×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

نکات حیاتی در طریقه‌ نصب دودکش آبگرمکن دیواری

طریقه نصب دودکش آبگرمکن دیواری

متاسفانه طبق آمارهای ثبت شده عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب دودکش آبگرمکن حوادث دلخراش زیادی را به ارمغان آورده است. امروزه نصب دودکش آبگرمکن دیواری به یک مسئله جدی برای تمام خانواده‌‌ها تبدیل شده است. چرا که بی توجهی به چنین مسئله‌ای ممکن است یک عمر پشیمانی را بدنبال داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل طریقه نصب دودکش آبگرمکن دیواری را شرح دهیم. چنانچه خودتان تابحال با این کار را انجام نداده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم اقدامات لازم برای نصب یا تعمیر آبگرمکن دیواری خود را به یک فرد ماهر بسپارید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دودکش استاندارد

دودکش به مجرایی گفته می‌شود که دودهای حاصل از سوختن و  احتراق را به فضای بیرون هدایت می‌کند. انتخاب یک دودکش‌ استاندار به جهت هدایت کامل دوده به بیرون از منزل و عدم نشت گاز از آن، مهم‌ترین مسائلی است که حین نصب آبگرمکن باید به آن توجه کرد.

یک دودکش استاندارد باید ویژگی‌های زیر را دار باشد:

  • دودکش خوب باید مکش قوی داشته باشد. دودکش‌هایی که دارای ارتفاع بلندتری هستند از مکش قوی‌تری نیز برخوردار هستند.
  • یک دودکش استاندارد باید دارای سطح مقطع خوبی باشد. هر چقدر ارتفاع یک دودکش بلندتر باشد، امکان اتخاذ و گرفتگی سطح مقطع به حداقل‌ترین حالت ممکن خواهد رسید.
  • جنس بکار رفته در جداره‌ی دودکش باید یک جنس خوب و صیقل شده باشد، که در نهایت تاثیر مستقیمی روی مکش دودکش خواهد گذاشت.
  • سطح ارتفاع یک دودکش را حداقل 5 متر در نظر می‌گیرند که عمل خروج هوای احتراق به خوبی صورت بگیرد.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

قطر دودکش آبگرمکن

گاهی اوقات پیش می‌آید که قطر دودکش آبگرمکن برای یک دستگاه گاز سوز مناسب نیست. از این رو با کمک پشم شیشه و البته ورق آلومینیومی می‌توان قطر لوله را بسته به اندازه‌ی دلخواه تنظیم کرد. البته از دودکش‌های آجری و لوله‌های رابط نیز در این باره می‌توان کمک گرفت. گاهی اوقات سعی می‌کنیم که قطر لوله دودکش را با قطر کلاهک تعدیل همسان و هماهنگ کنیم، اما در نهایت ممکن است قطر لوله دودکش کمتر از قطر کلاهک تعدیل باشد، در چنین شرایط حتما باید لوله دودکشی با قطر کوچک‌تر تهیه کنیم.

طریقه نصب دودکش آبگرمکن دیواری باید با رعایت اصول، نکات ایمنی صورت پذیرد. افرادی که قصد نصب دودکش را دارند باید حتما دو نکته را در نظر بگیرند:

الف) اگر طول لوله برابر با چنین فرمولی باشد (L=0) به این منظور است که لوله دودکش باید به صورت مستقیم روی کلاهک تعدیل قرار گیرد.

ب) اگر قصد نصب لوله دودکش در محیط‌های مرتفع را داریم. باید بدانیم که محاسبه‌ی قطر لوله دودکش بر حسب سطح دریا در نظر گرفته می‌شود.

سایز دودکش آبگرمکن دیواری

معمولا برای آبگرمکن دیواری دودکشی با قطر 15 سانتی متر را در نظر می‌گیرند که عمل تخیله‌ی دوده به طور کامل صورت گیرد. در دودکش‌های دوجداره اگر فضای کافی برای جریان هوا از داخل به بیرون و بالعکس وجود داشته باشد، می‌توان از دودکش‌هایی با قطر 10 سانتی متر نیز استفاده کرد.

طریقه نصب دودکش آبگرمکن دیواری

اگر شما قصد، نصب دودکش آبگرمکن دیواری خود را دارید بهتر است به طور کامل به نکات زیر توجه کنید. چرا که عدم نصب صحیح دودکش می‌تواند خطر ساز باشد، از این رو به طور جد به نکاتی که در رابطه با طریقه نصب دودکش آبگرمکن دیواری بین خواهیم کرد توجه کنید.

  • برای نصب دودکش روی کلاهک تعدیل، باید از یک لوله‌ دودکش که حداقل دارای طول 25 سانتی متر باشد استفاده کنید، در غیر این صورت شما نمی‌توانید زانویی را روی لوله دودکش قرار دهید.
  • در طی مسیری که دودکش آبگرمکن به دودکش ساختمان برخورد می‌کند شما مجاز هستید که از 2 عدد زانویی 90 درجه استفاده کنید.
  • حد فاصله‌ دودکش آبگرمکن با دریچه‌ی تهویه‌ی هوای ساختمان و کولرهای آبی باید حداکثر 3 متر باشد، در غیر این صورت عدم رعایت چنین فاصله‌ای به لحاظ فنی ممکن است مشکلات جدی برای ساختمان بوجود آورد.
  • باید کلاهک دودکش به شکل حرف H انگلیسی باشد.
  • در ساختمان‌هایی که دارای سقف شیب‌دار هستند، باید ارتفاع دودکش از بلندترین نقطه‌ی سقف نیز بالاتر در نظر گرفته شود.
  • دهانه‌ی دودکش آبگرمکن باید حداقل یک متر و حداکثر 1.5 متر از کف پشت بام بلندتر باشد.
  • بین دیوارهای جانبی اطراف و دهانه‌ی دودکش باید فاصله‌ی 3 متری حفظ شود. در صورت عدم رعایت چنین فاصله‌ای ممکن است، گاز خروجی از دودکش به داخل خود آبگرمکن بازگردد و چنین مسئله‌ای به طور جدی خطرساز خواهد بود.
  • در صورت رعایت نکردن فاصله‌ی 3 متری با دیوارهای جانبی باید دهانه‌ی دودکش 1 متر از سطح دیوار مجاور بلندتر باشد.
پیشنهاد مطالعه

دودکش دوجداره آبگرمکن دیواری

تقریبا همه‌ی ما دودکش‌های تک جداره و یا همان دودکش‌های معمولی را دیده‌ایم. این نوع دودکش‌ها تنها قابلیت استخراج دود و گازهای ناشی از احتراق را به فضای بیرونی دارند. اما امروزه دودکش‌هایی تحت عنوان دودکش‌های دوجداره روانه‌ی بازار شده‌اند. شاید برایتان سوال باشد دودکش دوجداره یعنی چه و از چه مزیت‌های برخوردار است؟

دودکش دوجداره آبگرمکن دیواری
نمونه‌ای دودکش دوجداره استیل

این نوع دودکش‌ها برخلاف دودکش‌های قدیمی یا همان دودکش‌های تک جداره، برای انجام عمل احتراق از اکسیژن فضای خانه استفاده نمی‌کنند. بلکه اکسیژن مورد نیاز برای عمل احتراق را از فضای بیرونی منزل تامین می‌کنند. که این عمل علاوه بر این که از لحاظ ایمنی به سلامت افراد خانواده کمک می‌کند می‌تواند در تازه ماندن هوای داخل منزل موثر واقع شود.

مزیت دیگری که این نوع دودکش از آن بهره‌مند است، این است که دیگر نیاز نیست شما هیچ گونه نگرانی بابت نصب آبگرمکن دیواری در محیط‌‌های غیرمجاز را داشته باشید. چرا که دودکش دوجداره با داشتن دو خروجی، یکی برای گرفتن هوای موردنیاز از فضای بیرون برای عمل احتراق و دیگری برای خروج دود ناشی از احتراق، امکان نصب هرگونه  آبگرمکن و پکیج در هر محیط را به شما خواهد داد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد نصب آبگرمکن دیواری‌تان را دارید، از دودکش دوجداره استفاده کنید. چرا که با این اقدام هوشمندانه علاوه بر حفظ سلامت می‌توانید گام موثری در جهت بهتر کردن کیفیت هوای منزل خود بردارید. در واقع با نصب دودکش دوجداره شما با یک تیر دو نشان خواهید زد.

دودکش دوجداره آبگرمکن
نمونه‌ای از دودکش دوجداره

ما در این مقاله سعی کردیم به طور کامل، طریقه‌ نصب دودکش آبگرمکن دیواری و جنبه‌های مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. امروزه درنظر گرفتن نکات و رعایت پروتکل‌های ایمنی در حوزه تاسیسات ساختمان، به جهت حفظ سلامتی و اجتناب از هر گونه آسیب و صدمه؛ به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای تمامی افراد تبدیل شده‌است. اگر برای نصب آبگرمکن خود نیاز به کمک دارید می‌توانید سفارش خود را در سایت آچارباز یا اپلیکیشن آن در قسمت تعمیر آبگرمکن دیواری ثبت کنید.

تعمیر آبگرمکن دیواری در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به تعمیر آبگرمکن خود داشتید و یا به هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن
3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام. ممنون از مطالب خوبتون. شیب دودکش آبگرمکن دیواری باید چقدر باشه؟

  2. سلام خسته نباشین میخاستم دود کش اب گرمکنو از دیفار بدم بیرون چون طبقه بالا لوله وسط حال افتاده از چ کلاهکی میشه اصتفاده کرد ممنونم

    1. با سلام
      رضای عزیز، این مورد را باید کارشناس از نزدیک بررسی کنند تا نظر قطعی را خدمتتان اعلام کنند که گازهای سمی به داخل محل وارد نشود.

  3. سلام ما میخواهیم آشپزخانه را کابینت کنیم وبرای طزح دلخواه من آبگرمکن باید جابجا شود ویک متر با دودکش فاصله داشته باشد چون الان آبگرمکن زیر دودکش هست .ولی همه میگن جابجایی آبگرمکن خطرناکه .میخواستم ببینم مشکلی داره یا نه ممنون

  4. با عرض سلام اقا من ابگرم کن دیواری فن دار مدل B3315IF گرفتم واسه اشپزخانه اداری شرکت حالا مهندس ناظر گاز مون میگه برای تامین هوا بقاید دودکش دو جداره به این مدل ابگرم کن نمیخوره باید محفظه احتراق براش تعبیه شه لطفا رانمایی کنید ممنون میشم

  5. با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    چطور می توان یک لوله هواکش را برای بخاری و آبگرمکن استفاده کرد ، چون یک لوله هواکش بیشتر وجود ندارد البته آرایشگاه هست که درب هم مدام بسته هست ، ممنون

  6. با سلام
    بوتان دیواری نو خریدم که پس از مدتی استفاده از آبگرم خاموش میشه
    محل نصب جوری هست که درست بالای لوله خور دستگاه زانویی زدم و بعد از خروج لوله از سوراخ دیوار حدود 30 سانت لوله از کنار دیوار عمودی بیرون دادیم دیگه جا برای ارتفاع دادن به لوله نیست . میشه سنسور حرارتی را که موجب خاموش شدن میشه قطع کنم با توجه به اینکه آبگرمکن در محیط آشپزخانه بزرگی نصب هست.

  7. سلام ، من الان سومین ابگرمکن دیواری رو خریدم ،قریب ۲۵ ساله که دارم از این نوع استفاده میکنم و بسیار راضیم ، الان برای نصب نمایندگی میگه باید حتما دودکش عمودی بره بالا ، در صورتی که ساختمان اجازه اینکار رو بهم نمیده ، حتما از روی ابگرمکن یا حداکثر یک متر بالاتر باید یک زانو بخوره و بصورت افقی یک مت جلو بره بعدش عمودی بره برا پشت بام ، ولی نمایندگی ایراد میاره ،چکار باید بکنم ، اصلا چرا نباید عمودی بره،لطفا راهنمایی بفرمایید

  8. با سلام و‌ عرض خسته نباشی
    ممنون بابت اطلاعات خوبی که توی سایت خوبتون قرار دادین !!
    من یه مشکلی دارم که وقتی ابگرمکن چند دقیقه کار میکنه یهو خودکار خاموش میشه !!
    تا حایی که متوجه شدم دلیلش سنسور دودکش هستش ،بعد از اینکه مطالب سایت شما رو مطالعه کردم که چطور باید دودکش بسته بشه خیلی بهتر شد منتها شرایط منزل ما کمی متفاوته ؛ اینطور که دودکش ابگرمکن از سقف خارج نمیشه و دقیقا از روی ابگرمکن زانویی خورده و تو همون ارتفاع بطول ۳ تا ۳/۵ متر بصورت افقی از دیوار خونه بیرون رفته و روی دیوار نصبه !! و امکان تغییر توی مسیرش وجود نداره

    1. باسلام
      سعید عزیز، علت خاموش شدن ناگهانی آبگرمکن می‌تواند مواردی چون اختلال در واشر دیافراگم، جمع شدن رسوب در الکترود، جمع شدن رسوب در فیلترها و لوله‌ها و… نیز باشد. پیشنهاد میکنیم مقله « ۹ علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری» را هم بررسی و مطالعه کنید شاید مشکل از جای دیگری باشد و خیلی ساده تر از چیزی که به نطر میرسد حل شود.

  9. آیا این لوله های فنری که خاصیت ارتجاعی دارن مناسب هستند برای نصب دودکش داخلی؟

    1. باسلام
      دوست عزیز اگر لوله از صحت و ساخت استانداردی برخوردار باشد و اندازه لوله مناسب باشد یعنی برای نصب زیاد کشیدگی در آن وجود نداشته باشد و نصب صحیح، صورت بگیرد، مشکلی ندارد. با این حال توصیه ما استفاده از لوله‌های دوجداره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا