×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

عملکرد و وظایف پمپ پکیج چیست؟

تعمیر و نگهداری پمپ پکیج

پکیج، یک سیستم حرارتی مرکزی است که برای گرم کردن فضای واحدهای تجاری و مسکونی و همچنین تامین آب گرم مصرفی به کار می‌رود. به طور کلی، وظیفه پکیج را می‌توان به صورت گرم کردن آبی که در رادیاتورها جریان دارد و آبی که از شیرآلات ساختمان مصرف می‌شود، تعریف کرد. شاید برای شما نیز این سوال به وجود بیاید که این آب گرم، چگونه در رادیاتورها جریان پیدا می‌کند؟ در پاسخ به این سوال، باید اینگونه گفت که عاملی که آب را در لوله‌های کف و رادیاتورهای محیط به جریان وا می‌دارد، پمپ پکیج است. اگر این قطعه دچار خرابی شود، شما نیاز به تعمیر پکیج یا تعویض پمپ آن خواهید داشت.

با ما در این مقاله از آچارباز، همراه باشید تا به بررسی عملکرد و وظیفه پمپ پکیج، در جریان گرمایش محیط و آب مصرفی بپردازیم.


پمپ پکیج چیست؟

هنگامی که آب گرم توسط پکیج تولید شد و در لوله‌های کف و رادیاتورها جریان یافت، حرارت خود را به محیط داده و سرد می‌شود. حال این آب سرد بایستی دوباره به پکیج برگردد، گرم شود و در لوله‌ها جریان پیدا کند. این چرخه با عملکرد قطعه‌ای به نام پمپ پکیج تکمیل می‌شود. این پمپ، آب گرم را در رادیاتورها به حرکت درآورده و از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتورها جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، اگر فشار آب گرم کم باشد، پمپ پکیج فشار را بالا می‌برد تا گردش آب به صورت یکسان و یکنواخت صورت گرفته و فضا سرد نشود.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

معرفی قطعات پمپ پکیج

پمپ پکیج، خود دارای اجزا و قطعاتی است، که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • کیسینگ

پوسته پمپ یا بیرونی‌ترین بخش آن را کیسینگ می‌نامند.

  • یاتاقان

این قطعه در تمامی انواع پمپ پکیج دیده می‌شود و در چرخش ایمپلر نقش دارد.

اجزا و قطعات پمپ پکیج
پمپ پکیج شامل کیسینگ، روتور، استاتور و … است.
  • روتور

بخش پره‌ای موجود در پمپ پکیج، روتور نامیده می‌شود، که وظیفه به جریان درآوردن آب را بر عهده دارد.

  • استاتور

سیم پیچ یا استاتور، قطعه‌ای است که درون پمپ، یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند.

  • هوزینگ

در انواع پمپ‌ها یک قطعه پلاستیکی وجود دارد که آن را هوزینگ می‌نامند. محل قرارگیری هوزینگ در پمپ‌های گوناگون، متفاوت است، اما اغلب در بخش پشتی پمپ دیده می‌شود.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

انواع پمپ پکیج

پمپ پکیج دارای انواع مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به مدل‌های گراندفوس، داب، نوچی و ویلیو اشاره کرد.

انواع پمپ پکیج
پمپ پکیج دارای انواع مختلفی است که توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند.

اگر پمپ شما به کلی از کار افتاده باشد و با تعمیر نیز قابل راه اندازی مجدد نباشد، بایستی یکی از این مدل پمپ‌ها را خریداری کرده و آن را با پمپ نصب شده روی پکیج خود تعویض کنید.

ایراداتی همچون نقص سیم پیچی و سوختگی فیوز پمپ نیز می‌توانند موجب روشن نشدن پکیج و پمپ شوند.

دلایل خرابی پمپ پکیج چیست؟

پمپ پکیج شما از هر برندی که باشد، می‌تواند به دلایل گوناگونی دچار خرابی شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

۱- بسته شدن و گرفتگی در مسیر برگشت پمپ

در بخش قبلی اشاره کردیم که آب گرمی که در مسیر لوله‌های پکیج جریان دارد، پس از آنکه گرمای خود را از دست داد، باید به پکیج برگردد و دوباره گرم شود. حال اگر در مسیر برگشت آب، در مبدل یا پکیج، گرفتگی وجود داشته باشد، آب به پکیج نمی‌رسد، شفت‌های پکیج که باید در آب، خنک شوند، داغ می‌شوند و این گرما دمای دستگاه را افزایش می‌دهد. بنابراین، فشار زیادی به پمپ وارد شده و موجب خرابی آن می‌شود.

۲- نبود فیلتر و صافی در مسیر آب ورودی از رادیاتورها به پکیج

اگر در مسیر آب از رادیاتور به پکیج، صافی یا فیلتری وجود نداشته باشد، و یا فیلتر معیوب باشد، املاح و ذرات ریز و درشت وارد پمپ پکیج می‌شوند. این املاح و ذرات به مرور زمان باعث گرفتگی و خرابی قطعات موجود در پمپ شده و عملکرد آن را مختل می‌کنند. برای آشنایی با نحوه تعویض فیلتر پکیج خود می‌توانید مقاله «تعویض فیلتر یا کارتریج پکیج دیواری چگونه است؟» را مطالعه کنید.

۳- وجود آلودگی و کثیفی در صافی برنجی

در برخی پکیج‌ها، بر سر مسیر بازگشت لوله‌ها به پمپ و پکیج، یک صافی برنجی قرار دارد. این قطعه شامل یک توری فلزی است که، از ورود ذرات درشتی که موجب گرفتگی در داخل پمپ و پکیج می‌شوند جلوگیری می‌کند. حال اگر این توری کثیف شده باشد، پمپ باید با فشار بیشتری کار کند، تا آب را به دستگاه برگرداند. همین امر نیز موجب خرابی آن خواهد شد.

دلایل خرابی پمپ پکیج
خرابی پمپ پکیج ناشی از عواملی همچون گرفتگی و عدم وجود فیلتر در مسیر ورود آب به دستگاه است.

۴- کار کردن پکیج بدون آب

همواره پیش از روشن کردن دستگاه، باید توجه کنید که درون لوله‌های پکیج، آب وجود داشته باشد و دستگاه بدون آب کار نکند. در غیر این صورت، پمپ پکیج، آبی را برای پمپاژ در اختیار نداشته و کار کردن آن در این حالت موجب سوختنش، می‌شود.

۵- بی کیفیت بودن پمپ

اگر پمپ پکیج، کیفیت ساخت خوبی نداشته باشد، پس از مدت کوتاهی دچار خرابی خواهد شد. بهتر است پمپ جدیدی که روی دستگاه نصب می‌کنید، از برندهای باکیفیت باشد تا از بروز دوباره خرابی‌ها جلوگیری شود.

۶- رسوب گرفتگی پمپ

اگر پمپ پکیج دچار رسوب گرفتگی شود، در دراز مدت گریپاژ کرده و دیگر توانایی به جریان انداختن آب را نخواهد داشت. توجه کنید که اگر مدت زمان طولانی از پکیج استفاده نکنید، املاح آب می‌تواند درون پمپ رسوب کرده و در اصطلاح جام کردن پمپ شود. در مقاله رسوب گیر پکیج چیست؟ درباره رسوب داخل پکیج بیشتر بخوانید.

۷- عدم سرویس پکیج

اگر مدت زمان زیادی از پکیج خود استفاده کنید و نسبت به سرویس کردن آن بی‌تفاوت باشید، احتمال دارد که به زودی با خرابی قطعاتی همچون پمپ پکیج مواجه شوید.

حالت تابستانه و زمستانه پکیج
پمپ پکیج‌های دو مبدله در حالت تابستانه نیز کار می‌کند.

وظایف پمپ پکیج در تابستان و زمستان چگونه است؟

پیشتر دیدیم که پمپ پکیج باید به تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط بپردازد. در فصل زمستان، پکیج باید همواره روشن باشد، آب گرم را به رادیاتورها منتقل کند و اگر جایی از منزل، شیر آب گرم باز شود، از انتقال آب گرم به رادیاتورها جلوگیری کند. در مقابل، در فصل تابستان پکیج شما روی شمعک قرار دارد و تنها زمانی که آب گرم را باز کنید، روشن می‌شود.

برخی افراد عقیده دارند که پمپ پکیج، تنها زمانی عمل می‌کند که پکیج در حالت زمستانه، تنظیم شده باشد. چرا که در این حالت، برای گرم کردن رادیاتورها به عملکرد پمپ نیاز داریم. این ادعا غلط نیست. اما فقط برای پکیج‌های تک مبدله صادق است.

پس اگر پکیج شما دارای دو مبدل باشد، پمپ آن باید هم در حالت زمستانه و هم در حالت تابستانه کار کند، تا آب گرم مصرفی را تامین کند. بر همین اساس نیز مصرف برق پکیج‌های تک مبدله در فصل تابستان، تا حدودی کمتر از پکیج‌های دو مبدله است. در مورد تفاوت پکیج تک مبدل و دومبدله بیشتر بخوانید.

پیشنهاد مطالعه

مشکلات ناشی از خرابی پمپ پکیج کدامند؟

اگر پمپ پکیج شما دچار خرابی یا سوختگی شود، موجب بروز مشکلات بسیاری برای پکیج خواهد شد. برخی از این مشکلات و علل ایجاد آنها عبارتند از:

1- عدم گردش آب در سیستم

اگر پکیج در حالت عادی کار کند، کمی لرزش و صدا خواهد داشت. در این حالت، گردش آب در سیستم مشهود است. حال اگر شفت یا میله پمپ گیر کند، جلوی پمپاژ آب را می‌گیرد. در این حالت پمپ پکیج به شدت گرم می‌شود و اگر به آن دست بزنید، ممکن است دستتان بسوزد!

2- جرم گرفتگی پمپ

به مرور زمان، ممکن است درون پمپ جرم و رسوب ایجاد شود. اما اگر این جرم گرفتگی برطرف نشود، می‌تواند عملکرد پمپ را به کلی از کار بیندازد. نشانه‌های این مشکل شامل عدم هماهنگی پمپ و پکیج و همچنین کاهش دمای رادیاتور هاست.

3- صدای بیش از حد پمپ

اگر در پمپ پکیج هوا وجود داشته باشد، در زمان کار صدای عجیب و بلندی ایجاد می‌کند و حتی ممکن است کارکرد پمپ مختل شود. در این حالت علاوه بر صدای بلندی که از پکیج شنیده می‌شود، رادیاتورها نیز گرم نمی‌شوند و باید سیستم را هواگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه

4- کار نکردن پمپ

اگر پکیج روشن باشد و پمپ آن کار نکند، ممکن است پمپ به درستی روی دستگاه بسته نشده باشد. در این حالت بهتر است آب سیستم را تخلیه کرده و پمپ را در حالت درست آن نصب کنید.

5- وجود نشتی در پمپ

اگر پمپ پکیج به درستی نصب نشده، قطعات داخلی آن، دچار نشتی و یا حتی کاسه نمد پمپ در معرض فشار زیاد از بین رفته باشد، پکیج شما دچار نشتی می‌شود.

6- روشن نشدن پکیج و پمپ

اگر پکیج شما به گاز و برق متصل باشد؛ اما روشن نشود، ممکن است برد الکترونیکی، فشار گاز، دودکش یا دیگر اجزا و قطعات آن دچار خرابی شده باشند. ایراداتی همچون نقص سیم پیچی و سوختگی فیوز پمپ نیز می‌توانند موجب روشن نشدن پکیج و پمپ شوند.

7- خاموش نشدن پمپ

اگر پمپ پکیج به صورت مداوم کار کند و هرگز خاموش نشود، احتمال دارد که برد الکترونیکی پکیج دچار خرابی شده، تنظیمات حرکت پمپ بر هم خورده و دسته تنظیم سرعت حرکت پمپ، گیر کرده باشد.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض پمپ پکیج

برای تعویض و تعمیر پمپ پکیج، مراحل زیر را دنبال می‌کنیم:

  • دستگاه را از برق جدا می‌کنیم.
  • بدنه روی پکیج را باز کرده و کنار می‌گذاریم.
  • به نحوه اتصالات بخش‌های مختلف پکیج توجه کرده و در صورت لزوم عکسی از آنها می‌گیریم تا در زمان بستن آنها دچار مشکل نشویم.
  • اتصالات مربوط به پمپ پکیج دستگاه را جدا می‌کنیم.
  • پمپ را تعمیر کرده و یا آن را تعویض می‌کنیم.
  • پمپ را در جای خود قرار داده و اتصالات آن را به دقت انجام می‌دهیم.
  • بدنه پکیج را روی آن گذاشته و دستگاه را به برق متصل می‌کنیم.
  • دستگاه را روشن می‌کنیم و عملکرد پمپ و پکیج را چک می‌کنیم.

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مهم در ارتباط با پمپ پکیج را بیان کنیم. در صورتی که برای تعمیر یا تعویض پمپ پکیج به کمک نیاز دارید، می‌توانید درخواست خود را در قسمت تعمیر پکیج آچارباز ثبت کنید.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    پمپ پکیج ما در حالت تاستانه نیز آب گرم مصرفی را به رادیاتورها میده و موجب گرمی خانه در ایام تابستان میشه لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم

    1. باسلام
      جلال عزیز، این مشکل اغلب به دلیل خرابی برد، شیر سه طرفه، کلید تابستانه یا شیر برقی است. باید پکیج از نزدیک توسط تعمیرکار بررسی گردد.

  2. من یه پکیج بوتان دارم حدودا 10 سالی هست که ازش استفاده میکنیم و دیگه عمر خودشو کرده میخوام با یه پکیج دیگه عوضش کنم ولی پمپ آبش درسته دیگه نمیخوام هزینه پمپ بدم، میتونم این پمپ آبو برای بالا رفتن فشار آب خونه ام وصل کنم؟

    1. باسلام
      آقا/خانم زندی عزیز، پمپ آب پکیج به دلیل قدرت کم، برای استفاده به عنوان پمپ آب ساختمان مناسب نیست. پشنهاد می‌کنیم از پمپ قوی تری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا