×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین ظرفشویی

مزایا ماشین ظرفشویی زئولیت‌دار

مزایای ماشین ظرفشویی زئولیت‌دار

شاید در هنگام خرید ظرفشویی خانه، به واژه ماشین ظرفشویی زئولیت دار برخورد کرده باشید.

زئولیت‌ در ماشین‌های ظرفشویی یکی از این فن‌آوری‌های پیشرفته روز دنیاست که ظرفشویی‌های کمپانی بوش کشور آلمان از آن بهره می‌برد. این نوع از ماشین‌های ظرفشویی دارای مزایای مختلفی هستند که در دستگاه‌های مشابه دیگر دیده نمی‌شود.

یکی از خواص مهم زئولیت این است که رطوبت موجود در محیط را گرفته و تبدیل به انرژی حرارتی می‌کند. با وجود این سنگ، رطوبت ظرف‌ها گرفته شده و دیگر نیازی به خشک کردن آن‌ها نیست. در این مطلب درباره ماشین‌های زئولیت دار و خصوصیات آن‌ها و همینطور سنگ زئولیت صحبت می‌کنیم.

زئولیت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم؛ سنگ زئولیت رطوبت محیط را جذب کرده و به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. این ماده معدنی عمدتا از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری آن به عنوان جاذب سطحی است. عملکرد این سنگ به این صورت است که رطوبت را از محیط گرفته و با واکنش شیمیایی که در آن رخ می‌دهد؛ از خود حرارت تولید می‌کند. زئولیت به سبب این خاصیت پر فایده برای محیط زیست نیز مناسب است؛ زیرا جایگزین خوب و مناسبی برای المنت ماشین ظرفشویی به شمار می‌رود و انرژی کمتری مصرف می کند.

سنگ زئولیت
سنگ زئولیت دارای خواص متعددی بوده و از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود

جذب بالای رطوبت در زئولیت به دلیل ساختار بلوری با سطح داخلی بالا و تعداد زیادی کانال است؛ به طوری که یک کیلوگرم آن در حدود 140 متر از مساحت سطح زمین را پوشش می‌دهد. این سنگ مفید در درون محفظه‌ای در بعضی از مدل‌های ماشین‌ ظرفشویی برند بوش وجود داشته و این دستگاه‌ها را متمایز از ظرفشویی‌های دیگر ساخته است. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب زئولیت‌ها ماندگاری بالای آن‌هاست. این ماده معدنی نیازی به نگهداری نداشته و دوام بسیاری دارد. طول عمر این سنگ در حدود 50 سال بوده و این امر، نشانه عدم نیاز آن به شارژ مجدد است.

 نقش زئولیت در ماشین‌ ظرفشویی

شرکت بوش آلمان با استفاده از زئولیت در برخی از سری‌های ماشین‌ ظرفشویی خود، مصرف کنندگان را از خشک کردن ظروف بی نیاز کرده است. شما می‌توانید به راحتی پس از اتمام کار دستگاه، ظروف را درون کابینت‌ها قرار داده و بدون نگرانی از وجود لکه‌ها بر روی ظرف‌ها، از آن‌ها استفاده کنید. در حقیقت زئولیت باعث می‌شود که همه ظروف حتی ظرف‌های پلاستیکی نیز کاملا خشک شده و روند خشک شدن سریع‌تر انجام شود.

زئولیت در کاهش مصرف انرژی ظرفشویی هم موثر است. فرآیند خشک کردن ماشین ظرفشویی زئولیت دار از دو مرحله تشکیل می‌شود:

  1. جذب یا گرفتن رطوبت از محیط
  2. دفع و بازگشت رطوبت

سنگ زئولیت در طول مرحله جذب رطوبت، به ذخیره سازی آن پرداخته و این عمل باعث آزاد شدن انرژی به صورت گرما می‌شود. این گرمای به وجود آمده در داخل ماشین ظرفشویی جریان پیدا کرده و موجب خشک شدن ظروف و کاهش زمان برنامه ماشین ظرفشویی می‌گردد.

ماشین ظرفشویی زئولیت‌دار
شرکت بوش بااستفاده از زئولیت در برخی از سری ماشین ظرفشویی‌های خود، مصرف کنندگان را از خشک کردن ظروف بی نیاز کرده است

طرز کار ماشین ظرفشویی زئولیت دار

ماشین‌های ظرفشویی زئولیت‌دار، دارای 15/1 کیلوگرم از گرانول زئولیت هستند. فن‌های دستگاه در طی مرحله خشک کردن، هوای مرطوب را در درون محفظه به گردش در آورده و  Zeolite موجود، مولکول‌های آب را جذب می‌کند. در طی این فرآیند، گرمای آزاد شده باعث تبخیر رطوبت داخل ماشین ظرفشویی می‌شود. این عمل موجب می‌شود که حتی ذرات آبی که بر روی ظروف وجود دارند نیز تبخیر شوند.

بر اساس گفته و نظر ریاست کمپانی بوش، ماشین ظرفشویی زئولیت دار 83/0 کیلووات بر ساعت، برق مصرف می‌کند که در حدود 20% کمتر از دستگاه‌های مشابه است. همینطور در طی مرحله شستشوی 29 دقیقه‌ای در دمای بالا، کمتر از دو ساعت برای فرایند خنک کردن آن انرژی مصرف می‌شود که این زمان در حدود نیم ساعت کمتر از دستگاه‌های دیگر است.

 

تعمیر ماشین ظرفشویی در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع ماشین ظرفشویی آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر ماشین ظرفشویی

 

ظرفشویی بوش نسبت به ماشین‌های ظرفشویی معمولی آب کمتری مصرف کرده و مطابق برآوردهای شرکت بوش، مصرف متوسط سالانه آب آن‌ها 66/6 لیتر کمتر از دستگاه‌های مشابه دیگر است.

طرز کار ماشین های ظرفشویی زئولیت دار
ماشین‌های ظرفشویی زئولیت‌دار دارای 15/1 کیلوگرم زئولیت هستند

خاصیت دیگر دستگاه‌های زئولیت‌دار این است که در پایان کار اثری از بخار وجود نداشته و ظروف داخل آن گرم نیستند. این ویژگی سبب می‌شود که خطر احتمالی سوختن دستان شما در هنگام باز کردن درب ماشین ظرفشویی وبرداشتن ظروف نیز وجود نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه

ماشین‌های ظرفشویی زئولیت‌دار کدامند؟

برخی از مدل‌های ظرفشویی سری 8 و 6 برند بوش دارای زئولیت هستند. در این بخش به این مدل‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ظرفشویی سری 8 مدل SMS88TI36E
    در این ظرفشویی سنسورهای مختلفی مانند AquaSnor و LoadSensor وجود دارد.
  • ظرفشویی سری 8 مدل SMS88TI36E
    در این دستگاه مکان قرار گرفتن قاشق و چنگال نیز تعبیه شده است که یک مزیت محسوب می‌شود.
  • ماشین ظرفشویی سری 8 مدل SMS88TI26E
  • ظرفشویی سری 8 مدل SMS88TW02E
    سبدهای این مدل انعطاف‌پذیر هستند.
  • ظرفشویی سری 8 مدل SMS88TI30M
  • ظرفشویی سری 6 بوش مدل SMS68TW06E
    در این مدل علاوه بر امکانات دیگر، سیستم قفل کودک نیز وجود دارد.
  • ظرفشویی سری 6 مدل SMS67TI02B
  • ظرفشویی سری 6 مدل SMS69N72EU
    در این ظرفشویی سنسور AQUASTOP وجود دارد که باعث جلوگیری از نشت آب می‌شود.

برای استفاده صحیح از این دستگاه‌ها شما می‌توانید دفترچه راهنمای مدل‌های گفته شده ماشین ظرفشویی بوش را مطالعه کنید. در صورت بروز مشکل به سایت آچارباز مراجعه کرده و با کارشناسان این تیم برای تعمیر ماشین ظرفشویی بوش خود مشورت کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ظرفشویی بوش آلمان من با اینکه زئولیت دارد با بوش ترکیه از لحاظ نوع خشک شدن هیچ فرقی ندارد چراااا

  2. سلام ماشین ظرفشویی بوش آلمان خریذاری کرده ام نقشی برای زئولیت نمی بینم پشیمانم چون کارایی که برای زئولیت گفته شده رو نمی بینم

  3. سلام ظرفشویی من بوش زئولیت دار میباشد ولی با مدل مشابه بوش بدون زئولیت فرقی نداره واصلا چیزایی که در مورد زئولیت گفته میشه در مورد ماشین من صدق نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا