×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

برد یخچال فریزر چیست؟ علایم خرابی برد یخچال را بدانیم

برد یخچال فریزر و خرابی آن

اگر شما هم با خطاهای مختلف در نمایشگر یخچال فریزر خود مواجه شدید و پس از بررسی دلیل آن خطا به این نتیجه رسیدید که برد خراب است، اما شناخت کافی از این قطعه ندارید، با آچارباز همراه باشید. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین دلیل خرابی در یخچال فریز می‌پردازیم و نحوه بررسی صحت، عیب یابی و تعمیر و تعویض آن را به شما آموزش می‌دهیم. اما لازم است این را بدانید که تعمیر و تعویض برد نیاز به تجربه و دانش فنی کافی دارد. در صورتی که تجربه کافی ندارید پیشنهاد می‌کنیم با یک مرکز تعمیر یخچال تماس گرفته و درخواست کارشناس در محل خود را ثبت کنید.

برد یخچال چیست؟

برد الکترونیکی یخچال فریزرها عملکردی مانند مغز انسان دارد و در واقع فعالیت‌های اصلی یخچال فریزر مثل سرمایش و برفک‌زدایی را تحت کنترل دارد. قطعات اصلی مانند کمپرسور و فن‌ها تحت فرمان برد الکترونیکی کار می‌کنند.

در انواع یخچال‌ فریزرها، این برد الکترونیکی است که مهم‌ترین نقش را در درستی عملکرد دستگاه ایفا می‌کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، وظیفه برد یخچال این است که چرخه کمپرسور و یخ‌زدایی را کنترل کند. زمانی که یخچال به سرما سازی احتیاج دارد، برد الکترونیکی ولتاژ برق را به سمت کمپرسور و فن‌ها می‌فرستد و این عملکرد را ممکن می‌کند. همچنین سنسور این برد دما را در فضای یخچال فریزر رصد کرده و آن را به تعادل می‌رساند و به این ترتیب درستی فرآیند یخ‌زدایی را مدیریت می‌کند.

در واقع هر آنچه در یخچال خراب شود، می‌تواند دلیلی بر ایراد در برد اصلی باشد. اگر عملکرد کمپرسور با اختلال روبرو شود، رله استارت مشکل داشته باشد، فن‌ها از کار بیافتند، چراغ یخچال روشن نشود و یا پنل روی یخچال کار نکند؛  همگی می‌توانند نشان از خرابی برد الکترونیکی یخچال فریزر دارد.

پیشنهاد مطالعه

تمام کدهای خطای یخچال که بر روی نمایشگر یخچال ظاهر می‌شوند، می‌توانند به طور مشخص بر وجود ایراد در یکی از قطعات دلالت داشته باشند و بسیاری از آنها هم بیانگر وجود ایرادی در برد الکترونیکی یخچال هستند.

برد یخچال چیست
قطعاتی چون آی سی، خازن و فیوز روی برد قرار می‌گیرند.
برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

علت خراب شدن برد یخچال چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است به برد الکترونیکی که یک قطعه حساس است آسیب بزند اما از مهمترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود اختلال و اتصال در قطعات یخچال:

گاهی بی توجهی به برخی از اختلالات کوچک یا بزرگ در قطعات یخچال باعث آسیب دیدن برد یخچال ‌می‌شود. به همین علت همواره توصیه می‌شود که با مشاهده اولین ارور در یخچال و یا نشانه‌هایی از عدم عملکرد صحیح آن به بررسی و رفع مشکل بپردازید. برای آشنایی با قطعات یخچال و طرز کار آنها روی لینک مقاله کلیک کنید.

  • نوسانات برق:

وجود نوسان برق در هر وسیله الکترونیکی، قدرت این را دارد که آن دستگاه را از چرخه حیات خارج سازد. به همین علت استفاده از محافظ برق در حین استفاده از این لوازم الکترونیکی اهمیت بالایی دارد. البته همواره سعی کنید لوازم برقی پر مصرف را به یک محافظ مستقل متصل کنید و از اتصال همزمان چند دستگاه به محافظ خودداری کنید.

  • برخورد آب با برد اصلی:

هنگام تمیز کردن آشپزخانه و یخچال مواظب باشید که آب با برد برخورد نداشته باشد، برخورد آب با هر قطعه الکترونیکی آن را معیوب خواهد کرد.

چگونه بفهمیم برد یخچال خراب شده است؟

همانطور که پیشتر گفتیم برخی از کدهای خطا در یخچال فریزر نشانه خرابی برد است، با مطالعه دفترچه راهنمای یخچال خود می‌توانید خیلی سریع از مشکل به وجود آمده در یخچال مطلع شوید. اما اگر با این کدهای خطا آشنایی ندارید، می‌توانید با توجه به موارد زیر متوجه خرابی برد شوید.

  •  

توجه کنید در موارد مطرح شده بالا، ابتدا صحت سایر قطعات مرتبط و سپس خرابی برد بررسی می‌شود.

کد خطای خرابی برد در انواع  یخچال فریزرهای

برخی ارورهای یخچال فریزر که نشان از خرابی برد دارد، شامل موارد زیر هستند:

یخچال اسنوا :

کد خطاهای F2 F3 F4 F6

یخچال فریزر هیمالیا:

خطای ERROR و کد خطاهای F2، H1،H2 ،E2 ،E2

یخچال فریزر شارپ:

کد خطای HC  کد خطای LC وارور LF

یخچال فریزر سامسونگ:

کد خطا D5 ،D و E40 ،  و E23

یخچال فریزر ال جی:

کد خطای F ،Dh و ارورهای Er  و IF

یخچال فریزر امرسان:

کد خطای CD, D5, DS, FC

کد خطای خرابی برد در یخچال فریزر
نسبت به ارورهای روی نمایشگر یخچال بی‌توجه نباشید.

نشانه‌های خرابی برد یخچال

مسئله خرابی برد اصلی چیزی نیست که شما فقط بتوانید با استفاده از دفترچه‌های راهنما و یا داشتن اطلاعات کلی در مورد سیستم یخچال از آن اطمینان حاصل کنید. بلکه تشخیص آن و در صورت لزوم تعمیر و تعویض آن، نیاز به مهارت و دانش تخصصی دارد. بنابراین برای تعمیر یخچال خود به خصوص زمانی که فکر می‌کنید مشکل از برد الکترونیکی آن است، باید با یک تعمیر کار متخصص تماس بگیرید.

اما علائم و نشانه‌هایی وجود دارند که با مشاهده آنها و اطلاعشان به تعمیرکار، می‌توانید روند عیب‌یابی و تعمیر برد یخچال را سرعت ببخشید. از جمله این عوامل به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • فن‌ها به درستی کار می‌کنند، اما کمپرسور خاموش است

اگر کمپرسور خاموش باشد اما هر دو فن در حال کار باشند و یخچال به درستی خنک نشود، مشکل می‌تواند از برد اصلی، رله استارت یا کمپرسور باشد. اما این مساله اغلب نشانگر ایرادی در برد الکترونیکی است.

  • یخچال فریزر را از برق بکشید، رله استارت را خارج کنید و آن را چندین بار تکان دهید. اگر صدای تلق تلوق از آن شنیدید، یعنی اشکال از این قطعه است، در غیر این صورت باید برد الکترونیکی را بررسی کنید.
  • برد را جدا کنید و پشت آن را نگاه کنید. در صورتی که مشکلی در اتصالات برد مشاهده کردید، ممکن است بتوانید آن را تعمیر کنید. اما بعد از مدتی احتمال دارد که باز هم این مسئله تکرار شود. بنابراین بهترین راه این است که برد را تعویض کنید.
خرابی برد، دلیل کار نکردن کمپرسور
قبل از بررسی برد، از سلامت کمپرسور  اطمینان حاصل کنید.
  • فن اواپراتور کار نمی‌کند

یکی از رایج‌ترین مشکلات برد یخچال همین مسئله است، که اغلب برای رفع این ایراد باید برد و فن را تعویض کنید. اگر فن به درستی کار نکند، می‌تواند منجر به خرابی و یا حتی انفجار برد الکترونیکی شود. بنابراین در اسرع وقت با یک تعمیرکار برای حل این مشکل تماس بگیرید.

  • صداهای عجیب از موتور یخچال می‌شنوید

در صورتی که یخچال خنک نمی‌کند و به طور دائم صدای نامتعارف از آن شنیده می‌شود، به ایراد در برد آن شک کنید. تشخیص این مشکل چندان سخت نیست، کافی است صدای نرمال موتور یخچال خود را بشناسید! در این صورت زمانی که صدای تق تق عجیب از موتور شنیدید، می‌توانید حدس بزنید که برد دستگاه خراب است.

  • سرعت فن به طور غیر نرمال تغییر می‌کند

گاهی اوقات ایراد در برد اصلی می‌تواند منجر به ایجاد صدای غیرمعمول توسط فن اواپراتور هم شود. تغییر سرعت فن امری نرمال است و اغلب یک دقیقه طول می‌کشد تا سرعت آن تند یا کند شود. اما اگر فن با سرعتی بیش از این میزان تغییر وضعیت می‌دهد و صدای آن هم نرمال نیست، نشان‌دهنده وجود مشکلی در برد اصلی است.

  • یخچال نوفراست برفک می‌زند

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین عملکردهای برد یخچال، کنترل فرایند برفک‌ز‌‌دایی است. اگر این فرآیند به درستی انجام نشود و یخچال‌های نوفراست به دلیل خرابی ترموفیوز یا عمل نکردن تایمر دیفراست برفک بزنند، مشکل می‌تواند مربوط به برد الکترونیکی باشد.

  • خنک نکردن یخچال

  • عدم اتومات کردن یخچال و کارکرد بدون توقف

  • عدم تنظیم بودن دما در یخچال

  • روشن نشدن یخچال

  • و…
برفک یخچال نوفراست
به یخچال‌های بدون برفک نوفراست گویند.

اگر برد یخچال بسوزد چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که می‌دانید برد، اتاق فرمان یخچال است. در صورتی که اختلالی در آن به وجود آید، این اختلال در عملکرد کلی یخچال تاثیر جدی و قابل مشاده‌ای می‌گذارد. در واقع عدم عملکرد آن باعث عدم ادامه فعالیت سایر قطعات به صورت صحیح شده و در روند کاری آنها تاثیر می‌گذارد. در واقع قطعه سالم است ولی فرمان‌های شروع و پایان به آن ارجاع داده نمی‌شود و در نهایت مشکلاتی چون برفک، فساد و یا یخ‌زدگی مواد غذایی و … را شاهد خواهیم بود.

آموزش نحوه تعویض برد یخچال

از آن جایی که برد یخچال پیچیدگی بسیاری دارد و ممکن است با ایرادات متعددی مواجه شود، برطرف کردن اشکالات آن کار هر کسی نیست و نیاز به مهارت و تجربه دارد. بنابراین زمانی که یخچال شما با نقص عمده در عملکردش مواجه شد و نیاز به تعمیر یا تعویض برد پیدا کرد، بهتر است با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید.

یک اصل کلی در نگهداری لوازم خانگی وجود دارد! هر قطعه که بیشتر کار کند، بیشتر نیاز به تعمیر و سرویس مرتب و مداوم دارد؛ و برد الکترونیکی اصلی در یخچال یکی از همین قطعات است. هزینه تعمیر دستگاه های ایرانی نسبت به برندهای مشابه خارجی کمتر است.

با این حال اگر تمایل به این دارید که خودتان تعمیر برد را عهده دار شوید لازم است مراحل زیر را طی کنی:

توجه کنید که روش تعمیر گفته شده در ادامه مناسب یخچال فریزرهایی است که برد آنها در پشت یخچال قرار دارد. یخچال فریزرهایی چون: Kenmore ، LG ، Samsung ، Whirlpool ، KitchenAid ، Maytag ، Amana ، Frigidaire ، Electrolux ، GE ، Bosch ، JennAir و Daewoo

  1. یخچال را از برق بکشید.

یخچال را با احتیاط به جلو کشیده و آن را از برق جدا کنید. تعمیر برد در حدود نیم ساعت زمان می‌برد. اگر مواد غذایی داخل یخچال دارید که فکر می‌کنید در این زمان امکان فساد آن وجود دارد، پیشنهاد می‌شود آن را به یک یخچال و یا کلمن خنک منتقل کنید.

توجه: اگر شلنگ تامین آب یخچال به اندازه کافی بلند نیست که بتوانید یخچال را به جلو بکشید. ابتدا سیر آب را بسته و سپس شیلنگ را از آن جدا کنید.

  1. برداشتن درب صفحه کنترل الکترونیکی یخچال

درپوش برد الکترونیکی یخچال اغلب در پشت یخچال قرار دارد، با این حال اگر اینطور نبود، سقف، داخل یخچال و یا دیواره کناری را بررسی کنید. پس از پیدا کردن درب با استفاده از یک پیچ گوشتی اقدام به باز کردن پیچ‌های آن کنید.

نحوه باز کردن پیچ های درپوش کنترل الکترونیکی
برای جلوگیری از افتادن درپوش و آسیب دیدن آن، قبل از باز کردن آخرین پیچ، درپوش را با دست خود نگهدارید.
  1. سیم‌های اتصال یخچال به برد را جدا کنید.

از آنجایی که سیم‌های زیادی ممکن است در این قسمت به چشم بخورد و هنگام وصل کردن آنها در جای خود دچار اشتباه و سردرگمی شوید، بهتر است از مکان قرار گیری سیم‌ها عکس بگیرید و یا با برچسب مکان هر کدام را مشخص کنید. برای جدا کردن این سیم‌ها ممکن است به انبردست، سوزن و یا پیچ گوشتی نیاز پیدا کنید.

نحوه آزاد کردن اتصالات برد
هنگام آزاد کردن اتصالات، مواظب باشید که به آنها آسیب وارد نکنید.
  1. برد کنترل الکترونیکی را از یخچال جدا کنید.

برد با استفاده از زبانه‌های پلاستیکی روی یخچال ثابت شده است، با یک پیچ گوشتی برد را از این زبانه‌ها آزاد کنید

برداشتن برد از روی یخچال
هنگام جدا سازی مواظب باشید که فشاری که وارد می‌کنید باعث شکستن زبانه نشود.
  1. صفحه کنترل الکترونیکی جدید را نصب کنید. پس از وارد کردن صفحه جدید در زبانه با استفاده از برچسب‌ها و یا تصاویری که از نحوه اتصالات پیشتر گرفته بودید. اقدام به متصل کردن سیم‌ها کنید.

توجه: قبل از جا زدن برد جدید برای از بین بردن الکتریسیته ساکن، قسمت فلزی پشت برد را لمس کنید.

  1. روکش برد را وصل کنید.
  2. شیلنگ آب را وصل کرده و شیر آب را باز کنید سپس پریز یخچال را به برق بزنید.

چگونه برد را تعمیر یا سلامت آن را بررسی کنیم؟

با طی کردن مراحل گفته شده در نحوه تعویض برد و جداسازی برد از یخچال، می‌توانید قبل از استفاده از برد جدید برد قدیمی را بررسی کنید. گاه یک عدم اتصال پایه در هر یک از قطعات می‌تواند باعث خرابی برد شود که بسیار سریع می‌توان آن را رفع کرد. برای بررسی و تعمیر برد، مراحل زیر را بررسی و طی کنید:

  1. از اتصال درست قطعات به برد اطمینان حاصل کرده و گرد و غبار آنها را تمیز کنید.
  2. از عدم وجود قطعه خارجی در آن مطمئن شوید.
  3. با استفاده از یک مولتی متر، مطمئن شوید که قطعات سالم هستند. (قطعات سوخته تغییر رنگ و یاشکل می‌دهند.)
  4. اگر قطعه‌ای معیوب بود آن را جدا و با قطعه جدید تعویض کنید.
  5. سپس برد را در جای خود قرار داده و مانند مراحل تعویض، سیم‌های آن را وصل کنید.

هزینه تعمیر برد یخچال فریزر

هزینه تعمیر برد یخچال فریزر با توجه به برند یخچال شما و دستمزد تعمیر آن متفاوت است. دقت کنید که در برخی موارد تعویض یک قطعه هزینه به مراتب کمتری نسبت به تعمیر آن دارد. برای تعمیر یخچال از مشاوره یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید. کارشناسان تعمیر بهترین راه حل را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان به شما ارائه می‌دهند.

تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال

2.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. یخچال کارمیکند برد عوض کردم سنسور دما خرابه چطور میشه فهمید که ایا برد کار میکند یا نه

  2. سلام.یخچال امرسان صفحه دیجیتال دارد وروی-17وچشمک میزنه ولی متور روشن نمیشه .زنگ زدم تعمیرات.گفت ترموستات سوخته.ولی این یخچال ترموستات ندارد احتمال داره که بردش سوخته باشه .ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. ببخشید راجع به یکسره کار کردن موتور یخچال سامسونگ میخواستم مشاوره بگیرم

  4. سلام
    یخچال امرسان داریم چند وقت هست که محتویات داخل یخچال یخ میزنه چرا ؟

  5. سلام
    نمایشگر برد فریزر سامسونگ عدد 30 درجه رو نشان میدهد در صورتی که دمای داخل فریزر-19 است سنسور داخل فریزر تعویض شد اما تغییر ایجاد نشد و موتور یخچال فریزر همچنان روشن میماند ، در قسمت یخچال همچین مشکلی مشاهده نشده است ، مدل یخچال فریزر سامسونگ RL725
    دو نفر تعمیرکار آمدن که متوجه خرابی نشدن
    لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

  6. باسلام مهندس یک فریزر هیمالیا دارم بردش آب خورده بازکردم برد را رله کمپرسور روی برد سوخته بود تعویضش کردم الان فن اپراتور فن کندانسور حتی موتور کمپرسور هم کار میکنه اما خنک نمیکنه اروری هم نشان نمیده وقتی هم برد راخالی بدون فیشهاش بالامپ تست آزمایش میکنم بوق ممتد میزنه اما به یخچال وصل میکنم یک بوق فقط میزنه کار میکنه اما سرد نمیکنه اصلا ممنونم راهنمایی کنید

  7. سلام یخچال اسنوا …جریان برق نه در خازن و نه در رله استارت نیست لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. با سلام
      سیامک عزیز، این مشکل اغلب به دلیل خرابی سیم کشی داخلی، ایراد دادن سیم یا پریز برق، خرابی رله استارت، خازن یا اورلود و … به وجود می آید. باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه شما را بررسی کند تا نظر قطعی را در این زمینه اعلام کنند. می توانید در قسمت تعمیر یخچال آچارباز درخواستتان را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت مشکل را برطرف کنند.

  8. سلام وقت بخیر یخچال پارس دارم که هنگام زیر بار رفتن داخل برد صدای می دهد وشماره درجه ای روی برد هسته شروع به حالت چشمک زدن می باشد و از زیر بار خارج می شود مشکل چیست لطفا راهنمایی بفرماید

    1. درود بر شما
      هدایت عزیز،
      برد دستگاه و همچنین سنسور نیاز به تعویض دارد.

  9. سلام برای تامین برد در شهرستان چه کاری باید انجام داد چون اینجا نیست

    1. یوسف عزیز سلام و روز بخیر، برای تامین برد و حل مشکل خود بهتر است با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان آچارباز شما را راهنمایی کنند.

  10. من رله کمپرسور را عوض کردم اما الان خطا میده. میونم قبل جدا کردن رله از برد آن را تست کردم، حالا من چکار کنم کدام قسمتش آسیب دیده لطفا راهنمایی و کمکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا