×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تبلت و موبایل

روش هایی برای شارژ سریع موبایل های اندرویدی و آیفون

روش هایی برای شارژ شدن سریع موبایل های اندرویدی و آیفون

گوشی‌های هوشمند با تمام دریچه‌هایی که به سوی دنیای تکنولوژی و برنامه‌های کاربردی باز می‌کنند، برای ادامه حیاطشان به انرژی موجود در باتری خود نیاز دارند. در همین راستا کیفیت باتری‌های موبایل، زمان و نحوه شارژشان اهمیت پیدا می‌کند. از آنجایی که اغلب توصیه می‌شود برای افزایش عمر باتری گوشی خود، از استفاده آن در زمان شارژ بپرهیزید و از سوی دیگر کاربردی بودن این گجت، منجر به اضافه شدن قابلیت فست شارژ به گوشی‌های جدید شد. در این مقاله از آچارباز تصمیم به معرفی قابلیت فست شارژ در گوشی‌های موبایل داشته و روش‌هایی برای شارژ شدن سریع موبایل‌های اندرویدی و آیفون را به شما آموزش می‌دهیم. در انتها نیز پاسخ برخی از سوالات خود در رابطه با شارژ گوشی را خواهید یافت.

فست شارژ چیست؟

فست شارژ (Fast Charging) قابلیت جدیدی در گوشی‌های هوشمند است که به کمک آن می‌توانید گوشی هوشمند اندروید یا آیفون خود را در زمان کوتاه‌تری شارژ کنید. باتری‌های گوشی‌ها اغلب از نوع لیتیوم یونی ساخته می‌شوند. برای شارژ این نوع باتری باید ولتاژ و جریان برق، در زمان خاصی به باتری اعمال شود. درصورتی که ولتاژ یا زمان بیش از حد استاندارد باشد، ممکن است گوشی داغ و حتی منفجر شود! اما همانطور که می‌دانید هرچه ولتاژ بیشتری به باتری اعمال شود، گوشی سریعتر شارژ خواهد شد. در هنگام فست شارژ نیز همین مورد اجرا می‌شود. اما کمپانی‌های سازنده با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، کابل و چیپست‌هایی خاص روی باتری، از داغ شدن آن، جلوگیری می‌کنند.

فست شارژ چیست؟
قابلیت فست شارژ در گوشی‌های هوشمند دارای استانداردهایی از جمله استاندارد USB Power Delivery در گوشی‌های آیفون و Qualcomm Quick Charge در گوشی‌های سامسونگ است.

چگونه بفهمیم گوشی فست شارژ است؟

برای اطلاع از این مورد که آیا گوشی شما از قابلیت فست شارژ بهره می‌برد یا نه؟ می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • به آداپتور شارژ خود نگاهی بیاندازید. در آداپتور گوشی‌های فست شارژ، اغلب عبارت Fast Charge همراه با آیکن رعد و برق وجود دارد.
  • نوشته‌های روی جعبه گوشی‌ هوشمند خود را برای یافتن عبارت Quick Charge و یا Fast Charge بررسی کنید.
  • هنگام اتصال گوشی به شارژ نگاه کنید که چه عبارتی روی صفحه نمایش داده می‌شود؟ در گوشی‌های با این قابلیت در هنگام شارژ، عبارت Fast Charge و یا دو علامت شارژ، ظاهر می‌شود.
  • در گوشی‌های آیفون پس از اتصال به شارژ، گوشی دوبار به صدا در می‌آید.
  • قسمت تنظیمات باتری را بررسی کنید.

آیا فست شارژ برای گوشی مضر است؟

در پاسخ به سوال «آیا فست شارژ برای گوشی مضر است؟» باید بگوییم همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، قابلیت فست شارژ در گوشی‌های هوشمند به کمک چیپست‌هایی کنترل می‌شود. در نتیجه این چیپست از بروز هر گونه مشکلی در گوشی‌های دارای قابلیت Fast Charge، جلوگیری خواهد کرد.

ضرر فست شارژ برای گوشی
رسیدن ولتاژ بالا به باتری گوشی‌های معمولی باعث کاهش عمر آن خواهد شد

استفاده از فست شارژ برای گوشی معمولی

در رابطه با استفاده از فست شارژ برای گوشی معمولی باید به این نکته اشاره کنیم که با صرف داشتن یک کابل و آداپتور فست شارژ، نمی‌توانید گوشی معمولی خود را فست شارژ کنید. از سویی دیگر لازم است برای جلوگیری از بروز آسیب در گوشی‌های موبایل، از شارژر اصلی خود استفاده کنید. شارژرهای فست شارژ، روی گوشی‌های هوشمند بدون این قابلیت، به دلیل اعمال ولتاژ بالاتر تاثیر منفی گذاشته و برای گوشی مضر است.

چگونه گوشی را فست شارژ کنیم؟

برای فعال کردن قابلیت فست شارژ در گوشی‌های هوشمند آیفونی و یا اندرویدی:

  • به قسمت تنظیمات رفته و پس از انتخاب گزینه تنظیمات باتری، در پنجره باز شده گزینه Fast Cable Charging را در حالت روشن قرار دهید.
  • در صورتی که تمایل به استفاده از این قابلیت را به هر دلیلی نداشتید نیز می‌توانید از همین مسیر Fast Charge را غیرفعال کنید.
فعال کردن قابلیت فست شارژ در گوشی‌های هوشمند آیفونی و یا اندرویدی
قابلیت فست شارژ در اغلب گوشی‌های پرچمدار وجود دارد.

چگونه سرعت شارژ گوشی را بالا ببریم؟؛ ترفندهایی برای شارژ سریع گوشی و تبلت

اگر گوشی شما از قابلیت فست شارژ پشتیبانی کند که در کمتر از یک ساعت گوشی شما فول شارژ خواهد شد. اما اگر گوشی شما فست شارژ نیست نگران نباشید، با ترفندهایی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم، می‌توانید سرعت شارژ گوشی و تبلت خود را افزایش داده و در زمان کمتری گوشی خود را شارژ کنید:

  • هنگام شارژ در صورت امکان گوشی را خاموش کنید.
  • در صورتی که امکان خاموش کردن گوشی را ندارید آن را در حالت پرواز قرار دهید.
  • گزینه صرفه جویی در مصرف انرژی (power saving mode) را فعال کنید.
  • تمامی برنامه‌های در حال اجرا روی گوشی را به صورت کامل ببندید.
  • وای فای و بلوتوث گوشی را خاموش کنید.
  • نور صفحه نمایش را در کمترین میزان قرار دهید.
  • از اپلیکیشن‌هایی که عملکرد پردازنده را کاهش می‌دهند، استفاده کنید.
  • ار آداپتور با میزان ولتاژ بالاتر استفاده کنید، البته توجه کنید که گوشی اور شارژ نشود.

نکته: استفاده از این نوع آداپتور اغلب توصیه نمی‌شود و ممکن است در دراز مدت تاثیر منفی روی باتری بگذارد.

پیشنهاد مطالعه

مدت زمان شارژ شدن گوشی

مدت زمان شارژ شدن گوشی در گوشی‌های مختلف با توجه به ظرفیت باتری، امکانات گوشی، برنامه‌های در حال اجرا، نحوه شارژ و … متفاوت است. اما به طور میانگین اغلب گوشی‌های فست شارژ در بازه زمانی یک تا یک ساعت و نیم شارژ می‌شوند و گوشی‌های معمولی سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارند.

مدت زمان شارژ شدن گوشی
بهتر است برای افزایش سرعت شارژ، گوشی در هنگام شارژ، خاموش باشد.

به این نکته نیز توجه کنید که تعداد دفعات شارژ گوشی در باتری تاثیر منفی ندارد. اما اگر گوشی را فول شارژ کنید و از سویی دیگر تا هنگام اتمام شارژ آن از گوشی استفاده کنید، عمر باتری را کاهش می‌دهید. پیشنهاد می‌شود گوشی را در هنگامی که 20 درصد از شارژ آن باقی‌ست به شارژ زده و در 80 درصد از شارژ بکشید.

علت کار نکردن فست شارژ گوشی موبایل اندروید و یا آیفون چیست؟

علت کار نکردن فست شارژ گوشی‌های موبایل اندروید و یا آیفون، می‌تواند موارد زیر باشد:

  • عدم وجود قابلیت فست شارژ: ابتدا بررسی کنید که گوشی و یا تبلت آیفونی یا اندرویدی شما، از قابلیت فست شارژ برخوردار است یا خیر؟
  • غیر فعال بودن قابلیت فست شارژ (Fast Charge): از قسمت تنظیمات گوشی، فعال بودن گزینه فست شارژ را بررسی کنید.
  • اختلال در کابل شارژ و آداپتور: مطمئن شوید که آداپتور و کابل سالم بوده و در اتصالات آنها مشکلی وود نداشته باشد.
  • نصب برنامه‌های مخرب: برخی از برنامه‌ها در اجرای برنامه‌های گوشی اختلال ایجاد می‌کنند. برای بررسی این مورد گوشی را در حالت Safe mode راه اندازی کنید و سپس به شارژ بزنید، اگر مشکل برطرف شد، برنامه مخرب را یافته و پاک کنید.
کار نکردن فست شارژ گوشی موبایل اندروید و یا آیفون
برای جلوگیری از بروز اختلال در عملکرد گوشی، برنامه‌های گوشی را بهتر است از منابع معتبر دانلود و نصب کنید

چکار کنیم باتری گوشی زود تمام نشود؟

در صورتی که به پریز برق و یا کابل شارژ دسترسی نداشته باشید، اخطار کم بودن شارژ گوشی آن هم هنگامی که به آن احتیاج دارید، می‌تواند به یک کابوس برای شما تبدیل شود. اما چکار کنیم که باتری گوشی زود تمام نشود؟ با بررسی موارد زیر می‌توانید از خالی شدن شارژ گوشی خود جلوگیری کنید:

  • حذف برنامه‌های غیر کاربردی
  • حذف ویجت‌ها از هوم اسکرین
  • کم کردن نور صفحه گوشی
  • خاموش کردن قابلیت‌های بلوتوث، GPS، وای فای و…
  • غیر فعال کردن زنگ و ویبره گوشی
  • فعال کردن گزینه Power Saving Mode گوشی
  • عدم استفاده از مرورگر کروم در گوشی
  • غیر فعال کردن بک گراند و یا والپیپرهای زنده (Live Wallpapers)

نکته: اعلب با آپدیت سیستم عامل گوشی بسیاری از مشکلات باتری رفع می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «آموزش ارتقا سیستم عامل اندروید» را مطالعه و سیستم عامل گوشی خود را آپدیت کنید.

تعمیرات موبایل در آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
تعمیرات موبایل

چراگوشی دیر شارژ می‌شود؟؛ راهکار رفع مشکل کند شارژ شدن گوشی

اگر گوشی شما برای شارژ شدن زمان زیادی نیاز دارد و یا به عبارتی گوشی دیر شارژ می‌شود. لازم است مواردی که در ادامه مطرح می‌شود را بررسی کنید. مشکل کند شارژ شدن گوشی را در صورتی که مربوط به سخت افزار آن نباشد را با راهکارهای زیر به سرعت می‌توان حل کرد:

  • کابل شارژ را بررسی کنید: خرابی کابل و وجود قطعی در آن باعث اختلال در روند شارژ شده و می‌تواند به علت نوسانی انرژی که در گوشی ایجاد می‌کند، پس از مدتی باعث بروز سایر اختلالات در گوشی موبایل شود.
  • آیا قابلیت فست شارژ فعال است؟: فعال بودن این گزینه را از قسمت تنظیمات باتری گوشی، چک کنید.
  • کابل شارژ را به کجا متصل کرده‌اید؟: برای شارژ گوشی بهتر است از پاوربانک و یا پریز برق استفاده کنید، شارژ گوشی با کامپیوتر و لپ تاپ و یا منبع برق ضعیف، اغلب زمان زیادی را از شما می‎گیرد.
  • بررسی صحت باتری: باتری‌های تلفن همراه پس از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند، برای رفع این مشکل، می‌توانید باتری را کالیبره و یا تعویض کنید.
چراگوشی دیر شارژ می‌شود
اختلال در پورت باعث کند شدن شارژ گوشی خواهد شد.
  • چه برنامه‌هایی در گوشی در حال اجرا هستند؟: همانطور که در قسمت ترفندهای شارژ سریع گوشی نیز به آن اشاره کردیم، یکی از دلایل طولانی شدن زمان شارژ گوشی، اجرای برنامه‌های متعدد روی گوشی و درگیر شدن پردازنده آن است.
  • آیا پورت USB سالم است؟: ورود گرد و غبار، خرابی و یا زنگ زدن پورت USB در روند شارژ تاثیر خود را نشان داده و زمان شارژ را طولانی و یا از شارژ شدن گوشی جلوگیری می‌کند. برای رفع این مشکل لازم است با یک تکنسنین تعمیر موبایل در محل تماس بگیرید.

در صورتی که باتری گوشی شما دچار اختلال شده باشد، توصیه می‌کنیم همیشه همراه خود یک پاوربانک داشته باشید. برای آشنایی بیشتر و خرید پاوربانک می‌توانید مقاله «پاور بانک چیست و در هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه داشت؟» را مطالعه کنید.

برنامه شارژ سریع گوشی؛ دانلود برنامه  nitrocharger

برای شارژ سریع باتری برنامه‌های نیز در اپ استورها ارائه شده است که در روند شارژ، می‌توانند موثر عمل کرده و باعث شوند که گوشی سریعتر شارژ شود. یکی از این برنامه‌های شارژ سریع گوشی، برنامه نیترو شارژ (nitrocharger) نام دارد. برنامه نیترو شارژ پس از بستن برنامه‌های در حال اجرا روی گوشی، باعث افزایش سرعت شارژ شده و پس از شارژ شدن گوشی، با یک آلارم شما را مطلع می‌کند. برای دانلود این برنامه می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کنید:

نیترو شارژ (شارژ سریع باطری)

دانلود برنامه  nitrocharger
برنامه نیترشارژ را می‌توانید از کافه بازار دانلود کنید.

چگونه گوشی را بدون کابل شارژ کنیم؟

برای شارژ گوشی بدون کابل شارژ، در صورتی که باتری گوشی را می‌توانید خارج کنید، از روش‌های استفاده از باتری قلمی و یا مالیش باتری استفاده کنید. اما از آنجایی که امروزه گوشی‌ها به صورت پرسی تولید می‌شوند و امکان خارج کردن باتری وجود ندارد:

  • گوشی را خاموش و آن را با مالش کمی گرم کنید. با این ترفند می‌توانید در حد یک تماس گوشی خود را شارژ کنید.
  • البته می‌توانید از پاوربانک‌های مغناطیسی نیز استفاده کنید. اگر گوشی شما از شارژ وایرلس پشتیبانی کند، به کمک یک پاوربانک مغناطیس با قابلیت شارژ وایرلس، می‌توانید به سرعت گوشی خود را شارژ کنید.
شارژ گوشی بدون کابل شارژ
قبل از خرید پاوربانک‌های با قابلیت شارژ وایرلس، مطمئن شوید که گوشی شما این قابلیت را دارد یا خیر؟

روش شارژ گوشی با گوشی دیگر؟

شاید شما نیز تجربه باتری به باتری کردن، باتری خودر هنگامی که باتری ماشین به مشکل خورده باشد را داشته باشید. روش شارژ گوشی با گوشی دیگر نیز به همین ترتیب است. در این روش نیز از شارژ باتری گوشی دیگر خود برای شارژ گوشی می‌توانید استفاده کنید. برای اینکار کافی است:

  • یک کابل OTG را به گوشی که می‌خواهید از آن شارژ بگیرید متصل کنید.
  • کابل شارز معمولی خود را به پورت دیگر کابل OTG و سر دگیر را به گوشی خود وصل کنید.
  • در این مرحله در صورتی که تنظیمات OTG در گوشی که به عنوان منبع شارژ استفاده می‌شود، فعال باشد، گوشی شما شروع به شارژ شدن می‌کند.
تعمیر موبایل در محل با آچارباز
در صورتی که گوشی موبایل شما، دچار هرگونه مشکل نرم افزاری و سخت افزاری شد، با کارشناسان آچارباز در ارتباط باشید و در محل مشکل موبایل را حل کنید. جهت ثبت درخواست کلیک کنید:
درخواست تعمیر موبایل
5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. کلا ایفون خیلی سریع شارژش میپره به نظر من…حتی اگه خیلی ازش استفاده ای نکنی

    1. با سلام
      فرشته ی عزیز، ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک می گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا