×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خدمات ساختمانی

چگونه صدای کرکره برقی را رفع کنیم

رفع صدای کرکره برقی

کرکره‌های برقی راه مناسبی برای ایمن سازی فضای زندگی شما هستند. اما زمانی‌که شروع به ایجاد سر و صدا می‌کنند، می‌توانند اذیت‌کننده باشند. علت صدای کرکره برقی هرچه باشد، آزاردهنده و حواس‌پرت‌کننده است و تمرکز روی هر چیز دیگری را سخت می‌کند. خوشبختانه، رفع مشکل صدای کرکره برقی به راحتی قابل انجام است. در این مقاله به چند روش آسان برای رفع مشکل صدای ناهنجار در کرکره برقی خواهیم پرداخت.

در صورت نیاز به تعمیر کرکره برقی می‌توانید از تعمیرکار باتجربه آچارباز کمک بگیرید.

علت صدای کرکره برقی چیست؟

کرکره‌های برقی هنگام باز و بسته شدن، صدا تولید می‌کنند. اما اگر کرکره برقی سالم باشد، این صدا باید کم یا غیرقابل شنیدن باشد. صدا از حرکت تیغه‌های کرکره و موتوری که مکانیزم کلی را به حرکت در می‌آورد، ایجاد می‌شود و کاملا طبیعی است. با این‌حال، اگر کرکره برقی صداهای بلند یا غیرعادی تولید می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده مشکلی در موتور یا مکانیزم کرکره برقی باشد و باید توسط یک تکنسین حرفه‌ای برطرف شود.

عوامل ایجاد کننده سر و صدا در کرکره برقی

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند علت صدای کرکره برقی باشند. در این بخش از مقاله به بررسی کامل این عوامل می‌پردازیم.

نصب نامناسب کرکره برقی

نصب نادرست می‌تواند منجر به سر و صدای کرکره برقی شود. براکت‌هایی که کرکره برقی را نگه می‌دارند ممکن است ایمن نبوده یا به درستی تراز نشده نباشند و باعث لرزش و نویز بیش از حد شوند.

نقش جنس کرکره برقی در تولید صدای ناهنجار کرکره

متریال بی‌کیفیتی که برای ساخت کرکره برقی استفاده می‌شود می‌تواند منبع دیگری برای علت صدای کرکره برقی باشد. مواد فلزی، پلاستیکی یا کامپوزیت با کیفیت پایین می‌توانند با انبساط و انقباض در اثر تغییرات دما، باعث ایجاد صدا شوند.

روغن کاری ضعیف از دلایل ایجاد سر و صدا در کرکره برقی

کرکره‌های برقی برای عملکرد روان و بدون صدا، نیاز به روغن کاری منظم دارند. عدم روغن کاری مناسب ممکن است باعث اصطکاک بین قطعات متحرک شده و منجر به ایجاد صدای ناخواسته شود.

اجرای ضعیف در نصب کرکره برقی

شل بستن قطعاتی مانند پیچ‌​​ها و مهره‌ها می‌توانند باعث ایجاد صدا در کرکره برقی شوند. این قطعات باید به طور مرتب بررسی شوند تا مطمئن شوید که به درستی سفت شده‌اند.

تاثیر فاکتورهای محیطی بر صدای کرکره برقی

عوامل خارجی مانند باد، باران و برف می‌توانند باعث ایجاد صدای ناهنجار در کرکره برقی شوند. شکاف در قاب کرکره یا طراحی نادرست، در صورتی‌که کرکره‌ها هم سایز پنجره‌ها قرار نگرفته باشند، می‌تواند باعث نفوذ صدای بیرون شود.

طول عمر کرکره برقی

کرکره‌های برقی قدیمی بیشتر به دلیل سایش و ترک خوردگی قطعات مکانیکی صدا ایجاد می‌کند. تعمیر و نگهداری منظم می‌تواند به افزایش طول عمر کرکره‌های برقی قدیمی کمک کند و از مشکلات ایجاد صدا جلوگیری کند.

پیشنهاد مطالعه

روش های رفع صدای کرکره برقی

ابتدا به دنبال علت ایجاد صدای ناهنجار در کرکره برقی باشید. پس از یافتن علت صدای کرکره برقی، می‌توانید به رفع آن بپردازید. در ادامه به روش‌‌های رفع صدای کرکره برقی خواهیم پرداخت.

برای رفع صدای کرکره برقی آن را روغن کاری کنید

روغن کاری کرکره برقی رایج‌ترین روش رفع صدای آن است. این روش با افزودن یک ماده روان‌کننده به قسمت‌هایی از کرکره برقی که روی یکدیگر حرکت می‌کنند یا ساییده می‌شوند، انجام می‌شود. روان‌کننده اصطکاک را کاهش داده و باعث می‌شود کرکره برقی نرم‌تر و بی‌صدا کار کند. در اینجا نحوه انجام روغن کاری کرکره برقی توضیح داده شده است:

  • منبع تغذیه کرکره برقی را خاموش کنید.
  • با باز کردن پیچ، پوشش کرکره برقی را بردارید. ممکن است برای این کار به پیچ گوشتی یا کلید آلن نیاز داشته باشید.
  • قسمت‌هایی از کرکره برقی را که نیاز به روغن کاری دارند، شناسایی کنید. این قسمت‌ها شامل لولاها، ریل‌های راهنما، قرقره‌های غلتکی و شفت موتور هستند.
  • چند قطره روغن روان‌کننده یا اسپری سیلیکون را به قسمت‌های متحرک بمالید. حتما دستورالعمل‌های سازنده را برای نوع روان‌کننده مناسب و مقدار مصرف آن رعایت کنید.
  • هرگونه روان‌کننده اضافی را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  • محفظه کرکره برقی را دوباره جمع کرده و منبع تغذیه را دوباره روشن کنید.
پیشنهاد مطالعه

آیا سفت کردن قطعات شل مانع صدای کرکره برقی می‌شود؟

بله، یکی دیگر از دلایل رایج صدای کرکره برقی، شل شدن قطعات است. این قطعات می‌توانند شامل پیچ و مهره یا سایر بست‌ها باشد که به مرور زمان شل شده‌اند. هنگامی‌که کرکره برقی کار می‌کند، قطعات شل در برابر یکدیگر ارتعاش تولید کرده و علت صدای کرکره برقی باشند. سفت کردن این قطعات می‌تواند صدا را کاهش دهد یا از بین ببرد. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  • منبع تغذیه کرکره برقی را خاموش کنید.
  • تمام قطعات کرکره برقی را بررسی کنید.
  • هر قسمت شل را با یک پیچ‌گوشتی یا آچار محکم کنید. مراقب باشید بیش از حد سفت نشود، زیرا ممکن است به قطعات آسیب برساند.

منبع تغذیه را دوباره روشن کرده و کرکره برقی را تست کنید تا ببینید آیا نویز حذف شده است یا خیر.

روش های رفع صدای کرکره برقی
پیشنهاد مطالعه

تمیز کردن کرکره برقی برای رفع صدای آن

خاک، زباله و سایر آلاینده‌ها نیز می‌توانند علت صدای کرکره برقی باشند. این‌ها می‌توانند روی قسمت‌های متحرک کرکره برقی جمع شوند و اصطکاک و لرزش ایجاد کنند. تمیز کردن کرکره برقی می‌تواند این آلودگی‌ها را از بین ببرد و صدا را کاهش دهد. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  • منبع تغذیه کرکره برقی را خاموش کنید.
  • با باز کردن پیچ، پوشش کرکره برقی را بردارید. ممکن است برای این کار به پیچ گوشتی یا کلید آلن نیاز داشته باشید.
  • از یک برس نرم یا پارچه برای پاک کردن هرگونه کثیفی یا زباله از قسمت‌های متحرک کرکره برقی استفاده کنید. حتما لولاها، ریل‌های راهنما و قرقره‌های غلتکی را تمیز کنید.
  • برای کاهش اصطکاک، چند قطره روغن روان‌کننده یا اسپری سیلیکون را روی قسمت‌های متحرک بمالید.
  • هرگونه ماده روان کننده اضافی را با یک پارچه تمیز پاک کنید.
  • محفظه کرکره برقی را دوباره جمع کرده و منبع تغذیه را دوباره روشن کنید.
رفع صدای کرکره برقی
پیشنهاد مطالعه

تعمیر گیربکس

گیربکس در کرکره برقی یک سیستم مکانیکی است که وظیفه کنترل سرعت و گشتاور موتور الکتریکی را بر عهده دارد و کرکره برقی را به حرکت در می‌آورد. گیربکس از یک سری چرخ دنده تشکیل شده است که به کاهش سرعت موتور و افزایش گشتاور آن هنگام حرکت کرکره برقی کمک می‌کند. این روند اجازه می‌دهد تا حرکات کرکره برقی، صاف‌تر و دقیق‌تر انجام شود، در حالی‌که به محافظت از موتور در برابر آسیب ناشی از گشتاور یا سرعت بیش از حد نیز کمک می‌کند. خرابی چرخ دنده می‌تواند باعث ایجاد صداهای بسیار ناخوشایندی در کرکره برقی شود. برای تعمیر چرخ دنده مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از تعمیر گیربکس در کرکره برقی، برای جلوگیری از برق گرفتگی، برق را خاموش کنید.
  • پیچ کرکره برقی را باز کرده و جعبه دنده را باز کنید تا دنده‌ها نمایان شوند.
  • به دنبال چرخ دنده‌های آسیب دیده یا فرسوده‌ای باشید که ممکن است باعث ایجاد صدا شوند. در صورت وجود، آنها را تعویض کنید.
  • چرخ دنده‌ها را با برس و روان کننده تمیز کنید. هرگونه کثیفی، گرد و غبار یا سایر زباله‌ها را از بین ببرید.
  • برای جلوگیری از ساییدگی چرخ دنده‌ها به یکدیگر، روان‌کننده بمالید. به اندازه‌ای روان‌کننده استفاده نمایید تا مطمئن شوید که چرخ دنده‌ها آزادانه حرکت می‌کنند.
  • هنگامی‌که گیربکس تمیز و روغن کاری شد، آن را دوباره جمع کنید و کرکره برقی را در جای خود قرار دهید.
  • برق را روشن کرده و کرکره برقی را تست کنید تا مطمئن شوید که به آرامی و بدون صدا باز و بسته می‌شود.
  • اگر چرخ دنده‌ها همچنان سروصدا دارند، آنها را تا زمانی تنظیم کنید که به درستی تراز شوند.

هیچ چیز بدتر از این نیست که هنگام کار یا استراحت، با صدای دائمی کرکره‌های برقی خود مواجه شوید. این صدا نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد که نیاز به تعمیر دارد. با انجام مراحل فوق می‌توانید از این صداها جلوگیری کرده و از کرکره برقی خود به خوبی نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که انجام منظم بررسی‌ها و تعمیر و نگهداری، برای حفظ عملکرد بهینه کرکره برقی‌ها بسیار ضروری هستند. با کمی دقت و توجه می‌توانید علت صدای کرکره برقی خود را یافته، آن را قطع کرده و از محیطی آرام لذت ببرید. اگر مراحل فوق را انجام دادید ولی همچنان کرکره برقی شما صدا می‌داد، حتما با تکنیسین‌های ماهر تماس بگیرید.

نصب و تعمیر کرکره برقی با آچارباز
نصب و تعمیر کرکره برقی شامل عیب یابی و تعمیر و نصب انواع کرکره برقی است. با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز در اسرع وقت کارشناس به محل شده اعزام می‌شود.
نصب و تعمیر کرکره برقی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا