×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

نحوه تخلیه مخزن آبگرمکن چگونه است؟

نحوه تخلیه مخزن آبگرمکن

املاح و مواد موجود در آب شهری، باعث جمع‌شدن رسوبات در مخازن آبگرمکن‌ها می‌شود. در صورتی‌که به موقع مخزن تخلیه نشود این رسوبات زیاد شده و ممکن است به دستگاه آسیب بزند. در این زمان مجبور می‌شوید برای رفع مشکل و تعمیرات آبگرمکن دیواری اقدام کنید.

در این مقاله از آچارباز، قصد داریم نحوه تخلیه مخزن آبگرمکن و نکات ضروری در زمان تخلیه مخزن را بیان کنیم. پس اگر شما هم به دنبال یادگیری روش تخلیه مخزن آبگرمکن هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه تخلیه مخزن آبگرمکن

همه آبگرمکن‌های برقی و گازی که دارای مخزن هستند، جهت عملکرد بهتر برای تأمین آب گرم مصرفی و ازبین‌بردن املاح و رسوبات جمع شده، نیازمند تخلیه دوره‌ای یا رسوب‌زدایی هستند.

چنانچه به‌صورت منظم و حداقل سالی یک‌بار، رسوبات مخزن تخلیه شود، کارایی و عملکرد آبگرمکن بهتر می‌شود. جمع‌شدن رسوبات در مخزن آبگرمکن، باعث اختلال در فرایند احتراق آبگرمکن‌های گازی شده یا صداهایی شبیه ترک خوردن و ترکیدن مخزن ایجاد می‌کند.

تخلیه مخزن آبگرمکن کار خیلی پیچیده‌ای نیست و لوازم و تجهیزات زیادی نیاز ندارد. با ما همراه باشید، تا در بخش بعد نحوه تخلیه مخزن آبگرمکن را یاد بگیرید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

روش تخلیه مخزن آبگرمکن

روش تخلیه مخزن آبگرمکن مهم نیست، جهت جلوگیری از بروز مشکلات جدی برای آبگرمکن حتماً این کار را با رعایت درست مسائل ایمنی انجام دهید، اگر قادر به تخلیه مخزن آبگرمکن نیستید، می‌توانید از تعمیرکار کمک بگیرید تا این کار را انجام دهد. در صورت تمایل می‌توانید سفارش خودتان را در سایت یا اپلیکیشن آچارباز در قسمت تعمیرات آبگرمکن دیواری ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تخلیه مخزن آبگرمکن
تخلیه مخزن آبگرمکن، ساده است اما باید نکات ایمنی را رعایت کنید.

به‌طور معمول، تخلیه کامل مخزن آبگرمکن، حداقل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و وقتی جریان آب شلنگ متصل شده متوقف شود، کار تخلیه مخزن به پایان رسیده است.

آموزش تخلیه مخزن آبگرمکن

اگر می‌خواهید مخزن آبگرمکن خودتان را تخلیه کنید، قبل از انجام این کار، باید با آموزش تخلیه مخزن آبگرمکن آشنا باشید. در ادامه مطلب، روش تخلیه مخزن آبگرمکن را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بیان می‌کنیم.

قدم اول: خاموش کردن آبگرمکن

قبل از شروع فرایند تخلیه مخزن، باید آبگرمکن را خاموش کنید.

  • برای خاموش‌کردن آبگرمکن گازی، ترموستات آن را روی حالت پیلوت (Pilot) قرار دهید.
  • در آبگرمکن برقی، با جداکردن کابل آبگرمکن از پریز برق یا با قطع کردن فیوز، جریان برق آبگرمکن را قطع کنید.
  • دقت کنید، اگر برق آبگرمکن‌های برقی قبل از انجام فرآیند تخلیه مخزن قطع نشود، تخلیه آب مخزن آبگرمکن باعث سوختن المنت‌های آن می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

قدم دوم: بستن منبع آب ورودی آبگرمکن

قبل از انجام تخلیه مخزن، شیر آب سرد آبگرمکن را که در قسمت بالایی آبگرمکن قرار دارد، ببندید. اگر آب مخزن داغ است، بهتر است جهت جلوگیری از سوختگی احتمالی در زمان تخلیه مخزن، کمی صبر کنید تا پس از خاموش‌کردن آبگرمکن، آب داخل مخزن سرد شود.

قدم سوم: اتصال شلنگ باغبانی به شیر تخلیه آبگرمکن

با بررسی آبگرمکن، شیر تخلیه آن را پیدا کنید (می‌توانید دفترچه راهنمای آبگرمکن را مطالعه کنید.) به‌طور معمول، شیر تخلیه مخزن آبگرمکن، نزدیک به قسمت پایینی آن قرار دارد. پس از اتصال شلنگ باغبانی به شیر تخلیه آبگرمکن، سر دیگر شیلنگ را به لوله فاضلاب آشپزخانه یا فضای دیگری که مناسب تخلیه آب است، قرار دهید.

اتصال شلنگ باغبانی به شیر تخلیه آبگرمکن
با یک شلنگ استاندارد که به درستی به شیر تخلیه متصل شده باشد، می‌توانید تخلیه مخزن آبگرمکن را انجام دهید.

قدم چهارم: باز کردن شیر تخلیه آبگرمکن

حالا شیر تخلیه مخزن آبگرمکن را جهت خالی‌شدن آب مخزن آن باز کنید. در بعضی مواقع، رسوبات جمع شده در مخزن به‌قدری زیاد است که ممکن است حتی باعث مسدود شدن شیر تخلیه یا کاهش شدت جریان تخلیه آب شود. در چنین مواقعی، برای برطرف‌کردن اشکال به وجود آمده و رفع اصولی آن، بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.  

قدم پنجم: باز کردن شیر آب گرم جهت تخلیه بهتر مخزن

جهت تخلیه  بهتر آب مخزن، نزدیک‌ترین شیر آب گرم مصرفی را باز کنید. با این کار، فشار تخلیه کم شده و باعث می‌شود آب مخزن آب‌گرم‌کن، سریع‌تر تخلیه شود. البته می‌توانید به‌جای شیر آب، شیر اطمینان را باز کنید؛ این شیر در بالای آبگرمکن قرار دارد.

به‌طور معمول، تخلیه کامل مخزن آبگرمکن، حداقل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و وقتی جریان آب شلنگ متصل شده متوقف شود، کار تخلیه مخزن به پایان رسیده است.

البته گاهی ممکن است رسوبات در کف مخزن آبگرمکن جمع شوند، پس بهتر است برای اطمینان از تخلیه کامل رسوبات، پس از قطع‌شدن جریان آب شیر تخلیه، آب ورودی آبگرمکن را باز کنید. این کار باعث شستشوی مخزن شده و به تخلیه کامل‌ رسوبات کمک می‌کند. این مرحله را تا زمانی ادامه دهید که آب خروجی از مخزن، شفاف شود.

باز کردن شیر آب گرم جهت تخلیه بهتر مخزن
در زمان تخلیه مخزن، می‌توانید شیر آب گرم را باز کنید تا از تخلیه‌ی کامل رسوبات، مطمئن شوید.

قدم ششم: بستن شیر تخلیه و راه‌اندازی آبگرمکن

در پایان و پس از تخلیه کامل مخزن آبگرمکن، شیر تخلیه را ببندید و شلنگ را از آن جدا کنید. برای راه‌اندازی مجدد آبگرمکن، شیر آب سرد مخزن را  کامل باز کنید و اجازه دهید مخزن پر شود. با توجه به نوع آبگرمکن (گازی یا برقی) برای روشن کردن آن، شیر گاز را باز کرده، یا جریان برق آن را وصل کنید. شیر مخزن تخلیه آبگرمکن را دوباره بررسی کنید و از درست بسته شدن و چکه نکردن آن، مطمئن شوید.

سرویس و نگهداری از آبگرمکن
در صورتی که از زمان آخرین سرویس دستگاه بیشتر از یک سال می‌گذرد، در اولین فرصت با تعمیرکار تماس بگیرید.

رسوبات و املاح موجود در آب شهری به‌مرورزمان در حین تأمین آب گرم در مخزن آبگرمکن جمع شده و باعث ایجاد مشکلاتی مثل سوراخ شدن مخزن و تغییر رنگ آب گرم مصرفی می‌شود. یکی از اقدامات مهم در سرویس و نگهداری آبگرمکن که به افزایش عمر مفید آبگرمکن و همچنین افزایش کیفیت آب مصرفی منجر می‌شود، تخلیه مخزن آبگرمکن به‌صورت منظم و دوره‌ای است.

در این مطلب، نحوه تخلیه مخزن آبگرمکن را آموزش دادیم. در صورتی که خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید، نسبت به رعایت نکات ایمنی، دقت کنید. اگر تجربه‌ی چندانی در کارهای تعمیراتی ندارید، بهتر است برای تخلیه مخزن آبگرمکن، از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید روی کلمه تعمیرات آبگرمکن دیواری در این صفحه یا اپلیکیشن آچارباز کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا