×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

آشنایی با قطعات آبگرمکن دیواری بوتان

آشنایی با قطعات آبگرمکن دیواری بوتان

امروزه آبگرمکن‌ها به عنوان تامین کننده آب گرم در ساختمان، نقش اساسی را در زندگی روزمره‌ ما ایفا می‌کنند. پیشگیری از خرابی و نقص فنی در چنین وسیله‌ای نیازمند داشتن اطلاعات کافی راجع به آن است. شما برای سالم نگه داشتن آبگرمکن منزل خود باید قطعات تشکیل دهنده‌ آن را بشناسید و با طرز تعمیر آبگرمکن و راه‌اندازی آن بیشتر آشنا شوید. شرکت بوتان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ آبگرمکن، پکیج، کولر، شوفاژ و… است و بزرگ‌ترین کارخانه تولید کننده‌ی آبگرمکن دیواری در قاره‌ی آسیا به شمار می‌رود. در ادامه قصد داریم به معرفی آبگرمکن‌های دیواری بوتان و قطعات آنها بپردازیم.

انواع آبگرمکن‌های بوتان

شرکت بوتان توانسته در راستای تولید آبگرمکن به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند و انواع مختلفی از آبگرمکن‌ها را تولید و روانه بازار ایران کند. این کارخانه توانسته در صادر کردن کالاهای خود به کشورهای اروپایی از دیگر رقیبان پیشی بگیرد. در زیر به معرفی سه مدل، از مدل‌های آبگرمکن بوتان می‌پردازیم.

  • آبگرمکن دیواری بوتان مدل BX61
  • آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3215i
  • آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3315IF

آبگرمکن دیواری بوتان مدل BX61

این مدل از به‌روزترین آبگرمکن‌های ساخت شرکت بوتان است که، ابعاد مناسب و استحکام بالا از مزیت‎‌‌های آن به شمار می‌آیند. این سری از آبگرمکن‌ها در مدل‌های 6 و 7 تولید شده که دودکش هر کدام به ترتیب 10 و 15 است. از دیگر خصوصیات این آبگرمکن می‌توان به دارا بودن توربولاتور، شمعک دائمی، سیستم کنترل هوشمند شعله، سیستم ایمنی کلید حرارتی روی مبدل و کلاهک تعدیل، رده انرژی C، سازگار با آب‌های دارای رسوب و املاح و … اشاره کرد.

آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3215i

در بین آبگرمکن‌های خانگی این آبگرمکن ابعاد بزرگی را نسبت به دیگر آبگرمکن‌ها دارد و فاقد شمعک است. یکی دیگر از خصوصیات این آبگرمکن عملکرد خوب آن در برابر فشار کم آب و دارا بودن رده انرژی C، امکان تنظیم شعله به صورت ولومی و پیوسته، مجهز به سیستم آیونایز و کنترل هوشمند، قابلیت کارکرد با گاز شهری و گاز مایع، سیستم ایمنی کلید حرارتی روی مبدل و کلاهک تعدیل و … است. دودکش متناسب با این مدل آبگرمکن 15 گرد است.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3315IF

این آبگرمکن فن‌دار در مکان‌‌هایی که امکان خروج دود ناشی از احتراق به بیرون کم باشد، مناسب است. این سری از آبگرمکن‌های بوتان دارای شمعک جرقه‌زن (آیونایز) است. از دیگر ویژگی‌های این آبگرمکن می‌توان به دارا بودن رده انرژی C، راندمان بالای 87%، سیستم ایمنی کلید حرارتی روی مبدل و کلاهک تعدیل، فن تخلیه آلاینده‌ها، سیستم ایمنی تخلیه گازهای ناشی از احتراق، قابلیت کارکرد با گاز شهری و گاز مایع، کنترل هوشمند شعله و بهره گیری از سیستم ماژولار و … اشاره کرد.

اجزاء سازنده آبگرمکن دیواری

آبگرمکن‌ها بسته به نوع عملکرد، اجزاء سازنده، منبع تغذیه و نوع سوخت مصرفی، انواع مختلفی دارند.هر کدام از آبگرمکن‌ها چه دیواری و چه ایستاده وظیفه‌ی تامین کردن آب گرم را در هر ساختمان دارند. ما در این بخش از بحث معرفی آبگرمکن‌های دیواری و قطعات آنها به توضیحات مختصری راجع به هر کدام از قطعات و قسمت‌های آبگرمکن دیواری بوتان می‌پردازیم. چنانچه تمایل دارید درباره قطعات آبگرمکن‌ها اطلاعات بیشتری بدست آورید می‌توانید مقاله «اجزا و قطعات آبگرمکن‌های دیواری» را مطالعه کنید.

اجزاء تشکیل دهنده آبگرمکن دیواری بوتان
اجزاء تشکیل دهنده آبگرمکن دیواری بوتان

کلاهک تعدیل

همانطور که واقف هستید، سوخت اکسیژن و گرما، مواردی هستند که برای ایجاد احتراق ضروری‌اند. کلاهک تعدیل برای تنظیم ورود هوا به داخل آبگرمکن تعبیه شده‌است، که به وسیله‌ی آن هوای مورد نیاز برای شعله تامین می‌شود. این قطعه با کم و زیاد کردن سرعت مکش باعث می‌شود که شعله‌ی آبگرمکن خاموش نشود و به صورت مناسب و استاندارد بسوزد.

پیشنهاد مطالعه

مبدل حرارتی آبگرمکن بوتان

مبدل حرارتی یکی از مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده‌ی آبگرمکن دیواری بوتان است. مبدل حرارتی آبگرمکن بوتان، همان لوله‌های U شکل مسی‌اند که هنگام باز شدن جریان آب گرم و به دنبال آن باز شدن شعله‌ی آبگرمکن، حرارت ناشی از شعله را به آب انتقال می‌دهد و در نتیجه آب گرم می‌شود. لازم به ذکر است که به دلیل ورود آب تصفیه نشده به مبدل، املاح موجود در آن باعث گرفتگی و رسوب در این قسمت از آبگرمکن می‌شوند.

مبدل حرارتی آبگرمکن بوتان
نمای کلی از مبدل حرارتی آبگرمکن دیواری

خوشبختانه شرکت بوتان برای جلوگیری از گرفتگی مبدل که ناشی از رسوب املاح می‌شود، راه چاره‌ای اندیشیده است. این شرکت از مبدل‌های توربراتوردار در آبگرمکن‌های خود استفاده می‌کند. این مبدل باعث چرخش آب شده در نتیجه املاح موجود در آب کمتر ته‌نشین و رسوب می‌شوند. در این صورت هم بر عمر مبدل افزوده می‌شود هم عمل داغ شدن آب سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان در آچارباز
خدمت تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان آچارباز، شامل نصب، عیب‌یابی و سرویس آبگرمکن دیواری بوتان است. برای تعمیر آبگرمکن بوتان خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان

دیافراگم آبگرمکن دیواری

دیافراگم در واقع یک جزء کوچک لاستیکی است و همانطور که در تصویر می‌بینید مانند یک پرده دو سطح را از هم جدا می‌کند. این قطعه فشار ناشی از آب را از طریق شیپوره، ساقه‌ی آب و دیسک به مجموعه‌ی گاز انتقال می‌دهد و باعث می‌شود مسیر گاز باز شود. در هنگام باز شدن مسیر گاز شعله آبگرمکن روشن می‌شود. در صورتی که جریان آب گرم کم باشد، آب خیلی داغ شده و در نهایت باعث آسیب دیدن مبدل حرارتی می‌شود.

دیافراگم آبگرمکن دیواری
تصویر دیافراگم آبگرمکن دیواری

اجزاء رگلاتور گاز آبگرمکن بوتان

در معرفی آبگرمکن‌های دیواری بوتان و قطعات آنها، باید گفت مجموعه‌ی گاز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر آبگرمکن است و بیشترین دلیلی که یک آبگرمکن روشن نمی‌شود ناشی از اختلال ایجاد شده در این قسمت است، چرا که وظیفه‌ی گازرسانی آبگرمکن و تنظیم شعله رگلاتور گاز را برعهده دارد.
ازعمده‌ترین مشکلات مربوط به این بخش، روشن نشدن آبگرمکن است و در برخی موارد اگر دچار ایراد شود ممکن است باعث استفاده بیش از حد گاز مصرفی خانگی شود. این قسمت از آبگرمکن، خود از دو قطعه با عنوان‌های رابط چند راهه و بدنه تشکیل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

سوپاپ اصلی گاز آبگرمکن دیواری

این قطعه که درون چند راهه قرار می‌گیرد، در زمانی که جریان آب در چند راهه بازوبسته می‌شود وظیفه دارد، مسیر گاز را قطع و وصل کند.

رگلاتور آب در آبگرمکن بوتان

می‌توان حدس زد که عملکرد این قطعه مربوط به جریانات آب، تنظیم و ثابت نگه داشتن فشار آب است. در واقع رگلاتور آب مجموعه‌ای از اجزاء دیگر است که عبارت‌اند از: سوپاپ آب، ساق سوپاپ، مغزی آب‌بندی، شیپوره، شیر تنظیم کننده‌ی دما و شیر احتراق. این مجموعه وظیفه دارد مقدار ورودی آب را به گونه‌ای تنظیم کند که آب به اندازه‌ی استاندارد گرم شود.
اگر میزان آب مناسب نباشد، به تدریج این قطعه دچار نقص فنی می‌شود. این مجموعه در مسیر جریان آب قرار دارد و حال یکی دیگر از مواردی که باعث اختلال در عملکرد این قطعه می‌شود رسوباتی است که درون این قسمت جمع می‌شوند.

شمعک آبگرمکن

این قطعه کوچک که در کنار مشعل قرار گرفته و باید به صورت دائم روشن بماند تا در زمان باز شدن جریان آب گرم و جریان یافتن گاز، مشعل را روشن کند. شاید بخواهید بدانید که گاز این قطعه که همیشه روشن است از کجا تامین می‌شود. در واقع لوله‎‌ی نازکی وجود دارد که یک سر آن‌ به رگلاتور گاز و یک طرف آن‌ به نازل شمعک وصل می‌شود تا گاز مورد نیاز را از رگلاتور به شمعک انتقال دهد. اگر شمعک آبگرمکن دچار مشکل شود و روشن نماند باعث خاموشی آبگرمکن خواهد شد.

برد تغذیه آبگرمکن بوتان

در معرفی آبگرمکن‌های دیواری بوتان و قطعات آنها باید بدانید که در آبگرمکن‌های برقی بوتان یک برد تغذیه تعبیه شده است که وظیفه‌ی برق‌رسانی در آبگرمکن را برعهده دارد. این قسمت انرژی الکتریکی 220 ولتی را به صورت مستقیم بین اجزاء آبگرمکن  تقسیم و ارسال می‌کند. این قطعه در اکثر آبگرمکن‌های فن‌دار قرار دارد.

برای این که بدانید یک برد تغذیه سالم و یا سوخته است، باید عملکرد فن را در نظر داشته باشید. به این صورت اگر فن دائم روشن باشد یا پس از روشن شدن سریع خاموش شود و یا حتی روشن نشود، بدون شک برد تغذیه آسیب دیده است. باید توجه داشته باشید که در هنگام تعمیر و بررسی برد تغذیه جریان برق را قطع کنید.

پیشنهاد مطالعه

برد جرقه زن آبگرمکن بوتان

این برد که با عنوان برد کنترل نیز شناخته می‌شود، وظیفه دارد در هنگام باز شدن جریان آب گرم دستور جرقه زدن را صادر و در هنگام قطع جریان آب و روشن شدن شعله‌ی آبگرمکن نیز عمل جرقه زدن را متوقف کند. وظیفه‌ی دیگر این برد ممانعت از آسیب‌دیدگی مبدل است.

امروزه آبگرمکن‌ها از ضروری‌ترین لوازم خانگی هستند، وجود آنها به قدری ضروری است که اگر یک روز دچار آسیب‌دیدگی شوند در زندگی روزمره خود با دشواری روبرو می‌شویم. پس ما باید در استفاده از این وسیله نهایت دقت را به کار گیریم.

اگر مشکل آبگرمکن شما اساسی است و شما نمی‌توانید آن را برطرف کنید، کافیست از طریق راه‌های ارتباطی با سایت آچارباز ارتباط برقرار کرده و درخواست خود را ثبت کنید. پس از ثبت سفارش شما تعمیرکار آبگرمکن بوتان کار را دریافت می‌کند و جهت هماهنگی با شما تماس می‌گیرد. در آچارباز تعمیر آبگرمکن از برند بوتان در مدل‌های مختلف انجام می‌شود.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت شما ببخشید آبگرمکن ما وقتی که میخواب آبو ولرم کنی خاموش میشه تا سرد اضاف میکنی خاموش میشه دلیلش چیه

    1. درود بر شما
      آرش عزیز،
      باید حتما جرمگیری و رگولاتور آب سرویس شود.

  2. سلام مشکل اینه که زمانیکه شیر آبگرم رو باز میکنم و تقریبا فشار آب هم خوبه و اون سیستم گرم کننده که مثل بخاری میمونه روشن نمیشه تا آب رو داغ کنه

  3. سلام وقت بخیر
    مبدل حرارتی آبگرمکن ما خراب شده جهت خرید تنها مبدل حرارتی از کجا اقدام کنیم .ممنون

    1. باسلام
      حسین عزیز؛ با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

  4. باسلام
    یکم جلوتر از لگلاتور آب(قسمتي كه واشر دیافراگم قرار دارد) ,با دوتا پیچ رگلاتور به قسمتی بعدی خود متصل شده …
    از اونجا وقتی آب گرم را باز میکنیم ,قطره قطره آب میچکه…
    آیا واشر دیافراگم باید تعویض شود ؟
    پیچ های مربوط به واشر را وقتی میخواهیم جابزنیم چقدر باید سفت کرد؟

    1. با سلام
      دوست عزیز، مشکل شما نیاز به بررسی فنی توسط کارشناس دارد. شما می‌توانید درخواست تعمیر آبگرمکن در محل خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  5. ابگرمکن منزل ما الان حدود دو هفته ست وقتی روشن میشه اگر اطرافش باشی بوی گاز و یه بوی تند به مشام میرسه. اتصالات گاز رو چک کردم مشکلی نداشت. مشکل از کجاست؟

    1. با سلام
      لطفا با کف صابون، تمام اتصالات را چک کنید. شاید قسمتی را از قلم انداخته باشید. اگر مشکل حل نشد، با کارشناس متخصص مشورت کنید.

  6. دستگاه ما بوتانه و تا الان دوبار برد تغذیه اش سوخته. بار دوم که سوخت محافظ برق گرفتم و باز هم سوخت. نمیدونیم چرا این اتفاق داره میفته. لطفا اگه ممکنه راهنمایی کنید که چیکارش کنیم؟

    1. با سلام
      با وجود محافظ، برد نباید دچار مشکل شود. باید برای دستگاه از قطعات اصل و باکیفیت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا