×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

تمام نکات در مورد تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

اگر شما قصد دارید آبگرمکن کپسولی خود را به گاز شهری وصل کنید باید یکسری نکات ضروری را رعایت کنید. در ادامه شما می‌توانید راجع به چگونگی تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری و تعمیر آبگرمکن دیواری گازی خود اطلاعات مفید و سودمندی را کسب کنید. با ما همراه باشید.

انواع گاز مصرفی وسایل گازسوز

همانطور که از نام این وسایل پیداست، عملکردشان وابسته به گاز است. این گاز خود به دو شکل طبیعی و مایع در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. البته با رعایت نکات مربوط به تغییر نوع سوخت آبگرمکن‌ها، شما می‌توانید با سهولت و اطمینان خاطر به تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری اقدام کنید. اکنون با این دو نوع گاز بیشتر آشنا شوید.

گاز طبیعی

منظور از این گاز همان گازی است که در لوله‌های گاز ساختما‌ن‌های امروزی جریان دارد و افراد به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنند. منشا اصلی گاز طبیعی همان گازهای هیدرو کربن و غیر هیدروکربن هستند که در لایه‌های زیر زمینی قرار دارند.

صنعتگران حوزه‌ی نفت و گاز پس از حفر چاه‌های عمیق آنها را از قعر زمین استخراج می‌کنند. بعد از آنکه عملیات جداسازی و تصفیه روی آن انجام شد، آن را به درون لوله‌های مخصوص گاز پمپاژ می‌کنند. این گاز به صورت تصفیه شده حاوی 86% گاز متان و 10% گاز اتان است و 4% باقی مانده آن را گازهای دیگر تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است هر چقدر درصد گاز متان بیشتر باشد، قابلیت اشتعال این نوع گاز کمتر می‌شود.

گاز مایع

این گاز همان گاز درون کپسول‌هاست که از دو گاز پروپان و بوتان تشکیل شده، معمولا این گاز را با فشار زیادی به داخل کپسول هدایت می‌کنند. این گاز در ابتدا به صورت گاز غیر قابل رویت است که در اثر فشرده شدن در کپسول نیمی از آن به حالت مایع در می‌آید. شاید چنین سوالی برایتان پیش بیاید که در هنگام باز شدن شیر کپسول، گاز خروجی از کپسول دیده نمی‌شود. در واقع گاز مایع هنگامی که از کپسول و حالت فشرده‌ی خود خارج ‌شود دوباره به همان حالت اول خود یعنی گاز درمی‌آید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

تفاوت وسایل گاز سوز طبیعی و مایع

در اصل کاربرد گاز مایع و طبیعی هر دو یکی است. تنها و اصلی‌ترین کاربرد این دو گاز قابل اشتعال شدن آنهاست. وسایلی که با این دو نوع گازها کار می‌کنند، تنها در یک قطعه ریز ولی کاربردی با هم متفاوت‌اند. اکثر نکات در مورد تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری مربوط به این قطعه‌ی کاربردیست. در واقع نازل یا اوریفیس آخرین قطعه‌ایست که گاز در آن هدایت می‌شود تا به مشعل برسد. وجود این قطعه باعث می‌شود متناسب با نوع سوخت، شعله‌ی مناسبی برای آبگرمکن ایجاد شود.

اوریفیس چیست؟

پیشنهاد مطالعه

آخرین قطعه‌ای که وظیفه دارد گاز را به درون مشعل هدایت کند اوریفیس (نازل) و یا همان ژیگلور است که جنسی از برنج دارد. روی سطح برنجی اوریفیس یک روزنه‌ی ریز قرار دارد. این روزنه مطابق با نوع وسیله قطر استانداردی دارد و گاز با رد شدن از این روزنه به درون شیپوره (جایی که گاز با اکسیژن مخلوط می‌شود) وارد می‌‌شود. و پس از آن، اگر شمعک روشن بود مشعل شعله‌ور می‌شود. لازم به توضیح است که قطر روزنه‌ی نازل، بسته به نوع گاز مصرفی وسیله و چگالی گاز درون لوله‌ها با هم متفاوت‌اند.

اوریفیس چیست؟
اوریفیس قطعه‌ایست که گاز را به داخل مشعل هدایت می‌کند.

گاز طبیعی نسبت به گاز مایع فشار کمتری دارد به همین دلیل قطر روزنه‌ی نازل در وسایلی که به گاز طبیعی وصل می‌شوند باید بیشتر باشد. اگر یک وسیله گازسوز دارید که قبلا به گاز مایع (کپسول گاز) وصل بوده و اکنون شما می‌خواهید آن را به گاز شهری وصل کنید مسلم است که میزان شعله ایجاد شده خیلی کم است.

چرا که گازمایع در مقایسه با گاز شهری فشار بیشتری دارد و نازل متناسب با آن، قطر کمی دارد. از این رو هنگامی که گاز شهری از آن نازل رد شود شعله‌ی بسیار کمی ایجاد خواهد شد. پس برای تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری یا باید سوراخ نازل را بازتر کنید و یا نازل را با نازل متناسب با گاز شهری تعویض کنید. لازم به ذکر است که روزنه‌ی نازل متناسب با گاز شهری باید حدود 1.7 تا 2 برابر نازل گاز مایع باشد، تا یک شعله‌ی مناسب، استاندارد و آبی رنگ تولید شود.

پیشنهاد مطالعه

نکاتی در مورد تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری

آبگرمکن‌های کپسولی و گازی عملکرد و ظاهر کاملا مشابهی با هم دارند و اینک تنها تفاوت آنها اختلاف در سایز روزنه‌ی نازل (ژیگلور) است، که این مورد هم به آسانی برطرف می‌شود و به راحتی می‌توان آبگرمکن‌های کپسولی را به گازی و بالعکس، آبگرمکن‌های گازی را به کپسولی تبدیل کرد. این تبدیل می‌تواند با تعویض نازل صورت گیرد. حتی در برخی از آبگرمکن‌ها، که پیچ تنظیم نازل دارند، می‌توان با تنظیم پیچ نازل، فشار گاز مشعل را کم یا زیاد کرد. در زیر مرحله به مرحله‌ی تعویض نازل را برای شما شرح می‌دهیم. اما اگر خودتان قادر به انجام این کار نیستید، برای سرویس و تعمیر آبگرمکن دیواری می‌توانید از کارشناس کمک بگیرید.

  • جریان ورود گاز به آبگرمکن را به صورت کامل ببندید.
  • محافظ فلزی را از آبگرمکن جدا نموده و پیچ‌های مجموعه‌ی گاز را باز کنید.
  • پس از باز کردن پیچ‌های مشعل، مجموعه‌ی مشعل و شمعک را از جای خود بیرون بکشید.
  • نازل قبلی را باز کرده و نازل متناسب با گاز شهری را در همان مکان و به همان صورت ببندید و واشرهای موجود در آن مجموعه را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. (توجه داشته باشید متناسب با برند هر آبگرمکن نازل همان آبگرمکن را تهیه کنید)
  • گاز را وصل نموده و فشار گاز را، روی فشار ملایم تنظیم کنید.

در این بحث راجع به انواع آبگرمکن‌های گازسوز اعم از گاز طبیعی و مایع و تبدیل نوع سوخت آنها صحبت کردیم. اکنون شما با دانستن نکاتی در مورد تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری می‌توانید خود به تغییر نوع سوخت آبگرمکن و ایجاد شعله‌ی استاندارد اقدام کنید. چنانچه نبود وقت کافی و مشکلات دیگر مانع انجام چنین عملی برای شما می‌شود، می‌توانید در سایت آچارباز از افراد کاردانی که خدمات سرمایشی گرمایشی را انجام می‌دهند، درخواست کنید تا در اسرع وقت برای تغییر نوع سوخت و تعمیر آبگرمکن دیواری شما در محل حضور یابند.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن


4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. درود بر شما
    آبگرمکن دیواری بوتان 1532 را به کپسولی تبدیل کردیم شعله‌اش بسیار زیاد و خطر آتش‌سوزی هست فعلا با شیر کپسول گازش رو کم کردیم تا شعله مناسب داشته باشیم چاره کار چیه؟ با سپاس از راهنمایی شما

    1. درود بر شما
      نقی عزیز،
      اگر سوزنها به گاز مایع تبدیل شده باشند، به احتمال زیاد کپسول از رگولاتور یا کاهنده فشار استفاده نمی‌کند یا در نهایت تبدیل گاز به مایع درست انجام نشده است.

  2. سلام من آبگرمکن دیواری دارم به اسم ایران شرق خونمون گاز شهری نداره مجبور شدیم با گاز کپسولی راش بندازیم ولی وقتی آب گرم و باز کنیم هی قطع و وصل میشه شلعش هی روشن میشه خاموش میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام اب گرم کن ما کپسولی بوده ژیگلورش رو به شهری تغییردادیم شعله ش خوبه ولی اب روخیلی داغ نمیکنه که بخای سردو گرم کنی فقط بایداب گرم بازباشه تابتونی استفاده کنی

  4. سلام
    آبگرمکن من ژیگلور شهری بهش وصله
    آیا با همین ژیگلور میتونم گاز مایع استفاده کنم

    1. باسلام
      دوست عزیز با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

  5. ابگرمکن وایلانت دارم البته نصب نیست میخ واهم ببرم شهرستان با کپسول کار کنه چطور می کنم تبدیلش کنم جایی هست که برام انجام بدن

    1. باسلام
      دوست عزیز شما می‌توانید با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند

  6. ابگرمکن کپسولی که به گازی تبدیل میشن هر نوع فشار اب و مخصوصا فشار گاز رو قبول می کنند؟

    1. با سلام
      در صورت تعویض نازل، آبگرمکن شما بدون مشکل با گاز شهری کار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا