×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی

تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی

برخی می‌پرسند تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی در چیست؟ یا اینکه کدام یک را خریداری کنیم؟ امروزه آبگرمکن به یکی از وسایل کاربردی و ضروری در هر خانه تبدیل شده‌است. این وسیله کاربردی فرایند تبدیل آب سرد به آب گرم را برای ما به راحتی انجام می‌دهد، از این رو حضور آن در هر خانه ضروری است. اگر به درستی از آبگرمکن نگهداری نکنید به سرعت می‌تواند خراب شود. در نتیجه باید همیشه دغدغه‌ی تعمیر آبگرمکن یا مخزنی خود را داشته باشید ولی ما در ادامه نکات مهمی را برای جلوگیری از این مورد مطرح می‌کنیم.

برای خرید یک آبگرمکن مناسب باید دقت بیشتری به خرج دهید. شاید بپرسید مخزنی بهتر است یا دیواری؟ در واقع این دو آبگرمکن هر دو به تامین آبگرم مصرفی هر خانه پاسخ مثبت می‌دهند، اما بد نیست بدانید هر یک جوانب مثبت و منفی خود را دارند. پیش از خرید باید دید که کدام یک از این دو، مناسب با شرایط خانه شما هستند. اگر تفکیک این آبگرمکن‌ها برای شما دشوار است، جای نگرانی نیست ما در این نوشتار به موضوع تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی پرداخته‌ایم تا شما بتوانید انتخابی صحیح داشته باشید.

برای اینکه با انواع آبگرمکن آشنا شوید بهتر است ابتدا مقاله انواع آبگرمکن و نحوه عملکرد آنها را بخوانید. ولی باید بدانید که آبگرمکن‌ها در کل به دوسته مخزنی و بدون مخزن تقسیم می‌شوند. در ادامه به تعریف جداگانه هر یک از آنها می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آشنایی با آبگرمکن دیواری

آبگرمکن دیواری یا بدون مخزن، وسیله‌ای برای گرم کردن آب در تمامی نقاط خانه است. این آبگرمکن‌ها از هیچ‌گونه مخزنی برای نگهداری آب برخوردار نیستند و فقط در وقت نیاز مصرف کننده فرایند گرم کردن آب را آغاز می‌کنند.
نحوه عملکرد آبگرمکن دیواری به این شکل است: در نخستین مرحله همزمان با باز شدن شیر آب، آب به سرعت به درون لوله‌های فلزی یا کویل داخل دستگاه نفوذ می‌کند. بعد از آن دمای آب توسط شعله‌هایی که در زیر لوله‌های فلزی تعبیه شده‌اند بالا می‌رود. بد نیست بدانید در بعضی مدل‌ها هم آب از طریق انرژی الکتریکی گرم می‌شود.

آبگرمکن دیواری
در تصویر یک آبگرمکن دیواری مشاهده می‌کنید.
برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

آشنایی با آبگرمکن مخزنی

آبگرمکن مخزنی از رایج‌ترین انواع آبگرمکن‌هاست. می‌توان گفت تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی از همین مخزن آغاز می‌شود. آبگرمکن‌های مخزنی برخلاف آبگرمکن‌های دیواری دارای یک مخزن با ظرفیت‌های 20 تا 80 گالن برای ذخیره سازی آب هستند. این آبگرمکن‌ها در دومدل برقی و گازی عرضه می‌شوند.

نحوه عملکرد آبگرمکن مخزنی به این شکل است: ابتدا مخزن از آب سرد پر می‌شود و بعد دمای آب توسط انرژی گاز یا برق بالا می‌رود. این آب تا زمانی که مصرف کننده به آن نیاز داشته باشد گرم می‌ماند.

آبگرمکن مخزنی
هر آبگرمکن مخزنی، دارای یک مخزن ذخیره آب است.

مقایسه مزایای آبگرمکن دیواری و مخزنی

مصرف انرژی کم

از جمله مزایای آبگرمکن دیواری صرفه جویی در مصرف انرژی است. این نوع آبگرمکن در مصرف انرژی چیزی حدود 8 تا 50 درصد کمتر از سایر آبگرمکن‌ها انرژی مصرف می‌کند. این در حالی است که آبگرمکن مخزنی برای گرم نگه داشتن آب مخزن خود به طور پیوسته انرژی مصرف می‌کند. تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی در این مورد بسیار شایع است.

آبگرمکن دیواری هیچ‌گونه مخزنی برای ذخیره آب ندارد و آب را در همان لحظه برای مصرف کننده گرم می‌کند. این مزیت از مصرف بی رویه انرژی جلوگیری می‌کند.

تولید نامحدود آبگرم

یکی دیگر از مزیت‌های قابل توجه آبگرمکن دیواری تولید آبگرم بدون محدودیت است. این نوع آبگرمکن به مقدار نیاز همه اعضاء خانواده به آب گرم در هر قسمت از خانه پاسخ مثبت می‌دهد. این در حالی است که آبگرمکن‌های مخزنی حد مشخصی برای تولید جریان آب گرم دارند از این رو به هیچ عنوان برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب نیستند.

اشغال فضای کم

از مزایای دیگر آبگرمکن دیواری اشغال کردن فضای کمتر در خانه است. آبگرمکن‌های دیواری با قابلیت نصب روی دیوار، فضای کمتری نسبت به آبگرمکن‌های مخزنی اشغال می‌کنند.

احتمال نشت آب کم است

از آنجایی که آبگرمکن دیواری فارغ از مخزن آب است، احتمال نشت آب به بیرون از بدنه، در آن بسیار کم است. این احتمال در آبگرمکن مخزنی بسیار بالا است. شاید از تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی بپرسید، باید بگوییم یکی از ایرادات و مشکلات رایج آبگرمکن‌های مخزنی جمع شدن و ته نشین شدن املاح معدنی آب، داخل مخزن آن است.

این موضوع در نهایت منجر به گرفتگی لوله‌ها و خوردگی بدنه می‌شود و این خود نشت آب را به دنبال دارد. پس نتیجه می‌گیریم هزینه تعمیر آبگرمکن‌های دیواری کمتر از آبگرمکن‌های مخزنی است.

از آنجایی که آبگرمکن دیواری آب را درون خود ذخیره نمی‌کند، احتمال ته‌نشین شدن املاح معدنی آب درون آن و عواقبی مانند نشت آب در بدنه به صفر می‌رسد. به موجب همین امر هم هزینه سرویس آبگرمکن دیواری کمتر از آبگرمکن مخزنی محاسبه می‌شود و هم اینکه آبی که تولید می‌کند بسیار بهداشتی‌تر از جریان آب آبگرمکن مخزنی است.

طولا عمر بالاتر

دوام و طول عمر بالا، خاصیت دیگر آبگرمکن‌های دیواری است. به طور معمول عمر مفید یک آبگرمکن مخزنی بین 8 تا 10 سال است، در حالی که یک آبگرمکن دیواری با کیفیت و استاندارد، می‌تواند صاحب‌خانه را از تعویض هر ده سال یکبار آبگرمکن خود نجات بدهد و این تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی را به خوبی نمایان می‌کند. بد نیست بدانید هر آبگرمکن بعد از مدتی نیاز به سرویس و تعمیر پیدا می‌کند در چنین مواقعی باید به دنبال تعمیرکار متخصص باشید.

مزایای آبگرمکن دیواری
طول عمر آبگرمکن دیواری از مخزنی بالاتر است.

مقایسه معایب آبگرمکن دیواری و مخزنی

قیمت خرید اولیه دستگاه بالاست

یکی از شایع‌ترین معایب آبگرمکن‌های دیواری، قیمت‌های بالای دستگاه و هزینه‌های بالای نصب آن است. این نوع آبگرمکن ممکن است تا حدود 3 برابر یک آبگرمکن مخزنی قیمت داشته باشد. همچنین برای نصب آبگرمکن دیواری نیاز است تغییراتی در سیستم سیم کشی و لوله کشی خانه ایجاد کنید، این تغییرات هزینه بر هستند.

زمان گرم کردن آب کمی بیشتر است

صرف زمان طولانی در گرم کردن آب، از معایب بزرگ آبگرمکن‌های دیواری به شمار می‌رود. جریان آب گرم در آبگرمکن دیواری ممکن است بعد از گذشت چند ثانیه جاری شود، این در حالی است که آبگرمکن‌های مخزنی آب گرم را از قبل در مخزن خود آماده کرده‌اند و همزمان با باز کردن شیر آب، گرمای آن را حس خواهید کرد. این همان تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی را نشان می‌دهد.

قطعی برق با قطعی آب همراه است

نداشتن آب گرم در صورت قطعی برق از جمله معایب چشمگیر آبگرمکن دیواری است. آبگرمکن دیواری و مخزنی هریک در مدل‌های برقی و گازی عرضه می‌شوند. اگر به هر دلیلی برق خانه قطع شود، عملکرد آبگرمکن گازسوز دیواری شما نیز متوقف می‌شود چرا که سیستم این دستگاه برای عملکرد به جریان برق نیاز دارد. در چنین شرایطی آبگرمکن‌های مخزنی به دلیل ذخیره داشتن آبگرم در مخزن خود، تا مدتی بعد از قطعی جریان برق هم آبگرم را فراهم می‌کنند.

با استفاده همزمان آبگرم٬ دما بالا و پایین می‌شود

در آبگرمکن‌های دیواری، اگر از چندین خروجی برای استفاده از آب گرم استفاده کنید، دمای آب بالا و پایین می‌شود. بیشتر آبگرمکن‌های دیواری فارغ از توانایی گرم نگه داشتن آب در استفاده‌های همزمان از آب گرم هستند. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به خرید آبگرمکن به مقدار استفاده از آبگرم در خانه خود توجه کنید.

ما در این نوشتار تفاوت آبگرمکن دیواری و مخزنی را مورد بحث قرار دادیم. اگر متن را با دقت مطالعه کرده باشید، به خوبی متوجه تفاوت‌های این دو آبگرمکن خواهید شد. در بررسی تفاوت‌هایی که بین آبگرمکن دیواری و مخزنی وجود دارند، متوجه شدیم که آبگرمکن دیواری از مزایای بیشتری نسبت به آبگرمکن‌های مخزنی برخوردار است.

صرفه جویی در مصرف انرژی، نداشتن محدودیت در تولید آب گرم، مناسب بودن برای فضاهای محدود، از جمله مزایای آبگرمکن دیواری در مقابل آبگرمکن مخزنی هستند، همچنین آبگرمکن دیواری به نسبت آبگرمکن مخزنی هزینه‌های کمتری برای تعمیر یا سرویس آبگرمکن دارد. در نهایت این شما هستید که باید با توجه به شرایط و میزان آب گرم مصرفی خانه خود، آبگرمکن مناسب خانه خود را انتخاب کنید.

بدلیل اینکه آبگرمکنهای برندهای مختلف ممکن است قطعات و طراحی مختلفی داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم درخواست خود را به تعمیرکار ماهر آن برند بسپارید. در صورت تمایل می‌توانید از آچارباز برای تعمیر آبگرمکن یا زمینی خود کمک بگیرید.

با توجه به برند آبگرمکنتان می‌توانید روی کلمه تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان و تعمیر آبگرمکن دیواری ایران شرق کلیک و درخواستتان را ثبت کنید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن


4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام میشه از دو ابگرمکن دیواری یکی فن دار و دیگری بدون فن در یک واحد که همکف هست و فشار اب هم با پمب کار می کند و حتی بعد از قطع برق و فشار اب تقریبا خوب است استفاده کرد چرا که یک ابگرمکن فن دار موقع قطع برق کار نمی کند ولی ابکرمکن بعدی چون بدون برق هست کار می کند
    و کافی هست شیر اب ورودی ابگرمکن فن دار رو بست و تا جایگزین ابگرمکن مخزنی بشه یا نه به جای هزینه ابگرمکن مخرنی میشه دو ابگرمکن دیواری خرید کنار هم کار گذاشت همون هزینه میشه ولی هر دو بت شعله کم و ابگرم با درجه حرارت بالا و دایم ین کار امکان داره یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سید رضای عزیز، سلام
      استفاده از دو آبگرمکن به صورت همزمان، باعث هزینه زیاد برق و گاز می‌شود. خاموش و روشن کردن مداوم آن‌ها هم می‌تواند باعث هواگرفتن مدار آب شود. برای حل مشکل خود باید با یک تعمیرکار یا فروشنده پکیج و آبگرمکن مشورت کنید تا مدل مناسب آبگرمکن را با توجه به میزان آب مصرفی و اندازه واحد، به شما معرفی کنند.

  2. به نظرم امروزه باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از تکنولوژی بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آموزش کارای هنری و دوخت و فروش لباس تا خیلی از کارهای خدماتی و فنی با همین اینترنت روبراه شده.. یه زمانی واسه لوله بازکنی برچسب روی در و دیوار رو زیر و رو میکردیم تا یکیو پیدا کنیم، الان دیگه چاه بازکنی رو هم اینترنتی کردن.. پس میشه از این بستر استفاده خوبی کرد.. البته به شرطی که اینترنت رو ازمون نگیرن!!

  3. با سلام مجدد
    مقاله را مطالعه کرده ام و ماسخ سوالم در آن نبوده والا مزاحم نمی شدم

  4. سلام واسه خونه هایی که فاصله ابگرمکن با مصرف کننده ها زیاده زمینی گزینه بهتری نمیتونه باشه؟

    1. باسلام
      رضای عزیز، بیشتر آبگرمکن مخزن دار، برای خانه‌های بزرگ که ممکن است برای مثال در آن چند حمام وجود داشته باشد، پیشنهاد می‌شود. در رابطه با فاصله، آبگرمکن‌ها مورد بررسی قرار نگرفته اند. اما شما می‌توانید با شماره پشتیبانی ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۰۰ تماس بگیرید تا کارشناسان ماهر ما شما را راهنمایی کنند.

  5. برای خانه ای که جمعیت 6 نفره ای دارند و متراژ خانه 170 متر است و مصرف آب گرم در طول روز زیاد است آبگرمکن مخزنی انتخاب بهتری است؟

    1. با سلام
      همانطور که در متن اشاره کردیم، از مزایای آبگرمکن دیواری، تولید نامحدود آب گرم است. پس آبگرمکن دیواری گزینه بهتری است.

  6. حمام کردن با ابگرمکن دیواری دردسره. همش باید آب رو باز بذاری که هوای حمام نره. مخصوصا اگر یه بچه رو حمام بخوای حمام کنی. پکیج دیواری خیلی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا