×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سخت افزار

رونمایی اینتل از جدیدترین پردازنده های سری Core

جدیدترین پردازنده‌های سری Core

کسانی که شناخت کافی از سیستم و قطعات کامپیوتری ندارند، با شنیدن عناوینی چون نسل‌های مختلف پردازنده، پردازنده نسل 9 و نسل 10، core i3، core i5، core i7، core i9 و … این سوال مطرح شود که اینها به چه معنا هستند؟ در اینجا با توضیح مختصری دررابطه با پردازنده‌های سری core، شما را با این محصولات آشنا خواهیم کرد. درصورتی هم که به تعمیر کامپیوتر نیاز داشتید، به شما خواهیم گفت که چگونه برای این کار اقدام کنید.

تعمیر کامپیوتر در محل با آچارباز
سرویس تعمیر کامپیوتر در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های کامپیوتری است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار کامپیوتر را ثبت کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر

سری پردازنده‌های اینتل

شرکت اینتل، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌‎ها در زمینه ساخت پردازنده است که از سال 1968 تاسیس شد و تا سال 2008، انواع پردازنده با سرعت‌های متنوع را راهی بازار کرد. اما پس از آن شروع به تولید پردازنده‌های نسل core کرد.

پردازنده‌های اینتل شامل انواع Celeron، Pentium و core هستند که دو مورد اول در پایین‌ترین رده نسبت به core قرار دارند.

نسل اول پردازنده اینتل، با روی کار آمدن معماری Nehalem، در سال 2008 تولید شد. در این پردازنده‌ها که شامل core i3، core i5 و core i7 بودند، از ترانزیستورهای 45 نانومتری استفاده می‌شد.

در تاریخ ژانویه 2011، نسل دوم پردازنده‌ها با معماری Sandy Bridge و ترانزیستور 32 نانومتری روی کار آمدند. این محصولات جدید اینتل شامل پردازنده دو هسته‌ای core i3، چهار هسته‌ای core i5 و core i7 که تا معرفی پردازنده core i9، بهترین پردازنده دسکتاپ و موبایل اینتل بود.

در سال 2012، اینتل نسل سوم پردازنده‌های خود را با معماری Ivy Bridge و ترانزیستور 22 نانومتری معرفی کرد.

تعمیرات تخصصی کامپیوتر
پردازنده core i3 نسل چهارم، قدرتمندتر از پردازنده core i5 نسل سوم است.

نسل چهارم پردازنده‌های اینتل هم در سال 2013 و در سه دسته core i3، core i5 و core i7 معرفی شدند. معماری این پردازنده‌ها Haswell بود و ترانزیستور 22 نانومتری داشتند.

یک سال بعد و در سال 2014 هم چهار دسته از پردازنده‌های اینتل که شامل core i3، core i5، core i7 و core M، بودند از نسل پنجم معرفی شدند. این پردازنده‌ها از معماری Broadwell با ترانزیستور 14 نانومتری بودند.

سال 2015 هم پردازنده‌های نسل ششم با معماری Sky Lake و ترانزیستور 14 نانومتری روانه بازار شد که شامل سه دسته core i3، core i5 و core i7 بودند.

نسل هفتم پردازنده‌های اینتل هم با معماری Kaby Lake، در سال 2016 و با ترانزیستور 14 نانومتری و مناسب برای کامپیوتر دسکتاپ، موبایل، سرور و … روانه بازار شد.

نسل هشتم پردازنده‌ها هم که شامل سه دسته کامپیوترهای دسکتاپ، ورک استیشن‌ها و موبایل بودند، در سال 2017 و در ابعاد 10 نانومتری معرفی شدند. معماری این پردازنده‌ها از نوع Cannon Lake بود.

در سال 2018 هم نسل نهم پردازنده‌های اینتل در ابعاد 10 نانومتر عرضه شدند.

در نهایت در سال 2019، پردازنده نسل دهم 10 نانومتری معرفی شدند.

تعمیر قطعات سخت افزاری کامپیوتر در محل
با هر نسل از پردازنده که توسط اینتل معرفی می‌شد، ابعاد ترانزیستور کاهش می‌یافت.

پردازنده‌های سری U اینتل

پردازنده‌های سری U اینتل، از پردازنده‌های کم‌مصرف شرکت هستند و درنتیجه عملکرد آنها بسیار کم است. این نوع پردازنده برای انجام کارهای ساده کامپیوتری مثل تماشای فیلم، وبگردی، گوش داده به موزیک و … کاربرد دارد. اگر نیاز دارید که با کامپیوترتان کارهای گرافیکی انجام دهید، بهتر است به سراغ انتخاب این نوع پردازنده نباشید.

نکته مثبت این پردازنده شارژدهی خوبی، حرارت کم و مصرف باتری کم است.

این پردازنده دارای 2 هسته بوده و حافظه کش آن هم 4 مگابایت است.

پردازنده سری Y اینتل

پردازنده‌های سری Y، سرعت کلاک بسیار پایینی دارند، درنتیجه عملکرد ضعیفی از آنها را شاهد خواهید بود. این نوع CPU، یک سوم از منبع انرژی و یا برق را مصرف می‌کنند و حرارت کمتری تولید کرده عمر باتری طولانی داشته و گرافیک چندان خوبی ندارند.

تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر در آچارباز
اگر قصد انجام بازی‌های کامپیوتری را دارید، به سراغ پردازنده سری U و Y نروید.

تفاوت بین عملکرد پردازنده‌های سری Y و سری U

همانطور که گفته شد، پردازنده‌های سری Y، سرعت کلاک بسیار پایینی نسبت به سری U دارند. پردازنده سری U، در انجام کارهای روزانه قدرت عملکرد بهتری نسبت به سری Y دارد.

پیشنهاد مطالعه

تفاوت بین حافظه رم در پردازنده‌های سری Y و سری U

پردازنده‌های سری U، حداکثر از 32 گیگ رم و در مقابل پردازنده سری Y هم از 16 گیگ حافظه رم پشتیبانی می‌کند. پس اگر قصد خرید یک لپ تاپ را دارید، بهتر است به سراغ پردازنده سری U بروید.

تفاوت مصرف انرژی پردازنده‌های سری Y و سری U

مصرف انرژی در CPU های سری Y، تقریبا یک سوم سری U است. در واقع عمر باتری سری Y نسبتا بیشتر است و از طرفی هم گرمای کمتری تولید می‌کنند. توان حرارتی سری Y در حدود 4.5 وات و سری U هم 15 وات است.

قطعاتی که داخل کامپیوتر قرار دارند، در صورت خرابی و یا آسیب، قابل تعمیر هستند. مگر اینکه خرابی قطعه به قدری شدت داشته باشد که امکان تعمیر نداشته و باید تعویض شود. تعمیر مادربورد، تعمیر قطعه چیپست، تعمیر قطعه کارت گرافیک، تعمیر پاور کامپیوتر و …، همگی باید توسط کارشناس سخت افزار انجام شود. آچارباز با در اختیار داشتن تیم متخصص و حرفه‌ای، آماده این است که هر زمانی که متوجه خرابی در قطعات کامپیوتر و لپ تاپ خود شدید، برای تعمیر آنها در محل شما حاضر شوند.

4.4/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا