×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

تفاوت مانیتورهای IPS و TN| انتخاب عالی داشته باشید

تفاوت نمایشگر IPS و TN

آیا در هنگام خرید یا تعمیر وسیله الکترونیکی خود با کیفیت نمایشگر آن آشنا شده‌اید؟ در مورد نمایشگر و انواع آنها چقدر اطلاعات دارید؟ در این مقاله شما را با نمایشگر IPS و TN آشنا خواهیم کرد. وقتی می‌خواهید یک وسیله الکترونیکی که دارای نمایشگر است را انتخاب کنید، باید به کیفیت نمایشگر و تکنولوژی‌های بکار رفته در آن دقت کنید. پیشتر در مقاله «تفاوت نمایشگرهای SD و HD Ready یا Full HD» به تفاوت تمایشگرها پرداخته بودیم، حال در این مقاله تفاوت مانیتورهای IPS و TN را بررسی خواهیم کرد.

از میان مدل‌های موجود در بازار به مانیتورهای IPS که مربوط به نمایشگرهای LCD هستند برخواهید خورد. ما در این مقاله سعی در معرفی مانیتورهای IPS و ویژگی‌های آن داریم:

پنل ips چیست؟

IPS مخفف In Plane Switching و تکنولوژی خاصی مربوط به نمایشگرهای LCD است که هیتاچی در سال ۱۹۹۰ در ادامه‌ پیشرفت‌های صنعت نمایشگر آن را معرفی کرد. در واقع این تکنولوژی برای حل مشکل نمایشگرهای LCD با TN که از سال ۱۹۸۰ معرفی شده بودند، ظهور کرده است.

پنل‌های IPS ابتدایی، زمان پاسخگویی زیاد و کنتراست تصویر پایینی داشتند ولی با پیشرفت تکنولوژی و تکامل این پنل‌ها، این مشکلات نیز بر طرف شد. پنل‌های IPS در مانیتورهای گران قیمت و برای کارهای طراحی حرفه‌ای استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که امروزه با پایین آمدن قیمت این پنل‌ها شاهد استفاده از آن در مصارف خانگی و روزمره نیز هستیم. از این پنل برای موبایل،تبلت و تلویزیون نیز استفاده می‌شود. پنل ips دقت رنگ بالایی دارد  و آن‌ها را با بالاترین کیفیت نشان می‌دهد. همین ویژگی سبب شده پنل ips  از قیمت بالایی برخوردار باشد.

در پنل‌های IPS برای هر کدام از سه رنگ اصلی RGB هشت بیت اختصاص داده می‌شود در نتیجه برای مجموع سه رنگ ۲۴ بیت اختصاص داده می‌شود و به راحتی قادر به نمایش ۱۶٫۷ میلیون رنگ هستند.

مانیتور ips چیست
ips تکنولوژی مربوط به فناوری lcd است و اولین بار توسط شرکت هیتاچی به دنیا معرفی شده است.
تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

تفاوت پنل‌های IPS و TN

پنل‌های IPS تصاویر را با محدوده گسترده‌تری از رنگ‌‌ها و روشنایی نمایش می‌دهند و نسبت به صفحه‌نمایش‌های TN، محدوده گسترده‌تری از زاویه‌های مشاهده خوب را ارائه می‌کنند. در ضمن، پنل‌های IPS به اندازه صفحه‌نمایش‌های TN نسبت به لمس مقاومت نشان نمی‌دهند (صفحه‌نمایش‌های TN تحت فشار، مات و تار می‌شوند و رنگ آن روشن‌تر می‌شود) و به همین دلیل برای صفحات لمسی ایده‌آل هستند.

در پنل های IPS برخلاف پنل‌های TN مولکول‌های کریستال بصورت افقی در پنل حرکت می‌کنند، اما در پنل‌های TN مولکول‌های کریستال بصورت عمودی حرکت می‌کنند این نوع حرکت در پنل‌های IPS باعث پراکندگی کمتر نور شده و در نتیجه باعث زاویه دید وسیع و نمایش رنگ‌ها طبیعی‌تر می‌شود. این یعنی از هر زاویه‌ای به صفحه نمایش نگاه کنید غلظت رنگ‌ها باهم تفاوتی نخواهد کرد. همین ویژگی باعث شده این پنل بازی‌های کامپیوتری و فیلم و سریال را بسیار جذاب نمایش دهد.

مهم ترین تفاوت های مانیتور TNو IPS
مولکول‌های کریستال در پنل ips به صورت افقی حرکت می‌کنند.
پیشنهاد مطالعه

نسبت کنتراست در پنل‌های ips به نسبت دیگر صفحه‌نمایش‌ها پایین بوده و از کیفیت کمتری برخوردار است. نسبت کنتراست تفاوت بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت پنل می‌باشد. این نسبت در پنل‌های ips در حدود 1000 و در پنل‌های دیگر بین 3000 تا 6000 است.

البته ممکن است پس از مدتی در اثر استفاده نادرست، نمایشگر تلویزیون شما دچار مشکل شود. پیشنهاد می‌کنیم در این زمان تعمیر تلویزیون خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید تا مشکلات بیشتری به تلویزیون شما وارد نشود. برای ثبت درخواست و تعمیر تلویزیون در محل می‌توانید درخواست خود را از طریق لینک زیر ثبت کنید.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

4/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

    1. درود بر شما
      نگار عزیز، Tn بیان‌گر عبارت Twisted Nematic است که معرف عملکرد درهم تنیده شدن کریستال مایع است. اما Full hd مربوط به رزولوشن تصویر است.

  1. سلام دوستان عزیز
    بنده بین دو مانیتور خانگی گیر کردم
    یکی سامسونگp22 با پنل TN که سایز 22 اینچ داره و
    مانیتور ال جی 19 اینچ ips

    1. درود بر شما
      مهدی عزیز، شرکت آچارباز در زمینه مشاوره فروش فعالیت ندارد. با توجه به ویژگی های مدنظر و بودجه تان میتوانید مشاوره های لازم را از فروشنده تلویزیون دریافت کنید.

  2. سلام تلویزیون من ال سی دیه روش چند وقته یه چندتا نقطه نورانی میبینم. سفیده البته . لطفا بفرمایید مشکل چیه

    1. اکبر عزیز

      این مشکل به دلیل سوختن پیکسل‌ها به وجود می‌آید. سوختگی پیکسل نیز جزء مواردیست که قابل تعمیر نیست و باید پنل تعویض شود.
      اگر این مورد برای شما آزاردهنده نیست می‌توانید به استفاده کردن از تلویزیون ادامه دهید تا زمانی که پیکسل‌های بیشتری بسوزد و پنل را تعویض کنید.

      یرای حل مشکل درخواست تعمیر تلویزیون در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و یا با شماره 02154591616 در تماس باشید. همکارانم در بخش پشتیبانی راهنماییتان می کنند.

    1. درود بر شما
      غلامی عزیز، از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

  3. سلام و خسته نباشید
    من از آخر متوجه نشدم کدام پنل بهتر است؟ ممنون می شم پاسخگو باشید.

    1. با سلام
      محمد مهدی عزیز
      پنل IPS بهتر است. مخصوصا اگر برای بازی های کامپیوتری و یا تماشای فیلم و سریال می خواهید از آن استفاده کنید.

    1. درود بر شما
      سهیلا عزیز، ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک می گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا