×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینترمنتخب سردبیر

دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر یکی از مشکلات رایجی است که بعد از خرید، تعویض یا شارژ کارتریج ممکن است به وجود آید. فرقی نمی‌کند که پرینتر شما از چه برندی با چه تکنولوژی است. این مشکل برای هر پرینتری اتفاق می‌افتد.

در این مقاله آچارباز قصد داریم با دلایلی که موجب شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر می‌شوند، آشنا شویم و راه حل‌های برطرف کردن این ایراد‌ها را به شما آموزش دهیم. اگر برای شارژ کارتریج یا تعمیر پرینتر خود به دنبال یک تعمیرکار حرفه‌ای هستید، می‌توانید در این صفحه سفارش خود را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان آچارباز با تجهیزات مدرن امکان رفع ایرادهای مختلف دستگاه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دارند.

نشانه‌های شناخته نشدن کارتریج در پرینتر چیست؟

بسته به اینکه پرینتر شما از چه نوع (لیزری یا جوهری) یا از چه برند (hp، canon، Epson و …) باشد، ممکن است نشانه‌های متفاوتی در زمان شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به وجود آید. اما به طور کلی این مشکل در برندها و تکنولوژی‌های مختلف با ارورهای زیر نمایان می‌شود.

ارور نمایش داده شده معنای ارور
toner is not compatible کارتریج با پرینتر هم‌خوانی ندارد.
printer cartridge not detected کارتریج در پرینتر شناسایی نشده است.
Ink Level جوهر پرینتر رو به اتمام است.
HP Cartridges locked کارتریج پرینتر اچ پی قفل شده است.
Cartridge Protection enabled سیستم محافظت از کارتریج فعال شده است
no cartridge installed کارتریج نصب نشده است.
چشمک زدن چراغ‌های خطر پرینتر بسته به مدل و برند معنای متفاوتی دارد.

دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر چیست؟

اولین اقدامی که بعد از شناخته نشدن کارتریج در پرینتر باید انجام دهید، شناسایی علت به وجود آمدن این مشکل و اقدام برای رفع آن است. در ادامه با دلایل اصلی شناخته نشدن کارتریج در پرینتر آشنا می‌شویم.

برای تعمیر پرینتر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر به علت خارج نشدن پلمپ

در کارتریج‌های جدید خریداری شده، یک قسمت پلمپ روی کارتریج قرار داده می‌شود تا کارتریج در حین جابه‌جایی آسیب نبیند و مشکلی برای آن به وجود نیاید. بعد از باز کردن جعبه باید این پلمپ‌ها از کارتریج جدا و توسط پرینتر شناسایی شود.

اغلب برای اینکه این پلمپ (نوار محافظتی) به آسانی قابل تشخیص باشد، یک گیره کنار آن قرار داده می‌شود که با کشیدن آن نوار محافظتی خارج می‌شود.

در بسیاری از مواقع علت شناسایی نشدن کارتریج، جدا نکردن این پلمپ اولیه است. در اینصورت برای رفع مشکل باید پلمپ را به طور کامل از کارتریج جدا کرده و کارتریج را داخل دستگاه قرار دهید. پس از چند دقیقه مشاهده می‌کنید که مشکل دستگاه برطرف شده است.

شناسایی نشدن کارتریج بعلت وجود پلمپ کارتریج
نوار پلمپ کارتریج (نوار محافظتی) حدود 15 – 30 سانتی متر است و اگر به طور کامل خارج نشود، باعث ارور پرینتر یا چاپ کم رنگ می‌شود.

عدم شناسایی کارتریج در پرینتر به علت کثیفی اتصالات

یکی دیگر از دلایلی که موجب عدم شناسایی کارتریج در پرینتر می‌شود، کثیف بودن اتصالات کارتریج است. چنانچه پودر (تونر)، جرم یا گرد و غبار روی کارتریج وجود داشته باشد، ممکن است کارتریج توسط پرینتر شناسایی نشود.

برای رفع این مشکل باید با یک دستمال تمیز و بدون پرز، محل اتصالات کارتریج و پرینتر را تمیز کنید تا تمامی آلودگی‌ها برطرف شود، سپس کارتریج را داخل دستگاه قرار دهید.

تمیز کردن اتصالات کارتریج
برای تمیز کردن پودر روی اتصالات نیازی به استفاده از پاک کننده‌های صنعتی یا شیمیایی نیست.

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به علت ایراد در چیپست کارتریج

تمیز نبودن یا وجود چسب محافظ روی چیپست کارتریج نیز از دیگر دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر است. چیپست کارتریج باید بعد از هر بار شارژ شدن تعویض شود تا برای آن مشکلی به وجود نیاید. باید در زمان قرارگیری در دستگاه روی آن هیچگونه چسب یا محافظی وجود نداشته باشد تا به طور کامل توسط پرینتر شناسایی شود.

متاسفانه برخی از شرکت‌های سودجو برای پایین آوردن هزینه شارژ کارتریج بعد از شارژ کردن اقدام به تعویض چیپست نمی‌کنند که این کار اشتباه است. زیرا موجب شناخته نشدن کارتریج در پرینتر یا ارور دادن دستگاه می‌شود.

این مشکل در پرینترهای لیزری رایج‌تر است. در پرینترهای سامسونگ هرگونه مشکل چیپست، موجب شناخته نشدن کارتریج در پرینتر می‌شود؛ در پرینترهای hp ممکن است کارتریج شناسایی شود اما ارورهایی مثل supply memory error نمایش داده می‌شود.

شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر بعلت مشکلات چیپست
چیپست کارتریج یک شمارنده برای تعداد برگه‌های چاپ شده توسط پرینتر است.

عدم شناسایی کارتریج در پرینتر به علت خارج نکردن محافظ درام کارتریج

اگر کارتریج را به تازگی خریده یا آن را شارژ کرده باشید باید قبل از جایگذاری کارتریج در دستگاه، محافظ روی درام را خارج کنید. برخی از برندها برای مراقبت از درام کارتریج، روی درام را با یک پلاستیک یا کاغذ می‌پوشانند تا در زمان جابه‌جایی به آن آسیبی وارد نشود. چنانچه این محافظ خارج نشود، بعد از قرار دادن کارتریج داخل دستگاه، کارتریج شناسایی نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه

شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به علت آپدیت شدن سیستم عامل (Firmware)

چنانچه پرینتر شما از طریق کابل lan یا وایرلس به اینترنت متصل باشد، ممکن است به صورت خودکار به اینترنت وصل شده و سیستم عامل آن بروز شود. در بسیاری از مواقع این موضوع مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ ولی بندرت این مورد توسط کاربران گزارش شده که بعد از بروزرسانی Firmware مشکل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به وجود آمده است. در این صورت برای رفع مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قابلیت بروزرسانی خودکار سیستم عامل را در پرینتر خود متوقف کنید.
  • از طریق استارت در کامپیوتر خود وارد control panel شوید.
  • با کلیک راست روی اسم پرینترتان وارد گزینهproperties شوید.
  • سپس در قسمت software گزینه بروزرسانی را غیر فعال کنید.
شناسایی نشدن کارتریج بروزرسانی سیستم عامل پرینتر
آپدیت سیستم عامل پرینتر، می‌تواند به صورت دستی یا خودکار در پرینتر انجام شود.

راه حل‌های مشکل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر

راه حل‌ها برای رفع مشکل شناخته نشدن کارتریج در مطلب فوق بیان شد، راه حل‌های زیر را نیز می‌توانید برای رفع مشکل به کار ببرید.

برای تعمیر و شارژ کارتریج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

حافظه پرینتر را ریستارت کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای اینکه مشکل حافظه پرینتر از بین رود، ریست کردن حافظه دستگاه است. برای ریستارت کردن حافظه دستگاه کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا کارتریج‌ها را از دستگاه بیرون بیاورید.
  2. اگر کارتریج دیگری دارید، آنها را داخل دستگاه بگذارید.
  3. پس از چند دقیقه دوباره کارتریج‌ها را با یکدیگر تعویض کنید.
  4. اگر کارتریج‌ها باز هم شناخته نشد، کارتریج را بیرون بیاورید.
  5. به کمک دکمه پاور روی دستگاه، پرینتر را خاموش کنید.
  6. اگر پرینتر شما خاموش نشده و به حالت اسلیپ رفته آن را از برق بکشید.
  7. پس از چند دقیقه دوباره برق را وصل کنید.
  8. کارتریج‌ها را داخل دستگاه بگذارید.
  9. به کمک دکمه روشن و خاموش، پرینتر را روشن کنید.

غیرفعال کردن Store anonymous usage information

چنانچه بعد از نصب کردن کارتریج‌های شارژ شده با مشکل عدم شناسایی کارتریج در پرینتر مواجه هستید، می‌توانید برای غیر فعال کردن Store anonymous usage information اقدام کنید.

برای اینکار کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. وارد کنترل پنل ویندوز شوید.
  2. روی اسم پرینتر خود کلیک راست کنید.
  3. گزینه preference را بزنید.
  4. از بین گزینه‌های نمایش داده شده، تیک Store anonymous usage information را بردارید.
  5. با اینکار پرینتر، کارتریج نصب شده را بررسی نمی‌کند.

بسته به اینکه پرینتر شما از چه نوع (لیزری یا جوهری) یا از چه برند (hp، canon، Epson و …) باشد، ممکن است نشانه‌های متفاوتی در زمان شناخته نشدن کارتریج در پرینتر به وجود آید.

تست سلامت کارتریج و پرینتر

گاهی به علت خرابی کارتریج، مشکل شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر به وجود می‌آید. در اینصورت برای اینکه از سالم بودن کارتریج و پرینتر مطمئن شوید، کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. اگر کارتریج جایگزین دارید، آن را داخل دستگاه قرار دهید.
  2. بررسی کنید که پرینتر این کارتریج را شناسایی می‌کند یا خیر.
  3. اگر مشکل از کارتریج باشد، با قرار دادن کارتریج جدید مشکل برطرف می‌شود.
  4. اما اگر با گذاشتن کارتریج جدید هم مشکل همچنان وجود داشته باشد، یعنی پرینتر ایراد دارد.
  5. در اینصورت برای رفع مشکل باید از یک تعمیرکار پرینتر کمک بگیرید.
شناخته نشدن کارتریج در پرینتر بعلت مشکل پرینتر
چنانچه پرینتر مشکل سخت افزاری داشته باشد، باید توسط تعمیرکار برطرف شود.
پیشنهاد مطالعه

دلایل نشناختن کارتریج در پرینتر بعد از شارژ

گاهی اوقات پس از شارژ یا تعویض کارتریج، متوجه می‌شوید که کارتریج در پرینتر شما شناسایی نمی‌شود یا به درستی صفحات را چاپ نمی‌کند. در این حالت چند راه‌حل برای رفع مشکل وجود دارد که عبارتند از:

  • در برخی موارد ممکن است جوهر کارتریج استفاده شده، خشک شده باشد؛ در این حالت هیچ عملکردی ندارد برای رفع این مشکل باید از گزینه Extended Cleaning Cycle استفاده کنید. این گزینه در پرینترهای مختلف ممکن است در محل‌های مختلفی وجود داشته باشد که برای یافتن آن بهتر است به دفترچه راهنمای پرینتر خود مراجعه کنید.
  • اغلب روی کارتریج یک نوار محافظ وجود دارد که در صورت جدا نکردن آن از کارتریج پرینتر توانایی شناسایی کارتریج را ندارد. پس بررسی کنید و این نوار را در صورت وجود داشتن از کارتریج جدا کنید.
  • شارژ جوهر کارتریج اغلب به صرفه‌تر است، اما در صورتی‌که به صورت اصولی این کار انجام نشود باعث بروز اختلال در عملکرد دستگاه خواهد شد. همچنین بعضی از کارتریج‌ها به دلیل ساختارشان نباید شارژ شوند در غیر اینصورت به مشکل می‌خورند.
  • در اکثر مواقع خرابی سنسور شمارنده جوهر(چیپست) باعث بروز این اختلال خواهد شد، چرا که میزان جوهر موجود در کارتریج را تشخیص نمی‌دهد و اجازه کار کردن به دستگاه را نمی‌دهد.
نشناختن کارتریج در پرینتر جوهرافشان
با توجه به ساختار ویژه و حساس کارتریج‌های جوهرافشان بهتر است آنها را شارژ نکنید و بعد از تمام شدن یا خشک شدن کارتریج آن‌ها را تعویض کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمام دلایل شناخته نشدن کارتریج در پرینتر و راه حل‌های رفع مشکل را بیان کنیم. چنانچه مشکل دستگاه شما با موارد اعلام شده برطرف نشد، بهتر است برای رفع ایراد با یک فرد متخصص برای تعمیر پرینتر یا شارژ کارتریج تماس بگیرید تا مشکل را بررسی و ایراد را برطرف کند. زیرا ممکن است قطعات دستگاه ایراد داشته باشد و نیاز به تعویض و خریدن کارتریج جدید باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. میشه راهنماییم کنید چطور میتونم بفهمم چقدر از جوهر کارتریج مصرف شده؟

    1. اشکان عزیز،
      ممکن است در پرینتر های مختلف روش چک کردن مصرف کارتریج متفاوت باشد اما به طور کلی با نصب درایور پرینتر میتوانید میزان مصرف را از روی سیستم چک کنید.

    1. ramtin عزیز،
      یکی از دلایل شناخته نشدن کارتریج مشاهده خطای HP Cartridges locked است. که دلیل رفع ان در مقاله بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا