×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

آشنایی کامل با قطعات پکیج

نحوه کار پکیج دیواری

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در اسفند 1399 نوشته شده بود و در دی 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

این روزها پکیج، یکی از وسایل گرمایشی مهم در خانه‌های ایرانی است. استفاده درست از این وسیله و سرویس دوره‌ای، باعث افزایش طول عمر مفید آن‌ها می‌شود. شناخت قطعات پکیج به شما کمک می‌کند تا به راحتی ایرادات ساده‌ای مثل کاهش فشار آب و مشکلات دودکش را رفع کنید.

البته باید بدانید که شناخت قطعات پکیج به این معنا نیست که شما می‌توانید تمام عیب‌های پکیج را رفع کنید؛ بلکه در مواقعی که قطعات اصلی دچار مشکل هستند باید برای تعمیر پکیج از تعمیرکار کمک بگیرید.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

معرفی قطعات پکیج دیواری ؛ مهمترین قطعات پکیج کدام است؟

پکیج‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. در ادامه شما را با مهم‌ترین قطعات پکیج آشنا می‌کنیم:

برد پکیج

مغز پکیج دیواری، برد پکیج است. برد از قطعات مختلفی مانند رله، ترانس تغذیه، فیوز، آی سی و آی سی رگولاتور تشکیل شده است. این قطعه مسئول هماهنگی بین ورودی و خروجی‌های پکیج است. اجزای روی برد بسیار حساس هستند و باید به دقت از آن‌ها محافظت شود. اگر برد پکیج ایراد پیدا کند باید حتما توسط تکنسین پکیج عیب‌یابی و تعمیر شود؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباهی باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شود.

برد پکیج دیواری
تعمیرات برد پکیج بسیار تخصصی است و باید توسط سرویسکار فنی انجام شود.

وریستور

وظیفه این قطعه حفاظت از مدارهای الکترونیکی پکیج در مقابل تغییرات ولتاژ است.

ترمیستور

ترمیستور از جنس یک مقاومت است که دو نوع آن در پکیج وجود دارد:

  • ترمیستور PTC: این ترمیستورها به عنوان ترمیستور ضریب حرارتی مثبت شناخته می‌شوند و با بالا رفتن دما، مقاومت‌شان افزایش پیدا می‌کند.
  • ترمیستور NTC: این ترمیستورها با نام ترمیستور ضریب حرارتی منفی شناخته می‌شوند و با کم شدن دما، مقاومت‌شان کاهش پیدا می‌کند.
تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

فلوسویچ

کلید جریان یا فلوسوئیچ مانند یک کلید در سر راه آب ورودی به رادیاتورهای پکیج قرار می‌گیرد. این قطعه وظیفه‌ قطع و وصل کردن جریان الکتریکی در پکیج را دارد. در صورتی که فلوسوییچ پکیج ایراد داشته باشد، قطع و وصل شدن جریان آب به مشکل می‌خورد.

فلوسویچ پکیج دیواری
در صورتی که فلوسویچ پکیج ایراد داشته باشد قطع و وصل شدن جریان آب به مشکل می‌خورد.

پیشنهاد مطالعه

برد جرقه

این برد، یکی از قطعات پکیج است که جریان برقی که از برد اصلی وارد می‌شود را چند برابر می‌کند. در صورتی که گاز پکیج باز باشد، ولتاژ را تا ۱۲۰۰۰ ولت افزایش می‌دهد و باعث جرقه و روشن شدن مشعل می‌شود.

پمپ سیرکولاسیون یا پمپ خطی

این پمپ به وسیله یک خازن به مدار الکتریکی پکیج نصب شده است. وظیفه پمپ خطی جبران افت فشار پکیج در زمان استفاده از آن است. اگر فشار پکیج افت می‌کند یکی از دلایل آن خرابی پمپ خطی است.

پمپ خطی پکیج دیواری
اگر فشار پکیج افت می‌کند یکی از دلایل آن خرابی پمپ خطی است.

پیشنهاد مطالعه

شیر سه طرفه

این شیر در زمان باز کردن شیر آب داغ، مسیر آب گرم را از رادیاتورها به مدار آب مصرفی تغییر می‌دهد.

شیر پرکن

شیر پرکن هم یکی از قطعات پکیج است که در مسیر بین لوله‌های آب سرد ورودی و پکیج نصب می‌شود. اطلاعات تکمیلی در خصوص شیر پرکن را در مقاله همه آنچه که در مورد شیر پرکن پکیج باید بدانید بخوانید.

شیر پرکن پکیج
شیر پرکن پکیج انواع مختلفی دارد.

شیرتخلیه آب

از این شیر برای تخلیه آب موجود در پکیج استفاده می‌شود. اغلب در زمان خرابی، تعمیر پکیج که نیاز به خالی شدن پکیج است، این شیر باز می‌شود تا همه آب داخل سیستم خالی شود.

NTC  یا سنسور حرارتی

این سنسور برای تشخیص دمای مبدل آب گرم مصرفی، نصب می‌شود. اگر دمای مبدل از حد مجاز بیشتر باشد، این سنسور پکیج را خاموش می‌کند تا گرمای آن به دستگاه آسیب نرساند.

شیر اطمینان

شیر اطمینان به دما و فشار پکیج بسیار حساس است. اگر دما از ۹۹ درجه سانتی گراد یا فشار از ۳ بار بیشتر شود، مجرای این شیر باز شده تا فشار و آب اضافی پکیج تخلیه شود و از انفجار و حوادث بعدی جلوگیری کند.

شیر اطمینان پکیج
شیر اطمینان پکیج از بروز آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

گیج دما و فشار

این گیج مانند فشارسنج و دماسنج است. اغلب این گیج‌ها روی بدنه پکیج نصب می‌شوند تا دما و فشار سیستم به راحتی قابل مشاهده باشند.

ترموستات دود یا سنسور دود

این سنسور در بالای پکیج و در قسمت کلاهک تعدیل نصب شده است. اگر به هر دلیلی گاز کربن دی اکسید پکیج از دودکش خارج نشود و در دودکش باقی بماند، کلاهک تعدیل گرم شده و این دمای بالا باعث فعال شدن سنسور دود می‌شود. این سنسور با فعال شدن خود فرمان خاموشی پکیج را به برد ارسال می‌کند تا با خاموش سیستم از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

شیر هواگیری اتوماتیک (vent Air)

این شیر، یکی از اجزای پکیج دیواری است که روی پمپ خطی پکیج نصب می‌شود و به وسیله آن می‌توان هواگیری سیستم را به طور اتوماتیک انجام داد.

انواع شیرهواگیری پکیج
هواگیری پکیج کار ساده‌ای است و می‌تواند توسط خود فرد انجام شود.

منبع انبساط دیافراگمی

منبع انبساط دیافراگی به دو قسمت تقسیم می‌شود، قسمتی از آن مخصوص هوا و قسمت دیگر مخصوص آب مدار است. اگر فشار منبع انبساط از یک بالاتر یا پایین‌تر برود، ممکن است پکیج با مشکل روبه‌رو شود. در مقاله منبع انبساط پکیج چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ اطلاعات بیشتری در مورد منبع انبساط بیان شده است.

پیشنهاد مطالعه

سیستم ضد یخ زدگی پکیج (freeze Anti)

این سیستم برای جلوگیری از یخ زدگی پکیج وجود دارد و برای جلوگیری از یخ زدگی پکیج هر چند دقیقه یکبار مدار گرمایشی و آب گرم را خاموش و روشن می‌کند.

قطعات مختلف پکیج
ساختار کلی یک پکیج دیواری

فن پکیج

همه پکیج‌ها فن ندارند. پکیج‌های فن‌دار مخصوص نصب در آشپزخانه و محیط‌های بسته هستند. فن پکیج، دود و گازهای به وجود آمده از سوختن را از داخل محفظه احتراق خارج می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که دی‌اکسید کربن از فضا خارج شود و شعله بهتر بسوزد.

مغز پکیج دیواری، برد پکیج است. برد از قطعات مختلفی مانند رله، ترانس تغذیه، فیوز، آی سی و آی سی رگولاتور تشکیل شده است. این قطعه مسئول هماهنگی بین ورودی و خروجی‌های پکیج است.

آیا قطعات پکیج گلدیران با قطعات پکیج ایساتیس و سایر برندها تفاوت دارد؟

چون پکیج‌ها همگی برای تولید آب گرم استفاده می‌شود، قطعات اصلی مشابهی دارند و تفاوت آن‌ها بیشتر در قطعات جانبی است. در ادامه با قطعات پکیج‌های موجود در بازار، بیشتر آشنا می‌شوید.

معرفی قطعات پکیج گلدیران

پکیج‌های گلدیران یکی از بهترین پکیج‌های موجود در بازار هستند. مدل‌های پایونیر و پرستیژ اصلی‌ترین پکیج‌های گلدیران هستند. در تصویر زیر قطعات پکیج گلدیران را می‌بینید.

ساختار پکیج گلدیران
ساختار پکیج گلدیران

قطعات پکیج فرولی

در ساخت پکیج فرولی از تکنولوژی روز ایتالیا استفاده شده است. در تصویر زیر محل قرار گرفتن اجزا پکیج دیواری فرولی را می‌بینید.

ساختار و قطعات پکیج فرولی
فرولی برای ساخت محصولات خود از تکنولوژی روز ایتالیا استفاده می‌کند.

قطعات پکیج ایمرگاس

در تولید پکیج ایمرگاس هم تکنولوژی روز اروپا استفاده شده است. در تصویر زیر می‌توانید اجزا و قطعات این پکیج را ببینید.

ساختار پکیج ایمرگاس
پکیج ایمرگاس یکی از بهترین انواع پکیج موجود در بازار ایران است.

اجزا پکیج ایساتیس

اصلی‌ترین قطعات پکیج ایساتیس، همان مواردی است که ابتدای مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. این پکیج ایرانی هم، کارکرد خوب و مطمئنی دارد. در تصویر زیر معرفی قطعات پکیج ایساتیس انجام شده است.

قطعات پکیج ایساتیس
قطعات مختلف پکیج ایساتیس

قطعات پکیج تاچی

قطعات پکیج تاچی ساخت چین است. در تصویر زیر می‌توانید معرفی قطعات پکیج تاچی در قسمت برد و راهنمای استفاده از پکیج تاچی را ببینید.

راهنمای استفاده از پکیج تاچی
راهنمای استفاده و تنظیم پکیج دیواری تاچی

قطعات پکیج لورچ

پکیج لورچ هم یکی از بهترین برندهای پکیج ایرانی است. اگر بخواهیم به سوال قطعات پکیج لورچ ساخت کدام کشور است جواب بدهیم باید بگوییم که قطعات این پکیج همگی ساخت اروپا هستند. این پکیج در داخل ایران مونتاژ می‌شود. در تصویر زیر معرفی قطعات پکیج دیواری لورچ انجام شده است.

ساختار و قطعات پکیج لورچ
قطعات پکیج لورچ همگی ساخت ایتالیا هستند.

پکیج های دیواری چگونه کار می‌کنند؟

در همه پکیج‌ها قطعه‌ای به نام کنترل الکترونیکی یا EDU دارند. این قطعه وظیفه دارد ایمنی پکیج را تامین کند و برای اینکار تمام مواردی چون جریان‌ گاز، دما، جرقه و … را کنترل می‌کند.

نحوه‌کار پکیج در حالت زمستانه و تابستانه مقداری متفاوت است ولی به حالت کلی نحوه کار پکیج دیواری به شرح زیر است:

  1. بعد از باز کردن شیر آب، جریان آب توسط سنسور جریان آب تشخیص داده می‌شود.
  2. برد جرقه با بالا بردن ولتاژ برق جرقه می‌زند و مشعل پکیج را روشن می‌کند.
  3. آب مورد نیاز از داخل لوله‌های مارپیچ مبدل که دمای آن بسیار زیاد است، عبور می‌کند.
  4. واحد کنترل الکترونیکی EDU دما و میزان آب مصرفی را تشخیص داده و دما را متناسب با آن تنظیم می‌کند
  5. اگر از پکیج در حالت زمستانه باشد در زمان باز کردن شیر آب، شیر سه طرفه مسیر آب را از رادیاتورها به سمت پکیج تغییر می‌دهد. با اینکار آب گرم رادیاتورها برای مصرف آماده می‌شود و پکیج دوباره آب گرم مورد استفاده رادیاتور‌ها را تولید می‌کند.
  6. اگر در حالت تابستانه از استفاده شود، شیر سه طرفه باز نمی‌شود و آب مستقیم به پکیج وارد و گرم می‌شود.

برای افزایش کارایی باید پکیج به صورت دوره‌ای سرویس شود. اگر در هر مرحله پکیج بدرستی کار نکند روی پنل آن ارور نشان داده می‌شود یا اگر پنل وجود نداشته باشد چراغ‌ها شروع به چشمک زدن می‌کنند. برای از بین بردن این ارورها باید ابتدا علت آن مشخص شده و بعد تعمیر را شروع کنید. در صورتی که امکان عیب‌یابی و  تعمیر پکیج را ندارید، می‌توانید درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من وقتی فیوز برد ها را تعویض میکنم سریع میسوزه و برد هم خراب میکنه تعمیرکار برد میگه موتور، شیر برقی و فن یکی یکی امتحان کن ولی موفع امتحان بعصی قطعه های برد با فیوز میسوزه

    1. کیمیا عزیز،
      حتما یکی از قطعات برقی پکیج اتصالی دارد و باید یک به یک بررسی شود. توصیه میکنم این کار را به سرویسکار مجرب بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا