×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

با مشکل برق داشتن بدنه پکیج چه کنیم؟

برق داشتن بدنه پکیج

شاید برای شما هم پیش آمده باشد، که گاهی در استفاده از لوازم برقی منزل مانند، پکیج و… متوجه شوید، که بدنه این لوازم دارای برق است و شما با دست زدن به آنها، دچار برق گرفتگی خفیفی می‎‌شوید. برق داشتن بدنه پکیج و دیگر لوازم الکتریکی منزل، یکی از مواردی است، که اگر برخی نکات را در نظر نگیرید و رعایت نکنید، احتمال بوجود آمدن آن بیشتر می‌شود. در این مقاله از آچارباز قصد داریم تا علت برق‌دار شدن بدنه پکیج و نحوه رفع آن را مورد بررسی قرار دهیم، اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید و به دنبال راهی برای تعمیر پکیج هستید یا می‌خواهید از بروز این مشکل جلوگیری کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله به آن میپردازیم:

کدام اجزای پکیج به برق نیاز دارد؟

اگر به پکیج خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که، برخی قطعات داخل پکیج، الکتریکی هستند و برای کار کردن نیاز به برق دارند، در مقابل برخی قطعات مکانیکی هستند، به عبارتی برای کار کردن نیاز به برق ندارند، مثل شیر آب متصل به پکیج، که برای کار کردن نیاز به برق ندارد. با توجه به این موارد، مسلم است که، برق داشتن بدنه پکیج مربوط به قطعات الکتریکی و برقی پکیج خواهد بود. پس بهتر است، در وهله‌ی اول با این قطعات و کارایی آنها آشنا شوید، تا هنگام بروز مشکل بتوانید، بهترین عملکرد را داشته باشید.

قابل ذکر است که، قطعات الکتریکی در واقع متصل به برد اصلی و برد کنترل پکیج، هستند و جریان الکتریکی و فرمان‌های صادر شده توسط این دو برد، برای عملکرد صحیح پکیج، توسط قطعات مختلف رد و بدل می‌شود.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

قطعات برقی و الکتریکی پکیج عبارتند از:

  • سیرکولاتور یا پمپ خطی
  • جرقه زن
  • شیر گاز
  • فن پکیج
  • سه راهی یا شیر برقی پکیج
قطعات الکتریکی داخل پکیج
قطعات الکتریکی داخل پکیج برای عملکرد صحیح خود نیاز به جریان برق دارند. اختلال در این قطعات باعث ایجاد برق روی بدنه پکیج می‌شود.

سیرکولاتور یا پمپ خطی

پمپی که باعث می‌شود، آب درون مدار به حرکت و گردش در بیاید، پمپ سیرکولاتور است. این پمپ با حرکت دادن آب گرم به سمت رادیاتورها و آب سرد به سمت مشعل، باعث می‌شود تا عمل گرمایشی پکیج به صورت صحیح انجام شود. این قطعه به وسیله خازنی که دارد، جریان برق را دریافت می‌کند و شروع به فعالیت می‌کند.

جرقه زن پکیج

شاید تا حدودی با کارایی جرقه زن آشنا باشید، در واقع جرقه زن توسط برقی که از برد پکیج، دریافت کرده، شروع به فعالیت می‌کند؛ یعنی با ایجاد جرقه‌های کوچک و ادامه‌دار، باعث می‌شود مشعلی که محل خارج شدن گاز است، روشن شود.

شیر گاز پکیج

شیر گاز پکیج در قسمت پایینی جایگاه شعله‌ی پکیج،قرار دارد. در واقع برق صادر شده از برد را، به جرقه زن و محفظه‌ی مخصوص شعله‌ی پکیج، می‌رساند. همچنین با کنترل جریان گاز، برای کم و زیاد کردن شعله نیز کاربرد دارد، کارکرد شیرگاز پکیج، وابسته به جریان برق است.

فن پکیج

قطعه‌ی دیگر پکیج که کارکرد آن وابسته به جریان برق است و اختلال در آن باعث برق داشتن بدنه پکیج می‌شود، فن پکیج است. فن پکیج، هوایی که برای روشن ماندن، شعله‌ی پکیج لازم است را، به داخل پکیج هدایت می‌کند و هوای نامطلوب داخل پکیج، که حاصل روشن بودن شعله‌های آتش است را، به محیط بیرون انتقال می‌دهد.

سه راهی یا شیر برقی پکیج

سه راهی یا شیر برقی پکیج در واقع مربوط به گردش آب و سیستم آب گرم است. در صورتی که آب گرم لازم باشد، سه راهی یا شیر برقی پکیج، باز می‌شود و آب گرم به گردش در می‌آید.

سیم ارت یا ارث جهت جلوگیری از برق گرفتگی و انتقال بار الکتریکی اضافی دستگاه‌های برقی به زمین کاربرد دارد.

دلایل برق دار شدن بدنه پکیج
خرابی قطعات الکتریکی، نبود سیم ارت، نصب غیر اصولی و …. باعث ایجاد برق روی بدنه پکیج می‌شود.

دلایلی که منجر به برق دار شدن بدنه پکیج می‌شوند؟

بعد از ذکر قسمت‌ها و قطعات مختلف پکیج، که برای عملکرد صحیح خود نیاز به برق دارند، حالا نوبت به بیان، علت برق داشتن بدنه پکیج میرسد. از جمله دلایلی که باعث ایجاد برق روی بدنه پکیج می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی یا آسیب دیدن قطعات برقی پکیج
  • آسیب دیدن قطعه فیوز
  • برخورد سیم‌های داخلی پکیج با بدنه آن
  • آسیب دیدن روکش یا محافظ سیم کشی پکیج
  • استفاده نکردن از کابل یا سیم ارت
تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

خرابی یا آسیب دیدن قطعات برقی پکیج

قطعات برقی یا به عبارتی الکتریکی پکیج نقش بسیار مهمی در عملکرد پکیج دارند، آسیب دیدن هر کدام از این قطعات مانند، فن پکیج، جرقه زن و… باعث مختل شدن عملکرد پکیج می‌شود، همچنین می‌تواند، باعث انتقال برق به قسمت خارجی و بدنه پکیج شود. این اتفاق در نتیجه بوجود آمدن اتصال کوتاه در پکیج ایجاد می‌شود.

آسیب دیدن قطعه فیوز

فیوز پکیج از جمله قطعاتی است، که نقش محافظتی و بسیار مهمی بر عهده دارد. به این صورت که جریان برقی که وارد برد می‌شود، ابتدا از فیوز گذر می‌کند و با ولتاژ مناسبی به برد می‌رسد. حال اگر فیوز آسیب ببیند، جریان برق با ولتاژ بالایی به برد و سایر قطعات پکیج می‌رسد و منجر به آسیب دیدن قطعات می‌شود. همچنین باعث ایجاد اتصال کوتاه و برق داشتن بدنه پکیج می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

برخورد سیم‌های داخلی پکیج با بدنه آن

 گاهی اوقات سیم کشی داخل پکیج، دچار اختلال می‌شود. ممکن است یک سیم از محل قرارگیری خود خارج شود و با بدنه پکیج برخورد کند، در این صورت برق ورودی پکیج روی بدنه پخش می‌شود.

آسیب دیدن محافظ یا روکش سیم کشی پکیج

علاوه بر خارج شدن سیم از جای مخصوص خود، ممکن است روکش یا محافظی که به عنوان عایق عمل می‌کند، دچار آسیب شود، در این صورت از محل آسیب دیدگی برق خارج می‌شود و به بدنه پکیج می‌رسد.

استفاده نکردن از کابل یا سیم ارت

همانطور که می‌دانید، سیم ارت یا ارث جهت جلوگیری از برق گرفتگی و انتقال بار الکتریکی اضافی دستگاه‌های برقی به زمین کاربرد دارد. حال اگر از این کابل استفاده نشود، بار الکتریکی و برق اضافی داخل پکیج به زمین منتقل نمی‌شود، بلکه باعث برق داشتن بدنه پکیج می‌شود.

راه‌های برطرف کردن برق بدنه پکیج
استفاده از سیم و چاه ارت، نصب اصولی، سرویس مرتب و مداوم و… می‌تواند به رفع برق پکیج کمک کند.

راه برطرف کردن وجود برق در بدنه پکیج چیست؟

برای رفع برق از بدنه پکیج یا برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، می‌توانید راه حل‌های زیر را امتحان کنید:

  • توجه به سرویس به موقع پکیج: سرویس کردن پکیج و سایر لوازم منزل به صورت مرتب و دوره‎ای باعث می‌شود، که اگر مشکل کوچکی وجود داشته باشد، شما سریع آن را تشخیص دهید و اقدام به رفع آن کنید.
  • کمک گرفتن از یک متخصص و بررسی قطعات برقی پکیج، در صورت وجود برق در بدنه: اگر متوجه شدید که روی بدنه پکیج برق وجود دارد، از یک متخصص در زمینه تعمیر پکیج کمک بگیرید و قطعاتی که ممکن است معیوب شده باشند را، تعمیر کنید.
  • راه اندازی و نصب پکیج به صورت اصولی: سعی کنید تمام لوازم الکتریکی از جمله پکیج را با کمک افراد مجرب و متخصص نصب کنید؛  چرا که نصب غیر اصولی پکیج و دیگر لوازم الکتریکی، باعث ایجاد مشکل برای لوازم شما می‌شود. مانند قرار نگرفتن سیم‌های پکیج در جای تعیین شده‌ی خود، که باعث برق داشتن بدنه پکیج می‌شود.
  • استفاده کردن از سیم ارت: سیم ارت یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد برق گرفتگی و دیگر مشکلات مربوط به برق مانند، برق دار شدن بدنه لوازم الکتریکی و… است. بهتر است برای حفاظت از ساختمان، لوازم برقی و جان خود، یک چاه ارت ایجاد کنید و سیم ارت را به زمین انتقال دهید.

در این مقاله سعی کردیم مشکل برق داشتن بدنه پکیج را به طول کامل شرح دهیم. این مشکل بسیار مهم است و در صورتی که به آن بی‌توجهی شود ممکن است خسارت‌های مالی و جانی بدنبال داشته باشد. در نتیجه اگر مهارت لازم برای رفع ایراد را ندارید می‌توانید از خدمات آچارباز کمک بگیرید. در آچارباز تعمیرات پکیج دیواری به‌صورت کامل انجام می‌شود. پس از ثبت درخواست تعمیرکار پکیج با شما تماس می‌گیرد و در زمان مورد تأیید شما به محل مراجعه می‌کند.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام پکیج بوتان داریم همه چیزش درست کار می کنه.فقط مشکلی که داره موقع استفاده شیرهای آب برق دار میشه.
    در ضمن لوله کشی همه روکار هست و از نوع لوله سفید پلاستیکی استفاده کردیم
    خواستم ببینم دلیلش چی می تونه باشه که وقتی دو شاخه را به برق میزنیم شیرهای آب و بدنه پکیج برق دار میشه و وقتی که با فازمتر به بدنه یا شیرها میزنیم فاز داره. ممنون

    1. رعنا عزیز،
      خرابی قطعات الکتریکی و نبود سیم ارت باعث ایجاد برق روی بدنه پکیج یا شیرالات می‌شود. خرابی و اتصال در فن و پمپ و خرابی فیوز برد و خود برد این مشکل را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا