×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

همه چیز درباره دیافراگرام آبگرمکن دیواری بوتان ؛ نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان به زبان ساده

تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان یکی از اجزای مهم این دستگاه است که با خرابی آن عملکرد دستگاه دچار مشکل می‌شود. دیافراگم وظیفه بررسی فشار آب ورودی به دستگاه را دارد. نقش دیافراگم بیشتر حفاظتی است و از ایجاد خطراتی مثل انفجار یا سوراخ شدن مبل جلوگیری می‌کند.

این قطعه از دستگاه هم به دلیل رعایت نشدن شرایط درست استفاده، دچار خرابی می‌شود. برای رفع مشکل دیافراگم گاهی نیاز به تعویض واشر یا کل قطعه است.

برای تعویض این قطعه باید یک سری از اصول را رعایت کنید که در این مقاله آچارباز آن‌ها را به صورت گام به گام به شما آموزش می‌دهیم. اگر در زمینه تعویض قطعات آبگرمکن‌های دیواری مهارتی ندارید، بهتر است تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان را به شخص ماهری بسپارید. برای تعمیر آبگرمکن می‌توانید روی خدمات آچارباز حساب کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان چیست ؟

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان یک قطعه از جنس اتیلن پروپیلن است. این قطعه درون رگلاتور آب قرار دارد.این قطعه‌ای دایره‌ای شکل به فشار آب حساس است.

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان
دیافراگم آبگرمکن چیست؟ دیافراگم آبگرمکن دیواری چیست؟ دیافراگم آبگرمکن بوتان پلاستیکی و سیاه رنگ است.

وظیفه این قطعه شناسایی فشار آب ورودی به آبگرمکن دیواری بوتان است. در مواقعی که فشار آب ورودی به دستگاه کم باشد این قطعه از ورود گاز به آبگرمکن جلوگیری می‌کند و در نتیجه دستگاه روشن نمی‌شود.

یکی از مشکلاتی که برای دیافراگم پیش می‌آید، فرسوده شدن واشر آن است؛ چون این قطعه پلاستیکی است، رسوبات باعث از بین رفتن خاصیت آب‌بندی آن می‌شوند.

تعمیر آبگرمکن دیواری در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس کامل آبگرمکن خود داشتید و یا به هرگونه مشکل در پکیج و آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن دیواری

دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان چه کاری انجام می دهد؟

عملکرد دیافراگم در آبگرمکن دیواری بوتان مانند یک شیر یک طرفه است که فشار آب باعث باز شدن آن می‌شود. این قطعه بر سر جریان آب ورودی به آبگرمکن دیواری قرار گرفته است. اگر فشار آب ورودی به دستگاه در حد استاندارد باشد، این قطعه، اجازه ورود جریان گاز را می‌دهد. با ورود گاز به آبگرمکن دیواری بوتان، شعله تشکیل و آب گرم می‌شود.

رگلاتور آب آبگرمکن دیواری بوتان
دیافراگم آبگرمکن بوتان در داخل رگلاتور آب قرار دارد.

هنگامی که مقدار فشار آب کم باشد، دیافراگم اجازه ورود جریان گاز به دستگاه را نمی‌دهد و در نتیجه آبگرمکن خاموش می‌شود. در چنین شرایطی باید فشار آب دستگاه را تنظیم کنید تا دیافراگم به دستگاه اجازه روشن شدن بدهد.

عملکرد دیافراگم برای جلوگیری از داغ شدن زیاد آب، انفجار و سوراخ شدن مبدل است. فرض کنید فشار آب ورودی به آبگرمکن خیلی کم باشد و دیافراگم اجازه روشن شدن شعله را بدهد. در این شرایط چون آب داخل مبدل کم است، خیلی زود داغ شده و حتی ممکن است بخار شود. از طرف دیگر، مقدار کم آب داخل مبدل باعث داغ شدن بیش از حد و حتی سوراخ شدن آن می‌شود.

تعمیر آبگرمکن دیواری در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دیواری دارید یا با هرگونه مشکل در پکیج و آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
درخواست تعمیر آبگرمکن دیواری

با توجه به این توضیحات، نقش حفاظتی دیافراگم قابل درک است؛ در هنگام سرویس دوره‌ای آبگرمکن دیواری، باید سلامت این قطعه هم بررسی شود.

چه مشکلاتی ممکن است برای دیافراگم آبگرمکن به وجود آید؟

به دلیل املاح زیاد آب لوله‌کشی و تغییرات زیاد فشار آب، دیافراگم دچار خرابی‌هایی می‌شود. از جمله‌ خرابی‌های رایج دیافراگم آبگرمکن بوتان باید به موارد زیر اشاره کرد:

خرابی های رایج رگلاتور آبگرمکن دیواری بوتان
فرسودگی واشرها و خود دیافراگم می‌تواند در عملکرد درست آبگرمکن بوتان اختلال ایجاد کند.

فرسوده شدن واشر دیافراگم

یکی از مشکلاتی که برای دیافراگم پیش می‌آید، فرسوده شدن واشر آن است. این مشکل بیشتر به دلیل رسوب گرفتن واشر اتفاق می‌افتد؛ چون این قطعه پلاستیکی است رسوبات باعث از بین رفتن خاصیت آب‌بندی آن می‌شوند و با تمیز کردن آن هم مشکل حل نمی‌شود.

خرابی خود دیافراگم

همانطور که گفتیم این قطعه از جنس اتیلن پروپیلن یعنی نوعی پلاستیک است. فشار و رسوبات آب به مرور زمان روی این قطعه تاثیر می‌گذارند و باعث فرسودگی‌اش می‌شوند. در این شرایط خرابی دیافراگم به دو صورت خود را نشان می‌دهد:

  1. روشن نشدن آبگرمکن دیواری با باز کردن شیر آب گرم
  2. خاموش نشدن دستگاه بعد از بستن شیر آب گرم

در مورد اول با وجود فشار خوب آب ورودی، دیافراگم باز نمی‌شود؛ در نتیجه دستگاه هم روشن نمی‌شود. در مورد دوم هم بسته نشدن دیافراگم به دلیل فرسودگی یا سوراخ شدن، اجازه خاموش شدن آبگرمکن را نمی‌دهد.

نمای کلی از قطعات آبگرمکن دیواری بوتان
برای تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان باید رگلاتور آب آن را باز کنید.

رسوب گرفتن دیافراگم

آب لوله‌کشی بیشتر مناطق ایران، حاوی رسوبات و املاح است. با قرار دادن رسوب‌گیر در مسیر آب ورودی می‌توان مقدار ورود این املاح را کم کرد؛ اما به مرور زمان، مقداری از آن‌ها روی دیافراگم جمع می‌شود. این رسوبات مانع عملکرد دست دیافراگم می‌شوند.

نحوه تعمیر یا تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان و برندهای دیگر به چه صورت است؟

برای تعمیر دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان ، باید با ساختار و قطعات آن آشنا باشید، پس بهتر است قبل از شروع کار، ابتدا مقاله آشنایی با قطعات آبگرمکن دیواری بوتان را بخوانید.

  1. برای شروع کار ابتدا، ورودی‌های آب و گاز دستگاه را ببندید و بعد از آن کاور روی دستگاه را بردارید.
خدمات تعمیر آبگرمکن دیواری در محل
برای تعمیر دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان باید کاور روی آن را بردارید.
  • برای تعمیر یا تعویض هر یک از قسمت‌های معیوب دیافراگم، باید رگلاتور آب را از دستگاه جدا کنید.
رگلاتور آبگرمکن دیواری بوتان
برای تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان باید اتصالات رگلاتور را باز کنید.
  • برا این کار طبق تصویر زیر، ابتدا اتصال آب سرد ورودی دستگاه را باز کنید.
نحوه باز کردن رگلاتور آب آبگرمکن دیواری بوتان
برای باز کردن رگلاتور باید اتصال ورودی آب سرد را باز کنید.
  • حالا به سراغ لوله مسی خارج شده از رگلاتور بروید. پیچ آن را باز کنید. مراقب باشید که لوله مسی، زیاد خم نشود و آسیب نبیند.
نحوه باز کردن رگلاتور آب آبگرمکن دیواری بوتان
برای جدا کردن رگلاتور باید اتصال لوله مسی را هم باز کنید.
  • حالا پیچ‌های اتصال آن به آبگرمکن را باز کنید.
نحوه جدا کردن رگلاتور آب آبگرمکن دیواری بوتان
برای باز کردن رگلاتور آب باید آن را به صورت کامل از آبگرمکن جدا کنید.

حالا رگلاتور به طور کامل از دستگاه جدا شده است. رگلاتور را در دست بگیرید و به آرامی پیچ‌های آن را باز کنید. بعد از باز کردن رگلاتور، دیافراگم که یک قطعه پلاستیکی سیاه رنگ دایره‌ای است را می‌بینید.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض لاستیک دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

ابتدا به سراغ واشرهای دیافراگم می‎‌رویم. واشرهای دستگاه را باز کنید. بهتر است این واشرها را عوض کنید تا خیالتان از این نظر راحت باشد. واشرها پلاستیکی هستند. مرور زمان و املاح آب بر آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. این عوامل باعث می‌شوند که آن‌ها خاصیت آب‌بندی خود را از دست بدهند.

مراحل عوض کردن دیافراگم

بعد از تعویض واشرها به سراغ دیافراگم بروید. ابتدا بررسی کنید که دیافراگم دقیقا در جای خود قرار گرفته باشد. اگر دیافراگم تغییر شکل یا حالت داده باشد و به خوبی در جای خودش ثابت نباشد، باید آن را عوض کنید.

اگر دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان از نظر وضعیت ظاهری مشکلی نداشت، آن را از رگلاتور خارج کنید. حالا آن را با کمی آب بشویید و بررسی کنید که سوراخ نباشد. اگر سوراخ یا آسیب فیزیکی روی دیافراگم باشد، باید آن را عوض کنید. بعد از عوض کردن دیافراگم، آن را داخل رگلاتور جا بزنید.

نحوه بستن رگلاتور آب بعد از تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

بعد از تعویض یا تعمیر قطعات معیوب دیافراگم، باید موارد زیر را هم انجام دهید:

  • بعد از تمام شدن سرویس رگلاتور، دو طرف  آن را دقیقا سر جای خود قرار دهید و پیچ‌های آن را ببندید.
نحوه درست بستن رگلاتور آب آبگرمکن دیواری بوتان
هنگام بستن دوباره رگلاتور از قرار گرفتن درست قطعات در جای خودشان مطمئن شوید.
  • در نقطه‌ای که مشخص شده مقداری گریس تزریق کنید.
گریس کاری رگلاتور آب پکیج بوتان
برای کارکرد درست دیافراگم پکیج بوتان باید رگلاتور آن را گریس کاری کنید.
  • حالا رگلاتور را به دستگاه وصل کنید و پیچ‌های آن را ببندید.
  • در دهانه لوله مسی یک فیلتر وجود دارد، فیلتر را تمیز کنید و دوباره سر جایش قرار دهید.
  • در انتهای لوله ورودی آب سرد دستگاه، یک واشر قرار دارد. برای تکمیل کار خود بهتر است این واشر را هم عوض کنید.
  • حالا لوله مسی و شیلنگ ورودی آب سرد را ببندید.
  • اکنون باید دستگاه شما دوباره به خوبی کار کند.

تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری ایران شرق و تعمیر آبگرمکن دیواری ایران شرق هم شباهت زیادی به تعویض این قطعه در آبگرمکن دیواری بوتان دارد؛ پس می‌توانید با استفاده از همین راهنمایی‌ها مشکل این برند آبگرمکن را هم رفع کنید.

عوض کردن دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما باید بدانید که این قطعه و رگلاتور، خیلی حساس هستند. کوچکترین اشتباه در تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان و آب‌بندی آن می‌تواند باعث خرابی رگلاتور و هزینه تعمیر بیشتر دستگاه شود. با توجه به این موارد اگر تجربه‌ای در زمینه تعمیر وسایل گرمایشی ندارید بهتر است این کار را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید. برای تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان می‌توانید روی آچارباز حساب کنید.

تعمیر آبگرمکن دیواری در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دیواری دارید یا با هرگونه مشکل در پکیج و آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
درخواست تعمیر آبگرمکن دیواری

4.4/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. میتونم از دیافراگم آبگرمکن دیواری بقیه برندها برای آبگرمکن دیواری بوتان استفاده کنم؟

  2. با سلام وعرض ادب.استاد عزیز من آبگرمکن ۳۲۱۸دارم مدتی است موقع روشن شدن صدای انفجاری تندی موقعیکه آب را باز میکنیم رخ میدهد.فشار آب ولوله ها وصافی آب سرد همگی بررسی شدند وجرقه زن را هم تعویض کردم ولی صدایی بلند (تپ) هنوز هست.علتش چیه؟
    ممنونم اگر راهنمایی کنید.

  3. سلام وممنون ازتوضیحات عالی شمابدون هیچ تبلیغات وحرفهای گبج کننده وتکراری
    دوساعت میشه که بخاطرسؤالی که درمورد گیریزکاری دیافراگم برام پیش آمده بودسرگردان تواین سایت واون سایت که فقط قسط سردرگم کردن مخاطب برای مشتری گیری رو داشتندمبچرخیدم بدون دستیابی به جواب موردنظرم. اماشما واقعاهمه چیزعالی وراحت تشریح کردین. خداخیرتون بده

  4. خیلی دقیق و مفید و اثرگذار بود دمتون گرم واقعا خدا خیرتون بده

    1. با سلام
      اصغر عزیز، نظر شما به تیم تولید محتوای آجارباز منتقل می شود تا در صورت امکان محتوای آن تولید شود.

    1. با سلام
      محمد عزیز، خوشحالیم که توانسته ایم به شما کمک کنیم. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

    2. سلام ودرود فراوان میخواستم بدونم که دیافراگم آبگرمکن ایران شرق مدل کیمیا2017 بادیافراگم آبگرمکن های بوتان یکی هست یافرق دارن؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  5. سلام ممنون به زیبایی توضیح داده شده بود… تصاویر بسیار کمک خوبی بود بسیار دقیق بودتصاویر… بسیار ممنون و متشکرم

    1. با سلام
      همایون عزیز، خوشحالیم که توانسته ایم به شما کمک کنیم. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

  6. خیلی بهتر از دیگران توضیح داده بودید و تصاویر هم روشن و با کیفیت بودند ، موفق باشید .

    1. با سلام
      خسرو عزیز، خوشحالیم که توانسته ایم به شما کمک کنیم. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا