×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

نکاتی که هنگام نصب اجاق گاز باید رعایت کرد

نکات ایمنی هنگام نصب اجاق گاز

در مورد نکات ایمنی نصب اجاق گازها چقدر اطلاعات دارید؟ اگر یک اجاق گاز جدید خریده‌اید و یا به یک مکان جدید نقل مکان کرده‌اید، اطلاعاتتان در مورد نحوه نصب اجاق گازها در چه حدی است؟ آیا تنها یک سرویس‌کار استخدام کرده و به کار او صدرصد اعتماد می‌کنید و توجه‌ای به رعایت نکات ایمنی نصب اجاق گاز ندارید؟ آیا این احتمال را نمی‌دهید که سرویس‌کار هم می‌تواند اشتباه کند؟

یکی از وسایل بسیار پرخطر که باید در آشپزخانه به آن توجه شود، اجاق گاز و نحوه نصب آن است و نصب استاندارد اجاق گاز باعث عقب افتادن نیاز به تعمیر اجاق گاز می‌شود. با همین هدف، آچارباز در مقاله «نکاتی که هنگام نصب اجاق گاز باید رعایت کرد» از سیر تا پیاز هرآنچه در این زمینه کارآمد هستند را به صورت کوتاه اما کامل در اختیارتان قرار می‌دهد. پس با ما همراه باشید.

چند مدل اجاق گاز داریم؟

بهتر است قبل از اینکه در مورد نكات ایمنی نصب اجاق گازها، صحبت کنیم، ابتدا ببینیم در بازار چند مدل اجاق گاز داریم و کدام یک برای آشپزخانه ما مناسب بوده و نحوه نصب آن چگونه است؟

انواع اجاق گاز به دو دسته مبله و توکار تقسیم می‌شوند:

نحوه نصب اجاق گاز مبله

اجاق گازهای مبله در واقع همان اجاق گازهای قدیمی هستند که در خانه مادربزرگ‌های ما پیدا می‌شدند، اما امروزه شکل و فرم جدیدی به خود گرفته‌اند. این گازها:

  • ارتفاعی بین ۸۴ تا ۸۸ سانتی‌متر دارند
  • پایه‌های آنها اغلب قابلیت تنظیم و رگلاژ شدن دارد.
  • ارتفاع مناسب اجاق گازهای مبله با سطح کابینت ۸۶ سانتی‌متر است.

اما عرض آنها در مدل‌های مختلف متفاوت بوده و به طور مثال عرض اجاق گاز برای مدل:

  • 4 شعله بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر
  • 5 شعله بین ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر
  • انواع گازهای ۶ شعله ابعادی بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر دارد.
  • عمق گاز مبله 6 شعله نیز ۶۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شده‌است.
نحوه نصب اجاق گاز مبله
اجاق گازهای مبله مهمان قدیمی خانه‌های ما بودند، اما امروزه ظاهر و فرم آنها تغییر کرده و شیک‌تر و مدرن‌تر شده‌اند.
برای تعمیر اجاق گاز و فر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

اندازه مناسب کابینت جهت نصب اجاق گاز توکار یا گاز صفحه ای

گاز توکار به گازی گفته می‌شود که داخل کابینت، قرار می‌گیرد. نام دیگر گاز توکار، گاز صفحه‌ای شکل است. این گازها ضخامتی حدود 5 سانتی‌متر داشته و در دو مدل بیضی و مستطیل در بازار موجودند. اجاق گازها در مدل‌های مختلف ابعاد متفاوتی دارند که در هنگام خرید، بهتر است به ابعاد آنها توجه کنید. مدل‌های اجاق گازها، عبارتند از: گازهای 2 شعله، 4 شعله، 5 شعله و 6 شعله

در ادامه در مورد هرکدام از آنها با یکدیگر صحبت خواهیم کرد:

نحوه نصب اجاق گاز توکار دو شعله

گاز 2 شعله برای اماکن اداری و آبدارخانه‌ها استفاده می‌شود. عرض گاز دو شعله 30 سانتی‌متر و عمق آن 50 سانتی‌متر است. برای نصب اجاق گاز 2 شعله باید از هر طرف حدود 4 سانتی‌متر کمتر از این ابعاد، صفحه کابینت برش داده شود.

نحوه نصب اجاق گاز توکار 4 شعله

گاز 4 شعله کاربرد وسیع‌تری دارد و در خانه ها، اماکن ادارای  و … استفاده می‌شود. عرض گاز 4 شعله 58 سانتی‌متر و عمقش 50 سانتی‌متر است و همانند گازهای 2 شعله در هنگام نصب اجاق گاز، باید از طرفین حدود 4 سانتی‌متر کمتر از این ابعاد، صفحه کابینت، برش خورده شود.

نحوه نصب اجاق گاز توکار 5 شعله

این نوع گاز، پر مصرف‌ترین مدل گاز در آشپزخانه است که شعله‌های آن برای آشپزی استانداراد هستند. عرض گازهای 5 شعله اغلب 86 سانتی‌متر و عرض آن 50 سانتی‌متر بوده و در این مدل هم در هنگام نصب اجاق گاز، باید از طرفین حدود 4 سانتی‌متر کمتر از این ابعاد، صفحه کابینت برش داده شود.

جنس اجاق گازهای توکار متفاوت بوده و در دو مدل شیشه‌ای دودی و استیل در بازار موجود هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

پیشنهاد مطالعه
نصب اجاق گاز
در هنگام نصب و جاسازی اجاق گاز صفحه ای در بین کابینت‌ها، باید فضای خالی 40 سانتی‌متر از طرفین را برای اجاق گاز در نظر بگیرید.

چگونه اجاق گاز صفحه ای را بر روی کابینت نصب کنید؟

برای نصب اجاق گاز صفحه ای، باید از سرویس‌کار کمک بگیرید:

  1. سرویس کار با کمک، درزبند مخصوص لاستیکی، که در جعبه اجاق گاز وجود دارد، لبه‌های گاز رومیزی را به کابینت می‌چسباند.
  2. نواز چسب‌هایی که برای نصب اجاق گاز استفاده می‌شود، موجب می‌شود اتصال گاز رومیزی به کابینت بهتر انجام شود.
  3. پس از اینکه نصب اجاق گاز تمام شد، باید سرویس کار قبل از بررسی شعله‌ها، با استفاده از کمی کف رقیق، در مورد پیدا کردن نشتی در گاز اقدام کند و در صورت پیدا کردن نشتی آن را برطرف کند.

پس از اینکه با انواع اجاق گاز و نحوه جاسازی آن در کابینت آشنا شدید، نوبت آن است که به نکات ایمنی که در نصب اجاق گاز باید به آن توجه کرد، بپردازیم.

نحوه بستن شیلنگ گاز چگونه بوده و فاصله استاندارد آن چه مقدار است؟

برای بستن شیلنگ گاز باید از یک طرف شیلنگ را به وسیله گازسوز و از سمت دیگر به لوله‌کشی گاز، متصل کنید. پس از آنکه محکم این اتصال را با بست‌های فلزی برقرار کردید، از کف صابون استفاده کرده و مطمئن شوید که بستن شیلنگ نشتی ندارد. جنس شیلنگ‌هایی که برای نصب انتخاب می‌کنید، یکی دیگر از نكات ایمنی نصب اجاق گازهاست. باید از شیلنگ‌های مخصوص استفاده کنید.

از سویی دیگر شیلنگ‌ گاز نباید در معرض حرارت اجاق گاز و سایر وسایل گازسوز باشد. اگر از شیلنگ‎های لاستیکی استفاده می‌کنید، بهتر است هر چند ماه، آنها را بازدید کنید که سوراخ نشده باشند.

استفاده از شیلنگ بلند گاز چه خطراتی به دنبال دارد؟

به یاد داشته باشید هرگز از شیلنگ بلند و طولانی استفاده نکنید.(حداکثر طول آن بیش از 1.5 متر نباشد) هرچه طول شیلنگ طولانی‌تر باشد، خطرات احتمالی آن چون بروز نشتی گاز، ناشی از فرسودگی شیلنگ و گاز گرفتگی یا  احتمال آنتش سوزی بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه
شیلنگ استاندارد در نصب اجاق گاز
یکی از نکات نكات ایمنی نصب اجاق گازها، فاصله استاندار شیلنگ گاز تا اجاق گاز است که در یک بازه 53-31 سانتی‌متری باید قرار بگیرد.

در انتخاب محل نصب شیر اجاق گاز به چه مواردی توجه کنیم؟

محل نصب شیر اجاق گاز می‌تواند درون کابینت و پایین‌‌تر از صفحه گاز باشد. بهتر است در هنگام طراحی کابینت‌ها این نکته را در نظر بگیرید. چنانچه این امکان وجود ندارد، باید کابینت را سوراخ کنید و شیلنگ را از داخل آن بگذرانید.

نکته: از نصب شیر گاز در سطح شیب دار، بپرهیزید.

ماشین ظرفشویی در اثر حرارت اجاق گاز گرم می‌شود، پس بهتر است ماشین ظرفشویی در کنار اجاق گاز توکار نصب نشود.

فاصله استاندارد شیر گاز تا اجاق چه مقدار است؟

فاصله شیر گاز تا اجاق باید حدود 5 متر باشد. لوله‌ای که استفاده می‌شود، نیز باید از جنس لوله‌های مسی بوده و برای بیشتر از این مقدار فاصله لازم است از لوله‌های فولادی مخصوص گاز شهری استفاده کنید.

فاصله مناسب اجاق گاز با یخچال و سینک چه مقدار باید باشد؟

در رابطه با فاصله مناسب اجاق گاز با یخچال و سینک گفتنی‌ست که یک مثلث طلایی در چیدمان و اصول دکوراسیون استاندارد منزل وجود دارد که رعایت آن در خانه‌ها علاوه بر زیبایی وو افزایش کارایی در ایمنی آشپزخانه نیز موثر است. این فاصله باید حدود 2 تا 2.5 متر میان اجاق گاز و یخچال و سینک باشد.

مثلث طلایی
فاصله اجاق گاز با یخچال و سینک باید چیزی حدودا 2 تا 2.5 متر فاصله باید باشد.

حداقل فاصله هود از گاز چه مقدار است؟

یکی دیگر از نكات ایمنی نصب اجاق گازها، فاصله هود تا اجاق گاز است. حداقل فاصله هود از گاز،  باید 70 سانتی‌متر باشد تا حرارت ناشی از اجاق گاز به موتور هود آسیبی نرسد.

سیم ارت اجاق گاز چه کاربردی دارد؟

از جمله نکات بسیار مهم و کلیدی دیگر که در نصب اجاق گازها باید به آن توجه کرد، اتصالات الکتریکی و سیم ارت اجاق گاز است. استفاده از سیم ارت در اجاق گازها جهت جلوگیری از برق گرفتگی ضروری است. در هنگام نصب باید سیم ارت را به زمین اتصال دهید و در هنگامی که می‌خواهید اجاق گاز را هم جدا کنید، باید سیم ارت را در آخرین مرحله از اجاق گاز جدا سازید.

مهم‌ترین استانداردهای شرکت گاز، جهت نصب اجاق گاز

  • اولین نکته از نكات ایمنی نصب اجاق گازها، انتخاب محل نصب اجاق گاز است. اجاق گاز را نباید در کنار پنجره که وزش باد شدید دارد، نصب کرد.
  • براساس استاندارد شرکت ملی گاز ایران، فاصله استاندارد شیلنگ گاز تا اجاق گاز باید حداقل 31 و حداکثر 53 سانتی متر باشد.
  • یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی نصب اجاق گازها، نحوه بستن شیلنگ گاز است که باید از بست‌های فلزی استفاده کنید.
  • فاصله سطح زیرین اجاق گاز توکار پس از نصب اجاق توکار بر روی کابینت، قسمت زیرین آن باید حدود 10 سانتی‌متر فضای خالی داشته‌باشد.
  • یکی دیگر از نکات ایمنی نصب اجاق گازها، فاصله آن از دیوارهاست. هنگام نصب اجاق گاز، فاصله اجاق گاز با دیوار پشتی 5 سانتی‌متر و دیوار مجاور 10 سانتی‌متر باید باشد.

آیا نصب ماشین ظرفشویی زیر گاز صفحه‌ای امکان پذیر است؟

زمانی که در آشپزخانه فضای شما محدود است، به این نکته فکر می‌کنید که چگونه از فضاها به نحو بهتر استفاده کنید. نصب ماشین ظرفشویی در زیر گاز صفحه‌ای یکی از همین ایده‌هاست. باید بگوییم که در اینصورت این امکان وجود دارد که در طولانی مدت ماشین ظرفشویی شما خراب شود. ماشین ظرفشویی در اثر حرارت اجاق گاز گرم می‌شود، پس بهتر است ماشین ظرفشویی در کنار اجاق گاز توکار نصب نشود. اما گروهی دیگر نیز براین اعتقاد هستند که حرارت اجاق گاز به سمت پایین منتقل نمی‌شود، بنابراین مشکلی در این رابطه وجود ندارد. با توجه به نظرات مختلف، تصمیم گیری نهایی با شماست!

نصب و تعمیر اجاق گاز با آچارباز

چنانچه اجاق گاز شما دچار مشکل شده است و نیاز به تعمیر اجاق گاز و فر خود دارید و یا قصد دارید که اجاق گاز جدیدتان را نصب کنید و … می‌توانید از خدمات آنلاین ما در آچارباز استفاده کنید. کارشناسان حرفه‌ای ما در کمترین زمان ممکن آماده خدمات‌رسانی در محل به شما عزیزان هستند.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا