×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

ویژگی تلویزیون‌ 4k چیست؟

تکنولوژی 4k تلویزیون

امروزه تکنولوژی‌های مختلفی برای تلویزیون‌ها وارد بازار شده است. یکی از این تکنولوژی‌ها که در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی در حوزه خرید و تعمیر تلویزیون به راه انداخته تکنولوژی 4k است. در این مطلب قصد داریم به به دنیای تلویزیون‌ 4k سفر کنیم و با ویژگی این تلویزیون نسبت به نسل‌های قبل صحبت کنیم.

تکنولوژی تلویزیون 4k چیست؟

در تکنولوژی 4k یا Ultra HD وضوح و کیفیت تصویر نسبت به نسل‌های قبل بسیار بالا رفته است. یعنی اگر تصویر با تلویزیون Full HD را ببینید کیفیت تصویر 4k چهار برابر بیشتر از این تصویر است.

تکنولوژی 4k امروزه علاوه بر تلویزیون در بسیاری از وسایل هوشمند مثل گوشی موبایل، لپ تاپ و … نیز به کار برده می‌شود تا لذت تماشای تصاویر را برای کاربران دو چندان کنند.

رزولوشن 4k به چه معناست؟

رزولوشن تصویر را تعداد پیکسل‌های موجود در آن نمایشگر تعیین می‌کنند. هرچه تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر بیشتر باشد، تصویر با کیفیت‌تری روی صفحه به نمایش گذاشته می‌شود. به طور مثال در تلویزیون‌های Full HD رزولوشن تصویر 1080×1920 است یعنی در هر ستون 1080 و در هر ردیف 1920 پیکسل وجود دارد. حال اگر رزولوشن 4k را در نظر بگیریم، تعداد پیکسل‌ها 2160×4096 است. یعنی در هر ستون 2160 و در هر  ردیف  4096 پیکسل وجود دارد. تعداد کل پیکسل‌های تلویزیون 4k به قدری زیاد است که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن‌ را دید.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

آیا کیفیت وضوح تصویر UHD و 4k برابر است؟

همانطور که در ابتدا گفتیم نام دیگر تلویزیون‌های 4k ،Ultra HD یا UHD است. ولی این دو اصطلاح که بین کاربران و تولیدکنندگان تلویزیون استفاده می‌شود یکی نیست و وضوح تصویر یکسانی ندارند.

تعداد پیکسل‌های تلویزیون فورکی 2160×4096 و تعداد پیکسل‌های تلویزیون یو اچ دی 2160×3840 است. باید بدانید اکثر محتواهای تولید شده با نسبت کمتر، یعنی همان رزولوشن UHD ساخته می‌شوند. در نتیجه اگر تصویر UHD را در تلویزیون‌ 4k تماشا کنید حاشیه‌های تصویر سیاه می‌شود.

تلویزیون‌های 8k
پسوند UHD برای تلویزیون‌های 8k نیز با عنوان 8K UHD به کار برده می‌شوند.
پیشنهاد مطالعه

تلویزیون‌های 4k چه مزایایی دارند؟

از مهم‌ترین مزایای تلویزیون‌ فورکی نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت تصویر تلویزیون ۴k نسبت به همه تلویزیون‌های نسل قبل یعنی HD ،Full HD ،2K بیشتر است.
  • تکنولوژی تلویزیون 4k با تصاویر با کیفیت پایین‌تر سازگارتر است یعنی علاوه بر تصاویر 4k امکان نمایش تصاویر با کیفیت کمتر را دارند.
  • به دلیل استقبال گرم کاربران از این تکنولوژی، کمپانی‌های مختلفی دست به تولید تلویزیون ۴k زده‌اند. در نتیجه قیمت این تلویزیون‌ها نسبت به روزهای اول ورودشان به بازار کم‌تر شده است.
  • به لطف پیشرفت تکنولوژی و ورود کنسول‌های بازی تعداد محتواهای سازگار با تکنولوژی 4k بیشتر شده است.

تکنولوژی 4k امروزه علاوه بر تلویزیون در بسیاری از وسایل هوشمند مثل گوشی موبایل، لپ تاپ و … نیز به کار برده می‌شود.

معایب تلویزیون‌ 4k چیست؟

علاوه بر مزایای اعلام شده، تلویزیون‌های فورکی معایبی نیز دارند که می‌توان از مهم‌ترین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

  • با وجود اینکه کیفیت تصاویر 4k چهار برابر Full HD است ولی چشم انسان برای درک این تفاوت محدودیت دارد. در نتیجه کیفیت 4k و Full HD برای چشم انسان تفاوت زیادی ندارد.
  • هرچند با گسترش این فناوری قیمت این تلویزیون‌ها پایین آمده ولی همچنان قیمت آنها نسبت به مدل‌های Full HD و HD تفاوت زیادی دارد. در نتیجه فقط قشر خاصی امکان خرید تلویزیون تکنولوژی 4k را دارند.
  • با گذشت زمان تعداد محتواهای این تکنولوژی افزایش پیدا کرده ولی با این وجود همچنان تعداد آنها محدود است. در ضمن دانلود محتواها با این کیفیت حجم بالایی دارد که با سرعت کم اینترنت ممکن است چند ساعت طول بکشد.
  • اگر تلویزیون 4k در اندازه‌های کوچکتر از 55 اینچ ساخته شود، ممکن است در بعضی قابلیت‌ها مانند HDR و روشنایی ضعف داشته باشد. همچنین تلویزیون‌های بزرگتر از 55 اینچ برای سالن‌های بزرگ مناسب است که با توجه به کم بودن متراژ خانه‌های امروزی بسیاری از کاربران نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
قیمت بالای محتواهای 4k
بدلیل هزینه بالای تولید تصویر 4k در حال حاضر تعداد محتواهای با این کیفیت بسیار کم است.

برای تماشای تصویر 4k باید از چه سیمی استفاده کنیم؟

به طور کلی برای تماشای تصویر 4k می‌توان از دو نوع سیم استفاده کرد:

سیم کابل Display Port 

از این کابل اغلب برای اتصال کامپیوتر به مانیتور‌های 4k استفاده می‌شود و برای تلویزیون کاربردی ندارد.

درگاه DisplayPort
درگاه DisplayPort  شبیه درگاه HDMI  است.

کابل HDMI

از این کابل برای اتصال وسایل جانبی مثل کنسول بازی، گیرنده دیجیتال، لپ تاپ و … به تلویزیون استفاده می‌شود. کابل‌های HDMI اغلب در چهار مدل زیر به بازار عرضه می‌شوند.

اگر کنار اسم کابل عبارت سرعت بالا (high speed) ثبت شده باشد کابل می‌تواند تصویر 4k را به تلویزیون منتقل کند. ولی اگر این عبارت نوشته نشده باشد تصویر با کیفیت Full HD به نمایش در می‌آید.

  • سرعت بالا با اترنت
  • سرعت بالا بدون اترنت
  • سرعت استاندارد با اترنت
  • سرعت استاندارد بدون اترنت
کابل Hdmi High Speed
برای نمایش تصاویر 4k از کابل Hdmi High Speed استفاده می‌شود.
پیشنهاد مطالعه

چطور می‌توانیم از 4k بودن تلویزیون مطمئن شویم ؟

ممکن است در زمان خرید، فروشنده ادعا کند که تلویزیون 4k است؛ ولی همانطور که گفته شد امکان تشخیص تصویر 4k از Full HD با چشم غیر مسلح کار راحتی نیست. اما تلویزیون 4k را چطور تست کنیم؟

در تلویزیون‌های 4k تصویر با استفاده از چهار رنگ قرمز، سبز، آبی و سفید ساخته می‌شود به این قابلیت به اختصارRGBW گفته می‌شود. در نتیجه برای اینکه از کیفیت تصاویر 4k تلویزیون مطمئن شوید، باید این قابلیت را چک کنید. برای این‌کار می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

استفاده از Serial Number

اغلب Serial Number یا کد تلویزیون روی برچسب مدل در قاب پشتی تلویزیون وجود دارد. از طریق این سریال نامبر می‌توانید اطلاعات و مشخصات دقیق تلویزیون را بررسی کنید. برای بررسی مشخصات تلویزیون کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کد یا Serial Number را یادداشت کرده و به سایت رسمی شرکت سازنده دستگاه مراجعه کنید.
  • بعد از ورود اطلاعات به صفحه محصول هدایت می‌شوید.
  • در صفحه محصول کلیه اطلاعات از جمله مشخصات سخت افزاری،کیفیت تصویر و … مشاهده کنید.
پیشنهاد مطالعه

استفاده از ذره بین

این آزمایش ساده می‌تواند برای تشخیص قابلیت RGBW تلویزیون انجام شود. برای انجام آزمایش کافیست یک تصویر متحرک سفید را روی تلویزیون به نمایش درآورده و با ذره بین از نزدیک به آن نگاه کنید.

اگر  پیکسل‌های قرمز، آبی، سبز و سفید به شکل چهارتایی و منظم قرار گرفته باشد کیفیت تصویر 4k است. ولی اگر در پیکسل‌ها موقعیت رنگ سفید تغییر کند نشان دهنده این است که تلویزیون از RGBW کاهنده استفاده می‌کند و کیفیت تصویر 2.8K است.

استفاده از کاغذ A5

آزمایش دیگری که برای تشخیص کیفیت تصویر 4k می‌توانید انجام دهید، استفاده از کاغذ A5 است. برای این آزمایش اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. یک کاغذ A5 را تا بزنید و وسط آن را به اندازه یک دایره 3 سانتی متری ببرید.
  2. یک تصویر یا فیلم با کیفیت 4k را اجرا کنید.
  3. کاغذ را روی صفحه تلویزیون گذاشته و به تعداد پیکسل‌ها دقت کنید.
  4. اگر کیفیت تصویر 4k باشد، براحتی نمی‌توانید پیکسل‌ها را تشخیص دهید و برای پیدا کردن آن‌ها باید چند دقیقه به تصویر نگاه کنید.
جعبه تلویزیون 4k
اغلب روی جعبه تلویزیون کمپانی کیفیت تصویر را حک می‌کند.

کیفیت تصویر 4k و Full HD با چه تفاوتی دارد؟

در این قسمت تلویزیون 4k و Full HD را از نظر کیفیت تصویر مقایسه می‌کنیم:

  • کیفیت تصویر تلویزیون 4k چهار برابر تلویزیون Full HD است.
  • رزولوشن تلویزیون‌فورکی 2160×4096 و تلویزیون فول اچ دی 1080×1920 است.
  • تلویزیون‌های Full HD در سایز 32 تا 49 اینچ و تلویزیون‌های 4k از 40 اینچ به بالا تولید می‌شوند.
  • تصاویر نمایش داده شده در تلویزیون ۴k نسبت به Full HD نرم‌تر بوده و جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود.
  • قابلیت HDR در تلویزیون‌های 4k بیشتر از Full HD وجود دارد.
  • برای تشخیص کیفیت تصاویر ۴k باید از نزدیک تلویزیون را مشاهده کنید. پس از تلویزیون را از فاصله دور نگاه می‌کنید تلویزیون Full HD برای شما گزینه مناسب‌تری است.
کیفیت تصویر 4k و Full HD
برای درک تفاوت بین تلویزیون‌های 4k و Full HD باید تصاویر از فاصله کمتر از یک متر نگاه کنید تا بتوانید جزئیات آن را تشخیص دهید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تکنولوژی تلویزیون‌های 4k آشنا کنیم. تا در صورتیکه قصد خرید تلویزیون را دارید، بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

همچنین اگر در هر زمان تلویزیون ۴k شما به مشکل خورد و به تعمیرکار نیاز داشتید می‌توانید درخواست خود را در قسمت تعمیر تلویزیون آچارباز ثبت کنید. کارشناسان پشتیبانی ما با شما تماس می‌گیرند و مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کنند.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. به نظر من قیمت سرسام آور و کم بودن فیلم مناسب تلویزیون فورکی خریدش رو توجیه نمیکنه و هنوز میتونیم از تلویزیون های فول اچ دی استفاده کنیم.

    1. با سلام
      بابک عزیز، بله قیمت این تلویزیون ها نسبت به تکنولوژی های قبل بیشتر است. البته هر روز به تعداد محتواهای سازگار با این تکنولوژی افزوده می شود.

  2. از کابل hdmi برای انتقال تصاویر از لپ تاپ به تلویزیون می توان استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا