×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

گرمایش و سرمایش

نکات مهم نگهداری از پنکه که باید بدانید

نگهداری از پنکه

با پشت سر گذاشتن زمستان و شروع فصل گرما، پنکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و هوای اطراف را خنک می‌کنند. اگر چند سال از خریدن پنکه‌تان می‌گذرد بهتر است قبل از رسیدن گرما باید به فکر سرویس یا تعمیر پنکه باشید تا در زمان لازم بدون هیچ مشکلی آماده به کار باشد. سرویس به موقع می‌تواند در نحوه کارکرد و همچنین مصرف انرژی آن‌ها تأثیر داشته باشد و باعث افزایش طول عمر استفاده از پنکه شود. در ادامه به نکات مهمی پیرامون نگهداری از پنکه اشاره می‌کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت نگهداری از پنکه

هر وسیله برقی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا در هنگام استفاده به درستی کار کند. از طرفی نگهداری از پنکه می‌تواند از خرابی زودهنگام قطعات و فرسوده شدن پنکه جلوگیری کند.

برخی از مراقبت‌های بسیار ساده هستند و با انجام روزانه آنها می‌تواند از خراب شدن پنکه جلوگیری کنید تا هرگز نیاز به تعمیر پنکه پیدا نکنید. به این منظور می‌توانید چک لیستی از اقدامات لازم برای نگهداری از پنکه آماده و به صورت منظم به آن رسیدگی کنید. به این صورت هیچ کار مهمی از قلم نمی‌افتد و پنکه شما بازه زمانی طولانی‌تری را به خوبی و بدون مشکل کار می‌کند.

نگهداری از پنکه با تمیز کردن آن
برای تمیز کردن پنکه می‌توانید از دستمال تمیز و مایع شیشه پاک کن استفاده کنید و حتما قبل از تمیز کاری سیم برق را بکشید.

معرفی نکات مهم در نگهداری از پنکه

حال که با اهمیت این موضوع آشنا شدیم، باید ببینیم برای نگهداری از این وسیله کاربردی چه مواردی را باید رعایت کنیم. در ادامه چند نمونه از بهترین راهکارها برای نگهداری از پنکه را بیان می‌کنیم.

گردگیری و تمیز کردن قطعات پنکه

قطعات پنکه به دلیل استفاده مداوم و آلودگی‌ هوا و وجود دود، گردو غبار، چربی و … کثیف می‌شوند. این آلودگی به مرور زمان بیشتر شده و روی بخش‌های مختلف پنکه جمع می‌شود. در این صورت روی کارکرد صحیح پنکه تأثیر گذاشته و دچار اختلال می‌شود به حدی که از نظر کارشناسان، پنکه‌ها پس از کثیف شدن حدود 30 درصد کارایی خود را از دست می‌دهند.

می‌توانید به صورت دوره‌ای تمام قطعات پنکه را از یکدیگر جدا کرده و تمیز کنید. قبل از کار مطمئن شوید نکه را از پریز جدا کرد‌ه‌اید. قطعات قابل شستشو را جدا کرده و با شوینده مناسب کاملا تمیز کنید. سایر قسمت‌ها را نیز با دستمال به خوبی پاک کرده تا هیچگونه آلودگی در هیچ قسمتی از پنکه باقی نماند. اگر با نحوه باز و بسته کردن پنکه و قطعات آن آشنایی ندارید، می‌توانید از دفترچه راهنمای پنکه خود استفاده کنید.

  • پارچه‌ها و برس‌هایی که برای تمیز کردن پنکه استفاده می‌کنید، باید کاملا نرم و لطیف باشند تا به قطعات پنکه آسیب نرسانند.
  • تنها قسمت‌هایی از پنکه که در دفترچه راهنما مشخص شده ، قابلیت شستشو دارند و نمی‌توانید تمام بخش‌ها را با آب و شوینده تمیز کنید. اغلب قطعات جداشدنی که هیچ سیم یا قطعه الکترونیکی روی آن‌ها نباشد، قابل شستشو هستند.
  • قسمت‌های شسته شده باید کاملا خشک شوند و سپس در جای خود قرار گیرند. خیس بودن قطعات باعث آسیب دیدن و یا حتی سوختن پنکه می‌شود.
  • نباید به هیچ عنوان رطوبت و آب به قطعات الکترونیکی نفوذ کند. در حین تمیزکاری به این نکته توجه داشته باشید.

برای تمیز کردن پنکه‌های سقفی می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید. با کمک جارو برقی به راحتی تمام آلودگی و گرد و غبار جمع شده در پنکه از بین ببرید.

پیشنهاد مطالعه
نگهداری از پنکه سقفی با گردگیری
تمیزکردن گرد و غبار و آلودگی پنکه اهمیت زیادی در نگهداری از آن دارد.

قرار دادن پنکه در جای مناسب

یکی از مواردی که در نگهداری از پنکه اهمیت دارد، محل قرارگیری آن است. پنکه‌های سقفی که به سقف متصل شده و افراد به آن‌ دسترسی ندارند؛ اما درباره پنکه‌های رومیزی باید حتما در محلی صاف و مناسب قرار گیرند تا تعادل آن‌ها حفظ شده و در شرایط خوبی کار کنند.

نکته دیگر این است که گیر کردن هر وسیله‌ای لابه‌لای پره‌های پنکه باعث اختلال در عملکرد پنکه و خرابی قطعات آن می‌شود. به همین دلیل باید هرگونه وسیله‌ای مانند پرده، گل و گیاه و … از اطراف پنکه برداشته شوند. پنکه را دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین وسایل گرمایشی و حرارتی نیز نباید در نزدیکی پنکه قرار گیرند.

روغن کاری پنکه

سرویس منظم پنکه اهمیت زیادی در نحوه کارکرد صحیح آن دارد. برای سرویس پنکه فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها روغن کاری است. روغن کاری پنکه کار ساده‌ایست، کافی است روغن مناسب را خریداری کرده و به کمک دستمال تمیزی بخش‌های موردنیاز را روغن کاری کنید. گرم بودن بیش از حد موتور پنکه می‌تواند نشانه نیاز پنکه به روغن کاری باشد.

برخی از پنکه‌ها این ویژگی را دارند که بازه زمانی کارکرد پنکه را محاسبه می‌کنند. به این صورت می‌توانید در بازه‌های مشخص برای روغن کاری اقدام کنید. اغلب بازه زمانی روغن کاری نیز در دفترچه راهنما ذکر شده است. در غیر این صورت می‌توانید از یک تعمیرکار در این زمینه سوال کنید.

تعمیر به موقع پنکه

تعمیر پنکه در نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات قطعه بسیار کوچکی از پنکه خراب می‌شود که به تعمیر و سرویس به موقع از خرابی‌های بیشتر جلوگیری می‌شود. هر صورت بروز هرگونه مشکل در پنکه و نحوه کارکرد آن حتما از تعمیر کار متخصص و باتجربه کمک گرفته تا وضعیت پنکه را بررسی کند.

نگهداری از پنکه با تعمیر به موقع
اگر مهارت کافی برای کار با پنکه را ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار برای رفع مشکل کمک بگیرید.

پنکه وسیله‌ای بسیار کاربردی و پراستفاده در فصل‌های بهار و تابستان است. این وسیله نیز همانند سایر وسایل برقی و الکترونیکی نیاز به نگهداری و سرویس دوره‌ای دارد تا به خوبی کار کرده و مدت زمان بیشتری برای شما کار کند. در این مقاله به نکات مهمی پیرامون نگهداری از پنکه را به شما آموزش دادیم تا قبل از شروع فصل گرما از آن‌ها استفاده کرده و از خرابی زودهنگام پنکه خود جلوگیری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا