.

3- روغن زیتون برای رفع سیاه شدن زودپز استیل

  • روغن زیتون برای براق کردن و رفع سیاهی زودپز استیل کاربرد دارد.
  • چند قطره روغن زیتون را روی یک دستمال خشک و تمیز بریزید و سپس آن را روی کلیه سطوح زودپز استیل بکشید.
  • زودپز استیل پس از چند دقیقه ظاهری شفاف و براق پیدا خواهد کرد.
معرفی راه‌حل‌هایی برای از بین بردن سیاهی زودپز
براق‌کننده معمولی و خانگی، اسکاج نرم و صابون به همراه آبکشی برای از بین بردن سیاهی زودپز توصیه می‌شود.

4- خیساندن زودپز در آب

  • اگر داخل زودپز سیاه شده یا سوخته است، بهتر است مقداری آب را در داخل زودپز بریزید تا آن قسمت از زودپز خیس بخورد.
  • بعد از گذشت چند ساعت، با آب و یک مایع شوینده، ان را شستشو دهید.

5- رفع سیاهی زودپز با آب گرم و صابون

  • شما می‌توانید با استفاده از اسکاچ و صابون به راحتی باقیمانده مواد غذایی را به کف زودپز یا دیواره آن چسبیده‌اند، جدا و کف زودپز و بدنه آن را تمیز و سپس زودپز را با آب گرم آبکشی کنید. به هیچ‌وجه کف زودپز را سیم نکشید و از اسکاج زبر استفاده نکنید. انواع اسکاچ و پارچه‌های نرم برای تمیز کردن زودپز مناسب هستند.

6- استفاده از براق‌کننده معمولی و خانگی

سرکه یک براق‌کننده خانگی با کارایی بالاست. اگر داخل زودپز شما سیاه شده است، مقداری آب و چند قاشق سرکه داخل زودپز بریزید و پس از گذشت 30 تا 6 دقیقه آن را با آب سرد بشویید. از براق‌کننده‌های قوی برای از بین بردن سیاهی زودپز استفاده نکنید زیرا بدنه زودپز ممکن است که خراب بشود.

پرهیز از استفاده از براق‌کننده‌های قوی برای قابلمه و زودپز استیل
زودپز استیل را با براق‌کننده معمولی یا خانگی نظیر جوش ‌شیرین، سرکه و آب تمیز و براق کنید.

در این مقاله آچارباز سعی کردیم علل سیاه شدن زودپز و راه‌حل‌های از بین بردن آن آموزش دهیم. در صورتی که موارد ذکر شده را رعایت کنید، زودپز شما برای مدت زمان طولانی، تمیز و براق کار خواهد بود و سیاه نمی‌شود.

اگر برای تعمیر یا رفع خرابی زودپز برقی خود نیاز به کمک دارید، می‌توانید درخواست خود را به رایگان در این صفحه یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید. کافیست روی کلمه تعمیر زودپز کلیک و اطلاعات خود را ثبت کنید. کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را برای تعمیر دستگاه شما انجام می‌دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا