تلویزیون و مانیتور

چرا تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد؟

دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون

هنگامی که صفحه تلویزیون هوشمند شما سیاه می­شود اما صدا دارد؛ بدیهی است که مشکلی پیش آمده. سیاه شدن تصویر تلویزیون می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد. خوشبختانه برخی از این مشکلات به راحتی برطرف می­شوند و نیازی به تعمیر تلویزیون و پرداخت هزینه زیاد نیست. البته در برخی از مواقع هم برای برطرف کردن صفحه سیاه تلویزیون لازم است با شرکت خدمات تعمیر حرفه­­ای تماس بگیرید. نبود تصویر با وجود پخش صدا در تلوزیون‌های اسنوا، سامسونگ، سونی، ایکس ویژن و… به چشم می‌خورد. در این مقاله از آچارباز نحوه بررسی علت و عیب یابی مشکل صدا داشتن ولی تصویر نداشتن را بیان کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چه عواملی باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون می­شوند؟

با توجه به دریافت گزارش­های متعدد از کاربران به نظر می­رسد که قطع شدن تصویر تلویزیون تا حدودی یک مشکل رایج است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله تمام عواملی را که باعث سیاه شدن صفحه ال ای دی تلویزیون می­شوند؛ از عدم اتصال کابل پشت تلویزیون تا خرابی بک لایت آن مورد بررسی قرار دهیم و روش رفع آن را هم بیان کنیم.

در بیشتر اوقات علت سیاه شدن ناگهانی صفحه تلویزیون مربوط به خرابی بک لایت است.

تست سریع بررسی سیاه شدن صفحه تلویزیون

اگر در هنگام روشن کردن تلویزیون با صفحه نمایش سیاه روبه­رو شدید، ابتدا سعی کنید کلید منو (MENU) روی کنترل از راه دور را فشار دهید. اگر منوی تلویزیون روی صفحه ظاهر شد، مشکل سیاه شدن تصویر به پورت کامپوننت (component) یا یکی از sources آن مربوط است.

  • راه­حل رفع سیاه شدن صفحه تلویزیون، بررسی تمام کابل­ها و اتصالات آنها و سپس رفع هرگونه مشکل در صورت وجود است.

راه­ حل آسان برای رفع سیاه شدن صفحه تلویزیون

گاهی اوقات برخی از افراد برای برطرف کردن مشکل صفحه سیاه تلویزیون، چندین بار پشت سر هم کلید پاور را فشار می­دهند یا اینکه به کنترل از راه دور چند ضربه وارد می­کنند و در زوایای مختلف کلید روشن و خاموش را فشار می­دهند. این کارها هیچ فایده­ای جزء کلافه شدن ندارند.

  • یک پیشنهاد ساده داریم؛ تلویزیون را خاموش کنید و به مدت 24 ساعت آن را از برق بکشید و دوباره آن را روشن کنید، در برخی از موارد مشکل سیاه شدن تصویر تلویزیون به همین راحتی برطرف خواهد شد.
  • همچنین می­توانید تلویزیون را خاموش کرده و دستگاه­های متصل به آن را جدا کنید و مجدد روشن کنید، در صورتی که تصویر و صدا هر دو هستند، ایراد از دستگاه­های متصل به تلویزیون بوده است. بنابراین با بررسی جداگانه آنها، مشکل را پیدا کرده و رفع کنید.

تنظیمات تلویزیون را چک کنید

ساده­ترین علت سیاه شدن تصویر تلویزیون می­تواند عدم تنظیم برنامه­ های آن باشد. ممکن است خودتان به طور ناخواسته تنظیمات تلویزیون را تغییر داده یا فرد دیگری بدون اطلاع شما آن را دستکاری کرده باشد. برای پیدا کردن علت اصلی این مشکل:

  • کلید منو را فشار دهید و به بخش تنظیمات تصویر بروید و بررسی کنید که آیا همه چیز به درستی تنظیم شده است.
  • اگر متوجه شدید که روشنایی و دیگر تنظیمات تصویر مناسب نیستند؛ تنظمات لازم را انجام دهید و بعد از آن بررسی کنید که مشکل تصویر سیاه تلویزیون حل شد یا نه؟

سیگنال تلویزیون دچار مشکل شده است

گاهی اوقات علت قطع شدن لحظه­ای و ناگهانی تصویر تلویزیون می­تواند به خاطر ایجاد مشکل در سیگنال آن باشد. بهترین راه­حل برای بررسی این مورد این است که کانال را تغییر دهید. اگر کانال­های دیگر دارای تصویر هستند، به این معنی است که تلویزیون شما مشکلی ندارد.

  • برای برطرف کردن این مورد باید صبر کنید تا مشکل سیگنال برطرف شود یا با ارائه دهنده خدمات پخش خود تماس گرفته و از آنها درخواست کمک کنید.

مشکل مربوط به شل شدن یا خرابی کابل­ها است

در صورتی که تلویزیون شما سینگال خود را از یک منبع خارجی مانند یک دستگاه پخش دی وی دی دریافت می­کند، این احتمال وجود دارد که سیاه شدن تصویر تلویزیون به خاطر اتصال شل یا خرابی آن باشد.

  • کابل اتصال را بررسی کنید و در صورت شل شدن یا خرابی، مشکل آن را برطرف کنید.

با خرابی کابل HDMI در ارتباط است

اگر تلویزیون ال ای دی یا ال سی دی شما صدا دارد ولی تصویر ندارد، ممکن است به دلیل خرابی کابل HDMI (نوعی پورت ارتباطی) ایجاد شده باشد.

  • سعی کنید از کابل دیگری استفاده کنید تا ببینید مشکل تصویر تلویزیون برطرف می­شود یا نه.

سیاه شدن صفحه تلویزیون مربوط به خرابی پنل است

خراب شدن بخش لیکوئید یا ماژور پنل تلویزیون می­تواند یکی از علت­های شایع سیاه شدن تصویر باشد. عمر پنل در تلویزیون­های مختلف محدود است و بعد از تمام شدن عمر مفید آن، باید پنل تعویض شود. پنل تلویزیون در اثر آبخوردگی و رطوبت هم ممکن است دچار خرابی شود. در صورتی که مشکل سیاه شدن تصویر تلویزیون با پنل دستگاه مرتبط باشد، صفحه نمایشگر در زمان روشن بودن تلویزیون سرمه­ای به نظر می­رسد.

  • بهترین راهکار برای عیب­یابی آن تعویض یا تعمیر پنل دستگاه است که باید توسط یک فرد متخصص انجام شود.

پیشنهاد مطالعه

خرابی پنل تلویزیون
اگر علت سیاه شدن تصویر تلویزیون خرابی پنل است باید توسط فرد متخصص تعمیر شود.

مشکل از بک لایت تلویزیون است

در بیشتر اوقات علت سیاه شدن ناگهانی صفحه تلویزیون مربوط به خرابی بک لایت است. این مورد در برندهای مختلف وجود دارد. در این حالت با انداختن نور چراغ قوه روی صفحه نمایش امکان مشاهده تصویر وجود دارد. برای تعمیر تلویزیون باید مشکل بک لایت را هر چه سریعتر رفع کرد. توجه داشته باشید که تعمیر بک لایت کار ساده­ای نیست و برای انجام آن نیاز به تخصص حرفه­ای است.

  • در صورت تشخیص خرابی بک لایت برای تعمیر آن می­توانید با کارشناسان آچار باز تماس بگیرید تا در اسرع وقت مشکل تلویزیون شما را برطرف کنند.

برای برد تیکان مشکلی پیش آمده است

برد تیکان یا همان برد کنترل (T-Con) نقش مهمی در کیفیت تصویر تلویزیون دارد. برد کنترل در اثر عوامل مختلف مانند آبخوردگی صفحه تلویزیون و نوسانات برق ممکن است دچار آسیب شود. خرابی آن می­تواند باعث ایجاد مشکل در نمایش تصویر تلویزیون شود.

  • در این حالت برای برطرف کردن تصویر سیاه تلویزیون باید برد تیکان را تعویض یا تعمیر کرد.

پیشنهاد مطالعه

خرابی برد تیکان در اثر آبخوردگی تلویزیون
خرابی برد تیکان به خاطر آبخوردگی تلویزیون و اسپری آب روی آن می­تواند باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون شود.

برد پاور دچار آسیب شده است

در صورت خرابی برد پاور دستگاه، احتمال سیاه شدن تصویر تلویزیون وجود دارد.

  • در صورتی خرابی ولتاژ بک لایت در قسمت برد تلویزیون، به راحتی و با هزینه بسیار کم می­توان آن را تعمیر کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

    1. درود بر شما
      مسعود عزیز، بعداز وصل کردن تلویزیون به اینترنت می توانید از طریق مرورگر وارد سایت مربوطه شوید و برنامه آن را دانلود و نصب کنید.

  1. سلام من چندبار دکمه خاموش کنترل رو زدم ک تلویزیون خاموش شه ،بعد از چند دقیقه ک روشنش کردین دیدیم تصویر میره و میاد همش ،کانال هارم عوض کردیم ولی تغییری نکرد

    1. درود بر شما
      منیر عزیز، ممکن است مین برد تلویزیون ایراد پیدا کرده باشد. اما برای اعلام نظر قطعی بهتر است تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  2. با سلام من تلویزیون تی سی ال 55 اینچ گرفتم. تقریبا هر دو ماه اتصالش با رسیور قطع میشه و صدا داره ولی تصویر نداره. در همین زمان کانالهای تلویزیون گاهی اوقات قطع و گاهی اوقات وصل هستن و تلویزیون رو که ریسیت میکنم و از نوع تنظیمات رو که انجام میدم، مشکل برطرف شده و تا دو الی سه ماه خوب میشه!!!!! لطفا راهنمایی کنید بنده رو که مشکل از چی میتونه باشه؟ با سپاس

    1. درود بر شما
      علی عزیز، این ایراد اغلب به دلیل خرابی بک لایت و پنل به وجود می آید. برای حل مشکل باید تعمیرکار دستگاه را عیب یابی و مشکل را برطرف کند.

  3. سلام
    من تلویزیون سامسونگ 55 اینچ دارم وقتی گیرنده دیجیتال وصل میکنم صدا نداره ولی وقتی دستگاه های دیگه رو وصل میکنم تلویزیون مشکلی نداره. میشه لطفا راهنمایی کنین

    1. با سلام
      کاظم عزیز،اگر این مشکل فقط برای یک دستگاه وجود دارد احتمالا گیرنده دیجیتال یا کابل ها ایراد دارد. در صورت امکان کابل‌های اتصال را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. اگر کابل ها سالم است باید سوکت‌های گیرنده دیجیتال را نیز بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا