×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نظافت منزل و ساختمان

پاک کردن لکه وایتکس در یک چشم بر هم زدن!

 

پاک کردن لکه وایتکس

ایجاد لکه وایتکس بر روی لباس‌ها و ملحفه‌ها یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند در حین نظافت منزل اتفاق بیافتد و خستگی کار شما را چند برابر کند! اگرچه وایتکس یکی از پرکاربردترین مواد شیمایی مخصوص نظافت در خانه‌ها است، اما احتمال لکه کردن پارچه‌های رنگی نیز در حین استفاده از آن وجود دارد. همچنین ممکن است افرادی که خدمات نظافت منزل را انجام می‌دهند، در حین کار متوجه شوند که لباس آنها با وایتکس برخورد پیدا کرده و لک شده است. در این مقاله نحوه ترمیم لکه وایتکس را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

وایتکس چطور پارچه را لک می‌کند؟

پیش از اینکه بخواهیم به روش‌های پاک کردن لکه وایتکس بپردازیم، بد نیست با چگونگی عملکرد این ماده شیمیایی آشنا شویم. وایتکس یک مایع سفید کننده است که به منظور گندزدایی نیز از آن استفاده می‌شود. حتی از وایتکس در بعضی صنایع به عنوان یک نوع رنگ‌زدا استفاده می‌شود زیرا می‌تواند پارچه و خمیر کاغذ را سفید کند. این مایع درصدی از سدیم هیپوکلریت محلول در آب را دارد و خاصیت ضدعفونی کنندگی‌اش را به دلیل تولید کلر آزاد دارا است. البته این محلول در صورتی که به مدت طولانی در معرض نور و حرارت زیاد قرار گیرد خاصیتش را از دست می‌دهد.

پاک کردن لکه وایتکس از فرش
وایتکس به عنوان محلولی که دارای هیپوکلریت سدیم است خاصیت اکسیدکنندگی دارد، یعنی می‌تواند پیوندهای شیمیایی را اکسید کند و پیوندهای شیمایی موجود در رنگ لباس را تجزیه کند. به همین خاطر است که اگر چند قطره از این محلول بر روی لباس، فرش و یا پارچه مبل ریخته شود فوراً شاهد از بین رفتن رنگ آنها خواهید بود. البته سفیدکننده‌های غیرکلری نیز وجود دارد که ماده اکسیدکننده ضعیف‌تری دارد و قادر است پیوندهای شیمیایی لکه‌های معینی را بشکافد و به رنگ سایر بخش‌های پارچه آسیب نزند.

خدمات نظافت منزل با آچارباز
ارائه سرویس‌های با کیفیت نظافت اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تمیز کردن شیشه‌ها و مرتب کردن فضای کابینت‌ها و کمدها و نظافت و تمیز کردن کف و دیوارهای خانه و هر آنچه که شما در نظافت منزلتان نیاز داشته باشید. آچارباز برای سرویس‌دهی خدمات منزل آماده است.
درخواست نظافت منزل

 

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

این روزها که به عید نوروز نزدیک می‌شویم و خانه تکانی کردن دوباره جایش را در برنامه هفتگی همه‌مان باز کرده است سوالات زیادی درباره نظافت و چالش‌های آن به ذهنمان خطور می‌کند. مرتب کردن اتاق خواب دخترانه، مرتب کردن اتاق خواب پسرانه، شستن مبل‌ها و شستن فرش‌ها تنها بخشی از دغدغه‌های این روزهای همه ما است. اما اگر در حین انجام کار متوجه شویم که فرش یا مبل در اثر برخورد وایتکس لک شده است احساس می‌کنیم تمام زحماتمان به هدر رفته. اینجا است که آشنایی با روش‌های از بین بردن لکه وایتکس روی فرش و سایر لوازم اهمیت پیدا می‌کند.

از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

واقعیت امر این است که پس از آغشته شدن الیاف پارچه به وایتکس، نمی‌توانیم به طور کامل رنگ لباس را برگردانیم. متاسفانه پاک کردن لکه وایتکس، مساله‌ای نیست که به راحتی امکان‌پذیر باشد!زیرا این لکه درواقع در اثر از بین رفتن رنگ اصلی پارچه ایجاد شده است. ترمیم لکه وایتکس تنها در صورتی امکان‌پذیر است که رنگ اصلی پارچه را برگردانید. با این وجود، باید به محض ایجاد لکه وایتکس بر روی لباس یا هر پارچه دیگر، فوراً اثر سفیدکنندگی آن را تضعیف کنید تا الیاف پارچه بیشتر آسیب نبیند و از سوراخ شدن آن جلوگیری شود.
برای این کار لازم است بلافاصله پس از برخورد وایتکس با پارچه، آن را زیر آب سرد بگیرید تا وایتکس بر روی الیاف آن نماند. پس از آن با استفاده از جوش شیرین مخلوط شده در آب، خمیری درست کنید که بتوان آن را به منظور از پاک کردن لک وایتکس بر روی محلی که رنگ آن پریده است مالید. این خمیر می‌تواند اثر وایتکس را تا حدودی خنثی کند.

استفاده از الکل ایزوپروپیل برای ترمیم لکه وایتکس

برای از بین بردن لکه وایتکس روی لباس مشکی و هر پارچه تیره رنگی می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. البته این روش برای لکه‌های ریز و کوچک موثر است. کافی است این الکل را روی پنبه بریزید و سپس روی لکه وایتکس و اطرافش بمالید. برای این کار باید الکل از از اطراف به سمت مرکز لکه مالیده شود. با این کار رنگ اصلی پارچه به سمت محلی که رنگ آن از بین رفته است می‌رود و لکه وایتکس را ترمیم می‌کند. این روش برای از بین بردن لکه وایتکس روی مبل هم کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه

از بین بردن لکه وایتکس

از بین بردن زردی وایتکس روی لباس کار آسانی نیست و بهتر است در انجام کاری که توضیح دادیم صبور باشید. اگر این لکه زرد مقاوم بود و همچنان باقی مانده بود، یک پارچه نرم را با پراکسید هیدروژن مرطوب کرده و آن را روی لکه بمالید. پراکسید در واقع یک سفید کننده خفیف عمل است و می‌تواند لکه‌های زرد را به رنگ سفید برگرداند. پس از آن لباس را دوباره با آب و پارچه تمیز بشویید و اجازه دهید خشک شود.

استفاده از رنگرزی برای رنگ‌های روشن

اگر لکه‌ای که در اثر برخورد بر روی پارچه ایجاد شده است بزرگ باشد و زمینه پارچه نیز روشن باشد، رنگرزی روش بهتری برای از بین بردن لکه وایتکس خواهد بود. به این منظور می‌توانید از یک متخصص رنگرزی بخواهید تا لکه را برطرف کند و یا حتی خودتان می‌توانید رنگ رنگرزی که همرنگ لباس‌تان باشد را تهیه کنید و خودتان این کار را انجام دهید. البته رنگرزی برای پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند روش مناسبی نیست.

پیشنهاد مطالعه

یک راه ساده برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

با استفاده از یک حوله کاغذی یا دستمال تمیز مرطوب، به‌آرامی روی قسمت لک شده ضربه بزنید. دقت کنید که قسمت لک شده را نمالید. این کار لکه را بدتر می‌کند. سری به جعبه مدادرنگی‌هایتان بزنید و یک مداد رنگی همرنگ با فرش را پیدا کنید.

 

از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

کم‌کم الیاف فرش در آن قسمت را رنگ کنید. در کمال تعجب می‌بینید که فرش رنگ را جذب می‌کند. سپس به آرامی و با استفاده از یک حوله مرطوب، رنگ را با فرش یکدست کنید.

چند نکته درباره استفاده از وایتکس

بهتر است پیش از کار با وایتکس و مواد سفیدکننده، این چند نکته ساده را رعایت کنید تا از لک شدن لباس و سایر لوازم خانه پیشگیری کنید.

  • برای شستشوی لباس‌های رنگی هرگز نباید از وایتکس استفاده شود. سفیدکننده‌های آب اکسیژنه که فاقد خاصیت رنگبری هستند، می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای شستشوی لباس‌ها و پارچه‌های رنگی باشند.
  • هنگام استفاده از وایتکس لباسی بپوشید که بر روی برچسب آن گزینه Bleach safe بودن ذکر شده باشد. این به معنی مقاوم بودن لباس شما در برابر مواد سفیدکننده است.
  • رقیق کردن وایتکس با آب می‌تواند احتمال بروز چنین اتفاقی را به حداقل برساند.
  • هرگز لباس و سایر لوازم پارچه‌ای خود را در معرض برخورد مستقیم وایتکس قرار ندهید.
  • اگر هنگام نظافت منزل با وایتکس از الکل استفاده می‌کنید و لباس Bleach safe ندارید، پیشنهاد می‌کنیم در حین کار لباس‌هایی را به تن داشته باشید که کهنه هستند و لکه شدن آنها برایتان اهمیتی ندارد.

به طور کلی وایتکس یکی از پرکاربردترین محلول‌های شیمایی مورد استفاده در نظافت است که تقریباً در خانه همه ما پیدا می‌شود. اگرچه نمی‌توان استفاده از این محلول را به طور کامل کنار گذاشت اما می‌توان با رعایت نکات بالا احتمال لکه شدن لوازم پارچه‌ای توسط وایتکس را به حداقل رساند و در صورتی که چنین خطایی پیش آمد می‌توانید با راهکارهایی که گفتیم تا حدودی در پاک کردن لک وایتکس موفق باشید.

3.4/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من لباس شیری رنگ ابریشم انداختم تو وایتش لکه‌ای زرد گرفته چیکار کنم

  2. فرش من ابریشمی روی رنگ طلایی فرشم وایتکس زدم و رنگش صورتی شده چیکار کنم لطفا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا