×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

چطور صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟

تماشای فیلم

یکی از تجاربی که اغلب برای همه‌ی ما در هنگام تماشای فیلم و سریال و … پیش می‌آید، این است که صدای تلویزیون مدام نوسان دارد. در بعضی اوقات آنقدر ضعیف می‌شود و یا صدای پس زمینه آنچنان بالا می‌رود که چیزی از محتوی فیلم و .. متوجه نمی‌شویم و گاه ناگهان آنقدر صدای تلوزیون بلند می‌شود که گویی زیر پای ما یک بمب گذاشته‌اند! تصور کنید در این وضعیت در حال تماشای فیلم اکشن یا ترسناک نیز باشیم! در مقاله «چطور صدای تلویزیون را تقویت کنیم؟» از آچارباز قصد داریم راه‌های تقویت صدای تلویزیون را بیان و در این راستا علل ضعیف بودن صدای مکالمه در تلویزیون و راه‌های افزایش صدای آن را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید تا از این نوسان صدا خلاص شوید!

علل ضعیف بودن صدای مکالمه در تلویزیون چیست؟

وقتی صحبت از راه‌های تقویت صدای تلویزیون می‌شود، یعنی شرایطی برای تلویزیون رخ داده که ما صدای اصلی را درست نمی‌شنویم و صداهای جانبی یا پس زمینه بلندتر شنیده می‌شوند. در این راستا به منظور بررسی علل ضعیف بودن صدای مکالمه در تلویزیون، هر یک از موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

تفاوت کیفیت صدای هر کانال تلوزیون

همواره ضعیف بودن صدای تلویزیون به کیفیت آن مربوط نیست بلکه کیفیت صدای هر کانال تلویزیون یا کانال با شبکه‌ی دیگر متفاوت است. بنابراین می‌تواند مشکل از شبکه باشد و این مورد ربطی به تلوزیون شما نداشته باشد.

طراحی محدوده دینامیکی متفاوت

دلیل دوم کیفیت متفاوت صدای مکالمه در تلویزیون به محدوده دینامیکی که تهیه کنندگان فیلم در نظر دارند، مربوط می‌شود. به طور مثال در فیلم‌های اکشن و هیجانی به عمد یک باره صدا بالا می‌رود تا ضربان قلبتان افزایش پیدا کند و از جا برخیزید! این امر بر شدت هیجان فیلم می‌افزاید و به طبع جذابیت آن را افزایش می ‌دهد!

طراحی محدوده دینامیکی متفاوت
تهیه کنندگان فیلم، حتی در فیلم‌های دالبی نیز از تکنیک کم و زیاد کردن صدای فیلم استفاده کرده تا آن را جذاب‌تر کنند.

کیفیت صدای تلویزیون

نکته‌ی بعدی که در کیفیت صدای مکالمه در تلویزیون بسیار تأثرگذار بوده، کیفیت صدای خود تلویزیون است که به طور پیش فرض کم نیست. اغلب بینندگان تلویزیون را با اسپیکر 2.0 کاناله به همراه ساب ووفر 2.1 کاناله تماشا می‌کنند. هر چقدر تعداد بلندگوهای اضافه شده، افزایش یابد، صدای دیوایس مورد نظر نیز، بهتر می‌شود. به طور مثال اگر بلندگوهایی در عقب و یک بلندگو در جلو کانال اضافه کنید، دیوایس صدا 5.1 کانال خواهد شد. حال اگر در هنگام تماشای مسابقات ورزشی، صدای گزارشگر شما را اذیت می‌کند، کافی است، کانال مرکزی را قطع کنید تا صدای گزارشگر را نشنوید.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون
تماشای فوتبال
یکی دیگر از راههای تقویت صدای تلویزیون در صحنه‌‌ای همچون تماشای فوتبال، قطع کردن صدای گزارشگر است. کافی است صدای کانال مرکزی را قطع کرده و صداهای بلندگو را افزایش دهید تا فضا هیجان ‌انگیزتر شود.

بررسی پیکربندی بلندگو

تلویزیون‌های امروزی به شما این اختیار را می‌دهند تا تنظیمات صوتی را روی بخش‌های مختلف تلویزیون اعمال کنید و یک خروجی باکیفیت داشته باشید.

شخصی سازی تنظیمات صدا یکی دیگر از راه‌های تقویت صدای تلویزیون است.

فعال کردن گزینه Dynamic Range Compression برای رفع ضعیف بودن صدای مکالمه

تلویزیون‌‌های دارای دستگاه پخش Blue-ray سامسونگ، دارای یک گزینه به نام Dynamic Range Compression هستند که یک محدوده غنی و پویای صدا را در اختیار بیننده قرار می‌دهد. ممکن است عباراتی چون «Dynamic Range Compression»،«Dynamic Range Control» ،«DRC» «Night Mode، «Dialogue Enhancement »،«Night Mode» ،«Volume Amplification» ،«Boost Downsample»  و … نیز در تنظیمات صدای تلوزیون شما به چشم بخورند، توجه کنید که این گزینه‌ها همان کار گزینه Dynamic Range Compression را انجام می‌دهند، برای رفع ضعیف بودن صدای مکالمه، گزینه  Dynamic Range controlرا روی یکی از حالت‌های On و یا Auto قرار دهید.

Blue-ray  سامسونگ
قابلیت Dynamic Range Compression سبب می‌شود که صداهای ضعیف و بلند یکسان شوند و شاید از کیفیت تأثیرگذاری فیلم بکاهد.

تنظیم کانال مرکزی

تنظیم کانال مرکزی به شما کمک می‌کند تا هر مود ویژه‌ای همچون (Movie ،Concert Hall و …) را غیرفعال کرده و بعد خودتان به صورت دستی آن را تنظیم کنید.

  • برای این کار صدای تلویزیون را کم یا زیاد کرده، سپس به بخش کانال مرکزی رفته و تنظیمات آن را به سمت بالا ببرید.

یکی دیگر از راه‌های تقویت صدای تلویزیون این است که:

  • در تنظیمات، صدای آن را کم کنید،
  • سپس بالانس کانال مرکزی را حد وسط قرار دهید.
  • بلندگوهای دیگر را خاموش کنید تا حجم صدای اصلی تنظیم شده و صدا واضح شود.
  • در این روش درواقع از یک تک بلندگو استفاده می‌کنید.
پیشنهاد مطالعه

با کمک چه راه های می توان صدای تلویزیون را بهتر کرد؟

کیفیت صدای تلوزیون را می‌توان تغییر داد، در این قسمت با ارائه یکسری نکات سعی می‌کنیم تا راه‌های افزایش صدای تلویزیون را با شما در میان بگذاریم. پس با وبلاگ آچارباز همچنان همراه باشید.

یک: استفاده از بلندگوهای جانبی برای تقویت صدای تلوزیون

یکی از راه‌‌های تقویت صدای تلویزیون، استفاده از بلندگوهای جانبی در قسمت‌های مختلف خانه براساس رفت و آمد خود و مهمانان است تا در هنگام پخش فیلم لذت بیشتری ببرید.

دو: استفاده از ساند بار

استفاده از ساندبار، یکی دیگر از راه‌های تقویت صدای تلویزیون بوده که شیوه جدیدتر و به روزتری است. اتصال ساندبارها بسیار راحت است و در این دیوایس‌ها در مقایسه با بلندگوهای جانبی، سبک‌تر هستند و به راحتی با تغییر دکور منزل می‌توان جای آنها را تغییر داد. از طرفی دیگر ساندبار یک بلندگوی افقی است که تنها با اتصال یک کابل ساده، صدای فوق العاده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ساندبار
شرکت‌های تولید تلویزیون امروزه اغلب به ساخت ساندباری متناسب با تلویزیون خود نیز پرداخته‌اند. بنابراین در هنگام خرید تلویزیون می‌توانید ساندبار متناسب با آن را نیز خریداری کنید.
پیشنهاد مطالعه

سه: تغییر در تنظیمات صدای تلویزیون برای بهبود کیفیت صدای تلوزیون

شخصی سازی تنظیمات صدا یکی دیگر از راه‌های تقویت صدای تلویزیون است به عنوان مثال می‌توانید تنظیمات صدای تلویزیون را به گونه‌ای تنظیم کنید که شما در یک اتاق کوچک هستید یا در فضا یا محیط بزرگ‌تر. سیستم صدای فراگیر ترکیبی یا همان شخصی سازی به شما کمک می‌کند تا سینمای خانگی‌تان را با تلویزیون تنظیم کنید و در نتیجه کیفیت بسیار بالایی در صدای آن داشته باشید. اگر اهل موسیقی هستید و اتاق‌تان نیز بزرگ است، همخوانی میان سینمای خانگی و تلویزیون، یکی از راه‌های تقویت صدای تلویزیون است که لذت شما را مضاعف خواهد کرد.

تغییر در تنظیمات تلویزیون
قبل از ایجاد تغییرات در تنظیمات تلویزیون خود بهتر است کمی در مورد بخش تنظیمات برند تلویزیون خود تحقیق کنید تا با مشکلاتی نظیر ضعیف‌تر شدن کیفیت صدا رو به رو نشوید.

در مقاله حاضر سعی براین داشتیم تا شما را با راه‌های تقویت صدای تلویزیون آشنا سازیم. در این بین، مشکل اصلی که سبب می‌شود تا شما صدای مکالمه در تلویزیون را ضعیف بشنوید را با یکدیگر بررسی کردیم. چنانچه با شیوه‌های گفته شده، مشکل صدای تلویزیون شما برطرف نشد، باید از تکنسین‌های متخصص جهت تعمیر تلویزیون خود، کمک بگیرید. خدمات آنلاین آچارباز می‌تواند همراه مناسبی در این شرایط برای شما باشد. کافی است سفارش‌تان را به صورت آنلاین در اپلیکیشن و یا سایت به ثبت برسانید تا از خدمات ما بهره‌مند شوید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    تلویزیون ال جی دارم خیلی صدای ان کم شده باید چیکار کنم ؟

    1. درود بر شما
      پرنیا عزیز، این مشکل می تواند ناشی از کثیف شدن اسپیکر یا خرابی آن به وجود آید.

  2. سلام صدای تلویزیون من تا۱۰۰ هم میگذارم بازهم ضعیفه البته اول که خریدم همینطور بود الان میخواهم سندبار۵۰ وات بخرم آیا جوابگوی صدای تلوزیون میشه یا وات بالاتر بخرم

    1. درود بر شما
      عیسی عزیز، با توجه به بلندی صدا دلخواه شما و فضای اتاق پاسخ به این سوال متفاوت خواهد بود. بهتر است فروشنده در این زمینه نظر دهد.

  3. سلام من ال سی دی سونیا دارم که 4 ساله استفاده میکنم مشکلش اینه که صداش ضعیفه از تنظیمات شخصی سازی هم صدا شو زیاد کردم ولی بازم ضعیفه صدای تلویزیونم میبرم رو 100 فرقی نمیکنه فقط وقتی فیلم یه جاهایی صداش زیاد میشه خش خش هم میکنه از چند تا تعمیر کار پرسیدم میگن بیار بازش کنم ببینم ولی میترستم خراب تر بشه یه بارم خواستم اسپیکر نصب کنم ولی مطمئن نیستم کیفیتش خوب بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. باسلام
      آقا/خانم نادری عزیز، مشکل شما می‌تواند ناشی از خرابی بلندگوهای تلویزیون و یا مین برد باشد. اگر نگران خراب شدن تلویزیون در اثر تعمیر هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از کارشناسان متخصص آچارباز کمک گرفته و تعمیرات را با دریافت ضمانت انجام دهید. شما میتوانید درخواست تعمیر تلویزیون در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و یا با شماره 02154591616 در تماس باشید. همکارانمان در بخش پشتیبانی راهنماییتان می کنند.

  4. برادرم چند روز پیش تنظیمات صدای تلویزیون سامسونگ رو تغییر داده الان می خوام به حالت اول برگردونم میشه لطفا راهنماییم کنین؟

    1. با سلام
      نرگس عزیز، برای برگشتن به تنظیمات اولیه می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
      ۱- از طریق کنترل وارد تنظیمات تلویزیون شوید.
      ۲- در منو گزینه Sound Mode را پیدا کنید.
      ۳- گزینه Sound را انتخاب کرده و روی عبارت Set to Standard کلیک کنید.

  5. سلام روز خوش
    ببخشید چند وقتی هست که تلوزیون ما صداش کم و زیاد می شه، مثلا ولوم صدا را تا 20 تا بالا بردم ولی صدا خیلی بده. بعد می زنم ی رم تو کاناله دیگه صدا بسیار زیاده باید چیکار کنیم؟

    1. سلام
      منصور عزیز
      هر کانال تلویزیون کیفیت صدای آن متفاوت است. امکان دارد که تلویزیون شما مشکلی نداشته باشد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید درخواست تان را در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا