×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

دیود مایکروفر و نحوه تست آن

تست دیود مایکروفر

وقتی کاربر مایکروفر را به برق شهری متصل می کند، در واقع برق از برد عبور و وارد یک ترانس ولتاژ بالا می‌شود. البته این ولتاژ بوسیله دیود و خازن چندین برابر شده تا بتواند انرژی مایکروفر را تامین کند. ولتاژ بالا توسط مگنترون به کار گرفته می‌شود تا اشعه‌ای با انرژی بالا به تولید برساند. در این مطلب قصد داریم شما را با دیود مایکروفر آشنا کرده و نحوه تست دیود مایکروفر را شرح دهیم. دیود بخش حساس و مهمی در مایکروفر بوده، بنابراین تست آن نیز خطرناک است و باید با احتیاط لازم صورت گیرد.

وظیفه دیود چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

به طور کلی باید بگوییم که نقش دیود بسیار مهم است. بنابراین وظیفه دیود به طور کلی یکسوسازی در حالتی که در مسیر عبوری، مقاومت نزدیک به صفر و در مسیر برگشت جریان مقاومت نزدیک به بی‌نهایت است. حال در مایکروویو وظیفه این قطعه یکسوسازی ولتاژ ترانس‌های ولتاژ است که این اتفاق با نمودار سینوسی فقط با ایجاد نیم موج از آن صورت می‌گیرد.
با چنین تعریفی باید بیان داشت که در بخش ارتقا انرژی برق شهری، از دیود کمک گرفته می‌شود تا انرژی لازم مگنترون تولید شود. دیود نقش کلیدی در افزایش ولتاژ مایکروفر داشته و برای تعمیر و یا تست آن، بهتر است از تعمیرکار باتجربه و متخصص کمک بگیرید. زیرا این کار، خطرات قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.
هنگامی که سیم پیچ القایی افزایش دهنده ولتاژ در ترانس‌های ولتاژ مایکروفر دچار مشکل می‌شوند، دیود مایکروفر برای جلوگیری از آتش سوزی، ولتاژ را برای عدم رسیدن به مگنترون قطع خواهد کرد.

وطیفه دیود مایکروفر
دیود این وظیفه را دارد تا برق AC را بهDC تبدیل کند.

اختلالات ناشی از خرابی دیود در مایکروفر

این موضوع بسیار مهم است که گاهی اوقات مشکل مایکروفر ناشی از دیود خواهد بود. یعنی اینکه هرگاه مشاهده کردید، مشکل برقی در مایکروفر به وجود آمد، می‌توان حدس زد که مشکل ناشی از دیود باشد. بنابراین باید این قطعه مایکروفر را بررسی کنید تا از قطعی بودن مشکل اطمینان یابید.
همانطور که گفته شد، دیود نقش مهمی در ارتقا ولتاژ مایکروفر داشته و در برخی مواقع پیش می‎‌آید که به دلایلی شاهد خرابی آن هستیم. تعویض یا تعمیر دیود توسط هر فردی قابل انجام نیست و باید توسط تعمیرکار مجرب و حرفه ای صورت گیرد.

 

تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل با آچارباز
خدمت تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل آچارباز، شامل عیب‌یابی و تعمیر انواع مایکروفر، مایکروویو و سولاردام است. تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز، دستگاه شما را تحویل گرفته، به تعمیرگاه برده، تعمیر می‌کند و تحویلتان می‌دهد.
درخواست تعمیر مایکروفر

 

گاهی مایکروفر روشن می‌شود و تمامی نشانه‌ها و تایمر به درستی کار می‌کنند، اما دستگاه غذا را گرم نمی‌کند.
دیگر مشکلی که می‌تواند آشکار شود این است که گاهی دیده شده با شروع به کار کردن دستگاه صدای اتصالی شدید برق شنیده می‌شود. بنابراین اگر با این دو مشکل روبرو شدید، قطعا اختلال مایکروفر ناشی از دیود است. در چنین شرایطی بهتر است دستگاه را از برق جدا کرده، زیرا خطر آتش سوزی کم نیست و همچنین می‌توان احتمال داد که مایکروفر بسوزد.
اگر سعی دارید تا متوجه شوید دیود به درستی کار می‌کند، بهتر است از اهم سنج استفاده کرده و مقاومت ۲ طرف را به کمک حسگرهای اهم سنج اندازه گیری کنید. در صورتیکه مشاهده کردید سطح مقاوت از یک طرف کم و در یک طرف بالاست، این یعنی دیود مایکروفر شما مشکلی نداشته و سالم است.
در غیر این صورت دیود خراب بوده و در صورت نیاز باید تعویض یا تعمیر شود.
بنابراین باید بیان داشت که اگر با وود مشکل در مایکروفر خود روبرو شدید، بی شک مشکل از دیود است و باید هر چه سریعتر برطرف شود. البته جهت برطرف کردن مسئله باید از افراد متخصص کمک گرفته شود زیرا این قطعه برقی بسیار خطرناک بوده و اگر توسط افرادی بی تجربه تعمیر یا تعویض شود، عواقبی هم در پی دارد.

تست دیود مایکروفر
نحوه اتصال دیود را مشاهده می‌کنید.

نحوه تست سالم بودن دیود مایکروفر

در میان راه ارتباطی بین دیود و ترانس درون مایکروفر، برای محافظت از نوسانات احتمالی، یک فیوز به کار گرفته می شود. هنگامی که فیوز بسوزد، ترانس از مدار خارج شده تا موجب آتش سوزی کل مایکروفر نشود. در نتیجه به بخش های‌دیگر آسیبی وارد نمی‌شود. اما اگر این فیوز به دلیل نوسانات برق خراب شود، تمامی کلیدهای مایکروفر از جمله کلیدهای لمسی، تایمر، چراغ داخل، سینی چرخشی کار کرده اما مگنترون که وظیفه گرم کردن غذا درون مایکروفر را برعهده دارد، از عمل خارج می‌شود.

گفتنیست که تمام قطعات را می‌توان با مولتی متر آزمایش کرده و ترانس با همکاری ۳ قطعه دیود، خازن و فیوز، ۲۲۰ ولت را به ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ ولت تبدیل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

چگونه باید دیود مایکروفر را تست کرد

برای تست کافیست از یک باتری 9 ولت بهره گرفته و حسگرهای مولتی متر را به آن متصل کنید. دیود را به شکل مدار سری باتری بررسی کنید. باید مشاهده کنید که افت ولتاژی صورت گیرد و محدوده ولتاژ هم باید در محدوده 3 قرار گیرد. اگر افت ولتاژی صورت نگیرد، قطعا دیود خراب است.
هنگامی که دیود در مدار قرار می‌گیرد، افت ولتاژی را به نمایش درآورده و این یعنی دیود مایکروفر سالم است و نقصی ندارد.

چگونه باید دیود مایکروفر را تعویض کرد

برای تعویض دیود باید از دقت عمل بالایی برخوردار بود. یک سر دیود که دارای سوکت بوده، قسمت آند آن است و سر دیگر آن که پیچ خور بوده، قسمت کاتد محسوب می‌شود. بنابراین باید قسمت کاتد به بدنه وصل شده و این نکته بسیار مهمی است. یک خط سفید دور قسمت کاتدی وجود دارد که نشان دهنده آن بوده و قسمت آندی بدون نشانه خاصی درنظر گرفته شده و به ترمینال خازن وصل می‌شود.
دیود مایکروفر را با پیچ گوشتی از قسمت اتصال به بدنه باز کرده و سپس سوکت وصل شده به خازن را به کمک دم باریک جدا کنید و دیود جدید را جایگزین کنید. البته دیگر موارد را هم سعی کنید، بررسی کنید. چنانچه پس از انجام آزمایش از سالم بودن دیود اطمینان حاصل کردید، بخش بعدی که باید تست کنید خازن و ترانس‌های ولتاژ هستند. شاید کمی آزمایش کردن ترانس سردرگم کننده به شمار رود، چون ممکن است سمت ولتاژ ایراد داشته و اما خروجی‌های ولتاژ کم، درست عمل کنند. پس باید بخشی که دوده و سوختگی داشته را پیدا کنید.
در زمان تغییر دادن قسمت‌های خراب در دستگاه، احتیاط کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید. بنابراین بهتر است ابتدا خازن را دی شارژ کنید. با تمام این تفاسیر شما به سادگی می توانید تست دیود مایکروفر را برای سالم بودن آن انجام دهید. سعی کنید این تست را با احتیاط انجام دهید تا خطری شما را دنبال نکند.
عمدتا این نوع تست‌ها و تعمیر مایکروفر توسط افراد باتجربه انجام می گیرد و نباید آن را غیرمهم دانست.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.
    آیا ممکنه بخش های ولتاژ مایکرو فر دیود نداشته باشه؟
    یه samsung ke3000r واسه تعمیر اومده که دیود نداره!
    حالا نمیدونم مدلش اینطوریه یا تعمیرکار قبلی دست زده و فراموش کرده نصبش کنه!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا