×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

آموزش تست تلویزیون (سونی، جی پلاس، اسنوا، ال جی)

آموزش تست تلویزیون

آیا تلویزیون‌های موجود در بازار همه استانداردهایی که ادعا می‌شود را دارند؟ اگر بخواهیم یک دستگاه دست دوم بخریم، چطور تست تلویزیون را انجام دهیم و از سالم بودن آن مطمئن شویم؟ آیا روشی وجود دارد که کیفیت تصویر، صدا و هوشمندی تلویزیون را بررسی و از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شویم؟

همه این سوالات ممکن است در ذهن هر یک از ما در هنگام خرید یک تلویزیون جدید باشد. باید بدانید که تست تلویزیون از نظر ویژگی‌هایی مثل صدا و تصویر کمی پیچیده است و نیاز به دستگاه‌هایی مثل کرومامتر یا نرم‌افزارهای تخصصی دارد.

با وجود این موضوع روش‌های ساده‌ای هم وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به طور نسبی، کیفیت تلویزیون خود را تست کنید. در ادامه این مقاله آچارباز با ما همراه باشید تا شما را با این روش‌های ساده بیشتر آشنا کنیم.

اگر تلویزیون شما خراب شده و این موضوع شما را به فکر خرید یک دستگاه جدید انداخته است، یک بار دیگر تعمیر آن را با آچارباز امتحان کنید. آچارباز با داشتن یک تیم از بهترین تعمیرکارها آماده انجام تعمیر تلویزیون در منزل برای شماست.

نحوه تست تلویزیون برای اطمینان از درست بودن آن

برای انتخاب و خرید یک تلویزیون سالم و باکیفیت، تنها انتخاب آن از بین برندهای مطرح کافی نیست؛ چون ممکن است هنگام خرید، یک تلویزیون نامناسب انتخاب کنید. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که قصد خرید یک دستگاه کارکرده را داشته باشید.

برای تعمیر تلویزیون در منزل می‌توانید از خدمات آچارباز استفاده کنید
برای تست دقیق تلویزیون به نرم افزارهای تخصصی نیاز است.

گفتیم که تست تلویزیون نیاز به دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی دارد. اگر قصد خرید یک تلویزیون نو و جدید را دارید می‌توانید به سایت‌هایی که به طور تخصصی به بررسی کیفیت صدا و تصویر تلویزیون برندهای مختلف می‌پردازند مراجعه کنید و تست تخصصی تلویزیون را در آن‌ها بخوانید.

تست تلویزیون دست دوم و نو به طور نسبی با هم تفاوتی ندارند. برای خرید یک دستگاه مناسب و باکیفیت موارد زیر را بررسی کنید:

سالم بودن تلویزیون از نظر فیزیکی

در ابتدا، کارتن تلویزیون را بررسی کنید که سالم و بدون آسیب‌دیدگی باشد. اگر ضربه فیزیکی به تلویزیون وارد شده باشد، حتما اثراتی از آن روی کارتن وجود دارد؛ پس قبل از باز کردن تلویزیون، جعبه را به خوبی بررسی کنید. (در مورد دستگاه‌های نو)

بعد از اطمینان از سالم بودن جعبه، با دقت تلویزیون را از آن خارج کنید. حالا باید خود تلویزیون را از نظر ضربه و صدمات فیزیکی بررسی کنید. اگر تلویزیون از این نظر هم سالم است به سراغ نصب آن بروید. اگر تلویزیون دست دوم خریده‌اید در این مرحله دقت بیشتری به خرج دهید تا مشکلی در دستگاه وجود نداشته باشد.

تعمیر تلویزیون در منزل با آچارباز
تعمیر تلویزیون در منزل شرکت آچارباز، شامل کلیه خدمات مربوط به تلویزیون مثل نصب، سرویس و ... است. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
تعمیر تلویزیون در منزل

 در مورد تلویزیون‌های نو، معمولا شرکت سازنده یا ارائه دهنده گارانتی، نصب اولیه را به صورت رایگان انجام می‌دهد؛ پس حتما نصب اولیه را به نیروهای خود شرکت بسپارید.

در مورد تلویزیون‌های دست دوم هم سعی کنید نصب پایه‌ها را با احتیاط انجام دهید. اگر تلویزیون را با شاسی روی دیوار نصب می‌کنید، حتما از یک نفر کمک بگیرید.

سلامت فیزیکی تلویزیون
برای تست تلویزیون ابتدا سلامت فیزیکی و ظاهری آن را بررسی کنید.

تست ورودی‌های تلویزیون

ورودی‌های تلویزیون برای اتصال دستگاه‌هایی مثل گیرنده‌های دیجیتال و کنسول‌های بازی به آن، اهمیت زیادی دارد؛ پس بعد از نصب، اول سالم بودن این ورودی‌ها را از نظر ظاهری و کارکرد بررسی کنید.

به طور متوسط تلویزیون شما باید حداقل 4 ورودی HDMI داشته باشد. با توجه به دستگاه‌هایی که قصد دارید به تلویزیون وصل کنید، به نوع HDMI تلویزیون (2.0 یا 2.1) توجه کنید.

 اگر این ورودی‌ها مشکل داشته باشند، برای اتصال دستگاه‌های دیگر و تعمیر سوکت HDMI تلویزیون ، RGB و دیگر ورودی‌های دچار مشکل و پرداخت هزینه خواهید شد.

تست کیفیت تصویر تلویزیون

اگر به دفترچه راهنمای تلویزیون نگاهی بیندازید، می‌بینید که برای توصیف کیفیت تلویزیون، فاکتورهای مختلفی وجود دارد. اغلب تولیدکنندگان این اعداد را خیلی بیشتر از واقعیت بیان می‌کنند.

برای اطلاع دقیق از مقدار عددی این فاکتورها می‌توانید به سایت‌هایی که محصولات دیجیتال را از نظر کیفیت بررسی می‌کنند مراجعه کنید. این سایت‌ها بدون موضع‌گیری، کیفیت واقعی این محصولات را بیان می‌کنند.

بهتر است هنگام خرید تلویزیون از فروشنده بخواهید که این تست‌ها را انجام دهد. با این کار، خیال شما از خریدی که انجام می‌دهید راحت می‌شود.

برای تست تصویر تلویزیون باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • وضوح تصویر: وضوح تصویر یعنی تعداد پیکسل‌هایی که در نمایشگر تلویزیون به کار رفته است. به طور کلی سه نوع وضوح تصویر داریم: HD، Ultra HD یا 4k و 8K. وضوح معمول در تلویزیون‌های موجود در بازار به خصوص تلویزیون‌های دست دوم، کیفیت HD است. برای تست کیفیت 4k و 8K باید فیلم‌هایی با این کیفیت را از Netflix یا YouTube دانلود و با استفاده از آن‌ها وضوح تصویر را بررسی کنید.
تفاوت کیفیت تصویر 4K و معمولی
تفاوت کیفیت تصویر در تلویزیون‌های 4K و معمولی
  • قابلیت HDR: در ابتدا باید بدانید که قابلیت HDR مربوط به تلویزیون‌های HD نیست؛ پس اگر تلویزیون شما وضوح تصویر HD دارد، این قابلیت برای آن فعال نخواهد بود.  HDRبرای تلویزیون‌های 4k و با کیفیت بالاتر در دسترس است. تلویزیون‌هایی دارای این قابلیت، رنگ‌ها، کنتراست و روشنایی بیشتری دارند. حداقل مقدار این فاکتور در تلویزیون‌ها «HDR10» یا « Ultra HD Premium» است. Dolby Vision یک نسخه بالاتر از این ویژگی است. برای تست تلویزیون از این نظر باید محتوایی با این کیفیت را در تلویزیون پخش کنید تا از سالم بودن نمایشگر مطمئن شوید.
تاثیر HDR بیشتر در کیفیت تصاویر
تلویزیون‌هایی که HDR بیشتری دارند، تصاویر را باکیفیت‌تر نمایش می‌دهند.
  • نرخ نوسازی تصویر: این ویژگی با واحد هرتز «Hz» نشان داده می‌شود. نرخ نوسازی تصویر به تعداد تصویری که در ثانیه بر روی نمایشگر تلویزیون ظاهر می‌شود، اشاره دارد. هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، بهتر است. به طور معمول نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز استاندارد است؛ اما در صحنه‌هایی که سرعت تصویر زیاد است، این مقدار هم کافی نیست و می‌تواند باعث شود فیلم یا بازی حالت گیر کرده یا هماهنگ نبود صدا و تصویر را به خود بگیرد. به طور کلی برای داشتن یک تلویزیون مناسب بهتر است نرخ نوسازی را حداقل 120 هرتز در نظر بگیرید. برای بررسی این ویژگی می‌توانید یک فیلم با سرعت بالا را پخش کنید تا سالم بودن تلویزیون را از این نظر تست کنید. گیمرها باید بدانند برای داشتن تصویر روان در حین بازی، نرخ نوسازی تصویر باید حداقل 120 هرتز باشد؛ به خصوص برای کنسول‌های PS5، ایکس‌باکس سری X و S. برای کنسول‌های بازی قدیمی‌تر 60 هرتز هم می‌تواند جوابگوی نیاز کاربران باشد. یک موضوع که برای تست تلویزیون باید آن را در نظر بگیرید، «نرخ تازه‌سازی موثر» است. این ویژگی در واقع دو برابر نرخ نوسازی واقعی تلویزیون است و گاهی کاربران با در نظر گرفتن آن، دچار اشتباه می‌شوند.

تست تلویزیون از نظر صدا

برای تست تلویزیون از این نظر، باید چند آهنگ مختلف دانلود کنید. برای تست صدا، آهنگ‌های سه بعدی مناسب‌تر هستند. آهنگ را به یک فلش منتقل کنید و آن را به تلویزیون وصل کنید. از قسمت تنظیمات و بخش ورودی‌ها، آهنگ‌ها را پخش کنید.

تست صدای تلویزیون
برای تست تلویزیون از نظر صدا بهتر است چند آهنگ با آن گوش دهید تا کیفیت صدا را بررسی کنید.

تلویزیون‌ها معمولا دو بلندگو در سمت چپ و راست دارند. آهنگ را پخش کنید و از سلامت دو بلندگوی تلویزیون مطمئن شوید. اگر یکی از بلندگوها کار نمی‌کند. وارد تنظیمات تلویزیون شوید. به قسمت صدا بروید و از فعال بودن هر دو بلندگو مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه

باید بدانید که به دلیل ظرافت صفحه تلویزیون‌ها و باریک‌تر شدن آن‌ها، معمولا نمی‌توان بلندگوهای خیلی قوی و قدرتمندی در آن‌ها استفاده کرد. این موضوع باعث شده است که اغلب افرادی که به دنبال صدای با کیفیت‌تر هستند از ساندبار یا سینمای خانگی برای تقویت تلویزیون‌های موجود در بازار استفاده کنند.

تست گیرنده دیجیتال تلویزیون

تلویزیون‌های جدید همگی گیرنده داخلی دارند و نیازی نیست برای آن‌ها گیرنده دیجیتال جداگانه خریداری کرد. بعد از نصب تلویزیون، آنتن را به آن متصل کنید و کانال‌یابی را انجام دهید. با این کار می‌توانید از سلامت گیرنده دیجیتال تلویزیون مطمئن شوید.

تست تلویزیون هوشمند

اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار با عنوان Smart یا هوشمند عرضه می‌شوند. برای تست هوشمندی، تلویزیون شما باید قابلیت اتصال به شبکه اینترنت بی‌سیم را داشته باشد.

بعد از اتصال تلویزیون به شبکه اینترنت، سیستم عامل، مرورگر و قابلیت‌هایی که در دفترچه راهنما به آن اشاره شده را بررسی کنید که سالم و بدون عیب کار کنند.

تست تلویزیون سونی

سونی یکی از برندهای شناخته شده در زمینه تولید تلویزیون است. تلویزیون‌های این برند کیفیت و عمر مفید قابل قبولی دارند. برای تست تلویزیون سونی هم می‌توانید از راهکارهای بالا استفاده کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

تست تلویزیون سونی
تلویزیون سونی یکی از باکیفیت‌ترین برندهای موجود در بازار ایران است.

تست تلویزیون جی پلاس

جی پلاس یکی از برندهای تقریبا جدید در بازار تلویزیون ایران است. این برند توسط شرکت گلدیران که خدمات پس از فروش محصولات ال جی را ارائه می‌دهد، ساخته شده است. قطعات تلویزیون‌های جی پلاس همگی خارجی هستند؛ ولی مونتاژ آن‌ها در ایران انجام می‌شود.

برای تست تلویزیون جی پلاس هم می‌توانید از تست‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شده، استفاده کنید.

تست پیکسل سوخته

پیکسل‌ها واحدهای سازنده تصویر در نمایشگرهای تلویزیون هستند. هر چقدر تعداد پیکسل‌های یک نمایشگر بیشتر باشد، کیفیت تصویر در آن هم بالاتر خواهد بود. گاهی این پیکسل‌ها به دلیل ضربه فیزیکی یا استفاده نادرست خراب می‌شوند و به اصطلاح می‌سوزند. به دلیل کوچکی این واحدها، گاهی تشخیص سوختگی آن‌ها کمی سخت است.

بهتر است قبل از خرید تلویزیون از فروشنده بخواهید که تست پیکسل سوخته را برای شما انجام دهد تا از سلامت نمایشگر مطمئن شوید. برای تست تلویزیون از نظر سلامت پیکسل‌ها می‌توانید یکی از روش‌های زیر را استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

تست صفحه روشن

یک تصویر کاملا سفید مانند تصویر زیر را روی صفحه نمایش تلویزیون ثابت کنید. حالا آن را به دقت بررسی کنید که هیچ نقطه تاریکی روی آن وجود نداشته باشد.  اگر کوچک‌ترین  لکه‌ای در تصویر وجود داشت، احتمالا پیکسل‌های نمایشگر شما دچار مشکل است.

تست تلویزیون اسنوا پیکسل سوخته با صفحه سفید
برای بررسی سلامت پیکسل‌های تلویزیون از یک تصویر کاملا سفید استفاده کنید.

تست صفحه تاریک

این تست، پیکسل‌های گیر کرده را نشان می‌دهد. گاهی پیکسل تلویزیون نسوخته است؛ اما روی یک رنگ خاص گیر کرده است. در این حالت با نمایش یک صفحه سیاه رنگ مثل تصویر زیر می‌توانید آن را ببینید.

برای انجام این تست، مثل مورد قبل تصویر را روی تلویزیون نمایش دهید و به نمایشگر دقت کنید که به صورت یکنواخت سیاه باشد.

تست پیکسل گیرکرده
برای تست تلویزیون از نظر سلامت پیکسل‌ها می‌توانید از روش صفحه سیاه استفاده کنید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید تست تلویزیون دوو و سایر برندها را انجام دهید. بهتر است هنگام خرید تلویزیون از فروشنده بخواهید که این تست‌ها را انجام دهد. با این کار، خیال شما از خریدی که انجام می‌دهید راحت می‌شود. در صورتی که تلویزیون شما دچار مشکل شد و نیاز به یک کارشناس ماهر برای رفع مشکل خود هستید می‌توانید از تیم چارباز کمک بگیرید. برای تعمیر تلویزیون در منزل می‌توانید در سایت یا اپلیکیشن ما ثبت نام کنید.

تعمیر تلویزیون در منزل با آچارباز
تعمیر تلویزیون در منزل شرکت آچارباز، شامل کلیه خدمات مربوط به تلویزیون مثل نصب، سرویس و ... است. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
تعمیر تلویزیون در منزل

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وعرض تبریک سالنو برشما وخانواده بنده یه تلوزیون اسنوا دارم که هوریزانتالش روتعمیرکردم به برق110تست که وصل میکنم اول پرنوره وبعدکم نورمیشه وخاموش میشه که قائدتا دراین مرحله‌ تلویزیون بایدروشن بشه ولی نه با110 ونه با220 روشن نمیشه میتونید راهنماییم کنید مدل تلوزیون هم SNW_21 هست

    1. با سلام،
      مهرداد عزیز، تعمیرکار تلویزیون باید دستگاه را از نزدیک بررسی و عیب یابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا